Gå til innhold
Hundesonen.no

Dra på utstilling alene


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg og samboer pleier å dra samme  på utstilling. Men det er ikke alltid han er like gira på å være med. Så jeg tenker litt på dette med å dra alene. Hvordan gjør dere det ifht å få alt med dere fra bil til ringen og hva om man går på do eller liknende?

Jeg er ikke så veldig dreven i dette. Men jeg synes det har blitt for mye å dra på alene. Vi bruker sammenleggbart bur på utstilling. Slikt gitterbur. Det veier jo litt. Kjøpte stoffbur men det raserer han jo omtrent. Hunden er jo stor og sterk og ultrasosial og vil hilse på alt og alle.

Så har jeg jo med veske eller sekk og stol.

Jeg kunne tenkt meg en slik tralle løsning. Hadde løst noe av dilemmaet. Men finnes det noen rimelige løsninger på dette.

Dere skjønner: kickbike og pulk står høyere på lista så vil liksom finne en rimelig løsning?

Tips og ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene på utstilling med to malamuter flere ganger. Har ned to bur og sekk med bla vann og skåler. Går inn med bur og styr først, for deretter å hente hundene. Syns det fungerer helt fint jeg :) Nå kjenner jeg stort sett andre malamuteeier rundt ringen, så kan lett be de følge med på burene om jeg må på do eller skal gå å se i bodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med meg det meste av utstyret til ringen og rigga meg til, så henta eg dyret og verdisaker. Ikkje vert noko stress :) Bruningen trur eg hadde laga eit helsikens leven om eg hadde gått i frå ho slik for og gå på toalettet, så ho vart fint plassert i bilen om det verkeleg sprengte på i blæra. 

Skulle eg sjå på bodane hadde eg hund og verdisaker med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har diverse traller som du kan trekke etter deg. Sånn "lastetralle".Med stropper kan du feste buret og diverse på det. Ellers får man kjøpt hjul til sammenleggbare bur, men det er begrenset hvor mye man bør laste på dem da. 

Du treffer som regel alltid noen hyggelige folk ringside som kan se til tingene dine om du må på toalettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker uansett best å ha hunden min i bilen, evt i telt. :) Tar med meg pikkpakket mitt på en biltematralle, rigger meg til, og henter hunden når jeg trenger det.

Hadde jeg hatt med hunden hadde jeg spurt en eller annen som så sånn noenlunde oppegående og grei ut om de kanskje kunne sett etter hunden hvis/når jeg måtte på toalettet. :) Utstillingsfolk er jo som regel greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett bare vært alene på utstilling, med en eller to mutter, der det er mulig(ok temp osv) har jeg satt dem i bilen når jeg vil gjøre noe annet enn å ha dem med meg, ellers har jeg hatt tatt dem med meg rundt når jeg går å ser osv. Jeg har aldri brukt å ha med bur eller annen oppbevaring. 

Skulle jeg derimot satt opp camp så ville jeg rett og slett gått to runder, først med bur, stol og stesj også gått å hentet hunden når alt er rigget og klart. Har du hunden i bur så kan du jo evt bare høre om noen andre rundt samme ring kan følge med hunden litt om du må på do e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bellare skrev:

Tok med meg det meste av utstyret til ringen og rigga meg til, så henta eg dyret og verdisaker. Ikkje vert noko stress :) Bruningen trur eg hadde laga eit helsikens leven om eg hadde gått i frå ho slik for og gå på toalettet, så ho vart fint plassert i bilen om det verkeleg sprengte på i blæra. 

Skulle eg sjå på bodane hadde eg hund og verdisaker med meg.

Samme her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid alene på utstillinger siden jeg er en einstøing. Jeg tar med meg vann til hundene, matskål, utstillingbånd, i sekken. Tar med pass, nummeret i veska sånn at det er lett å vise når man skal gå inn. Bærer med meg ett tøybur i den ene armen, to-tre hunder i den andre armen og går. Går kun en gang med alt. Hvis jeg må på do tar jeg med meg hundene inn på do. De er vant med at jeg ofte må på do. :innocent:  nå er hundene mine mellom store. Hadde ikke gått med to- tre newfoundlander inn i en bås liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle steder det er lov til å ta med hunder på toalett, for eksempel i haller.

Jeg går som regel en gang om jeg har med en hund, og går to ganger om jeg har med flere. Jeg kan sette opp et bur med ei lenke i ei hånd, men ikke med to eller flere. Jeg har som regel grinder, og synes det er veldig greit å sette opp base først - få grindene på en god plass, slå opp eventuelt bord, stol, sette fra meg sekk og bag, sikre meg plass der jeg vil være - så kan jeg fokusere på hundene og lufting i andre runde.

