Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi for og imot ?


newbie75
 Share

Recommended Posts

19 minutter siden, newbie75 skrev:

Vurderer  å kjøpe sånn Flexi bånd, noen her med gode/dårlige erfaringer ? Har en sterk labrador/husky blanding, står på pakken at de går opptil 50kg så de tåler det altså ? Ser så tynt og spinkelt ut det båndet ? 

De største tåler nok det ja, de finnes jo også med sånne brede, flate liner om det føles tryggere. De er kanskje litt bedre om de surrer seg rundt et ben eller noe også, brenner ikke like raskt ser jeg for meg. 

Personlig synes jeg de er greie til enkelte hunder og til et vist bruk, så fremt eier er litt oppegående i bruken. Jeg har jo to så flexi er sjeldent et tema her uansett, to blir litt for mye å holde koll på, og den ene er ikke noen hund som er bra å ha i flexi heller. Hun surrer mye rundt, løper ut i båndet og er litt all over the place. Ikke er hun verdens kjappeste til å reagere på innkalling e.l. heller så litt upraktisk med flexi. Brukte det på henne når vi bodde i byen når vi skulle ut i bakgården bare for å få gå på do. Og noen ganger i skogen der det ikke er så mye som kan skje, ingen biler, oversiktilig ifht andre hunder, folk, syklister osv. Men en plass jeg synes flexi er helt fortreffelig er når man går i fjellet, men ike kan ha bikkja løs pga båndtvang, sau, rein e.l. Da har jeg sele på hunden også fester jeg flexisnella i magebeltet på sekken også går vi :) 

Den andre hadde jeg nok stort sett bare brukt flexi på(når hun ikke går løs) om jeg bare hadde hatt henne. Hun er mer strukturert i væremåten sin, går ikke så langt unna uansett, virrer ikke rundt og i veien og er mye mer lydhør enn første. På henne er bånd mer for syns skyld, bortsett fra litt interesse i katter som kan bli et problem så er det ingen behov for å ha på henne bånd noen steds (sånn bortsett fra at man må pga båndtvang), og iom at hun ofte går i nærheten så er det nesten mer behagelig med flexi så man slipper at de tramper over bånd osv. også får de litt ekstra å gå på om/når de ønsker det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er for hunder som kan komme på innkalling, passere andre hunder på fornuftig vis, gå pent i bånd og holde seg på samme side av fortau/gangvei som eier. Og for eiere som holder øye med bikkja og omgivelsene sine og ikke lar hunden gå bort til andre hunder uten å spørre først. Så hvis alt dette er i orden så sier jeg go for it :) Med hensyn til vektklassene aner jeg ikke, men vedvarende kraftig trekk eller kraftige rykk med 5-8 meter rennafart hadde jeg ikke regnet med at de tåler. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 5 meters lengde på den men tenkte den kunne brukes i skogen her, bor bare 100 meter fra en fin turløype.

Han lar jeg ikke løpe løs ute på tur, da han lukker ører for alle kommandoer hvis noe er spennende. Har sluppet han løs i en hundepark engang når ingen var der (grytidlig på morran) for å trene på kom og han hører bare i sånn 50% av tilfellene med engang ellers så har han selektiv hørsel.  Må nok trene mye mer på den. 

Han passerte andre hunder helt fint til nå nylig da han vrir nakken etter løpetids tispene ?

Lar han ikke hilse på noen hvis ikke de andre spørr om det.

Aldri brukt Flexi, men er det ikke sånn at når man går tur på gangfelt osv så kan man ha den stillt inn på kort avstand (samme avstand som på helt vanlig hundebånd) og hvis man går i skogen så kan han få 5 meters frihet ? En ser laaaangt foran seg store deler av denne løypen jeg tenker på. Såklart ville han ikke få så mye hvis en ikke raskt kan reagere hvis det kommer noen. 

Hmmm må nok lese meg mer til før jeg bestemmer meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hunden. Schæferen min gikk det helt fint å ha i et 8 meters flexibånd med snor, størrelse medium http://canineconcepts.co.uk/en/retractable-leads/4219-flexi-classic-basic-cord-retracting-lead.html, syns det var veldig praktisk. Eneste gangene hun klikket var når hun så en katt, ellers var hun som et lam.

Men såå skulle jeg prøve på min nye hund. Da måtte jeg ha et bånd med "bånd" og ikke snor, så det ble større og tyngre, og siden hun både kan finne på å løpe plutselig avgårde etter noe, og ikke liker å dunke hodet borti (huset) på båndet når hun går fot, så ble det litt upraktisk. Synd, for det er så enkelt og greit å kunne bruke det. Hunden får frihet uten at du må kave med metervis med langline.

