Snøfrost Eventyrkullet

128 innlegg i emnet

For min del er det viktigere at slekten kan vise at de kan arbeide, er friske og har et korrekt eksteriør enn at akkurat foreldrene til valpene gjør det. Mor eller far kan være et unntak, men hvis søsken, foreldre, besteforeldre osv viser det, først da kan man være noen lunde sikker på at deres valper også vil få de egenskapene. 

Jeg syns du er flink jeg :D Jeg liker tanken din bak avl. Moderate hunder. Ikke alle som ønsker SH ønsker seg de mest ekstreme trekkhundene heller og da er det godt du ikke avler late eksteriør hunder istedenfor. Du avler en sunn middelvei i mitt hode :) Jeg er klar over at SH er en trekkhund, men så lenge det finnes et marked for SH som familiehunder, så vil noen avle på familiehunder, og da syns jeg det er bedre at du har trekk i tankene også, uten at du forventer topp trekkhunder. 

Gratulerer med valpene :D Mor ser herlig stolt ut over de små. 

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en fin gjeng :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, MegaMarie skrev:

For min del er det viktigere at slekten kan vise at de kan arbeide, er friske og har et korrekt eksteriør enn at akkurat foreldrene til valpene gjør det. Mor eller far kan være et unntak, men hvis søsken, foreldre, besteforeldre osv viser det, først da kan man være noen lunde sikker på at deres valper også vil få de egenskapene. 

Jeg syns du er flink jeg :D Jeg liker tanken din bak avl. Moderate hunder. Ikke alle som ønsker SH ønsker seg de mest ekstreme trekkhundene heller og da er det godt du ikke avler late eksteriør hunder istedenfor. Du avler en sunn middelvei i mitt hode :) Jeg er klar over at SH er en trekkhund, men så lenge det finnes et marked for SH som familiehunder, så vil noen avle på familiehunder, og da syns jeg det er bedre at du har trekk i tankene også, uten at du forventer topp trekkhunder. 

Gratulerer med valpene :D Mor ser herlig stolt ut over de små. 

Takk!
Jeg ønsker meg moderate hunder som funker til både trekk og utstilling, det er dit jeg sikter. For meg er det at de kan arbeide ganske viktig, men jeg tør allikevel gamble på en hund som Naisha med relativt god statistikk rundt seg, spesielt for å være av de linjene hun er.   Spannet mitt blir stadig bedre og raskere, så jeg tror ikke jeg gjør noe voldsomt feil. Om 10-15 år så kanskje jeg er langt nærmere der jeg vil være :)  Dvs hunder som ser ca ut som mine gjør i dag, men med enda litt mer trøkk i selen.

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Livet er hardt når man er 1 uke og et par dager gammel

14046029_10153832015312108_1838248887747

14102173_10153832015297108_4938268149161

14064232_10153832015322108_2334813025602

15 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med friske og helt nyyydelige valper :wub::wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
7 timer siden, Snøfrost skrev:

Takk!
Jeg ønsker meg moderate hunder som funker til både trekk og utstilling, det er dit jeg sikter. For meg er det at de kan arbeide ganske viktig, men jeg tør allikevel gamble på en hund som Naisha med relativt god statistikk rundt seg, spesielt for å være av de linjene hun er.   Spannet mitt blir stadig bedre og raskere, så jeg tror ikke jeg gjør noe voldsomt feil. Om 10-15 år så kanskje jeg er langt nærmere der jeg vil være :)  Dvs hunder som ser ca ut som mine gjør i dag, men med enda litt mer trøkk i selen.

synes ikke det er noe særlig fint å diskutere så mye under andres tråder om valpekull. Men det hele dreier seg jo om en uenighet om hva som er viktigst...og den diskusjonen kan en ta andre steder!  Så jeg skal ikke si noe mer annet enn: Det viktige er å ta hensyn til HELE rasestandarden, også det som beskriver bruk. Men noen tar sjanser. jeg har en hund (omplassert til meg) fra en tispe som ikke trakk. Hun er maskoten vår (snart 13 år) og trekker så og si ikke i det hele tatt. Sånn var det med hele kullet- noen gadd jobbe LITT. De fleste ikke i det hele tatt. Det blir spennende med disse her. Kanskje de blir bedre enn moren? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Meg skrev:

synes ikke det er noe særlig fint å diskutere så mye under andres tråder om valpekull. Men det hele dreier seg jo om en uenighet om hva som er viktigst...og den diskusjonen kan en ta andre steder!  Så jeg skal ikke si noe mer annet enn: Det viktige er å ta hensyn til HELE rasestandarden, også det som beskriver bruk. Men noen tar sjanser. jeg har en hund (omplassert til meg) fra en tispe som ikke trakk. Hun er maskoten vår (snart 13 år) og trekker så og si ikke i det hele tatt. Sånn var det med hele kullet- noen gadd jobbe LITT. De fleste ikke i det hele tatt. Det blir spennende med disse her. Kanskje de blir bedre enn moren? 

Er jo selvsagt det jeg håper på, og tror det er gode muligheter for :)

Så la oss håpe de blir brukbare og ikke helt skivebom ;)  Fasiten får man ikke før om 2-3 år.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker man kan jo egentlig aldri vite. Selv med gode foreldre. Det finnes alltid unntak, begge veier. Det viktigste er at man prøver! Det er det jo tydelig at du gjør og du har tanker bak det du gjør. Du avler ikke bare fordi valper er søte og gir penger i kassen liksom :)

Valpene vet hva meningen med livet er. Sove og spise :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leser alle blogginnlegga med stor iver, og skulle så ønske du bodde litt nærmere meg! :heart: Tenk å få tilbringe en dag med flokken din og ikke minst valpene når de begynner å bli litt mer livate! 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg leser alle blogginnlegga med stor iver, og skulle så ønske du bodde litt nærmere meg! :heart: Tenk å få tilbringe en dag med flokken din og ikke minst valpene når de begynner å bli litt mer livate! 

Så moro å høre :D
Du får si ifra om du på et eller annet tidspunkt skulle få lysten på en tur til Telemark eller befinner deg i nærheten av andre årsaker :)

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulere med valper. Søte er dem. :)  Men total avsporing. Hva er det som er blitt grad på tomta di? Ja nede ved vegen

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, lijenta skrev:

Gratulere med valper. Søte er dem. :)  Men total avsporing. Hva er det som er blitt grad på tomta di? Ja nede ved vegen

Naboen har lagt inn kloakk og vann :) Hovedinntaket er på andre siden av min tomt, derav gravingen.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer så masse med noen aldeles nydelige små nøster :wub: 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så skjønne de er :wub: 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :D

Alle aldre har sin sjarm, men jeg må innrømme at jeg venter litt utålmodig på at de skal bli litt mer "våkne" men øyne og ører oppe og mer kontroll på bevegelsesapparatet. Om 2 uker tenker jeg det er mye, MYE, mer fart i dem. Øynene kommer nok opp om noen få dager, så det blir jo artig. De får mye mer uttrykk så fort gluggene er åpne :) 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blir 2 uker i morgen, men begynte å åpne øynene i dag, så da måtte jeg jo ta noen bilder av de små. Jeg har min favoritt, men vi får se da om det er henne som blir til slutt :)

02u-1dg_valp1.jpg

02u-1dg_valp2_Veslefrikk.jpg

02u-1dg_valp3.jpg

02u-1dg_valp4.jpg

02u-1dg_valp5.jpg

11 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååhh herregud så herlige :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag er de to uker gamle, og siden jeg er litt sliten etter litt lite søvn forrige uke så sender jeg dere til  bloggen for oppdatering.

Den manglende søvnen skyldes at Naisha har hatt løs mage, måtte ut 7 ganger en natt og 12 ganger en annen. Deretter ble det soving på sofaen med dører åpne så hun kunne styre selv inn og ut. Nå har det heldigvis gitt seg og vi fikk en god natts søvn, men er visst fortsatt litt sliten. :)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her skjer ting fort. De er allerede mye mer våkne enn de var for bare 4 dager siden.
I dag har vært en stor dag for de små. De har både fått smake kjøtt for første gang og fått klørne klipt for første gang :)

14141847_10153853450857108_2954465244358

14183753_10153853450962108_6444774651950

Valp 2, hannen. Veslefrikk.

14191959_10153853451052108_6311920086922

Valp 3, den grå tispa smaker kjøtt for første gang.

