Gå til innhold
Hundesonen.no

Høykvalitets tørrfor (gjerne sensitivt) til valp/unghund


termitetree
 Share

Recommended Posts

Hei dere!

Jeg er på leting etter et godt tørrfor til bikkja mi på 10 måneder. Magen har ikke fungert optimalt på Acana, men nå skal det sies at han har hatt giardia, med påfølgende magetrøbbel. Jeg er derfor usikker på om magen ikke tåler så mye protein, eller om magen hans bare rett og slett ikke har kommet seg etter sykdommen ennå (veterinæren sa det kunne ta veldig lang tid).

Nå forer jeg Dr Clauders laks og ris for valp, MEN, det er jo nesten ikke noe næring i det. Hovedingrediensen er ris (32%) og så laks (22%). Han har fortsatt litt løs avføring.

Jeg er derfor litt usikker på om jeg burde prøve noe annet til han er helt fin i magen, men også på om han vil bli helt fin i magen med det foret, eller om jeg burde prøve noe annet.

Noen som har tips til et sensitivt høykvalitetsfor? Gjerne kornfritt, kun en type kjøttprotein, og pris er uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ventet med å bytte for til magen har stabilisert seg helt. Selv om forbytte i utgangspunktet gjerne er helt uproblematisk for de fleste så er det ikke optimalt når magen allerede er litt i ulage og det kan lage mer problemer. Ville nok da heller prøvd å tilsette melkesyrebakterier i foret over en lengre periode, 1 mnd ca eller mer, for å hjelpe magen å stabilisere seg. Og det er viktig at man fortsetter å gi etter at den er stabil også, viss ikke så kan man få tilbakefall om den ikke er helt stabilisert. 

Her brukte vi bare en spiseskje (ca) biola naturell i maten og etter en mnd eller noe så var langvarig magetrøbbel historie og har ikke kommet tilbake siden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Jeg ville kanskje ventet med å bytte for til magen har stabilisert seg helt. Selv om forbytte i utgangspunktet gjerne er helt uproblematisk for de fleste så er det ikke optimalt når magen allerede er litt i ulage og det kan lage mer problemer. Ville nok da heller prøvd å tilsette melkesyrebakterier i foret over en lengre periode, 1 mnd ca eller mer, for å hjelpe magen å stabilisere seg. Og det er viktig at man fortsetter å gi etter at den er stabil også, viss ikke så kan man få tilbakefall om den ikke er helt stabilisert. 

Her brukte vi bare en spiseskje (ca) biola naturell i maten og etter en mnd eller noe så var langvarig magetrøbbel historie og har ikke kommet tilbake siden. :) 

Takk for svar! Ja, men jeg vil gjerne ha forslag til hva jeg kan prøve når den tid kommer :) Og så er jeg usikker på om kanskje avføringen er litt løs og porøs nettopp fordi foret i all hovedsak bare er ris? Han får jevnlig kurer med Canicur, men Biola skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp introdusert Canagan uten reaksjoner. Har prøvd både Orijen, Acana og TotW og hver gang merket løs avføring ved introduksjon, ikke noe av det med Canagan. Starta med den med frittgående kylling, prøvde også en boks med Country game våtfor uten problemer. Men min fores med ca 60/40 v&h og tørrfor, og tørrforet er nå ca 50/50 fish4dogs og Canagan, så jeg kan ikke dermed si at din ikke vil reagere på introduksjon om han skal fullfores på det...

Men sier som Malamuten, Biola naturell eller laktosefri yoghurt funker. Jeg fikk også tips om denne, men har ikke prøvd annet enn de utvendige hudproduktene deres(som jeg er fornøyd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Vi har nettopp introdusert Canagan uten reaksjoner. Har prøvd både Orijen, Acana og TotW og hver gang merket løs avføring ved introduskjon, ikke noe av det med Canagan. Starta med den med frittgående kylling, prøvde også en boks med Country game våtfor uten problemer. Men min fores med ca 60/40 v&h og tørrfor, og tørrforet er nå ca 50/50 fish4dogs og Canagan, så jeg kan ikke dermed si at din ikke vil reagere på introduksjon om han skal fullfores på det...

Men sier som Malamuten, Biola naturell eller laktosefri yoghurt funker. Jeg fikk også tips om denne, men har ikke prøvd annet enn de utvendige hudproduktene deres(som jeg er fornøyd med).

