Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresivitet i ringen


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

1 time siden, *Kat84* skrev:

Det jeg har sett er at det er raser som er kjent for å være krasse som aksepteres med slik atferd. 
Har flere ganger sett staffer fly på hverandre på utstilling. Da var det BIR/BIM som kom i klinsj. 

Hunder som har knurret mot dommere har jeg sett få en sisteplass eller bare en brun (husker ikke om det var KIP eller 0?).

Jeg synes at all aggresjon burde slås hardere ned på. Greit nok at det skal være krutt i staffen. Men når ble krutt ensbetydende med at det er helt greit å ryke på hunden som tilfeldigvis står ved siden av uten forvarsel? Jeg forstår meg ikke på det med at det er normal oppførsel. 

Da har du vært på flere utstillinger enn meg, jeg har kun sett en tispe i BIR/BIM som har prøvd å fly på hannen, men den tispa er kjent for å være hissig. 

Det er ikke brått sikkert hundene du har sett har ryki på hunden ved siden av uten forvarsel, har gjort det uten forvarsel,finnes mange signaler som ikke alle oppfatter. 

Men da kan jeg egentlig bare slutte å stille hund, da mine tre kan fyre seg opp over andre hunder "uten forvarsel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Men det er jo ikke så mye verre enn en rusletur i byen. Møter alt det samme der også. Greit nok at det kan være mer stressende inne i en hall, men det er hundrevis av ting man kan ta hunden med på som er langt mer stressende og belastende enn utstilling. 

Må medgi at jeg aldri har opplevd en så fryktelig rusletur i byen som hvordan det var inne i hallen på dogs4all da det var dobbeltustilling. Bikkja ble flydd på av hunder fra alle kanter, bitt i nesa av en annen hund, tråkket på halen opptil flere ganger mens vi sto i "kø" på vei inn, dyttet og klemt, dunka med bur og bagger og det var reneste hinderløypa for å komme seg fram til ringen, i tillegg til et konstant bråk.

Jeg har forståelse for at det kan ha blitt litt for mye for enkelte hunder, men de burde jo da ha sluppet å bli med dit.

Personlig synes jeg det var helt j..., og jeg har ikke tenkt til å stille ut innendørs igjen, det var rett og slett ikke noe trivelig på noe vis. Jeg drar på utstilling for å ha det moro med hunden min, og verken jeg eller han hadde det spesielt moro akkurat der.

For å toppe det hele var det en dame som sto og filmet sin egen hund utagere mot min hund da vi gikk til bilen, og slapp den så langt ut i lina at det var såvidt vi klarte å passere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dommeravhengig og raseavhengig hva som slås ned på. På en rase som er kjent for å være litt lite trivlig, beit ene bikkja dommer til blods, og ble premiert med Norsk Vinnertittel. Min rase skal være trivelig, på en utstilling i fjor vinter, trampa dommer på tåa til bikkja mi, så den hylskreik og hoppa bakover, og ble disket for aggresjon..

Som skriver på en del utstillinger, ser man jo at den samme dommeren tilater mer atal oppførsel fra enkelte raser enn andre. Jeg synes det er fryktelig lite greit - vi lever i samme samfunn alle sammen, drittoppførsel er ingen tjent med.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Veldig dommeravhengig og raseavhengig hva som slås ned på. På en rase som er kjent for å være litt lite trivlig, beit ene bikkja dommer til blods, og ble premiert med Norsk Vinnertittel. Min rase skal være trivelig, på en utstilling i fjor vinter, trampa dommer på tåa til bikkja mi, så den hylskreik og hoppa bakover, og ble disket for aggresjon..

Som skriver på en del utstillinger, ser man jo at den samme dommeren tilater mer atal oppførsel fra enkelte raser enn andre. Jeg synes det er fryktelig lite greit - vi lever i samme samfunn alle sammen, drittoppførsel er ingen tjent med.

