Snøfrost Eventyrkullet

128 innlegg i emnet

4 minutter siden, Red Merle skrev:

Gratulerer så mye med flott valpekull, gleder meg til bilder:wub:! SH er jo en av mine drømmeraser, og valpetrådene dine er alltid spennende å følg! Stå på, det står respekt i at du er ærlig, oppriktig og deler dine tanker og ''sjansespill'' med oss. Det er det ikke mange oppdrettere som har baller til å gjøre!

:nesevis:
Bedre med godt lynne og friske dyr, en trekkmonster som ikke funker i hverdagen. Bedre å gamble med egenskap, enn med helse og lynne!

Gikk visst litt på kryss og tvers våre poster, men som du sikkert oppdaget så er det nå bilder i posten over din :)

Takk for kommentaren om min ærlighet som oppdretter. I mitt hode så får man begynne med segselv når man ønsker mer åpenhet og ærlighet blant oppdrettere + mer deling av erfaringer som ikke er så super dupre også. Jeg har ikke noe problem med at ikke alle valper herfra er "perfekte" det er jo en del av det hele med å være oppdretter at enkelte valper ikke blir helt slik man ønsker. Og alle opplysninger er enkelt tilgjengelig på min hjemmeside :)

Vet det er flere her på sonen som er tilsvarende ærlige, men det er nok av de som ikke er, dessverre.

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger må man jo fire litt på noen krav/ønsker på kort sikt for å få det man vil ha på lang sikt, og det er jo det som er viktig(og riktig) :) Dessuten er det jo ikke sånn at alle sjansespill får like alvorlige utfall for valpene som skal leve med dem, de fleste er sånne risker er jo helt uten betydning for valpen så lenge det ikke har noe med helse, mentalitet eller alvorlige eksteriøre feil å gjøre, å da er det vertfall ikke noe å lure på, da prøver man om det kan føre med seg noe bra.

Gratulerer med et fint kull, håper de blir alt du ønsker og litt til :)   

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om man ikke er enige i fokuset i avlen, så er det unødvendig å ta det i sånne kulltråder som skal være hyggelig glede over friske valper. Da kan man heller diskutere det generelt i en egen tråd. Jeg er kanskje ikke enig i å avle på huskyer som ikke har vist seg som trekkhunder, men jeg setter stor pris på at man som oppdretter skriver dette, istedenfor å gjøre som de fleste gjør. Later som de er supre til alt og at foreldrene er supre trekkhunder (det er bare ingen som har sett det). Eller som oppdrettere av andre bruksraser. De er fantastiske til alle hundesporter. Det er bare eier/oppdretter som ikke har interessen og derfor ikke har brukt dem til noe. Det er jo mulig at de viser ser å være gode brukshunder, men når man ikke har brukt dem til det, så blir det som å spille lotto, og løgn å si noe annet :) Så nei, selv om man kanskje ikke er helt enig bestandig, så er det godt at du er åpen om hva er de gode til, hva som kanskje ikke er så bra og hva du faktisk ikke vet helt sikkert om de er gode til :)

Gratulerer med friske valper :D 

12 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke være enig i min gambling når det kommer til dette kullet. Men Naisha som her er det ukjente kortet og ikke har noe å vise til i selen har 2 søstre som går bra 1 søster som går OK fra kullet de er født i (Værkullet) og en mor som har vært en veldig god leder for meg, 1 søster som nok blir min nye leder sammen med faren til dette kullet rett og slett fordi de er raskere enn Naisha's mor. En søster som kan gå i led men for det meste går i sving. 2 av søstrene har startet i løp, hun ene mange løp. Den andre søsteren som bor her håper jeg starter løp i den sesongen som kommer, men litt avhengig avløpetider og slikt siden jeg har et lenge planlagt kull på henne som jeg gjerne også vil få gjennomført. Da starter hun neste sesong i tilfellet :)
Hun har også 2 halvsøstre her som går bra. Ene bedre enn den andre. Hun har 2 halvbrødre som trekker helt greit og de er enehunder. I min erfaring trekker de fleste bedre når de er 2 eller flere.

Freke som er faren til dette kullet er også far til Såga og Orca som jobber veldig hardt i selen. De har også en annen bror som jobber bra spesielt om han får gå med en annen hund og han har i sommer gått over 42mil på 16 dager uten sokker og uten og bli sårbeint med kløv. OK så er ikke det trekk, men det viser jo allikevel at han er arbeidsvillig.

Så helt håpløs og ukjent statistikk er det jo ikke på familien til disse små. Men er moren utestet så er hun :)

16 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med valpene!

Når får vi vite navnene?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
1 minutt siden, SFX skrev:

Gratulerer med valpene!

Når får vi vite navnene?

Når jeg er ferdig med tweekingen ;)
Neste uke en gang?

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, Snøfrost skrev:

Når jeg er ferdig med tweekingen ;)
Neste uke en gang?