Takk for svar! Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem i forhold til å introdusere et nytt for. Han begynte på Acana da han var 3 mnd, og fikk giardia da han var 4-5 måneder, og har ikke vært helt fin i magen siden (har gått på et sensitivt fôr som han ikke likte noe særlig, og så Dr Clauders som går rett ned - men det er jo det der med 32% ris og 22% laks som plager meg litt da :P). Skal sjekke ut den linken du la ved! Har brukt tusenvis på Canicur de siste månedene.

Men har dere et godt sensitivt for å anbefale? Da tenker jeg på innhold og sammensetning. Hadde Acana eller Orijen hatt et sensitivt/skånsomt fôr så hadde valget vært ganske enkelt :P

Uansett tar jeg hjertelig i mot alle anbefalinger - enten det er et sensitiv fôr jeg kan prøve allerede nå, eller et annet fôr jeg kan prøve når magen er helt fin igjen. Man vet jo aldri hvordan en hund fungerer på et fôr før man har prøvd det, men jeg lurer altså på hva jeg skal prøve neste gang. Hundefôr er en jungel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje mer avføring av et dårlig for, men de blir jo ikke dårlige i magen av å spise et for som er mer ris enn kjøtt/fisk. 

Litt usikker på hva du mener med jevnlige kurer med canicur. Om det skal virke så må de få daglig over lengre tid sånn at magen får fullstendig pause fra å være dårlig over en lengre periode ? mye billigere antagelig med booka eller lignende da ?

Ang for så er det vell acana, orijen og taste og the wild som er de mest kjente ihvertfall av de med mye kjøtt og lite fyllstoffer. Og til akkurat din hund så hadde jeg kanskje valgt bort prisen bare fordi jeg vet at alle hunder reagerer på det, bare for å øke sjansene for at det går bra liksom. Ellers er det jo Vom og hundemat et rimelig og bra for, enten for å suplementere med tørrfôr (da gjør det ikke noe om an for et billig tørrfor med lite kjøtt, fordi det totalt sett blir mye mer kjøttinnhold uansett enn de fleste tørrfôr inkl de med mye kjøtt i). Men det er jo ikke tørrfôr da selvsagt få man må ha fryser og gidde å ta litt ekstra jobb med oppdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å henge seg opp i produsent når man har en hund med problemer. Det viktigste er vel å finne et fôr som fungerer, og det finner man gjerne hos de større, velrennomerte fôrmerkene. Det beste fôret jeg har forsøkt når hundene har vært dårlig i magen (altså dårlig over lengre tid) er Eukanuba Intestinal - det festet magen på 1-2-3 og fungerte veldig bra. Det er jo svindyrt, så det er jo ikke et fôr man bruker over lang tid, men det kan hjelpe til med å roe tarmer og få magen på rett kjøl igjen før man evt finner et mer lommebokvennlig fôr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pixie skrev:

 

Men sier som Malamuten, Biola naturell eller laktosefri yoghurt funker. Jeg fikk også tips om denne, men har ikke prøvd annet enn de utvendige hudproduktene deres(som jeg er fornøyd med).

Jeg har prøvd den fra optima en kort periode og her fungerte den bra :)

 

Jeg har en hund nå som er sensitiv på noen fórtyper. Hills,  Orijen og Dr Clauders fungerer han overhode ikke på. Å finne et optimalt fór til han etter at pro plan endret oppskriften sin har vært en prøve/feile periode. Nå har vi landet på Brit care med lam.

Det er nok på papiret ikke det beste fóret, men det viktigste for min del er at det fungerer for hunden :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, termitetree skrev:

 

Men har dere et godt sensitivt for å anbefale? Da tenker jeg på innhold og sammensetning. Hadde Acana eller Orijen hatt et sensitivt/skånsomt fôr så hadde valget vært ganske enkelt :P

ACANA Singels er en mulighet. Da er det kjøtt kun fra EN kilde, altså som et allergifor. Man får det med Lam, Svin eller And. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:
4 timer siden, Malamuten skrev:

Det blir kanskje mer avføring av et dårlig for, men de blir jo ikke dårlige i magen av å spise et for som er mer ris enn kjøtt/fisk. 

Litt usikker på hva du mener med jevnlige kurer med canicur. Om det skal virke så må de få daglig over lengre tid sånn at magen får fullstendig pause fra å være dårlig over en lengre periode ? mye billigere antagelig med booka eller lignende da ?

