Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og konkurranse


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest i reglementet, og det står at en ikke får delta med løpetispe i lydighet og rally. 

Men hvis min tispe fikk løpetid i går, og det går en konkurranse 3-4 september- er det da greit å konkurrerer da? 

Løpetiden er jo over den 29.august. 

Eller er den noen uskrevne regler her? Hva som er høflig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Debbie skrev:

Jeg har lest i reglementet, og det står at en ikke får delta med løpetispe i lydighet og rally. 

Men hvis min tispe fikk løpetid i går, og det går en konkurranse 3-4 september- er det da greit å konkurrerer da? 

Løpetiden er jo over den 29.august. 

Eller er den noen uskrevne regler her? Hva som er høflig?

 

Er hun ferdig med løpetiden, så er hun ferdig med løpetiden, da er det bare å starte :)

Vi har hatt noen diskusjoner ringside om dette, og alle er vi enige om at hvis de er ferdig så er det bare å starte. Vi med hannhunder verdsetter dog at tisper som akkurat er ferdig, men enda lukter godt, får seg en liten dusj, svømmetur eller sveip med våtserviett, spesielt i klasse 1. Klasse 2 og 3 har man fått matskåler og slikt på banen, så der er forstyrrelsene i gang for fult, elite kan man jo starte uansett. 

Det værste med rally er jo at alle skal sitte og dekke på nøyaktig samme plass, så godlukt plantes godt hvis den er der :lol:

Den dagen Keo kom ut av ringen med blod på både snute og albuer etter å ha gått spor med slevia sprutende gjennom banen var dagen jeg innså at ikke så grøsselig mange bryr seg stort med denne løpetiden, flere bare må starte likevell. Da først fikk jeg ørene opp hvor mye hvisking og tisking det var ringside om at folk starter med løpetispe i de lave klassene :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge tispa er ferdig med løpetiden, så er det jo greit å starte, men jeg tenker at det kan være greit å vaske henne bak, evt vaske hele bikkja, sånn at du blir kvitt mest mulig lukt. :) De løpetispene jeg har hatt i hus har STINKA noe helt fryktelig etter løpetid, så ille at jeg har lukta det godt selv, og da lukter nok hannene det også rimelig godt. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho skal bli gjennomskrubbet og fikset det hadde jeg tenkt okke som. De lukter under og etter løpetid ja. 

Noen sier at de stiller så lenge hunden ikke blør... det synes jeg er drøyt. Jeg hadde aldri startet i konkurranse før etter 21 dager etter første bloddråpe. 

Takk for svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Du har allerede fått svar, men støtter meg til de andre. Er hunden ferdig med løpetid får du starte. Man får starte agility med løpetid om man går sist, og tispa sitter på matte på start. Nå består det jo av løping, men når tispa mi har løpetid under konkurranse dropper jeg å kreve at hun skal sitte på feltene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Debbie skrev:

Ho skal bli gjennomskrubbet og fikset det hadde jeg tenkt okke som. De lukter under og etter løpetid ja. 

Noen sier at de stiller så lenge hunden ikke blør... det synes jeg er drøyt. Jeg hadde aldri startet i konkurranse før etter 21 dager etter første bloddråpe. 

Takk for svar.

Handler litt om respekt for andre også da :-) man er ****** egoistisk om man stiller en hund for tidlig (når hunden fortsatt har løpetid) uansett om hunden blør eller nettopp har slutta. 

Er hunden ferdig med løpetid så er det bare å stille ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme som resten, og ellers så er det ofte ikke noe problem å få stille hund med løpetid heller, ihvertfall ikke på de stevnene jeg har vært borti. Har ikke stilt løpetispe selv, men ser titt og ofte at det forekommer her oppe, de det gjelder har da kontaktet arrangør og får gå sist, når alle andre har gått, og får ligge i egen fellesdekk med en frivillig hund eller noe. Bare sånn om det noen gang skulle kræsje så løpetiden ikke er ferdig å du har lyst til å starte, så finnes det som regel en løsning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2016 at 11:28 AM, Debbie skrev:

Jeg har lest i reglementet, og det står at en ikke får delta med løpetispe i lydighet og rally. 

Men hvis min tispe fikk løpetid i går, og det går en konkurranse 3-4 september- er det da greit å konkurrerer da? 

Løpetiden er jo over den 29.august. 

Eller er den noen uskrevne regler her? Hva som er høflig?