Så fordi man lever i samme samfunn så skal alle oppføre seg likt? Hva er vitsen med forskjellige raser da? :icon_confused:

Reserverte hunder er et "problem" for meg, og det er ikke noe jeg ønsker å ha, men for de som liker raser som er reserverte ser ikke på det som et problem, folk som liker hunder med jaktinstinkt ser ikke på det som et problem at hunden har det, men det kan være et problem for andre, akkurat som at jeg ikke ser et problem med at rasen min kan fyre seg opp over andre hunder, hvorfor skal da de som ikke har interesse av rasen gå rundt å si at det er et problem? Nå prater jeg ikke om ekstrem oppførsel den ene eller andre veien, men for meg og for de fleste med staff er det ikke ekstremt eller problematisk at hunder kjekler og bråker litt i intense settinger som utstilling. Jeg synes faktis det er ganske lite bråk rundt stafferingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Så fordi man lever i samme samfunn så skal alle oppføre seg likt? Hva er vitsen med forskjellige raser da? :icon_confused:

Reserverte hunder er et "problem" for meg, og det er ikke noe jeg ønsker å ha, men for de som liker raser som er reserverte ser ikke på det som et problem, folk som liker hunder med jaktinstinkt ser ikke på det som et problem at hunden har det, men det kan være et problem for andre, akkurat som at jeg ikke ser et problem med at rasen min kan fyre seg opp over andre hunder, hvorfor skal da de som ikke har interesse av rasen gå rundt å si at det er et problem? Nå prater jeg ikke om ekstrem oppførsel den ene eller andre veien, men for meg og for de fleste med staff er det ikke ekstremt eller problematisk at hunder kjekler og bråker litt i intense settinger som utstilling. Jeg synes faktis det er ganske lite bråk rundt stafferingen.

Hvor har jeg sagt at alle skal oppføre seg likt? Såvidt jeg kan se, skrev jeg drittoppførsel. Jeg synes faktisk bikkjer bør kunne bevege seg i en utstillingring uten å spise opp dommere, andre utstillere og hunder utenfor ringen, jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Hvor har jeg sagt at alle skal oppføre seg likt? Såvidt jeg kan se, skrev jeg drittoppførsel. Jeg synes faktisk bikkjer bør kunne bevege seg i en utstillingring uten å spise opp dommere, andre utstillere og hunder utenfor ringen, jeg.

Da ser nok vi på drittoppførsel ulikt :) For meg er det ikke drittoppførsel hvis to hannhunder har noe å si til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg schæfer da, og det er mulig jeg forventer alt for mye av en hund. Jeg har forståelse for at det finnes hunder som "skal være" reserverte og nervøse, og da vil de jo naturligvis kanskje finne utstillingen veldig belastende. Men om de ikke tåler det så burde de kanskje heller ikke ha blitt utsatt for det? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte ut papillonen endel som ung, det gikk litt opp og ned det humøret hennes, noen ganger var hun kjempeglad for kontakt med dommeren, andre ganger not so much, med knurring og glefsing etter dommeren. Hun fikk aldri noe dårligere enn rødt med HP som var den gang og aldri en kommentar om gemyttet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, maysofie skrev:

Nå begynner jeg å skjønne dette "hadde dette skjedd i en utstillingsring, hadde ingen reagert".

Ingen hadde reagert hvis to hannstaffer fyret seg opp over hverandre uansett setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant at man syns det er greit, forståelig, forventa - stryk det som ikke passer - at hannhunder blir totalt hodeløse rundt tisper som lukter løpetid, mens litt knuffing mellom hanner er et tegn på dårlig mentalitet? 

Nei, det er ikke vanlig med aggressivitet i ringen på pudlene, ikke hos hannene heller. På belgerne så er det litt mer, men ikke sånn at det er problematisk, med noen få unntak.