Ang for så er det vell acana, orijen og taste og the wild som er de mest kjente ihvertfall av de med mye kjøtt og lite fyllstoffer. Og til akkurat din hund så hadde jeg kanskje valgt bort prisen bare fordi jeg vet at alle hunder reagerer på det, bare for å øke sjansene for at det går bra liksom. Ellers er det jo Vom og hundemat et rimelig og bra for, enten for å suplementere med tørrfôr (da gjør det ikke noe om an for et billig tørrfor med lite kjøtt, fordi det totalt sett blir mye mer kjøttinnhold uansett enn de fleste tørrfôr inkl de med mye kjøtt i). Men det er jo ikke tørrfôr da selvsagt få man må ha fryser og gidde å ta litt ekstra jobb med oppdeling.

Han er ikke dårlig i magen altså, avføringen er fast, dog myk og porøs og går lett i oppløsning når den plukkes opp. Men den ser i hvert fall ut som en bæsj. Kan ikke mye ris gjør avføringen veldig "luftig" og litt myk?

Jevnlige kurer med Canicur er det veterinæren har anbefalt.

Og råfôring går dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Det er dumt å henge seg opp i produsent når man har en hund med problemer. Det viktigste er vel å finne et fôr som fungerer, og det finner man gjerne hos de større, velrennomerte fôrmerkene. Det beste fôret jeg har forsøkt når hundene har vært dårlig i magen (altså dårlig over lengre tid) er Eukanuba Intestinal - det festet magen på 1-2-3 og fungerte veldig bra. Det er jo svindyrt, så det er jo ikke et fôr man bruker over lang tid, men det kan hjelpe til med å roe tarmer og få magen på rett kjøl igjen før man evt finner et mer lommebokvennlig fôr.

Jeg har ikke hengt meg opp i produsent altså, jeg ønsker å prøve de bedre fôrene først og jobbe meg nedover om ikke det fungerer. Og som sagt ønsker jeg tips til både sensitiv og vanlig fôr; det sensitive trenger ikke nødvendigvis være av veldig høy kvalitet. Det er vel ikke feil å ønske å prøve best kvalitet først for å se om det fungerer? Pris er som sagt uvesentlig, så om han kun fungerer på et dyrt skånefôr så er ikke det noe problem. Men vi vet jo ikke om det er tilfelle ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mokken skrev:

Jeg har prøvd den fra optima en kort periode og her fungerte den bra :)

 

Jeg har en hund nå som er sensitiv på noen fórtyper. Hills,  Orijen og Dr Clauders fungerer han overhode ikke på. Å finne et optimalt fór til han etter at pro plan endret oppskriften sin har vært en prøve/feile periode. Nå har vi landet på Brit care med lam.

Det er nok på papiret ikke det beste fóret, men det viktigste for min del er at det fungerer for hunden :ahappy:

Selvsagt! Men jeg har ikke tenkt å begynne med Brit Care eller Iams for å se om det fungerer, jeg ønsker å begynne på "toppen" og jobbe meg nedover dersom det ikke fungerer. Så Brit Care o.l. er selvfølgelig en mulighet, men ikke førstevalget. Vet jo ikke hva hunden kommer til å fungere optimalt på før jeg har prøvd det, så da er jo fôr av høy kvalitet førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Malamuten skrev:

Det blir kanskje mer avføring av et dårlig for, men de blir jo ikke dårlige i magen av å spise et for som er mer ris enn kjøtt/fisk. 

Litt usikker på hva du mener med jevnlige kurer med canicur. Om det skal virke så må de få daglig over lengre tid sånn at magen får fullstendig pause fra å være dårlig over en lengre periode ? mye billigere antagelig med booka eller lignende da ?

Ang for så er det vell acana, orijen og taste og the wild som er de mest kjente ihvertfall av de med mye kjøtt og lite fyllstoffer. Og til akkurat din hund så hadde jeg kanskje valgt bort prisen bare fordi jeg vet at alle hunder reagerer på det, bare for å øke sjansene for at det går bra liksom. Ellers er det jo Vom og hundemat et rimelig og bra for, enten for å suplementere med tørrfôr (da gjør det ikke noe om an for et billig tørrfor med lite kjøtt, fordi det totalt sett blir mye mer kjøttinnhold uansett enn de fleste tørrfôr inkl de med mye kjøtt i). Men det er jo ikke tørrfôr da selvsagt få man må ha fryser og gidde å ta litt ekstra jobb med oppdeling.

Svaret mitt i sted ble litt rart, så poster det igjen.

Han er ikke dårlig i magen altså, avføringen er fast, dog myk og porøs og går lett i oppløsning når den plukkes opp. Men den ser i hvert fall ut som en bæsj. Kan ikke mye ris gjør avføringen veldig "luftig" og litt myk?
 
