Gå til innhold
Hundesonen.no

Han foreslår båndtvang for katter


Guest Maries
 Share

Recommended Posts

Ikke riktig så ille som det høres ut som, altså. Det er snakk om båndtvang for katter som ikke er id-merket og sterilisert/kastrert. Hvilket strengt tatt er ganske fornuftig. Hvordan det skal håndheves er jo en annen side av saken...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tanker er god, men det vil jo være helt umulig å gjennomføre mtp sanksjoner for de som driter i det. Jeg klarer i hvert fall ikke se kastrasjons arret på noen av mine hunkatter omtrent. Hankatten er jo enkel i forhold iom ballene hadde vært på utsiden og forholdvis synlige om han fremdeles hadde hatt dem. 

Skal de fange/få tak i alle løse katter de ser i starten da? Hva skjer så med katter som ikke er chippet og de ikke vet hvem eier er? Hva med alle villkattene? Skal de avlives eller leveres til dyreherberger/dyrebeskyttelsen?  


Jeg er i utgangspunktet helt for en slik løsning, men da må det nok en del kronasjer til ifht villkattene også. Enten på avlivning eller fasiliteter til å huse dem til de får nye eiere. Og også et slags lavere terskel tilbud til de som vil kvitte seg med kattene sine, så de ikke blir plassert i skogen for å dø/klare seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo bli det samme som hos hunder da, avlivning av de som ikke passer inn i samfunnet. For katten, så blir jo det å ikke være kasterert eller id-merket./chippet. Hunder blir jo avlivet over en lav sko, dersom 'feil' person melder i fra..

Jeg synes det er helt innafor med et uteforbud på katter som ikke er chippet eller kastrerte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2016 at 7:36 PM, Rocket skrev:

Jeg synes tanker er god, men det vil jo være helt umulig å gjennomføre mtp sanksjoner for de som driter i det. Jeg klarer i hvert fall ikke se kastrasjons arret på noen av mine hunkatter omtrent. Hankatten er jo enkel i forhold iom ballene hadde vært på utsiden og forholdvis synlige om han fremdeles hadde hatt dem. 

Skal de fange/få tak i alle løse katter de ser i starten da? Hva skjer så med katter som ikke er chippet og de ikke vet hvem eier er? Hva med alle villkattene? Skal de avlives eller leveres til dyreherberger/dyrebeskyttelsen?  


Jeg er i utgangspunktet helt for en slik løsning, men da må det nok en del kronasjer til ifht villkattene også. Enten på avlivning eller fasiliteter til å huse dem til de får nye eiere. Og også et slags lavere terskel tilbud til de som vil kvitte seg med kattene sine, så de ikke blir plassert i skogen for å dø/klare seg selv. 

Jeg ser også for meg at det vil bli mange som nekter eierskap, om de blir tatt på fersken. Hva skjer da med de kattene? Skal de bare avlives, når det eneste de har gjort galt er å stole på feil eier? 

Selv ideen i utgangspunktet virker forlokkende, så ser jeg for meg at det vil skape flere problemer for kattene. Enkelte skrullete naboer kan oppfatte det som carte blanche til å knerte det de oppfatter som irriterende katter. Som nevnt over, det vil bli mange avlivninger, og enda fullere kattehus rundt omkring. I tillegg er jeg generelt skeptisk til å begynne å regulere kattehold ved egen lov, i hvert fall inntil de som bestemmer har bevist at de kan lage lover som også har dyras interesser i behold. Tenker jo da på dagens håpløse hundelov, som i det minste bør omskrives før jeg vil støtte noe som helst forsøk på en kattelov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...