Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjør-tråden :D

Recommended Posts

2 timer siden, Raksha skrev:

Venter og venter og venter på at portforbudet skal oppheves. Må lage en utegård til et par av andrikkene hvertfall over påske, så damene får litt mindre pes. Ikke fått noen egg her enda, men det er helt greit. :) 

Har sett litt på Facebook at folk snakker om portforbud. Hva handler det egentlig om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Snoffe skrev:

Har sett litt på Facebook at folk snakker om portforbud. Hva handler det egentlig om?

Alle fugler skal holdes innendørs eller under tett tak,  holder ikke med netting. De skal ikke ha vann fra åpne vannkilder, da må vannet kokes først, og mat skal oppebares og gis uten at villfugler kan komme til det.  Er vel kun nordland og finnmark som er spart nå. Er pga fugleinfluensasmitte som kan komme med trekkfugler.

Her står mer utfyllende og de faktiske reglene:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/fugleinfluensa/portforbudforskriften_for_fjorfe_er_revidert.25867

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutter siden, Raksha skrev:

Alle fugler skal holdes innendørs eller under tett tak,  holder ikke med netting. De skal ikke ha vann fra åpne vannkilder, da må vannet kokes først, og mat skal oppebares og gis uten at villfugler kan komme til det.  Er vel kun nordland og finnmark som er spart nå. Er pga fugleinfluensasmitte som kan komme med trekkfugler.

Her står mer utfyllende og de faktiske reglene:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/fugleinfluensa/portforbudforskriften_for_fjorfe_er_revidert.25867

Takk, dette var jeg ikke klar over.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi skulle bare se på høns i dag vi, ikke kjøpe :aww:

Nå har vi 8 kyllinger som er 1 uke, 4 silke  dverg (2hvite og 2røde), og 4 Ukkelse (dverg rase). Også har vi lagt inn bestilling på Brahma og Orloff, så det får vi om noen uker :)

Vi skal bare ha høner, så er veldig spent på hvor mange av hvert kjønn vi får. 

20170414_133036.jpg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Snoffe skrev:

Vi skulle bare se på høns i dag vi, ikke kjøpe :aww:

Nå har vi 8 kyllinger som er 1 uke, 4 silke  dverg (2hvite og 2røde), og 4 Ukkelse (dverg rase). Også har vi lagt inn bestilling på Brahma og Orloff, så det får vi om noen uker :)

Vi skal bare ha høner, så er veldig spent på hvor mange av hvert kjønn vi får. 

20170414_133036.jpg

Aaaw grattis! :wub: 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Ser ut til at den ene hvite silken ikke overlever. Litt trist, men det er vel sånn naturen er. Den er veldig liten, mye mindre enn de andre. 

Vi blir nok å kontakte hun vi kjøpte av for å kjøpe noen til kyllinger av hvit silke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korleis det er å ha høns sammen med ender? 

Skal muligens plukke med oss nokre Hollandsk dverghøns til eit vennepar av sambuar, på veg heim igjen frå Bergen i helga, så vi er litt inne på tanken om vi kanskje skulle prøvd nokre få høner sjølv også. Har jo nok av inneplass, sidan vi har to separate rom. 
Hollandsk dverghøns er vist kjent for å kunne fly ein del meir enn "vanlege" høns, så å skulle skilje dei og endene med kompostgrinder ute for tilvenning når hønene er eldre (og muligens flygedyktige, når blir dei det?), trur eg kan bli ei utfordring :P 

Vi har samla egg i 14 dagar no (sjølvsagt når anda som legger egg kneip igjen og tok påskeferie...) så venneparet til sambuar, som driv med hobbyhøns, kan prøve ruge ut egga for oss. Så i dag fikk dei levert 6 egg, så no kryssar eg fingrane for at det kanskje blir smågakkar her uti mai :D Og hundegården som eg har bestilt til gakkane, håpar eg snart er her. Då får dei ein litt meir ordentleg uteplass og gå på, samtidig som at den er flyttbar og med tak. Blir godt når den er på plass :D 

No er einaste minuset revane som går her. Mandag kveld såg vi den eine nede på åtet når vi nesten var heime igjen etter kveldsluftinga med bikkjene, då luska den over bøen og forsvant. Og seint i går kveld såg sambuar den nede på åtet igjen. Sambuar har også funne gravespor i dungen vi kastar sagflisa og det etter møkkinga hos endene, så reven har mest truleg vert der også, og det er type nokre få meter frå inngangsdøra til løa der gakkane er. Likar ikkje! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir det kanskje kyllinger her snart. La rugeegg under den klukke høna vår.

