Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjør-tråden :D


Raksha
 Share

Recommended Posts

På ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 11:29 PM, Cams skrev:

Så koselig tråd!

Her i huset er det lite gårdsdyr, men vi har da noen fjørfe fordet. :ahappy:

 

Først og fremst, sjefshøna Junior. En mørkerød ara på ca 16 år. Hun har gledet barn og voksne i reptilparken i mange år, og har det siste 1 1/2 året bodd hos meg. Her sitter hun ute i sola stort sett hele sommeren og kakler og skriker og får alle naboene til å lure på om det har rablet for oss. :)
Hun er stort sett hva man kaller en "enmannsfugl", hun tolerer kun en person om gangen og vil bite alle andre som kommer for nærme enten meg eller henne. Det tar tid å bygge opp tillit med en slik fugl, og det å ha et godt forhold med dem er viktig, for hvis ikke så har de et kraftig nebb de ikke er redd for å bruke hvis de mener du går over grenser eller pusher de for mye. 

unnamed%201_zpskcc7vknd.jpg

 

Jeg var så heldig å se disse vakre papegøyene i sitt rette element i Amazonas regnskog i sommer :heart: Magisk vakre silhuetter to og to tett sammen :heart: Det er ikke en selvfølge å få øye på de i dag, for illegal fangst har redusert mengden dramatisk, og det bare på  vår (unge) guides tid som guide. Såå trist :icon_cry: De fløy tett med sin partner som de lever med hele livet ut visstnok. Tror det er grunnen at de blir "enmannsfugler", fra naturens side knytter de seg til en spesiell. Jeg forstår fasinasjonen for disse fuglene, og ikke for å være slem, men synes også det er uendelig trist at de må leve som alenehusfugler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 271
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så koselig tråd! Her i huset er det lite gårdsdyr, men vi har da noen fjørfe fordet.    Først og fremst, sjefshøna Junior. En mørkerød ara på ca 16 år. Hun har gledet barn og voksne i re

Har ikke høns eller fugl selv, men pappa driver oppdrett av mye forskjellig. Med hovedvekt på "vill" hønsefugl som rapphøns etc. og fasaner. Her er en av mine favoritter. Satyr tragopan.  

Tråden for alle befjærede og bevingede dyr. Bilder er påkrevd.     Lillemor fikk 1,4 (en han, fire hunner) av moskusender i bursdagsgave. Fikk med to hanner til da, så foreløpig har vi hele

Posted Images

8 timer siden, tmp skrev:

Jeg var så heldig å se disse vakre papegøyene i sitt rette element i Amazonas regnskog i sommer :heart: Magisk vakre silhuetter to og to tett sammen :heart: Det er ikke en selvfølge å få øye på de i dag, for illegal fangst har redusert mengden dramatisk, og det bare på  vår (unge) guides tid som guide. Såå trist :icon_cry: De fløy tett med sin partner som de lever med hele livet ut visstnok. Tror det er grunnen at de blir "enmannsfugler", fra naturens side knytter de seg til en spesiell. Jeg forstår fasinasjonen for disse fuglene, og ikke for å være slem, men synes også det er uendelig trist at de må leve som alenehusfugler..

Det må ha vært en fantastisk tur! Skulle likt å sett ville papegøyer en gang i tiden. :)
Viltfangst er et stort problem, så derfor viktig at når man først skal ha en papegøye at man kjøper fra oppdrettere med godt rykte. I Norge finnes det heldigvis flere bra oppdrettere. Jeg syns det er betryggende å vite at Junior er fra oppdretter, og har flere babybilder av henne som bevis. 

Du trenger ikke å være redd for å kritisere alenefugl-problematikken, for jeg er i prinsippet helt enig. Problemet med Junior er at hun kan være aggressiv mot andre fugler, hun har svært lite erfaring med å være med andre fugler og er generelt en ekstremt sær fugl på flere måter enn en. Hun har levd hele livet sitt til nå som en alenefugl, og det å introdusere en kompis til henne nå kan være både risikabelt og farlig, og til og med være noe hun absolutt ikke liker og vil skape stress. Det har skjedd før at araer som blir satt sammen dreper hverandre.


Jeg har god kontakt med Carina som driver friflyving i Norge, og vi har besøkt henne for å teste Junior for å se hvordan hun er i møte med andre fugler.