Men at det er et utstillingsproblem syns jeg er litt artig, i og med at alle som konkurrerer litt i LP gruer seg for fellesdekk særlig i kl.1. Det har ikke vært helt ukjent at LP-hunder barker sammen heller. Det vil overraske meg stort om det aldri skjer uhell rundt en AG-bane, for der er bikkjene så heite at de neppe er under kontroll hele tiden. Det kan være at det er uproblematisk i en duttenutte-sport som rally, der man risikerer å bli rapportert for den minste lille filleting, men det er klart, skjer det noe på en utstilling, så er det jo fordi at det er en utstilling - det er i hvert fall ikke fordi at det er bikkjer vi driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det ikke er verre i ringen enn andre steder hvor det befinner seg flere hunder samtidig. Jeg har vært vitne til hunder som er blitt KIP'et/nullet for aggresjon rettet mot mennesker (dommer), og det er helt fair. Hunder som ypper mot hverandre i ringen forekommer, men det er vel ikke akkurat et kjempeproblem. Og heller ikke unaturlig i og med at det ofte gjelder virile hannhunder, ukjente for hverandre, som skal løpe i bånd, etter hverandre i ring. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, QUEST skrev:

Enn hvis det er bare den ene hannhunden/tispa som 'har noe å si'? 

 

Det kommer helt ann på hvordan den sier det :wink: Jeg synes ikke noe om bikkjer som utagerer i eninga og skal spise alle den ser, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at slikt ikke forekommer noen andre steder, problemet er jo at hunder utviser aggresjon eller annen dårlig atferd, og så får de ikke konsekvenser for bedømmingen av hunden. I lydighet, for å ta det eksempelet med fellesdekk, så er det vel nå sånn etter de nye reglene (?) at en hund som flyr på en annen hund under fellesdekken skal diskes fra konkurransen. Den får ihvertfal en 0, og så får den andre hunden begynne på nytt. (Men da er jo som regel skaden allerede skjedd og hunden vil ikke ligge igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofie & Aska skrev:

Det er vel ingen som har sagt at slikt ikke forekommer noen andre steder, problemet er jo at hunder utviser aggresjon eller annen dårlig atferd, og så får de ikke konsekvenser for bedømmingen av hunden. I lydighet, for å ta det eksempelet med fellesdekk, så er det vel nå sånn etter de nye reglene (?) at en hund som flyr på en annen hund under fellesdekken skal diskes fra konkurransen. Den får ihvertfal en 0, og så får den andre hunden begynne på nytt. (Men da er jo som regel skaden allerede skjedd og hunden vil ikke ligge igjen...)

Joda, det gjør de. Det er flere hunder som får 0 på utstilling pga temperament enn det ser ut til i denne tråden her, og får de 0 pga temperament 3 ganger, får de aktivitetssperre. 

Om dere ser ting som i følge regelverket ikke er lov, men som ikke blir slått ned på, så er det lov å levere inn en klage. Det har nok mer effekt det enn å klage over det på et hundeforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, 2ne skrev:

Joda, det gjør de. Det er flere hunder som får 0 på utstilling pga temperament enn det ser ut til i denne tråden her, og får de 0 pga temperament 3 ganger, får de aktivitetssperre. 

Om dere ser ting som i følge regelverket ikke er lov, men som ikke blir slått ned på, så er det lov å levere inn en klage. Det har nok mer effekt det enn å klage over det på et hundeforum. 

Da vet jeg det til neste gang, for som sagt, jeg spurte pga uvitenhet da jeg ikke ha ropplevd det så ille som nå, og jeg opplevde det vel ekstra ille fordi jeg sto midt oppi det selv. Skal klagen leveres til utstillingskomiteen?

Det står også i medlemsbladet etter en dommerkonferanse;

"Rasen er ikke aggressiv, rastløs eller skrap. Hvis en hannhund er "terrorist" i ringen, bør han ut mens de andre går i ringen, for en sunn finsk lapphundhann skal reagere på en annen hannhunds provokasjoner."

Reagerte litt når jeg leste det den gangen da jeg selv ikke ønsker at min hannhund skal bli trigget av andre hannhunders oppførsel.

Så jeg vet ikke om den ene junioren oppførte seg som en "terrorist", eller? 

Så selv to hannhunder i rasen som løp for bhk der den bakerste ble ufin og da svarte den foran. De fikk jo ikke komme bort til hverandre, men man så tydelig at det hadde ikke gått bra hvis de fikk komme til. Der fikk den som ikke startet bråket bhk. Om det var fordi den andre var den som startet vet jeg ikke, men synes selv at sånne ting bør bli slått ned på.