Spennende å se om det blir noe.

Har nå fire dvergsilke og to sussex. Om det blir noe av rugeeggene, blir det dverg welsumer kyllinger.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldige dere som har kyllinger/snart kyllinger :D Her har ikke endene begynt å verpe enda. :aww: 

Oppdatering på portforbudet: 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/fugleinfluensa/fugleinfluensa_portforbud_for_fjorfe_frem_til_1_juni_2017.24935

Kort oppsummert: foreløpig portforbud til og med 1. juni, da skal de ta en ny vurdering av smittefaren. Så krysser vi alt som er for at det da finnes forsvarlig å oppheve den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har vært å hentet 2 brahma og 4 orloff, håper halvparten er høner!

Ser ut til at 2 av ukkelsene er haner, og fordi den ene ukkelsen døde så sitter vi da igjen med en ukkelsehøne. Tror også det er endel haner av de hvite silkene, for det er litt "slossing" blandt noen av dem. Ikke akkurat det som er gøy med høns, men sånn er livet dessverre.

Hønsehuset tar mer og mer form, og blir forhåpentligvis ferdig i løpet av mai måned :)

Hønsene bor enn så lenge på badet, men vi har et godt alternativ til dem før hønsehuset er ferdig :) så når de blir litt større så skal de få flytte inn i en "bobil" for høns laget av bestefaren til gubben :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle gakkane fikk flytte ut torsdag kveld, og gjett om dei vart fornøgd! Utegården dei no har fått, med tak, er mindre enn området dei frå før av er vant med og gå på ute, men kva gjer vel det når dei får vere ute dagen lang med tilgang til badebaljar
Blir forhåpentligvis litt fleire egg også, sidan dei får meir lys no når dei er ute

Dessverre ser det ut til at vi muligens må ta ein andrikk eller to, då dei er tre stykk om to damer. Ei dame er favoritten til dei alle, så ho får til tider gjennomgå. Så vi er på leit etter ei dame eller to til også

Og småkyllingane bur fortsatt i dusjen på badet Og på under ei veke har dei blitt supersosiale! Kjem springande, hoppar opp i hånda og går litt opp og ned, hakkar litt etter mat og sånt. Nesten litt slitsomt til tider, spesielt sidan dei er så sjukt kjappe og spretne. Men til veka igjen blir dei nok mest truleg flytta ned i løa, der får dei større plass å boltre seg på 710eeb7fb4951e3fa085e67bb7dd5fc2.jpg736f6bbf24d8d50bde78d7e38b4f1bf9.jpgc16a58704c3de2632e928934606c8a94.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle gakkane fikk flytte ut torsdag kveld, og gjett om dei vart fornøgd! Utegården dei no har fått, med tak, er mindre enn området dei frå før av er vant med og gå på ute, men kva gjer vel det når dei får vere ute dagen lang med tilgang til badebaljar
Blir forhåpentligvis litt fleire egg også, sidan dei får meir lys no når dei er ute

Dessverre ser det ut til at vi muligens må ta ein andrikk eller to, då dei er tre stykk om to damer. Ei dame er favoritten til dei alle, så ho får til tider gjennomgå. Så vi er på leit etter ei dame eller to til også