Jevnlige kurer med Canikur er det veterinæren har anbefalt.
 
Og råfôring går dessverre ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom det skulle være noen tvil: jeg har ikke tenkt til å bytte til f eks Acana fra Dr Clauders nå. Dersom det blir et fôrbytte nå blir det til et annet skånsom fôr, et som faktisk har litt næring i seg. Andre tips til fôr er for fremtiden når det er på tide å begynne å fase inn vanlig mat igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste fôret for DIN hund, er jo det fôret den fungerer best på, enten det heter Pedigree Pal eller Orijen. Det er mange hunder som reagerer dårlig på de såkalte høykvalitetsfôrene - de reagerer med dårlig mage, mye og løs avføring. For meg vil da ikke disse fôrene defineres som høykvalitetsfôr. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Siri skrev:

Det beste fôret for DIN hund, er jo det fôret den fungerer best på, enten det heter Pedigree Pal eller Orijen. Det er mange hunder som reagerer dårlig på de såkalte høykvalitetsfôrene - de reagerer med dårlig mage, mye og løs avføring. For meg vil da ikke disse fôrene defineres som høykvalitetsfôr. 

Ja men kjære vene da, det er jo det jeg sier. Saken er slik at vi har prøvd to typer, og lurer på hva jeg skal prøve neste gang. Da skjønner du vel selv at Pedigree ikke er det første på lista.

Jeg definerer høykvalitetsfôr ut i fra ingrediensene og sammensetningen. Hvorvidt det fungerer for hver enkelt hund er noe annet. Vil du si at Pedigree er et høykvalitetsfôr ettersom det fungerer for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min tålte ikke å fullfores på Acana. Hun råfores til vanlig, så det var i alle fall ikke proteininnholdet som var problemet.

Merkelig! I Acana er det vel en del erteprotein som en del hunder kan reagere på. Lurte på om jeg skulle prøve Købers med lam og ris - det er de eneste ingrediensene i tillegg til ølgjær (?) og mineraler, men så har jeg lest her inne at enkelte har funnet biller og larver i det fôret, så jeg drøyer den litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, termitetree skrev:

Ja men kjære vene da, det er jo det jeg sier. Saken er slik at vi har prøvd to typer, og lurer på hva jeg skal prøve neste gang. Da skjønner du vel selv at Pedigree ikke er det første på lista.

Jeg definerer høykvalitetsfôr ut i fra ingrediensene og sammensetningen. Hvorvidt det fungerer for hver enkelt hund er noe annet. Vil du si at Pedigree er et høykvalitetsfôr ettersom det fungerer for noen?

Selvsagt er det det for DEN hunden? Så lenge hunden er frisk og fin, har blank pels, ingen kløe, spiser godt - og bæsjer fast og fint - så er det et godt fôr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Selvsagt er det det for DEN hunden? Så lenge hunden er frisk og fin, har blank pels, ingen kløe, spiser godt - og bæsjer fast og fint - så er det et godt fôr. 

Ja - men det er likevel ikke et høykvalitetsfôr - imo. Uansett er dette en avsporing og ikke det tråden handler om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått ramset opp mange forslag til fôr og de som kanskje anses som aller høyeste kvalitet er jo da orijen, acana, taste of the wild, carnilove og canagan. Du må nesten bare prøve deg fram til hva som funker på din hund. Tror mange av de såkalte skånefôrene ikke er spesielt gode på ingredienser, mye ris i de fleste. Har hørt om flere som har hatt suksess med Acana lam og eple til sensitive hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Proplan med laks i flere år på mine og vært veldig fornøyd. De holder vekten og jeg kan fint øke og minske den også om jeg vil uten problemer. Fin i magen og generelt fungert bra. 
Men så tenkte jeg at jeg skulle prøve noe som kanskje kan være enda bedre for dem. Uten korn og alt det. 
Jeg endte med å prøve TotW, og valgte først en type med for lite fett i som gjorde at hundene var litt for tynne. Det var den med laks. Jeg klarte ikke å få de opp i vekt med økte mengder heller. Så byttet jeg til bison og nå har jeg de der de var før jeg byttet. 

De er sunne og friske, kan regulere og holde vekten der de skal. fin i magen og pelsen. Så da har jeg fortsatt med den typen. 

Men det er jo litt som Siri sier, du må finne den fòrtypen som hunden din fungerer best på. Må nesten bare prøve deg frem og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...