14184403_10153853450887108_8036489616578

Valp 1 og valp 5

14141860_10153853451307108_5026717172034valp 4

14192184_10153853451262108_6992062719191

første kloklipp (valp 4)

17 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smelter helt av denne gjengen! Blir bare mer og mer liv i kassen fremover nå, gøy å følge med :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er såå fiine og elsker de ørene :wub: Tror SH er noen av de søteste valper som finnes

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎14‎.‎08‎.‎2016 at 10:01 PM, Snøfrost skrev:

.   Jeg skriver aldri på deres kull,

Til info så avler jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Anooni skrev:

Smelter helt av denne gjengen! Blir bare mer og mer liv i kassen fremover nå, gøy å følge med :D

Ja! Allerede i dag er de litt mer "våkne" enn i går, og de har gjort noen forsøk på lek mens de stod på alle fire :D
Det går så fort fremover nå.

10 timer siden, tmp skrev:

De er såå fiine og elsker de ørene :wub: Tror SH er noen av de søteste valper som finnes

57 minutter siden, Stine skrev:

:wub::wub::wub: OMG :wub::wub::wub:

Tusen takk til dere begge :)

I går kveld observerte vi den første valpen bæsje på egenhånd. En milepæl i en valps liv.  Frøken grå var først ute med en bæsj på egenhånd som vi så.

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blogposten om valpene nå som de har blitt 3 uker gamle: http://snofrost.blogspot.no/2016/09/3-uker-gamle-eventyrvalper.html

De begynner og bli skikkelige valper nå. Er mer våkne, ser mer ut som valper, spiser litt kjøtt. Viser mer personlighet. Jeg har selvsagt fått meg et par favoritter :aww:  ene fordi hun er kul, andre for de hun tar alt så rolig.  Elle, melle osv.  Exteriørmessig virker det pr nå som jeg kan beholde hvem som helst av jentene. Men vi får nå se da, hvem som til slutt ender opp som Huldra :)

Valp 1 til 5 i går, når de fylte 3 uker. :wub:
Det er forøvrig noen ledige valper.