Jeg reiser så å si alltid alene, men det betyr ikke at jeg er alene på utstilling. Etter hvert blir en kjent med flere og flere mennesker, også i andre raser - på en del utstillinger kan jeg prate mer med "andre" folk enn de som er i egen rase. Og det er sjelden problem å få hjelp om jeg skulle trenge det, men jeg har heller ikke problem med å gå fra hundene i grinder/bur for å kjøpe mat, se i stands, gå på do, etc. Hundene har det bedre om de får ligge i ro på sin plass, enn å skulle dras gjennom utstillingsplassen på kryss og tvers. Det er noe med smittepresset også, hundene mine trenger ikke å hilse på andre hunder i en slik setting.

IKEA, CO, Biltema, Rusta og disse pleier å ha en eller annen form for transport-tralle, og med et par gode stropper så kommer en langt. Jeg har kjøpt ei dyrere tralle på fire hjul, fordi jeg var lei av at tralle på to hjul mistet balansen om jeg lesset den for fullt. Men den første tralla mi dugde greit så lenge jeg hadde en hund, og den kostet vel 59 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en blå tralle på IKEA til 99 kr. I helga fikk vi plass til gigastålbur, stoffbur og 3 stoler på den. Den er ikke superkul å trille på annet enn asfalt og fin grusvei men duger! Lett og fyller lite i bilen, så perfekt om man ikke er på utstilling hver eneste helg. Bør nok gå to ganger da, slitsomt med sterk hund og tralle på en gang. Jeg har pleid å ta med Casper på do (dro alltid uten bur).

Skulle jeg stilt nå hadde jeg brukt stålbur med lås, og bedt noen kjente rundt ringen holde et lite øye med han. Man blir fort kjent med folk i rasemiljøet, og "mitt" er iallefall veldig trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel to ganger, med unntak av f.eks. Lillestrøm og sånne steder hvor det er VM i kø, da slår jeg opp et tøybur oppå tralla (stellebordet med hjul) og stapper hundene inn i buret, for jeg orker ikke stå i kø med bikkjer så lenge, det er slitsomt både for meg og for dem (mest for meg, tror jeg), og store sjanser for å bli kjørt/tråkka på ned av frekke folk som ikke gidder å se seg for :P Resten av stæsjet prøver jeg da å manøvrere ved siden av eller oppå buret, og bærer resten. Har jeg mer enn to hunder, hender det jeg har den roligste utenfor i slike tilfeller. Kjører nesten alltid alene, med mindre jeg har med venninne/valpekjøper/fôrvert, og en sjelden gang gubben. Det å gå i fra telt/bur (har alltid hundene i tøybur ved ringen), tenker jeg ikke så mye over, ikke i Norden ihvertfall. Man kjenner som regel noen i miljøet som gidder å se til dem, ellers spør man noen dersom man er engstelig for å gå i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig håpa å finne ei tralle hvor buret kunne stått på med hund oppi.

Noen som har tanker om disse to forslagene?

Tenker da selvfølgelig å stroppe fast buret. Vi går ikke på så mangee utstillinger. Men kunne svært gjerne tenkt meg å trillet hunden til ringen?

Ser evt for meg å lage en ala den nederste med litt bedre hjul. Men da blir det ganske dyrt igjen da slike hjul var dyre. Evt kjøpe en stor nok og moderfisere en liten kant på i tilleg slik buret ikke vipper på kanten selv om det er faststroppa.

Og tenker at da kan jeg vel bare dytte i buret.

Men noen som vet hvor jeg kan få tak i slik på det øverstee bildet? Så jo grei ut?

Screenshot_2016-08-18-22-30-23.png

Screenshot_2016-08-18-22-15-28.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på stevne/utstilling, bruker jeg å bære inn ting først, og sette opp bur. Så henter jeg hundene. Skal jeg på do, setter jeg hundene i buret (eller bilen om den er nærme), og går på do :P

Kanskje jeg er gotroende som tror ingen har noen intensjoner om å ta timgene mine, eller hundene mine. Men det har fremdeles ikke skjedd :kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på, er at hunden din blir rimelig tung til slutt - det er ikke bare-bare å trille vogner og traller på utstilling når du må over en humpete gressbane, eller sølete grus som hjulene bare spinner i, eller en bratt oppoverbakke fra parkeringen. Også er det plutselig trappetrinn når du skal inn i en hall, eller en terskel du blir stående og gynge over.

Er du sikker på at du klarer å trille en vogn med så stor hund og pikkpakk? Det blir vel fort 40 kilo inkludert tralla? Det går greit inni Letohallen, men hva med andre steder? De sliter nok, enkelte steder, de som kommer med miniatyrhunder. Jeg hadde aldri sett for meg å forsøke på å trille inn en av mine bernere, og de er ikke sååå mye større enn en fullvoksen muttegutt. Kanskje til og med mindre, IDK.

Som noen foreslo for meg i helga, da jeg kom trillende med tungt lastet tralle, at jeg burde lære hundene å trekke den :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for noen år siden var det helt vanlig å se en liten dame med en/flere nuffer komme inn på utst med den ene hunden i sele trekkende på alt utstyret de hadde med - helt genialt.