Og ja, man kan stille det inn på kort bånd, og da har man ikke flexi, da blir det som et vanlig bånd, man "låser" det liksom på en lengde.

Og jeg vil anbefale å ha strikk på det, i tilfelle rykk. Vario-båndene kan man ha strikk på, et slikt som er avbildet i en post over.

Det finnes en maxi-størrelse på 10m også, som er ekstra sterk, men jeg tror at str L med bånd, ikke snor , vil passe til din hund (jeg har det nå, på min 35 kilos hoppete galskap). De er veldig sterke.

Jeg har også et bånd/line på 5 meter, dette her: http://canineconcepts.co.uk/en/loose-lead-training/2921-julius-rubber-stitched-long-lines.html
Når det er bare 5 meter syns jeg ikke jeg trenger flexiline, det er ikke så vasete å ha med seg når det er såpass kort.

Jeg må bare fortelle om en episode med flexibånd og schæferene min. Jeg hadde vært på besøk hos en kamerat, og skulle til å gå. Jeg og hunden stod utenfor og jeg stod og sa hade til kameraten min mens hunden min snuste, og så så hunden en katt. Jeg ble helt handlingslammet, og stod bare og så rett foran meg og ventet på rykket, mens hunden løp. Når rykket kom, så fløy jeg som en annen tegneseriefigur rett opp i noen søppelkasser. Kameraten min holdt på å le seg ihjel.

Så det er positivt og negativt med flexibånd altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krelise skrev:

Flexibånd er for hunder som kan komme på innkalling, passere andre hunder på fornuftig vis, gå pent i bånd og holde seg på samme side av fortau/gangvei som eier. Og for eiere som holder øye med bikkja og omgivelsene sine og ikke lar hunden gå bort til andre hunder uten å spørre først. Så hvis alt dette er i orden så sier jeg go for it :) Med hensyn til vektklassene aner jeg ikke, men vedvarende kraftig trekk eller kraftige rykk med 5-8 meter rennafart hadde jeg ikke regnet med at de tåler. 

What she says. Vi har flexi til ridgebacken (jeg liker det ikke, det er mannen som bruker det), MEN hvis du har en hund som ikke kommer på innkalling eller har noe særlig kontakt, selv om det er i skogen, så ville jeg heller skaffet en ordentlig langline. De brede gummierte er veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i de som sier at flexi krever en viss del kunnskap hos hunden, men det går jo an å lære selv om den ikke kan det nå. Er ikke helt enig i at hunden bør kunne innkalling, det kan man også trene på når man bruker flexi og stoppe hunden om den ikke kommer og dra litt (forsiktig) i lina for å få den på rette tanker. 

Jeg bruker alltid sele når jeg har min i flexi. Både for å skille på at i halsbånd så trekker man ikke, mens med sele kan man trekke. Det er bestandig et lite drag i flexien og den er det grei går på sela og ikke i halsen. Og også for å forebygge om hunden skulle få et rykk, da er det bedre sela og kroppen tar rykket enn halsen.

Noen hunder kan jo finne på å løpe full pinne fra flexiens ene lengde og ut til den andre enden, det rykket som da kommer er ikke bra for verken eiers arm eller hundens hals/kropp. Så den må lære å gå ordentlig i flexien. Flexi er ikke til løping, kun skritt og lett, rolig trav for evt. å ta deg igjen etter den har snust på noe.

Til husky synes jeg flexi kan være helt utmerket. De er jo ikke dumme og kan lære folkeskikk de som alle andre :) Du kan jo vurdere om du vil ha en egen sele, f.eks halvnome, når flexi`en er på og helnome til trekk ellers.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er fint dersom hund og eier bruker det på en fornuftig måte. Det er det ikke så mange som evner har jeg inntrykket av. Flexi er et bånd som mange bruker som en slags ansvarsfraskrivelse, dersom dyret oppfører seg kjipt, buser på andre hunder, markerer inne, ødelegger ting, surer seg rundt folk og hunder og forårsaker skader osv - eier har jo tatt alle forbehold må vite, hunden er jo i bånd. Av den grunn anbefaler jeg aldri Flexi til noen. Dette båndet er for folk som kan bruke det og de spør sjeldent om anbefalinger til kobbel uansett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexi (bred line) på huskyen jeg pleier å gå tur med, og det funker gull. Han kan snuse og markere som han vil i grøfta, mens jeg kan rusle videre i rolig tempo. Brukte ikke flexi på han før da han var fæl til å vimse og dra i båndet, men etter at han fikk en real dose båndtrening så har han "fortjent" det. :) Jeg bruker aldri flexi hvis jeg skal gå på folksomme steder, og passer alltid på å ha han ved siden av meg i kort bånd ved passering av andre hunder og mennesker. Flexi er gull for dem som kan bruke det, men et ******* dersom uerfarne og uoppmerksomme hundeeiere bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både tynt og bredt flexibånd til store hunder. Fordelen med det tynne syns jeg er at det ruller lettere inn når hunden kommer bakfra. Med det brede må jeg snu snella for at det skal rulle inn (noe som ikke er så godt hvis man har vondt i skuldrene e.l.). Da jeg hadde tynt flexibånd passet jeg bestandig på å la det tørke etter tur i regnvær, slik at det ikke skulle ligge inne i snella og bli morkent. (Det gjelder sikkert for det brede også, men der er jeg ikke bestandig like flink, siden jeg innbiller meg at det er sterkere...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi er jo ikke noe fulltidsbånd, for å si det sånn, og jeg ville aldri hatt det som eneste bånd. Passer fint til rusleturer i bånd der man ikke er avhengig av 100% kontroll, eller til tisseturer, eller når man vil at hunden skal ha litt ekstra frihet, uten at den kan gå løs. Det er ikke noe jeg ville ha brukt på turer der jeg er avhengig av å plutselig måtte ha hunden ved siden av meg eller jeg har dårlig oversikt. Anbefaler å kjøpe en med bånd og ikke med snøre, samt en som er beregnet for en vekt godt over hundens vekt (da har du litt å gå på).