11407162_10155599007475394_7350197136493
 

10308902_10155594804020394_7815534223141

 

Her møter hun Ghost, en svær hyasinth ara. Han er en vennlig kjempe og god som dagen er lang. Kråka mi, forøvrig, viser alle tegn i boka på at DETTE var ikke kult. Hun gikk forøvrig fra å være sinna og vise styrke, til å forsøke å overse Ghost og late som at han ikke er der. Ghost er så stor, så han lot seg ikke skremme av krokogøya med nebbet på vidt gap. :P 

Junior er til tider svært usosial, litt i motsatt av hva papegøyer stort sett pleier å være. Hun kan sitte på stolkanten min og kose seg mens jeg klør henne, til hun plutselig får nok, er sliten, og vil sitte noen timer ifred. Enkelte dager nekter hun å bli med ut av buret sitt uansett hvor mye jeg forsøker å overtale henne. 

Jeg har vurdert lenge om å skaffe henne en venn, med jeg vet rett og slett ikke om det er det riktige valget ovenfor henne med tanke på hvordan hun er. Jeg har ikke noe umiddelbar behov for en ara til, og det ville vært veldig kjipt hvis jeg da fikk en ara til og fuglene ikke ble venner. Så da kommer jeg litt til et dilemma - Skal jeg fokusere på hva som er best for arten, eller hva som er best for selve individet

 

Junior er forøvrig ikke vingeklipt (jeg er sterk motstander av vingeklipping, stygg praksis!) og vi øver mye på å fly inne i huset fra stand til stand. Drømmen er utevolier hvor hun har muligheten til å ta noen lange flyvestrekninger. Hun vil aldri bli noen friflyver, men jeg gjør hva jeg kan for at hun beholder flyveteknikken. Det er viktig for fugler å bruke flyvemusklene, da det er med på å gi de sterkere hjerte og lunger.


Imens så øver vi på å godta sele, hvilket IKKE er en lett sak for en så gammel fugl... Flere eksperter har fortalt meg at det er mer eller mindre umulig å tilvenne de sele hvis de er over babystadiet. Men jeg gir meg ikke... *ler* Så et par ganger her i sommer så har Junior vært med på kort tur i sele. Hun er tydelig noe stresset i sele enda, så dette må skje ekstremt gradvis med små teskjeer og masse positiv forsterkning for at hun kanskje tilslutt vil ende opp med å like det. Jeg håper vi tilslutt får det til uten at hun peser og vimser og stresser, for det å få ha henne med ut i sele vil være en fantastisk berikelse for hennes daglige liv!

13151835_10156825097270394_2403344012444

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som prøver å komme seg ut av skallet sitt :D Utrolig kult å se hvordan de hakker seg igjennom skallet!

Litt dårlig bilde, men man kan se hodet og nebbet på fuglen :ahappy: Er en ny Indisk løpeand som skal bo hos oss til den blir stor nok til å flytte til gårds barnehagen den skal bo i. Vi har hatt en løpeand boende hos oss i sommer, den har blitt stor nok til å flytte til barnehagen og koser seg med sin mor. Denne anden blir vel onkel til den vi hadde boende i sommer. Tror det var sånn, de er i slekt i hvertfall :P

14183739_10157381058230597_3931805714562

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ender er merkelege dyr altså. Har utvida utegården med kompostbinger som eg har stripsa saman, slik at dei har tilgang på friskt, grønt gras (må jobbe for føda og klippe litt plen nemleg :sleep:), men har den slik at eg kan stenge dei inne i den opprinnelege utegården der det er nettingtak.
Men om dei er pinglete, ekstremt knytta til utegården sin, eller berre ikkje takknemlege, veit eg ikkje heilt, men dei er uansett ikkje så stor fan av og gå ute på det nye området. 

Så i dag tidleg fikk dei, som dei har fått før, litt frukost der ute i dag. Så når dei skulle få kveldsen sin i sta, kom alle springande ut dit og venta i spenning på at maten skulle komme. Den hadde eg dog kasta inn i utegården som er med nettingtak, sidan eg skulle stenge av for natta. Ein av endene går inn dit og stiller seg oppå(!!) maten, og skjønar fortsatt ingen verdens ting. Fikk jaga resten av gjengen inn, også dei sto nærmast oppå maten, og det tok evig lang tid før dei oppdaga at kveldsen faktisk var servert :teehe:

14550992_10157424169165468_1037555466_o.
Frå i dag tidleg. Skal utvide enda meir når sambuar kjem heim igjen med kompostbingane han tok med seg på jakt :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del fugler på gården her også. Har rasehøns (ca 70stk), moskusender (ca 20stk) og noen vaktler. Disse holdes for egg, fjær, dun, kjøtt og salg av rugeegg og kyllinger/andunger. Trivelige dyr, og det hører liksom til med høns og ender på tunet på en gård :)

Maran,haner,aug16,1..jpg
Kobberhalset tverrstripet maran (stor, kraftig rase med kastanjebrune egg)

Mosaikunger,10.09.15,2..jpg
Moskusand, ungfugl.