 

Husker du hvilket blad det sto i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnnChristin skrev:

Da vet jeg det til neste gang, for som sagt, jeg spurte pga uvitenhet da jeg ikke ha ropplevd det så ille som nå, og jeg opplevde det vel ekstra ille fordi jeg sto midt oppi det selv. Skal klagen leveres til utstillingskomiteen?

Har jeg forstått det riktig - du har tenkt å klage over å ikke bli kastet ut av ringen fordi at hunden du handlet beit deg til blods? Ville det ikke vært enklere å bare gå ut av ringen med den den dagen det skjedde? 

Men ja, klagen skal leveres til utstillingsleder på stevnet. I ettertid kan du jo alltids sende en klage til NKK, men hvorvidt de gjør noe med det er uvisst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, 2ne skrev:

Har jeg forstått det riktig - du har tenkt å klage over å ikke bli kastet ut av ringen fordi at hunden du handlet beit deg til blods? Ville det ikke vært enklere å bare gå ut av ringen med den den dagen det skjedde? 

Men ja, klagen skal leveres til utstillingsleder på stevnet. I ettertid kan du jo alltids sende en klage til NKK, men hvorvidt de gjør noe med det er uvisst :) 

Nei nei, denne lar jeg gå da jeg mener man skal klage få slikt der og da. Jeg tenker til senere hvis jeg evt ser en slik situasjon igjen. Jeg var osm sagt usikker på reglemanget da og forventet hele tiden å bli kastet ut straks, men ting gikk sin vante gang, derfor ble jeg usikker på hvor grensa skal/burde gå og spurte her. Hadde jeg ikke blitt bitt under siste runden og så premiering hadde jeg nok forlatt ringen der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnnChristin skrev:

Da vet jeg det til neste gang, for som sagt, jeg spurte pga uvitenhet da jeg ikke ha ropplevd det så ille som nå, og jeg opplevde det vel ekstra ille fordi jeg sto midt oppi det selv. Skal klagen leveres til utstillingskomiteen?

 

Husker du hvilket blad det sto i?

Nr. 1 2016. Så det er ikke lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser behovet for å rette opp noen feil i denne tråden. Denne tråden handler ikke om Finsk Lapphund, I Finsk Lapphundringen var det veldig rolig og greit i helga.

Den handler om Svensk Lapphund, og dermed sier rasestandarden: "Livlig, vaktsom, vennlig og hengiven. Svært lærenem, oppmerksom og arbeidsvillig. Tøff og utholdende."

Uansett; Det er ganske stor enighet i miljøet om at oppførselen blant mange av hundene i denne ringen ikke var akseptabel, og at dommeren burde reagert kraftigere på dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Toivo skrev:

Ser behovet for å rette opp noen feil i denne tråden. Denne tråden handler ikke om Finsk Lapphund, I Finsk Lapphundringen var det veldig rolig og greit i helga.

Den handler om Svensk Lapphund, og dermed sier rasestandarden: "Livlig, vaktsom, vennlig og hengiven. Svært lærenem, oppmerksom og arbeidsvillig. Tøff og utholdende."

Uansett; Det er ganske stor enighet i miljøet om at oppførselen blant mange av hundene i denne ringen ikke var akseptabel, og at dommeren burde reagert kraftigere på dette.

Nå var det svenskene ja, men opplevd slik oppførsel i alle ringer føler jeg gitt :/ Og ikke bare lappene, men også andre raser jeg har stilt for venner. Men godt å høre at resten av ringene var rolige :D Jeg dro jo bare fordi jeg var en smule sliten og fikk ikke med meg de andre ringene. Men tenker at tøff betyr ikke det som var i ringen der. Vet ikke om du eller noen av de andre (nå følte jeg at jeg skrev veldig kryptisk her) fikk med dere når jeg var i ringen med junioren, hadde jeg ikke stått oppi det hadde jeg nok reagert. Og hadde jeg ikke vært dum og hatt kjole på meg hadde jeg løfta opp bikkja og bært den ut, men skulle inn med Lupin så ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...