Når de er så små, så er jo navnene det morsomme - mens vi venter på mer action i valpekassa :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, SFX skrev:

Når de er så små, så er jo navnene det morsomme - mens vi venter på mer action i valpekassa :D

Enig med deg der altså. Får se om jeg får tenkt meg ferdig til sånn ca helgen ;)
Jeg har jo navene nesten klare, bare ikke helt. Ble litt flere tisper en beregnet. Hehe. Veldig bra for meg da - større utvalg - men da forsvant jo alle guttenavna bortsett fra ett.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine små bandittene :D 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis så mye med herlige valper:heart: Åpenhet og ærlighet bør jo være noe folk setter pris på:icon_clapping:

6 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med søte små! Huskyvalper altså! Søteste bandittene i hele verden! :D 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Småttisene vet i alle fall å gro! Opp 33-59g i dag. Minsten har nå gått opp 102g siden han ble født :o  det er MYE for en så liten kropp!
Alle tispene er nå større enn den minste valpen jeg har fått i andre kull, større enn den nest minste også. Så dette ser da svært så bra ut. Forsatt like pigg, fornøyde og gryntende :wub:

Jobber med navn, og nærmer meg mål. Er ikke der helt enda, men ikke så langt unna heller (tror jeg).

10 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navn jobbes fortsatt med, nå gjenstår bare "adjektivene" jeg vil jo gjerne ha de litt "eventyrlige" også. Så hvis noen har noen gode så nevn de gjerne. Jeg tror som sagt de er på plass, men et par jeg må tenke litt ekstra på før de frigis.

I mens deler jeg noen bilder av de små :)

14051574_10153820183872108_1822505807002

Naturen er utgjort, de to svarteste tispene er klin umulig å se forskjell på annet enn når jeg snur de på ryggen, den siste svarte har litt annen sjattering i fargen. Den grå tispa derimot har noen få hvite hår på nakken (ellers svært lik i alle tegninger og det er også gutten). Kunne ikke heller en av søstrene svart få ha de hvite hårene? Så valp 1 og 5 er de to som hviler hodet på valp 3 (grå tispe), valp 4 ligger litt for seg selv, og gutten som er valp 2 ligger bakerst.

14088612_10153820183917108_6419515110842

14046042_10153820183942108_1661657296643

18 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herligheten :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hælledussen,  så utrolig søte :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nommin :wub: 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.8.2016 at 9:57 PM, SFX skrev:

Til deg og alle andre, nå er navnene klare :D
Hvem av tispene som får hvilket navn har jeg overhodet ikke bestemt, men gutten er jo bare en så han får selvsagt guttenavnet.

De vil bli hetende:

Snøfrost Lystige Veslefrikk

Snøfrost Vene Snehvit og Rosenrød

Snøfrost Flittige Korse

Snøfrost Forlokkende Huldra

Snøfrost Gilde Soria Moria

og det er en laaaaang blogpost som forklarer bakgrunnen til navnene jeg har valgt her

13 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder av valpene tatt i full fart, 1 uke gamle:

01u_valp1.jpg

01u_valp2.jpg

01u_valp3.jpg

01u_valp4.jpg

01u_valp5.jpg

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer å henter en av de sorte valpene om 7 uker 💕 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nydelige dem er  :wub:

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Shlush skrev:

Kommer å henter en av de sorte valpene om 7 uker 💕 

Så det er de svarte tispene som troner høyest?  :)
Er jo mange som foretrekker den fargen.

De har vokst litt på sin første leveuke:

Eventyrkullet_nyfodte_kl1000.jpg

01u_Eventyrkullet_01.jpg

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Snøfrost skrev:

Så det er de svarte tispene som troner høyest?  :)
Er jo mange som foretrekker den fargen.

De har vokst litt på sin første leveuke:

Eventyrkullet_nyfodte_kl1000.jpg

01u_Eventyrkullet_01.jpg

Synes de svarte er finest ja :-D er absolutt en rase jeg kunne tenkt meg. Så nydelige :-) heldige valpekjøpere som får valp fra deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ingen av mine heller. Rent fysisk får vel de fleste valper kontroll på blærefunksjonen rundt 3-4 mnd gammel - evt tidligere. Når hunder blir eldre og fortsatt ikke GREIER å holde seg, så handler det nok om andre ting enn blærekontroll. 
    • Ups,,her ble det krøll så det ble to innlegg etter hverandre :/ Når jeg snakker om jakt, så er det jakt på viltlevende fugl/dyr, ikke utsatte sådanne.  Siden du nevner hunderaser med mye jakt i seg..Hunder uansett rase må jo finne seg i en svært  begrenset livskvalitet av til dels ulne grunner.. Båndtvang blir brukt som argument der det ikke finnes noe å jage, hverken husdyr eller vilt.. Båndtvang ble innført som sikkerhet for husdyr /ynglende vilt, ikke fordi hundehatere ikke tåler bikkjer..( en liten avstikker fra det egentlige temaet ser jeg)  Men tilbake til livskvalitet..Hvis man er  opptatt av nettopp det og ikke bare for egen del, så bør man vel tilkjenne diverse 'burdyr' samme rett? Enten det dreier seg om herptiler eller 'smådyr' så er det vel liten eller ingen tvil om at de eneste som får økt 'livskvalitet' i slike tilfeller er eierne..på bekostning i aller høyeste grad av disse dyrenes livskvalitet.. Flere av reptilartene krever 'levende' for, dvs at det masseoppdrettes mus og rotter som gasses ihjel, ene og alene for at reptileiere skal ha for til sine dyr.. Jeg vil påstå at eierenes glede av herptiler, på ingen måte kan forsvare betydelig nedsatt livskvalitet ( og lengde...) for både herptiler og fordyrene.. Hvis du lurer på hva 'smådyr/herptilhold' har med jegere og livskvalitet å gjøre, så er det just det at slikt dyrehold ikke helt sjeldent blir forsvart med at eierne har stor glede av det ( livskvalitet vil jeg anta det kan kalles) . Det er vel et uomtvistelig faktum at omtrent 100% av disse dyrene hadde sagt by,by og takk for seg, hadde de fått sjansen..Mao, de har ingen glede av fangenskapet og ingen økt eller samme livskvalitet i forhold til et liv i frihet. Jeg finner det jo litt interessant at man jubler over opphør av burdrift på pelsdyr, når man også jubler over at burhold av herptiler ble tillatt.. At det er MYE elendig stell på disse dyrene og derav stor avgang, er ikke til å komme bort fra..På samme måte som smådyr som hamstere f.eks.  Argumenter som at det likevel fantes mange herptiler i Norge er ikke holdbare, det blir som å si at siden mange likevel kjører i fylla, så kan vi likeså godt tillate det.  Du nevner jegeres egoisme når de ønsker å kunne bruke hund i marka uten fare, joda det er egoistisk det akkurat som det er minst like egoistisk å holde dyr i fangenskap som overhodet ikke har noen glede av 'samlivet' med mennesker. For ikke å snakke om hvor egoistisk det er å oppdrette fordyr i stor skala , ene og alene som for til dyr som ikke har noe som helt utbytte av sitt påtvungne fangenskap.  Eller katter..katter har en særstilling som innført husdyr i bl.a Norge,og som attpåtil får gå fritt.. katter tar bare i Europa mange millioner fugler og andre dyr og likevel får de gå løse. Opplevelsen av natur blir jo noe amputert når flere arter forsvinner mer eller mindre, bl.a pga stor predasjon fra katter.. So..jepp det finnes absolutt folk med tvilsomme motiver for jakt , som det vil finnes i enhver aktivitet der dyr inngår. Ikke minst i 'kjæledyr'industrien.. Menne..siden du nå ikke har så voldsomt mye til overs for jegere later det til men er desto mer begeistret for katter, du får tenke på dem som katter..katter er de eneste dyrene som later til å ha stor glede av å seigpine byttedyrene sine ihjel..          
    • Det er nok veldig individuelt. Ingen av mine har vært 6-7 mnd før de har hatt kontroll på blæra.
    • Du har akkurat samme holdning som jeg hadde tidligere- og som jeg nå selv synes er litt svart/hvitt. Selv om jeg er enig med deg i mye. Jeg gjentar igjen at jeg har kun omplassert en hund tidligere, og det var til en venn som trengte en læremester for sine hunder (deriblant en valp hun kjøpte av meg). Vi har ellers hatt våre hunder til de blir gamle og må avlives av helsemessige årsaker, nå har vi en på 10 og en på 12 år, og to som fyller åtte (men de går i vanlig trening). For MEG er hvert individ viktig, men jeg ville heller ikke nølt med å omplassere en hund som ikke passer inn hos oss om den kan få det bedre et annet sted.  Foreløpig har vi hatt et kull, så jeg føler meg ikke truffet av den kommentaren om kull heller, jeg er faktisk helt enig med deg- i mitt miljø er det veldig mange kull! Da vi hadde kull satte vi ikke på før vi hadde hjem til mange valper. Trenger man flere hunder, kan man gå sammen og ha et samarbeidskull (det har jeg vært med på, og har to valper derfra nå).  Når du snakker om avl i brukshundmiljøene- og at man skal kun avle når man har plass til det som kommer ut. Hvordan tenker du da om selskapshundavl, der hele kull ofte selges- kan hende med en eller to tisper på avlsavtale da? Hvordan skal folk få kjøpt hund om det kun skal avles om man beholder alt selv?        
    • Nå kjenner jeg stort sett til elgjakt, og for de jegerne jeg kjenner er det et viktig aspekt ved jakten at man faktisk bidrar til å forvalte bestanden. Så merkelig det enn høres ut så er faktisk elgjakt dyrevelferd, blir bestanden for stor er det rett og slett ikke nok mat og de sulter ihjel: https://www.nordlys.no/nyheter/pa-denne-lille-oya-sultet-tre-elg-ihjel/s/1-79-7599249 Det er jo ikke sånn at jegerne kan løpe rundt og plaffe ned det de måtte ønske, de har en nøye utvalgt kvote som bestemmer både alder og kjønn på det som kan tas ut - nettopp for å skape en bærekraftig bestand.
  • Nylig opprettede emner