Høykvalitets tørrfor (gjerne sensitivt) til valp/unghund

47 innlegg i emnet

Hvordan orker dere som forer på Acana, Orijen, Dr. Clauder og andre såkalte "high quality" for å ha den maten i huset.
Det lukter jo sjøldævva rotte av alt det fôret. Hundemat (tørrfor) skal lukte godt, det skal være så man har lyst til å ta en bit - ferskfor skal lukte ferskt kjøtt - alt annet er jo bare nasty.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Belgerpia skrev:

Hvordan orker dere som forer på Acana, Orijen, Dr. Clauder og andre såkalte "high quality" for å ha den maten i huset.
Det lukter jo sjøldævva rotte av alt det fôret. Hundemat (tørrfor) skal lukte godt, det skal være så man har lyst til å ta en bit - ferskfor skal lukte ferskt kjøtt - alt annet er jo bare nasty.

No måtte eg ut og stikke nasa i forboksen.. :D Tja, Clauders fisk luktar fiskefor.. Har ikkje sniffa så mykje på sjøldaua rotte, men trur ikkje det luktar så godt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, mnika skrev:

No måtte eg ut og stikke nasa i forboksen.. :D Tja, Clauders fisk luktar fiskefor.. Har ikkje sniffa så mykje på sjøldaua rotte, men trur ikkje det luktar så godt :D

Fora bulldoggen på Dr. Clauders hjort og potet en periode, men det var jo bare helt forferdelig - det lukta dævv rotte, og var gjennom 2 sekker, og lukta like ugg av begge *ler*

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Fora bulldoggen på Dr. Clauders hjort og potet en periode, men det var jo bare helt forferdelig - det lukta dævv rotte, og var gjennom 2 sekker, og lukta like ugg av begge *ler*

Æsj...! Den har eg ikkje lukta på, må prøve det en dag :banana:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med at Acana lukter vondt, heller ikke Orijen?! Men helt enig i at Dr clauders stinker, samme gjør en del av typene til Royal canin (på det synes jeg også hunden lukter vondt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
7 timer siden, Belgerpia skrev:

Seriøst? Jeg synes verken Acana (puppy&junior, pork&butternut squash, lamb&okagan apple) eller Dr Clauders (laks og ris junior) lukter noe ille. Og jeg er veggis :P Orijen lukter mer, men jeg synes ikke det luktet ille heller.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, termitetree skrev:

Seriøst? Jeg synes verken Acana (puppy&junior, pork&butternut squash, lamb&okagan apple) eller Dr Clauders (laks og ris junior) lukter noe ille. Og jeg er veggis :P Orijen lukter mer, men jeg synes ikke det luktet ille heller.

Jupp, det lukter som om noe har dødd - og jeg har lukta på en del av disse fortypene og det er bare så ekkelt.
Fikk prøveposer på Acana og Orijen - tenkte det var greit å bruke som godbiter, men hundene vil ikke ha det og det lukta så ugg at jeg kasta begge posene. Ting skal ikke lukte. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørrfôr generelt lukter jo ikke blomster. Det værste jeg har vært borte i er ulike typer av RC. Også appetitt. Med sistnevnte lukter det lik av bikkjene også :P Orijen har jeg såvidt hatt et par sekker i hus av, det luktet svært lite i forhold til de over nevnte...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jupp, det lukter som om noe har dødd - og jeg har lukta på en del av disse fortypene og det er bare så ekkelt.
Fikk prøveposer på Acana og Orijen - tenkte det var greit å bruke som godbiter, men hundene vil ikke ha det og det lukta så ugg at jeg kasta begge posene. Ting skal ikke lukte. :)

Som veggis er det ganske mye jeg synes lukter ekkelt, men har ikke lagt merke til noe spesielt ved disse fôrene. Acana med pork og squash synes jeg faktisk lukter godt :P Hvis du mener det luktet dødt, og hundene ville ha det vil jeg tro at det var noe galt med de posene du fikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det lukter noe annet enn tørrfor jeg. :P Men når man er vant til lukta av selvdaua katt, så lukter det meste faktisk ganske godt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Tuvane skrev:

Synes ikke det lukter noe annet enn tørrfor jeg. :P Men når man er vant til lukta av selvdaua katt, så lukter det meste faktisk ganske godt!

Hvordan kan man være vant med en slik lukt?? :P

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, termitetree skrev:

Hvordan kan man være vant med en slik lukt?? :P

Et par dager på patologen på veterinærhøgskolen, så blir du godt kjent med den. Døde dyr av andre slag lukter blomster ift katt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Tuvane skrev:

Et par dager på patologen på veterinærhøgskolen, så blir du godt kjent med den. Døde dyr av andre slag lukter blomster ift katt!

Da forstår jeg! :blink::P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, termitetree skrev:

Da forstår jeg! :blink::P

Ble du litt bekymret for @Tuvane sine fritidsinteresser nå...?  :lol:

4 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, mokken skrev:

Ble du litt bekymret for @Tuvane sine fritidsinteresser nå...?  :lol:

Jeg trøstet meg med at det var snakk om selvdaua .. da var det ikke såååå ille å ha som hobby liksom (om enn litt sært)!

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må også ut på fôrjakt. Valpen får Proplan sensitive mage valpefôr nå.

Han bæsjer i store mengder, jeg synes det ser ut som det kommer mer ut enn han får inn. Men på den tida vi har hatt han, har han vokst godt, så noe må han jo nyttiggjøre seg. Bæsjen er også veldig løs.