Sølvhalsetmars,16.07.15,1..jpg
Hane av stor blandingsrase for slaktekyllingavl.

Moskus,des15,3..jpg
Moskusender inne i fjøs på vinteren.

Moskusand,nyinnh,1..jpg
Moskusand, årets unge andrikker sluppet til nytt beite i går. Nytt vann er moro :)

Fargeegg,samling,1..jpg
Ulike hønseraser legger ulike egg.

Stella (hunden) deler utegård med en andefamilie, og jeg tror hun synes det er kos med selskapet. Hun går sammen med dem fra andungene er nyklekket, uten problemer. De er liksom en del av flokken hennes.

Endene,okt13,1..jpg
Fargerikt fellesskap på tunet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig @Stella !  (nå klarte jeg å plassere hvem du er på fb - hilsen stalkeren :icon_redface: ) 

 

Er så forelska i moskusendene våre at det er helt latterlig :lol:   De er så tamme og sosiale  og kule. Gruer meg til vintern når de ikke går på tunet noe særlig (våre er frittgående), men ordne fin vinterplass til dem så blir det nok bra. :ahappy: 

 

De er litt i veien da, er ikke så enkelt å sykle her med disse digre gakkene i veien :lol: 

14522924_10157611049455171_2011645555219

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom ut i dag tidlig virket Lily kald og skalv litt, og ved sjekk av gradestokken hadde det vært nesten 10 minus her. Så nå i kveld flyttet de inn i fjøset for å kunne stå helt tørt. 

Men er i tvil om de skal ha varmelampe? Noen sier ja og andre sier nei.... @Stella ?   Fjøset er gammelt murfjøs, og siden hestene har en del som utegangsskjul, så står åpent. Kan bli litt rått der inne og vi har temperaturer ned i -35 minus (sjelden men det skjer). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskusender trenger ikke varmelampe, men masse halm for å ikke fryse på føttene. Et tips er å ikke ha vann til de inne da det blir veldig fuktig. Legg halm på bakken og la de gå ute på dagtid for å drikke og skylle øynene. Moskusender tåler mange kuldegrader hvis de ikke fryser på føttene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Toril skrev:

Kan ikke mye om fugler,men jeg hadde spandert på dem varmelampe jeg.

Har hengt opp ja, litt hønemor...

51 minutter siden, Bustebarten skrev:

Moskusender trenger ikke varmelampe, men masse halm for å ikke fryse på føttene. Et tips er å ikke ha vann til de inne da det blir veldig fuktig. Legg halm på bakken og la de gå ute på dagtid for å drikke og skylle øynene. Moskusender tåler mange kuldegrader hvis de ikke fryser på føttene. 

 

Halm får de, men blir litt rått i fjøset så blir litt fukt uansett,  og de driter jo så absurd mye at jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å holde det helt tørt :lol: men skader jeg dem med varmelampe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Raksha skrev:

 

 

Halm får de, men blir litt rått i fjøset så blir litt fukt uansett,  og de driter jo så absurd mye at jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å holde det helt tørt :lol: men skader jeg dem med varmelampe? 

De jeg kjenner som har og har hatt moskusender har aldri for og vann inne, den fukten som vanligvis blir i et fjøs kan ikke sammenlignes med det sølet som endene forårsaker. Ca en gang i uken, eller ved behov, blir det lagt på et nytt lag med halm og så tas alt ut til våren.


Nei, de skades ikke av varmelampe, men det er helt unødvendig da det er beina som er det viktigste å holde varme og det gjør halmen :-) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bustebarten skrev:

De jeg kjenner som har og har hatt moskusender har aldri for og vann inne, den fukten som vanligvis blir i et fjøs kan ikke sammenlignes med det sølet som endene forårsaker. Ca en gang i uken, eller ved behov, blir det lagt på et nytt lag med halm og så tas alt ut til våren.