 

Tispe som er ferdig med løpetiden har ikke løpetid - men jeg ville ikke automatisk sagt at 21 dager senere er innenfor. Tispa mi ble parret på dag 25, 26 og 27 sist gang hun hadde valper - hun var åpenbart IKKE ferdig med løpetiden på dag 21.

Jeg ville sett an tispa, for de varierer fra løpetid til løpetid. Og det er vel nettopp derfor det ikke står noe om antall dager i regelverket - er løpetiden ferdig, så er den ferdig. For å si noe veldig lite behjelpelig :P 

For min egen del så har jeg tenkt fire ukers karantene når mine konkurransehunder løper, hvis det er stevner jeg skal melde på til eller har meldt på til. Hittil har jeg vel bare måttet ta en Ikke Møtt på tre stevner på grunn av løpetid, og hver gang har tispa begynt å blø type torsdag før stevnehelga. Men jeg har droppet noen påmeldinger når jeg ser hvor det bærer hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Meg skrev:

Når kom endringen om at løpske tisper ikke får lov å starte i konkurranser? 

For agility: Finner bare regelverk gyldig fra 2014, og der står det at de har lov å starte men skal starte sist og på teppe i agility. 

Det er det samme i Freestyle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

Når kom endringen om at løpske tisper ikke får lov å starte i konkurranser? 

For agility: Finner bare regelverk gyldig fra 2014, og der står det at de har lov å starte men skal starte sist og på teppe i agility. 

I LP har det vært regelen i hvert fall siden jeg begynte å konkurrere i 2009 - tisper med løpetid får kun starte i eliteklasse, og skal da gå sist.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i "min" gren, hundekjøring, er det jo krefter innen FCI (de forvalter jo de renrasede polarhundene) som har foreslått å ha forbud mot løpetisper på løp/trekkhundprøver/arbeidstest,  det er direkte latterlig. om hunden ikke klarer å jobbe fordi det er en løpsk tispe i andres spann, så er det jammen ikke mye fokusert hund. Her forlanger jeg at hannene både skal spise, trekke og oppføre seg selv med høyløpske tisper i spannet. Det blir noe annet enn LP og AG, Rally osv da, men likevel. det går an å sette krav til dyra våre, og unngå å bruke hormonduster i avl. 

 

legger til: har hatt hormondust. Slitsomt. Ble aldri avlet på til tross for forespørsler. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Meg skrev:

Når kom endringen om at løpske tisper ikke får lov å starte i konkurranser? 

For agility: Finner bare regelverk gyldig fra 2014, og der står det at de har lov å starte men skal starte sist og på teppe i agility. 

Det er noen variasjoner i de forskjellige grenene. I agility kan man starte med løpsk tispe i alle klassene, men som du sier så starter de sist i sin klasse og på eget teppe.

I lp og rally kan løpsk tispe kun starte i eliteklassen. 

---------

 

Har selv startet bruks med tispe som var ferdig med løpetid 3 dager før. Jeg dusjet tispen grundig og vasket teppet i bilburet. På konkurranse spurte jeg om fellesdekk makkeren vår ville la seg plage av det. Dersom de hadde vært sjanse for at han kom  til å reise seg og oppsøke tispen i fellesdekken så hadde vi stått over. 

I rally der det ikke er fellesøvelser så tenker jeg at så lenge hunden er ferdig så er det greit. Man kan uansett ikke vite om publikums hunder /turgåere i området har/får snart/nettopp hatt løpetid, så helt sterilt blir det jo ikke uansett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/11/2016 at 0:47 PM, Maries skrev:

Sorry, jeg som tuller... Fikk det plutselig for meg at det gjaldt utstilling ikke konkurranser :icon_redface:

På utstilling kan du jo delta med tisper som har rumpa full av blod, og gjerne la dem ligge inntil alle hannhundene en times tid uten å si fra at det er en høyløpsk tispe eller to her... ;)

 

---

TS spør om uskrevne regler: Som eier av en siklende, frådende, hormonell fjasefrans når han er nær fine damer han tror har løpetid :drool:, hadde jeg satt stor pris på om du ikke satte deg klin inntil en hannhund uten å si fra at tispa akkurat er ferdig med løpetida, men du har full rett til å delta når hun ikke har løpetid:)

 

Det var noen her som nevnte at i klasse 2 har man matskåler som forstyrrelse så da er det greiere, men tisper i løpetid pluss minus et par uker kan ikke sammenlignes med matskål som fristelse. Ville heller hatt tjue matskåler med indrefilet og leker slengt utover hele bana enn ei tispe i slutten av løpetida på sidelinja :innocent: Men det er jo mitt problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...