Gå til innhold
Hundesonen.no

Årlige vaksine


Recommended Posts

Skal til dyrlegen for å ta den årlige vaksinen på hundene. Er det dumt å ta den vaksinen på en fredag? Tenkte på om det kan bli komplikasjoner og det da kommer i helga og lite dyrlegen i helga. Eller er den vaksinen så vanlig ? Er nok bare meg som er hønemor da men men. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt på det, en gang. Om hunden reagerer på vaksinen, så er det som regel med litt enkel slapphet. Det er sjelden jeg hører om andre og større reaksjoner.

Vi har hatt en eneste hund som reagerte på vaksine, og hun reagerte mens vi sto i skranken for å betale - altså en meget umiddelbar reaksjon.

De 15 andre jeg har hatt i hus har aldri reagert på noe vis jeg kan se, og har villet være med på tur og annet som vanlig. Da ser jeg bort fra en liten kul i nakken etter sprøyta og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lite dyrlegen i helga"? Finn ut av hvor i din nærhet det er dyrlegevakt, du (noe man burde uansett), så får du tak i de isåfall om det skulle være noe i helgen/utenom åpningstid ellers. Ingenting i veien for å ta den fredagstimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

"Lite dyrlegen i helga"? Finn ut av hvor i din nærhet det er dyrlegevakt, du (noe man burde uansett), så får du tak i de isåfall om det skulle være noe i helgen/utenom åpningstid ellers. Ingenting i veien for å ta den fredagstimen.

Det er faktisk en helt reell bekymring om man bor litt utenfor allfarvei. Her har jeg ringt vakt.vet. i helg to ganger pga hund. Og begge gangene fått veterinær som sier rett ut at de kan ikke en dritt om hund. Førstegangen fikk jeg tak i en annen hundekyndig veterinær, som kjente hunden, på telefonen og vi ble enige om at det kunne vente til mandagen (søndags ettermiddag), andre gangen så visste jeg hva jeg ville vet. skulle gjøre så hun kom og gjorde det jeg ba om. Hun ville helst vi skulle kjøre tre timer til nærmeste døgnåpne klinikk, men siden jeg visste hva jeg ville ha av behandling og ingen av oss trodde hunden ville tåle reisen + barn og fjøs, så kom hun. 

 

Men ville nok ikke vært så bekymret for det over en vanlig årlig vaksine, nei. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Tror ikke det er vanlig å måtte reise 3t til nærmeste dyrlegevakt, men om det er eneste og nærmeste så burde man jo uansett ha nr dit lagret da. Og ha en plan om å skulle komme seg dit om det blir krise.

Alle kommuner er jo lovpålagt å ha vet.vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

@Raksha Tror ikke det er vanlig å måtte reise 3t til nærmeste dyrlegevakt, men om det er eneste og nærmeste så burde man jo uansett ha nr dit lagret da. Og ha en plan om å skulle komme seg dit om det blir krise.

Det er nå slik det er for alle som bor i nordøsterdalen hvertfall, nærmeste smådyrklinikk med døgnvakt er i trondheim og elverum. 

Vi har dyrlegevakt i kommunen her og, men det er stort sett stordyrveterinærer som i bestefall har beskjeden erfaring med hund/katt/smådyr. Er ikke alle som kan kaste seg i bilen og kjøre 3 timer hver vei om natta, nei. Da har man også faren for at dyret ikke overlever reisen. Så kriseløsningen er å få vakt. vet til å avlive om det ikke er noe de kan gjøre frem til vi får tak i smådyrveterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden din fått den før så vet du jo at den tåler den, så da er det ihvertfall ikke noe å tenke på, viss ikke så er det jo gjerne sånn at reaksjonen kommer veldig kjapt om det er snakk om at hunden ikke tåler den og blir veldig dårlig, så om du venter 15-20 min til dyrlegen før du drar igjen så er du trygg uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mirai changed the title to Årlige+vaksine
På 15.8.2016 at 3:46 PM, Yellow skrev:

@Raksha Tror ikke det er vanlig å måtte reise 3t til nærmeste dyrlegevakt, men om det er eneste og nærmeste så burde man jo uansett ha nr dit lagret da. Og ha en plan om å skulle komme seg dit om det blir krise.

Alle kommuner er jo lovpålagt å ha vet.vakt.

Her er det tre kommuner som deler på vakta. Og er veterinæren opptatt, ja, da får du ikke tak i han før han er ferdig med feks en operasjon.  Det er er jo ikke så heldig om det er veldig akutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...