Nei, de skades ikke av varmelampe, men det er helt unødvendig da det er beina som er det viktigste å holde varme og det gjør halmen :-) 

 

Takk! Har hengt opp varmelampe der de er nå, men satte den ikke på siden det ikke var veldig kaldt i natt - tenker jeg ser an litt. Vil gjerne ha muligheten til å ha på siden det kan bli skikkelig guffent her, så greit å vite at det ikke skader dem på noe vis. 

 

De skal ha en binge på 8kvm som vinterbolig, der skal de ha et hus med tak som jeg tenker jeg vil ha varmelampe i, og en "utedel" som de kan gå fritt inn og ut av (alt inne i fjøset og med halm) og så får de selvsagt komme helt både helt ut på halm og i hestedelen av fjøset på dagtid. Så med varmelampe vil de fint ha mulighet til å gå unna den og om de ønsker det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Raksha skrev:

Da jeg kom ut i dag tidlig virket Lily kald og skalv litt, og ved sjekk av gradestokken hadde det vært nesten 10 minus her. Så nå i kveld flyttet de inn i fjøset for å kunne stå helt tørt. 

Men er i tvil om de skal ha varmelampe? Noen sier ja og andre sier nei.... @Stella ?   Fjøset er gammelt murfjøs, og siden hestene har en del som utegangsskjul, så står åpent. Kan bli litt rått der inne og vi har temperaturer ned i -35 minus (sjelden men det skjer). 

 

Min erfaring med moskusender og kulde er at de TÅLER en del, men er ikke veldig glad i kulde. De er heller ikke særlig "kulde-smarte", så de kan fryse og få frostskader fordi de ikke forstår at de bør gå inn... Moskuender kommer naturlig fra varme strøk, uten frost, så de er ikke naturlig laget for å tåle frost (som f.eks andre tamender er, siden de er avlet fra stokkand, som overvintrer vilt her i Norge).
Jeg hadde mine i et uisolert rom med tykt halmlag, med utegård (etter anbefaling fra grupper på face), og samtlige fikk frostskader på beina fordi i stedet for å gå inn og legge seg i lune halmen sto de ute på islagt bakke i -20 :( Så her hos meg bor moskusender inne om vinteren, i et gammelt fjøs, og de går på talle. Det er ikke veldig mye varmere inne i fjøset, men det er lunere og tallen er bra for beina. Jeg gir dem vann i en bøtte med lokk på jeg har kuttet et hull i på siden så de kan stikke inn hodet for å skylle det, men ikke grise vannet utover. Fungerer ok. Jeg tar dem inn i desember, før verste kulda kommer, og ut igjen til våren. Hedmarksvintre er ikke til å spøke med.

Moskusender liker å vagle seg, så jeg har satt inn noen lave vagler av tykke bjørkestammer i bingene. Da kan de velge underlag, og komme opp fra halmen om de vil det. Jeg vurderer varmelamper i vinter, for å hindre det å bli veldig kaldt inne hos endene. For meg er det forskjell på "tåler" og "trives", og jeg prøver å gå for sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Min erfaring med moskusender og kulde er at de TÅLER en del, men er ikke veldig glad i kulde. De er heller ikke særlig "kulde-smarte", så de kan fryse og få frostskader fordi de ikke forstår at de bør gå inn... Moskuender kommer naturlig fra varme strøk, uten frost, så de er ikke naturlig laget for å tåle frost (som f.eks andre tamender er, siden de er avlet fra stokkand, som overvintrer vilt her i Norge).
Jeg hadde mine i et uisolert rom med tykt halmlag, med utegård (etter anbefaling fra grupper på face), og samtlige fikk frostskader på beina fordi i stedet for å gå inn og legge seg i lune halmen sto de ute på islagt bakke i -20 :( Så her hos meg bor moskusender inne om vinteren, i et gammelt fjøs, og de går på talle. Det er ikke veldig mye varmere inne i fjøset, men det er lunere og tallen er bra for beina. Jeg gir dem vann i en bøtte med lokk på jeg har kuttet et hull i på siden så de kan stikke inn hodet for å skylle det, men ikke grise vannet utover. Fungerer ok. Jeg tar dem inn i desember, før verste kulda kommer, og ut igjen til våren. Hedmarksvintre er ikke til å spøke med.