Men tenk på at innendørs-traller funker veldig sjelden på utstillingsparkeringer som ofte er ganske ulendte.Jo større hjul - jo bedre! Mange bruker en sekketralle, men det kan være litt keitete hvis man samtidig må ha med hund(er) også kan de jo også være vanskelig å sette fra seg uten at de velter (f.eks. hvis man skal stå i kø i lengre tid), men med en ordentlig slik kommer ofte fram bortimot overalt og kan til og med forsere noen trappetrinn ved behov (og dørterskler).

:-)  Susanne
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SFX skrev:

Det du bør tenke på, er at hunden din blir rimelig tung til slutt - det er ikke bare-bare å trille vogner og traller på utstilling når du må over en humpete gressbane, eller sølete grus som hjulene bare spinner i, eller en bratt oppoverbakke fra parkeringen. Også er det plutselig trappetrinn når du skal inn i en hall, eller en terskel du blir stående og gynge over.

Er du sikker på at du klarer å trille en vogn med så stor hund og pikkpakk? Det blir vel fort 40 kilo inkludert tralla? Det går greit inni Letohallen, men hva med andre steder? De sliter nok, enkelte steder, de som kommer med miniatyrhunder. Jeg hadde aldri sett for meg å forsøke på å trille inn en av mine bernere, og de er ikke sååå mye større enn en fullvoksen muttegutt. Kanskje til og med mindre, IDK.

Som noen foreslo for meg i helga, da jeg kom trillende med tungt lastet tralle, at jeg burde lære hundene å trekke den :D

Tror kanskje jeg dropper det. Bikkja veier nok rundt 48 kg nå? så har du tralla og tinga utenom. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Tror kanskje jeg dropper det. Bikkja veier nok rundt 48 kg nå? så har du tralla og tinga utenom. ? 

Såpass, ja, min "guttunge" er foreløpig "bare" 44, men han vokser sakte.

Jeg elsker å ha tralle, for da blir ikke armene så innmari lange før jeg skal inn i ringen, og det er lettere å få med seg alt på en runde - på en vanlig uteutstilling når jeg stiller to hunder kan jeg ha med bord, bur/grinder til to, silvershade, tynt pledd til grinder hvis bakken er våt/støvete, stol, bag med deres saker, sekk med mine saker, vannkanne, regntøy, ullpledd hvis været tilsier det, og en sjelden gang har jeg lånt telt. Det er veldig deilig å stroppe alt det fast på en tralle og få det med seg på en runde. Men hundene får gå på egne bein, da kan de også benytte anledningen til å gjøre fra seg på vei til ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite "obs" hvis man bruker sekketralle, det er lov til å spenne fast det sammenlagte buret på høykant :lol: Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett folk spent det på langs og tar opp dertil plass og dumper borte alt som er :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stine skrev:

Bare et lite "obs" hvis man bruker sekketralle, det er lov til å spenne fast det sammenlagte buret på høykant :lol: Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett folk spent det på langs og tar opp dertil plass og dumper borte alt som er :P

...eller har lastet opp så bredt at de ikke kommer inn døra til utstillingshallen :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar alltid alene på utstilling.  Og jeg går helst to omganger for ellers blir det bare styr.   I alle fall den gang jeg stilte både Storm og Amigo - jeg hadde hverken rygg eller armer til å hanskes med det :)  

Amigo er blitt pensjonist, så nå er det bare Storm jeg stiller.  Jeg har normalt tøybur, stol og en liten ryggsekk med papirer, børste, vannskål, fotoapparat så jeg kunne nok ha gått med ham ved siden av om han ikke hadde vært så sterk og ikke kan stå i ro når jeg skal slå opp tøyburet.  Blir bare helt svett ved tanken.  

Så jeg setter opp buret og går deretter for å hente bikkja; da har vi god tid slik at han får gjort fra seg før vi entrer hallen.

Skal jeg på toalettet eller kjøpe noe å spise så spør jeg dem som sitter ved siden av om de kunne ha et lite øye på utstyr og hund; det er alltid velvillige folk der :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på de aller, aller fleste utstillinger aleine. De siste har jo mannen vært med på, men jeg hadde jo ingen mann for noen år siden.
Jeg gjør som mange andre her skriver. Tar først inn utstyret, deretter hundene. Jeg kan ha med meg både 2 og 3 hunder uten noe problem, men å gå med 3 hunder OG utstyr samtidig kan være litt utfordrende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar alltid alene jeg, ofte har jeg ikke bil heller :P Men har bare en hund, og alt stæsjet tar jeg i en tur uansett bil eller ei. Har gjerne en sekk/bag, hunden i ene hånden og bur/stol over skuldra. Jeg er av og til et pakkesel når jeg er på utstilling :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...