03u_valp1c.jpg

03u_valp2b_Veslefrikk.jpg

03u_valp3d.jpg

03u_valp4e.jpg

03u_valp5a.jpg

10 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ingen av mine heller. Rent fysisk får vel de fleste valper kontroll på blærefunksjonen rundt 3-4 mnd gammel - evt tidligere. Når hunder blir eldre og fortsatt ikke GREIER å holde seg, så handler det nok om andre ting enn blærekontroll. 
    • Ups,,her ble det krøll så det ble to innlegg etter hverandre :/ Når jeg snakker om jakt, så er det jakt på viltlevende fugl/dyr, ikke utsatte sådanne.  Siden du nevner hunderaser med mye jakt i seg..Hunder uansett rase må jo finne seg i en svært  begrenset livskvalitet av til dels ulne grunner.. Båndtvang blir brukt som argument der det ikke finnes noe å jage, hverken husdyr eller vilt.. Båndtvang ble innført som sikkerhet for husdyr /ynglende vilt, ikke fordi hundehatere ikke tåler bikkjer..( en liten avstikker fra det egentlige temaet ser jeg)  Men tilbake til livskvalitet..Hvis man er  opptatt av nettopp det og ikke bare for egen del, så bør man vel tilkjenne diverse 'burdyr' samme rett? Enten det dreier seg om herptiler eller 'smådyr' så er det vel liten eller ingen tvil om at de eneste som får økt 'livskvalitet' i slike tilfeller er eierne..på bekostning i aller høyeste grad av disse dyrenes livskvalitet.. Flere av reptilartene krever 'levende' for, dvs at det masseoppdrettes mus og rotter som gasses ihjel, ene og alene for at reptileiere skal ha for til sine dyr.. Jeg vil påstå at eierenes glede av herptiler, på ingen måte kan forsvare betydelig nedsatt livskvalitet ( og lengde...) for både herptiler og fordyrene.. Hvis du lurer på hva 'smådyr/herptilhold' har med jegere og livskvalitet å gjøre, så er det just det at slikt dyrehold ikke helt sjeldent blir forsvart med at eierne har stor glede av det ( livskvalitet vil jeg anta det kan kalles) . Det er vel et uomtvistelig faktum at omtrent 100% av disse dyrene hadde sagt by,by og takk for seg, hadde de fått sjansen..Mao, de har ingen glede av fangenskapet og ingen økt eller samme livskvalitet i forhold til et liv i frihet. Jeg finner det jo litt interessant at man jubler over opphør av burdrift på pelsdyr, når man også jubler over at burhold av herptiler ble tillatt.. At det er MYE elendig stell på disse dyrene og derav stor avgang, er ikke til å komme bort fra..På samme måte som smådyr som hamstere f.eks.  Argumenter som at det likevel fantes mange herptiler i Norge er ikke holdbare, det blir som å si at siden mange likevel kjører i fylla, så kan vi likeså godt tillate det.  Du nevner jegeres egoisme når de ønsker å kunne bruke hund i marka uten fare, joda det er egoistisk det akkurat som det er minst like egoistisk å holde dyr i fangenskap som overhodet ikke har noen glede av 'samlivet' med mennesker. For ikke å snakke om hvor egoistisk det er å oppdrette fordyr i stor skala , ene og alene som for til dyr som ikke har noe som helt utbytte av sitt påtvungne fangenskap.  Eller katter..katter har en særstilling som innført husdyr i bl.a Norge,og som attpåtil får gå fritt.. katter tar bare i Europa mange millioner fugler og andre dyr og likevel får de gå løse. Opplevelsen av natur blir jo noe amputert når flere arter forsvinner mer eller mindre, bl.a pga stor predasjon fra katter.. So..jepp det finnes absolutt folk med tvilsomme motiver for jakt , som det vil finnes i enhver aktivitet der dyr inngår. Ikke minst i 'kjæledyr'industrien.. Menne..siden du nå ikke har så voldsomt mye til overs for jegere later det til men er desto mer begeistret for katter, du får tenke på dem som katter..katter er de eneste dyrene som later til å ha stor glede av å seigpine byttedyrene sine ihjel..          
    • Det er nok veldig individuelt. Ingen av mine har vært 6-7 mnd før de har hatt kontroll på blæra.
    • Du har akkurat samme holdning som jeg hadde tidligere- og som jeg nå selv synes er litt svart/hvitt. Selv om jeg er enig med deg i mye. Jeg gjentar igjen at jeg har kun omplassert en hund tidligere, og det var til en venn som trengte en læremester for sine hunder (deriblant en valp hun kjøpte av meg). Vi har ellers hatt våre hunder til de blir gamle og må avlives av helsemessige årsaker, nå har vi en på 10 og en på 12 år, og to som fyller åtte (men de går i vanlig trening). For MEG er hvert individ viktig, men jeg ville heller ikke nølt med å omplassere en hund som ikke passer inn hos oss om den kan få det bedre et annet sted.  Foreløpig har vi hatt et kull, så jeg føler meg ikke truffet av den kommentaren om kull heller, jeg er faktisk helt enig med deg- i mitt miljø er det veldig mange kull! Da vi hadde kull satte vi ikke på før vi hadde hjem til mange valper. Trenger man flere hunder, kan man gå sammen og ha et samarbeidskull (det har jeg vært med på, og har to valper derfra nå).  Når du snakker om avl i brukshundmiljøene- og at man skal kun avle når man har plass til det som kommer ut. Hvordan tenker du da om selskapshundavl, der hele kull ofte selges- kan hende med en eller to tisper på avlsavtale da? Hvordan skal folk få kjøpt hund om det kun skal avles om man beholder alt selv?        
    • Nå kjenner jeg stort sett til elgjakt, og for de jegerne jeg kjenner er det et viktig aspekt ved jakten at man faktisk bidrar til å forvalte bestanden. Så merkelig det enn høres ut så er faktisk elgjakt dyrevelferd, blir bestanden for stor er det rett og slett ikke nok mat og de sulter ihjel: https://www.nordlys.no/nyheter/pa-denne-lille-oya-sultet-tre-elg-ihjel/s/1-79-7599249 Det er jo ikke sånn at jegerne kan løpe rundt og plaffe ned det de måtte ønske, de har en nøye utvalgt kvote som bestemmer både alder og kjønn på det som kan tas ut - nettopp for å skape en bærekraftig bestand.
  • Nylig opprettede emner