Og småkyllingane bur fortsatt i dusjen på badet Og på under ei veke har dei blitt supersosiale! Kjem springande, hoppar opp i hånda og går litt opp og ned, hakkar litt etter mat og sånt. Nesten litt slitsomt til tider, spesielt sidan dei er så sjukt kjappe og spretne. Men til veka igjen blir dei nok mest truleg flytta ned i løa, der får dei større plass å boltre seg på 710eeb7fb4951e3fa085e67bb7dd5fc2.jpg736f6bbf24d8d50bde78d7e38b4f1bf9.jpgc16a58704c3de2632e928934606c8a94.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høner er kule dyr altså! Av 7 stykk, så er det en, den minste faktisk, som er mest sosial/håndterbar av seg. Den kjem springande når eg kjem inn og er enkel å få opp i neven, og der sitter den

Litt usikker på kjønn enda, men lurer litt på om dei med rosa kam kanskje kan vere hane?42c127dfeaa8621edfe10683c8a52a34.jpg08cf575e29abf859990bf912620532a7.jpg2d1df5a3bfa13e863b604b081613319f.jpg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk vi endelig hentet rugeeggene vi har bestilt. Fy flate så mye rot! 

Men nå ligger det 10 sebright kyllinger i rugemaskinen, så krysser vi fingrene for at det klekker ut mange høner om ca. 20 dager :D

Vi har enda hele gjengen vi først fikk. skulle få hjelp til å kjønnsbestemme dem denne uken, men det er enda litt tidlig. Nå har vi jo gjort det vanskelig for oss selv da siden vi har valgt flere raser som er vanskelig å kjønnsbestemme :P 

Når vi var oppe hos de som skulle hjelpe oss, så fikk jeg litt sjokk. Hadde glemt hvor store Brahma og Orloff blir :lol: herlighet det er store høns ass! :lol:

20170526_162540.thumb.jpg.387405adb42af1c8b6e54b3bb6430852.jpg

Kyllingene har tatt siesta :ahappy: her ser dere egentlig alle rasene vi har, silke hvit og silke rød (begge dverrase), ukkelse, bramha og orloff (lyse og mørke)

20170526_162555.thumb.jpg.ea9c6b06596b03fe9040f3812879a052.jpg

Ganske sikker på at denne silken er en hane, men han skal få leve til vi er helt sikker :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korleis er hønsehusa/sommarhusa til hønene her inne?
Har fått tak i ei trampoline som vi skal gjerde inn, så kyllingane får seg ein stor utegård utafor her. Litt tidleg å la dei gå ute dag og natt enda, utan varmelampa, men på dagar som i dag kunne eg tenkt meg å ha dei ut. Men dei skulle jo hatt seg eit lite sommarhus då, der dei kan gå inn og finne litt ly. Berre veldig usikker på korleis vi skal gjere det, lage til samme enkle løysinga som med sommarhuset til endene, bygge hus av pallekarmar eller ande enkle løysingar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Bellare skrev:

Korleis er hønsehusa/sommarhusa til hønene her inne?
Har fått tak i ei trampoline som vi skal gjerde inn, så kyllingane får seg ein stor utegård utafor her. Litt tidleg å la dei gå ute dag og natt enda, utan varmelampa, men på dagar som i dag kunne eg tenkt meg å ha dei ut. Men dei skulle jo hatt seg eit lite sommarhus då, der dei kan gå inn og finne litt ly. Berre veldig usikker på korleis vi skal gjere det, lage til samme enkle løysinga som med sommarhuset til endene, bygge hus av pallekarmar eller ande enkle løysingar...

Jeg kan ta bilde av løsingen vår i morgen.

Akkurat nå bruker vi et andehus (som ser litt ut som et hundehus :P ), også har vi laget en inngjerding til kyllingene som hører til andehus. I huset har vi fått hengt en varmelampe som er på om nettene og når det er guffent vær om dagene. Jeg skulle gjerne ønsket meg litt større plass til dem ute, men siden det er midlertidig så går det greit frem til hovedhuset og hovedhønsegården blir ferdig. Det er heldigvis ferdig om maks et par uker :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg for løsning her enda, må se om portforbudet oppheves den 1. som er planen. Hvis den gjør det så blir det nok mye frittgåing for andrikkene og muligens separate angegårder for damene som skal ha andunger etterhvert. Er mye skjærer, kråker og måker her - og de syns at små andunger er snacks. :aww: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Bellare 

