Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H vs. Provit frossent råfor


tmp
 Share

Recommended Posts

Det er mange som forer med vom vet jeg, men hva med Provit fryst rått? Hva mener dere om kvaliteten på det ene kontra det andre, og hvorfor har dere valgt det ene fremfor det andre?

Selv har jeg alltid foret med V&H i spedd litt tørrfor. I vår/ sommer har hundene blitt veldig småspist og matvegret til tider. Tenker først det var delvis varmen, men ser fremdeles, spesielt på ene, at ho hopper gjerne over ene måltidet. Men i iallfall har jeg begynt å kjøpe Provit for å variere og se om det faller mer i smak. Synes de spiser bedre og har jo funnet at det er utrolig mye mer praktisk å kunne ta ut posjoner fra fryseren, og så blir det jo ingenting gris, som det jo gjerne blir med oppkutting av vom. Jeg har en som stort sett får rett fra fryseren, mens andre helst vil ha litt opptinet, men uansett blir det jo hardere konsistens og mer å tygge på, hvilket er positivt også. I blant får vom for variasjonen sin skyld, men blir nok å fortsette med Provit.

Hva er deres synspunkt på disse fòrene sammenlignet med hverandre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Provit frossen vom og har gjort det ganske lenge. Mine hunder får ca 3 treninger pr dag sammen med tørrfor. Jeg har hatt svært lite mageproblemer på mine hunder etter at jeg startet med Provit. Hvis jeg skal på tur, bruker jeg Provit tørket vom.

Jeg har i perioder brukt V&H også, men synes det blir mye søl med det. Dessuten synes jeg V&H varierer mye i kvalitet. Noen ganger er det fast og "tørt", andre ganger reine suppa.

Fordelen med Provit er at det er reinslig - jeg tar bare opp det jeg trenger pr dag. Bikkjene spiser det frossent, men som regel tiner jeg det først. Det jeg ikke liker så godt er at det vitamintilskuddet som brukes ikke fester seg så godt på bitene, så det ligger mye vitaminer igjen i posen mot slutten. Noen ganger har vitaminene klumpet seg også, og kan til forveksling ligne vom-biter. Jeg må derfor passe godt på når jeg nærmer meg bunnen av sekken - jeg vil ikke overfore med vitaminer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt Provit frossent rått lenge og synes det fungerer godt. Forer da 50/50 tørrfor og rått. Før brukte jeg V&H men hunden ville plutselig ikke ha det lenger. Jeg gir foret frossent eller delvis opptint. Synes det er mye enklere å bruke enn V&H. Men man må jo passe på at vitaminpulveret blir jevnt fordelt. Når jeg begynte å bruke Provit fikk jeg beskjed av forhandler om at jeg burde gi fiskeolje hvis jeg skulle fullfore. Jeg har valgt å gi olje det selv om jeg bare delvis forer rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Provit. Har kjøpt V&H èn gang, og syns det var veldig rosa? Jeg ble skeptisk til det pga det, og har lest flere steder at det er hunder som klør på potene av det og lignende.

Jeg tar vekk mesteparten av vitaminpulveret i Provit, og erstatter med vitaminer/mineraler til mennesker fordi jeg er usikker på hva som er i det. Dessuten får hun mye oppmalte kokte og rå grønnsaker sammen med kjøttet, hun får innmat, forskjellige typer annet kjøtt med bein, div matrester etc.

Kyllingvarianten kjøper jeg ikke, siden kattene mine nekter å spise både det og "vanlig" kylling. Økologisk kylling spiser de derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilleggsfôrer med provit og v&h. Som oftest provit, da det er enklere siden man kan ta opp per porsjon. Taipa spiser alt like godt, Aron kan vegre seg både på v&h og provit, han er bare sånn. Mush barf kjøttbollene pleier å gå ned da, iallefall så lenge de ikke er most :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...