Det er jo ikke noe problem å kjøpe et flexibånd og se om det passer for dere, det er jo ikke akkurat en superdyr investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også flexi med bredt bånd 8 m langt. Men finner bare opp til 50 kg. Tipper han veier rundt 47 kanskje.

Har veldig lyst å prøve dette til rusleturer hvor han kan gå å vase litt og i skogen hvor  han godt kan ha litt lengre enn 2 meter. Sporline synes jeg er stress. 

Eneste utfordinga jeg ser for meg er i møte med sauer eller andre hunder. Ved andre hunder får jeg han som regel noenlunde greit forbi hvis jeg pusher på han. Han har så lyst å hilse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) 

Har nå meldt oss på hundekurs som starter allerede neste uke, håper det blir lærerikt. Litt spent å se hvordan han oppfører seg der om han klarer å fokusere å lære noe fornuftig da han blir så gira og ukonsentrert rundt andre hunder og folk. Snakket med kursleder som mente at det ble ikke noe problem, da det ikke var slik at alle hundene var samlet til enhver tid. 

Kjøpte Flexi i dag og vi testet den i skogen, der en kan se langt både framover og bakover. Og må si at jeg ble positivt overrasket. Hunden kunne være noe friere, dro ingenting og selvom han gikk nesten max lengde (5 meter foran) så kom han med engang jeg sa KOM. Det var nytt, hører bedre i Flexi en langlinje. Merkelig !

Går jo raskt å korte inn linjen slik at den blir like kort som vanlig bånd og låse den der, skjønner ikke helt problemet da med å bruke den på vanlig turer rundt omkring hvis man bare bruker den kort og låst da og hunden ikke får gå fritt. Er da ikke forskjellig  fra et vanlig bånd da egentlig. 

Men har bestemt meg for å bare bruke den i skogen foreløpig og fortsette med vanlig bånd på de andre turene. 

Høres ut som at mange av problemene med Flexi er at hundeiere tillater hunden å ha lengden fritt blandt andre folk eller der de kan møte andre hunder plutselig. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med flexi er jo helt klart feil bruk. Eiere som ikke gidder å oppdra hunden og bruker flexi som erstatning for kontroll. Har eier kontroll og bruker båndet fornuftig er det jo ikke noe problem :) Bruker selv flexi på alle turer, utenom i skogen hvor jeg som oftest bruker trekksele og magebelte. Sjelden jeg låser båndet og. Det syns jeg bare blir upraktisk, men smak og behag:) Men bikkja var tre år og brukelig oppdratt på turetikette  før jeg kjøpte det. Går vi med andre hunder bruker  jeg aldri flexi dog. Da går mye av oppdragelsen ut vinduet gitt og da blir flexi bare surr og stress:icon_redface::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent kun flexi til min hund, har brukt det i godt over 13 år og aldri hatt en ulykke med det. Også brukt mye på stor hund jeg passet tidligere. Handler om at eier/passer må være en smule fokusert mens man går med hund i andre enden av båndet, uavngengig av om det er flexi eller standard bånd.

Personlig synes jeg det er ekstremt mye lettere å ha kontroll på flexi enn andre lange bånd, da flexien så enkelt automatisk kortes inn og det er lett å låse det helt kort når man må det (i trafikk osv). Så det passer selvsagt utmerket å bruke hvor som helst. Eneste problemet jeg kan se er egentlig når man går med mer enn 1 hund av gangen, anbefaler ikke flere flexier på en gang med mindre man har øvd på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...