Sånn er vår løsning per i dag :) som sagt det er midlertidig :)

20170528_133346.thumb.jpg.a74412d96219550843b2c0f4bed3b010.jpg

20170528_133401.thumb.jpg.1a36da8373f12083b635e9bc36fbe6b0.jpg

20170528_133416.thumb.jpg.32f325b0ead2c3425a168a3b144ffb93.jpg

Her er hønsehuset som begynner å bli ferdig. Og området dere ser på bildet skal bli hønsegård hele greien :) og når hønsene skal flytte inn i det gule huset, så skal de indiske løpeendene til svigermor bo i det blå "hundehuset" i helger og ferier.

20170528_133507.thumb.jpg.abcf53083456919bbd3cc43de6eb3ee4.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble vi endelig ferdig med hønsegården, en stor lettelse for å si det mildt! Mangler litt på hønsehuset enda, litt silikonering og malig, før de kan flytte inn der. Så kyllingene blir boende i andehuset en uke til :)

Sånn ser  det ut nå :)

20170611_195144.thumb.jpg.50c1b1add30d92576a4e252d3f8d0a43.jpg

Vi driver å snakker om å lage en ny hønsegård (allerede :lol: ) til høyre for hønsehuset. Da blir det litt penere, og vil se litt renere ut. Men det blir ikke gjort før til neste år. Vi ble rett og slett ikke helt fornøyd med utseene på selve utegården, spesielt når selve hønsehuset ble så fint :P

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hønsehuset såg jo skikkeleg koseleg ut, @Snoffe :D 

Kyllingane her har begynt og bli riktig så store, reknar med dei er omtrent utvokst i størrelse no, sidan dei ikkje blir meir enn 400-500g. Og så aktige små! Får med litt grøntfôr til dei frå jobb, og spesielt salathode blir dei heilt ville av, når dei ser eg kjem inn med det. Absolutt alle restar av salathodet er vekke til dagen etter. Dei fikk ein blomkål som eg hang opp, dei brukte nokre dagar på å ete opp hele, men aldri har eg sett ein så renska blomkål før, nesten litt fancy :P 

Pekingender er, etter det eg har lest på nett, dårlege rugarar og legger seg sjeldant klukk (heiter det "klukk" på ender også?). Men i det siste har eine anda låge ein del på egga i andehuset, og i dag er første dagen eg har sett ho ligge heile dagen. Ho var ute ein kort periode før ho forsvant inn igjen.
Spørst om ikkje eg må merke egga og sjå om ikkje det blir noko utvikling, hadde jo vert morro om ho klarte ruge dei ut sjølv :ahappy:

19142025_10158740445785468_481866464_n.jpg.220295e0ea9990695914790182ae8655.jpg
Berre elskar fargen på han her! 