Moskusender liker å vagle seg, så jeg har satt inn noen lave vagler av tykke bjørkestammer i bingene. Da kan de velge underlag, og komme opp fra halmen om de vil det. Jeg vurderer varmelamper i vinter, for å hindre det å bli veldig kaldt inne hos endene. For meg er det forskjell på "tåler" og "trives", og jeg prøver å gå for sistnevnte :)

Tusen takk for svar! Ja, jeg og ønsker at de skal trives ikke bare tåle. Men da kjører jeg på med varmelampe. Vagle har jeg fått anbefalt og så det skal jeg fikse. Talle blir det også. Selv om jeg hater å rengjøre talle når våren kommer :lol: . Så får jeg se om jeg kan kopiere løsningen din med vannbøtte med hull i, eller om jeg finner på noe annet lurt. hmm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Tusen takk for svar! Ja, jeg og ønsker at de skal trives ikke bare tåle. Men da kjører jeg på med varmelampe. Vagle har jeg fått anbefalt og så det skal jeg fikse. Talle blir det også. Selv om jeg hater å rengjøre talle når våren kommer :lol: . Så får jeg se om jeg kan kopiere løsningen din med vannbøtte med hull i, eller om jeg finner på noe annet lurt. hmm. 

 

De liker best tykk vagle, ikke slik "høne-vagle", derfor har jeg brukt ganske tykke bjørkegreiner (15cm i tykke enden, smalner av mot 6-7cm, så kan de velge hvor de vil sitte). Har satt dem på bjørkestubber, så de er ikke så høye, bare så de får sittet oppå noe. Har vingeklippet de fleste av mine i sommer, så høye vagler blir ikke så lett for dem.

Jeg har så mange bøtter fra jobben, så jeg ofret en del og laget vannautomater til endene. Bøttene er 12L, ganske høye. Jeg kuttet bort en rektangel på lavkant, ca 10x15cm stor, opp under øvre kanten, slik at jeg får fylt i vann i halve bøtta. Har på lokket så ikke endene prøver å gå oppi bøtta, og fester bøtta med en snor rundt mot veggen, så de ikke får veltet den. Da stikker de hodet ned i bøtta, uten å grise så mye med vannet. Så lenge strøet de går på holdes rent holder de seg rene nok gjennom vinteren på denne måten. Hos meg får de ikke badet uansett, er jo minusgrader der de bor. Våte ender og minusgrader er ingen god kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Perfect Image skrev:

Stella, kan du ta bilde av bøttene dine hvordan du lager dem? Jeg er helt idiot på å forstå selv den enkleste forklaringen :aww:

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Ja, jeg så at forklaringen var vrien å se for seg, så jeg skal få tatt bilder :) Enn så lenge er alle endene ute (og har da baljer å bade i), men bøttene er på utlån litt her og der hos hønene :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget vannautomat til moskusand ;) Skjev og vakker... Gårdspuddelen er bare med for å vise størrelsen, hun er 31cm høy, en veldig midt på treet dvergpuddel altså. Bøtta er litt større enn vanlige 10-litersbøtter.
Vannbøtte,1..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Stella skrev:

Hjemmelaget vannautomat til moskusand ;) Skjev og vakker... Gårdspuddelen er bare med for å vise størrelsen, hun er 31cm høy, en veldig midt på treet dvergpuddel altså. Bøtta er litt større enn vanlige 10-litersbøtter.
Vannbøtte,1..jpg

Fansy!  Tenkte bare å prøve med kalvebøtte og festering jeg, den vil de ikke klare å velte, men de kan selvsagt prøve å gå oppi... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Gubben og svigerfar bygger hønsehus og inngjerding til hønsene. Vi tenker vi skal ha 4-5 høns til å begynne med, men er veldig usikre på hvilke raser vi vil ha. Tror det blir litt forskjellige typer, noen store og noen små. Vi skal ikke ha hane, men hvis vi på et tidspunkt vil befrukte hønene så har gubben sin bestemor 2 haner og svigermor har 1-2 haner i fjøset på jobben.

Svigermor kan mye om høns, og kjenner mange som kan mye. Så selvom jeg er ganske grønn på området så er det et felles prosjekt :D

Gleder meg veldig til alt er ferdig og vi kan få hønsene :D

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter og venter og venter på at portforbudet skal oppheves. Må lage en utegård til et par av andrikkene hvertfall over påske, så damene får litt mindre pes. Ikke fått noen egg her enda, men det er helt greit. :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...