Tenker han skal få lov å gå på det litt til, så han får bodd seg inn her og så bytte til noe annet. Men hva kan noe annet være tro? Gamle bikkja digga orijen regional red på smak, men magen hennes digga det ikke. Hun funka godt på rc sitt cockerfôr, men det har jeg ikke sett til valp.

Gode forslag mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24. august 2016 at 3:19 PM, Tuvane skrev:

Aha..det forklarer saken. Jeg må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på hva du egentlig drev med, på fritiden..:P

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Kokospaniel skrev:

Han bæsjer i store mengder, jeg synes det ser ut som det kommer mer ut enn han får inn. Men på den tida vi har hatt han, har han vokst godt, så noe må han jo nyttiggjøre seg. Bæsjen er også veldig løs.

Tenker han skal få lov å gå på det litt til, så han får bodd seg inn her og så bytte til noe annet. Men hva kan noe annet være tro? Gamle bikkja digga orijen regional red på smak, men magen hennes digga det ikke. Hun funka godt på rc sitt cockerfôr, men det har jeg ikke sett til valp.

Jeg har dessverre få tips! Min var en del dårlig i magen og funket ikke så bra på Acana (dog var det ikke pga fôret at han var dårlig, men han ble ikke bedre heller). Derfor gikk han på skånefôr i månedsvis. Da benyttet jeg muligheten til å prøve å fase inn Acana igjen. Begynte med én tørrfôrkule :P Og totalt over en måned på overgangen, og da gikk det fint. Nå spiser han Acana pork&squash og trives. Fin i magen er han óg (med unntak av et par dager med dårlig mage som bivirkning av en medisin).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Kokospaniel skrev:

Skulle jeg prøvd noe i samme gate som Orijen (Harly tålte ikke det) så hadde jeg prøvd Taste og the wild. Høyt kjøttinnhold og lett tilgjengelig. Selges på xxl på Lagunen dersom man ikke ønsker å bestille på nett. 

Er forøvrig godt fornøyd med brit care med lam, Harly er sensitiv i magen og han fungerer på det. Skulle ønske meg litt mer fett, men et er ikke verre enn at han får litt ekstra om vinteren og det er helt overkommelig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke alle som sier at orijen stinker sånn?? Samboeren min sier akkurat det samme men jeg kjenner ingenting:teehe:jeg har gitt opp "høykvalitetsfor". Hun fiser hele dagen og syns hun klør mer også, så jeg ga opp hele driten å kjøpte eukanuba...

Jeg skjønner at du vil fore på høykvalitetsfor med mye kjøtt, TS, men det er veldig få som kan fullfore på disse. Ofte må man supplere med et tørrfor med korn feks. Orijen, acana osv er nok kjempesunt for hunden, men for min kan det umulig være sunt å gå med sååå mye luft i magen. Noen fungerer bare ikke på slike for.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår fortsatt Dr Clauder eg :) Den sensitive plus med hjort er visst litt stram lukt av... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har brukt Canagan en stund nå, også et for med høyt kjøttinnhold. Vi forer halvt om halvt med det og v&h. Bruker i hovedsak Free Run Chicken men også litt Country Game for avveksling. Han fungerer greit nok på det, ingen fising men litt løs mage nå og da (det kan skyldes godbiter). Men han er like kresen og vil fortsatt ikke spise bare tørrfor...

Foret lukter ikke ille ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Fed up av kombien snø&skog jeg.. veldig veldig lei av akkurat det ja. Var på jobb i Oslo idag, der er det pokker meg blader på trærne alt. Og bart på Årnes og bortover, nydelig vår - men her hjemme - SNØ - og den smelter noe så inn i hampen tregt.  Tungt som fy å gå tur nå.. *snømuggen*  
    • Jippi for at poden er ferdig utdannet og hjemme!!   Jeg har ett passord på det meste  Til mitt forsvar så er det ikke logisk nok til at hvem som helst kan gjette det. Med min fantastiske flaks burde jeg kanskje notert det et sted. Det er snart leggetid her. Begge har fri nå så vi kaller det en slags helg å har ingen planer utover å slappe av  
    • Mens jeg er kjerringa mot strømmen som ikke vil at bikkja skal se i øynene mine i FVF, for for små hunder betyr det at de sklir for langt frem når jeg ikke ser ned. Min eldste (og første hund, prøvekaninen ) går alltid for langt frem og søker øyekontakt, fordi det var det jeg lærte inn. Og det er så vanskelig å avlære! Så med Twiggy (min yngste, og nye håp  ) prøver jeg nå å lære inn at hun skal se opp på brystet mitt    Jeg bruker hjelper i innlæring (eller speil), tar hunden ut i utgangsposisjon, sier navnet hvis de ikke ser opp, når de ser opp belønner jeg uten å se ned  Når de skjønner det begynner jeg med ett skritt med kontakt og belønning. To skritt med kontakt og belønning. (kaller det kontakt når de ser opp på meg)    Alvin er superskjønn  Ser så hyggelig og deilig ut!! Man får bare lyst til å begrave ansiktet i halsgropen!
    • Du kan ta av, men da stikker festene opp, så vil hektes i gipsen lell tipper jeg  Evt kan de fungere som feste til gipsen  
    • Gratulerer til poden med fullførte studier!       ..er det på tide å finne køyen etter en lang dag. Kursavslutning for en fin gjeng med spanieldyr, og et par i kategorien veldig sjarmerende  Kelpisene har hatt en rolig dag med to korte turer som oppladning til stevne i helgen. De er sikkert ikke enig i det men i dag orket ikke den tobeinte mer. Pakke bilen og printe ut startnummer i morgen så er vi klar. Ihvertfall nesten Edit: @plutte, blir du å finne på agilityfestivalen i helgen?   
  • Nylig opprettede emner