19125545_10158740446960468_1928018000_o.thumb.jpg.a73c154689ca62922811b953252a0f29.jpg
Ligger i redet med alle egga :) 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Altså, tror du en hund som henger i buksebeinet ikke aktivt eller med intensjon biter i mennesker? Det er jo det den gjør.. Og henger den fast så snakker man faktisk ikke om et usikkert glefs for å skape avstand heller, men ganske mye mer alvorlig enn det. Eller tror du en 8 år gammel hund i en slik setting hvor den åpenbart var berørt tenkte at den bare skulle leke litt med buksebeinet på denne mannen og veldig forsiktig og med intensjon kun gikk etter buksa? Nei, vet du hva, at en hund på hva da, 40-50kg hopper på en barnevogn som kanskje har en relativt nyfødt og sårbar baby i seg, det er farlig. Og det er vell nesten mer flaks om vogna ikke velter enn uflaks om den gjør det. Spesielt om det kommer overraskende på og den som triller ikke er forberedt på det. Hund er noe man har på eget ansvar og noe som ikke er nødvendig å ha. Og at man ikke skal være nødt til å finne seg i hva som helst fra andre folk sine hunder som er ute av kontroll har jeg ingen problem med å synes at er greit, selv ikke når det ikke handler om alvorlige bitt eller slike ting.. Strengt tatt er det ikke så forferdelig vanskelig å få til heller, men det krever at man er sitt ansvar bevist og er nøye og har gode rutiner på sikring osv. MEN, som sagt så synes jeg ikke en uheldig episode med en glad hund skal være avlivingsgrunnlag, spesielt ikke om det faktisk gikk bra. Men så er vell heller ikke det tilfellet, så jeg skjønner ikke hvorfor man drar diskusjonen dit eller tenker at det er et problem? Finnes det en eneste sak i hele Norge hvor noen hund er dømt til avliving pga å ha hoppet på noen i glede(eller på en barnevogn for den del, eller noe lignende) en gang? Det har ikke jeg hørt om iallefall. Og det er klart utfallet er minst like viktig som intensjonen. Om folk kan bli skadet og/eller skremt så spiller det faktisk liten rolle om hunden mente det slik altså.. For de involverte. Også er er det jo noe med de sakene der det har vært gjentagelse iallefall, da har man jo åpenbart en eier som ikke kan ta godt nok ansvar for hunden og forhindre at slikt skjer og da skjønner jeg at det kommer konsekvenser. Det er ikke retten sin feil, det er faktisk eierne sin feil. Synd at det går utover hunden, men sånn er det. I hvilke andre saker er ekspertuttalelser osv mer viktig enn faktisk hendelsesforløp i den faktiske saken ifht dom osv? Omplassering kan jo selvsagt være et alternativ at man er mer åpen for(om det nå er vanskelig å få til i dagens praksis), men hvem tror du er egnet til å ta over slike hunder? Og av de som er egnet, hvem tror du har lyst? Og hvem skal ta ansvaret med å omplassere og sile ut alle interesserte og finne den rette? Hvem skal ta ansvaret om hunden da havner hos noen som ikke greier å håndtere den og uhell skjer igjen? Det er ikke enkelt å omplassere slike, ihvertfall ikke til en egnet eier. Og det er ikke lett å sile ut de få som kanskje både kan og vil. Det er så mange som er flinke til å snakke for seg og som kan fremstå som flinke og erfarne og dugelige som på ingen måte er egnet til å ha det ansvaret i praksis. Det kan til og med være folk som er erfarne med hund og som kanskje har både referanser og litt av hvert, men jaggu er ikke det nødvendigvis noe kvalitetstegn. Eller ihvertfall ikke noe bevis på at de kan håndtere utfordrende hunder. Jeg har som sagt hatt et par stk og selv om jeg kjenner mange erfarne hundefolk så er det ikke mange jeg hadde etterlatt de hos. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt virkelig overrasket over folk som jeg tenker kan hund, kan ta beskjeder, burde greie dette osv hvor ting bare går skeis etter sekunder eller minutter fordi de ikke engang kan ta enkle beskjeder eller ta meg seriøst når jeg sier hvordan hunden er. Og ikke bare fordi de ikke er redd og velger å ignorere det jeg sier, det er nå isåfall deres eget problem i første omgang, men når de da får en reaksjon som de både burde skjønt selv og i tillegg allerede er advart om, så blir det jo helt sjokkskadet og skjønner ingenting. Jeg personlig har ikke noe problem med at folk har hverken viltre hunder, svære hunder, sinte hunder eller noe som helst så lenge de evner å ta være på det. Dog vet jeg hvor stort ansvar det kan være og jeg vet hvor mange som ikke er det ansvaret bevist eller forberedt på eller evner å håndtere det i praksis. Også blant erfarne hundefolk. Så da lurer jeg veldig på hvordan man skal kunne løse slike saker på en god måte uten å avlive? Det er kanskje en ting i lovteksten jeg reagerer på, og det er den biten der det står at man i verste fall kan få bikkja avlive for å utagere, selv om hunden er godt sikret og aldri får til å komme bort til hverken hunder eller folk og det er så hensynsfullt som mulig(typ at hunden er hanket inn i kort line ved fører og ikke henger ytterst i 3 meter line og løper frem og tilbake og glefser rett rundt bena på folk liksom, og at man gir plass i den grad det er mulig osv). Både fordi hunden blir passet på, fordi utagering er veldig vanlig så det kan jo fort bety problemer for mange, om det skulle begynne å bli slått ned på, og fordi det på ingen måte sier noe som helst om hva hunden hadde gjort om den kom seg løs eller hvorfor den utagerer(stress/glede/usikkerhet/forventning). Jeg kan selvsagt forstå at det kan oppleves ubehagelig for folk, og det kan jeg til en viss grad være enig i at det er kanskje ikke noe man skal godta på bekostning av andre mennesker, dog kan jo dette være hunder som ikke en gang hadde gått i nærheten av folk om de hadde kommet seg løs og slik sett aldri vært noen fare for å hverken skremme eller skade noen (ved uhell eller i glede eller sinne eller noe som helst). Men samtidig så ser jeg faktisk ikke for meg at det er en reell bekymring at en hund blir avlivet for å ha utagert på noen i bånd èn gang der fører av hunden hadde god fysisk kontroll og var så hensynsfull som mulig i situasjonen. Og jeg må jo bare si at jeg selv har flere ganger kjent på følelsen når folk kommer med svære brølende bikkjer og åpenbart ikke har stålkontroll(fysisk). Og det er ubehagelig. Veldig. Nå har jeg vell mer enn en gang opplevd at folk ikke greier å holde bikkja også, da blir det fort enda mer ubehagelig.. Jeg kjenner at jeg egentlig synes det er helt greit om det blir noen ferre slike igrunn.
    • Det står i dommen at omplassering ble drøftet . Jeg har ærligtalt ikke lest så mange dommer  så jeg har ingen formening om hvor mye man klarer å ta stilling til utifra det som står og uten å vite noe om hendelsesforløpet og de innvolverte..
    • Når jeg var sikker på at min ikke måtte ut så tidlig lenger, så begynte jeg bevisst å stå opp bare når hun var rolig og lå og sov/slappet av. Det skjedde ingenting annet enn at jeg snudde meg og sov videre hvis hun bjeffet eller gjorde andre sprell. Da gikk det ganske fort så skjønte hun at det lønte seg å sove til jeg bestemte at vi skulle stå opp.
    • Jeg bruker ikke truse på min, og jeg kan telle på en hånd de bloddråpene jeg finner etter henne når hun har løpetid. Hun er veldig ivrig på å holde både seg selv om omgivelsene rene, så akkurat det med blod har vært null problem, selv med stoffsofa. Merker ikke så mye på atferd heller, annet enn at hun markerer hver femte meter ute. Men det gjør jo hannhunder hele tiden 
    • Ja, det ble vel forsåvidt nevnt at det ble drøftet i tidligere rettsinstanser. I Høyesterettsdommen sies det vel bare summarisk at hunden er så farlig at det ikke er et alternativ. Så det er jo der skoen trykker uansett ... om hunden er farlig eller ikke. Og det er der jeg ikke klarer å kjøpe rettsvesenets begrunnelse sånn uten videre.  Jeg husker jeg leste litt blogger og diskusjonsforum og slikt i den saken for en tid tilbake. Det var helt klart noen røde flagg som dukket opp angående personen, hans hundehold osv. Så jeg aner ikke om Bob er farlig eller ikke. Problemet mitt er at når jeg leser høyesterettsdommen, isolert sett, så klarer jeg ikke å lese at Bob er farlig. Jeg leser bare at noen politimenn mente det var snakk om «angrep» uten noen som helst begrunnelse (kroppsspråk, lyder, flekking av tenner?) og at en skramme ble sett på som vesentlig skade. Og at alle andre eksperter nærmest summarisk blir avvist. Det skremmer meg at det blir tatt så lett på siden dommen blir stående til etterfølgelse. Så kanskje ble Bob «rettferdig» dømt, sånn litt på slump, men dommen åpner for at mange andre hunder kan bli urettferdig dømt.
  • Nylig opprettede emner