Gå til innhold
Hundesonen.no

Goliat, en finsk lapphund


Siljus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lørdag 30 juli flyttet det inn en ny liten pelsball hos oss, nemlig Goliat!  Goliat er født 27 november 2015, og var rett over 8 mnd når han flyttet inn hos oss. Vi har i skrivende stund ha

Jeg og samboeren satt i sofaen å slappet av, mens Goliat vandret rundt med sitt. Det ble brått litt mye lyd fra gangen, og jeg mistenkte at han hadde det veldig gøy med noe han ikke fikk lov til å ha

Bare fordi jeg ikke får sove - bildespam av Goliat

Posted Images

  • 2 weeks later...

I går var vi på vår første utstilling sammen, på Støren! 
Fredag 27 fylte nemlig bamsen her 9 mnd, så han stilte i sin første juniorklasse.

_MG_2548red.jpg

_MG_2554red.jpg

Kort fortalt, så hadde vi en ganske stressa hund, så oppdretter handlet. Jeg var ganske stressa selv, så var like greit at jeg ikke gikk med han! :) 
Goliat endte opp med Excellent, noe som vi er veldig fornøyd med, så ufokusert som han var.

DSC_1660red.jpg

Nå skal vi legge alt av utstillingstrening på is noen måneder, så skal vi heller trene mer på alle aspekter med utstilling til neste år. Så får vi se om vi prøver oss igjen da. 

Vi har jo bare hatt han i 4 uker enda, så mulig det var alt for tidlig å stille sammen. Menmen, gjort er gjort :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er råfornøyde med rødt ja! :D Takk! :D 
Han er en virkelig herlig hund, og han absolutt potensiale i ringen! Vi må bare lære oss å vise det fram:) 

Nytt utstillingsbånd fikk han i går og! (Et litt mer passende bånd enn lærbåndet str gigant jeg kjøpte før vi i hele tatt kontaktet oppdretter :aww: ) Han kledde det skikkelig godt og! 

_MG_2605red.jpg

_MG_2602red.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk, @Grim :D 

Den siste tida har vi innsett at vi har gjort noe helt feil i forhold til å takle diverse utfordringer, så vi innleide eksperthjelp. Vi fikk masse gode tips og råd, og vi skal begynne med privattimer framover, så vi får forhåpentligvis orden på det meste fortløpende. Etter bare noen dager med treningsplanen, viser han allerede stor bedring i forhold til fokus utendørs og belønning! 

I tillegg har vi begynt å balansere på ting, det synes pelsen var fryktelig gøy!DSC_0959.jpg

Samboeren tok noen bilder av Goliat, når han fikk overrekt katteleken vi kjøpte til Yoshi! Det var en stor hit!14188258_10157454851525512_596064359789981239_o.jpg

Og så et par random mobilbilder
DSC_0953red.jpg

DSC_0855red.jpg

Ellers har vi bestemt oss for å legge utstilling helt på is, så får vi se om vi velger å ta opp treninga til neste år. Hovedfokuset er å få en avslappet og velfungerende hund hjemme, så får vi se om vi tar opp utstillinga igjen når det måtte passe seg slik :) 

Så nå blir det i første omgang privattimene, så skal vi lete etter sporkurs og hverdagslydighetskurs etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Så fint dere får hjelp da! Ufattelig vakker han er! :wub:

Ja, veldig kjekt å få hjelp fra noen utenforstående som kan hund og problematikken vår :ahappy: Slipper å prøve å feile på et område som kanskje ikke lønner seg å prøve å feile på, så vi fant fort ut at vi heller bestilte time før ting ble en evnt (u)vane.. :) 

Takk, jeg blir mer og mer forelska for han for hver dag, nesten :wub: Selv om han er en dust hormonell unghund med sine "issues" :lol::heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Ja, veldig kjekt å få hjelp fra noen utenforstående som kan hund og problematikken vår :ahappy: Slipper å prøve å feile på et område som kanskje ikke lønner seg å prøve å feile på, så vi fant fort ut at vi heller bestilte time før ting ble en evnt (u)vane.. :) 

Takk, jeg blir mer og mer forelska for han for hver dag, nesten :wub: Selv om han er en dust hormonell unghund med sine "issues" :lol::heart: 

Det er veldig lurt, ta det før det blir en uvane!

Hormonelle hannhunder har man gjerne lyst til å ta med i skogen, binde dem fast i et tre og dra hjem igjen. Men det går heldigvis over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Det er veldig lurt, ta det før det blir en uvane!

Hormonelle hannhunder har man gjerne lyst til å ta med i skogen, binde dem fast i et tre og dra hjem igjen. Men det går heldigvis over :lol:

Der har du meg i går! :lol: Da var han virkelig litt av en håndfull! Men så ble han den gode koseklumpen igjen, da gikk det over :aww:  :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ut på tur! I dag var vi 4 stk som gikk med to hunder, og utforska Estenstad-marka. Helt fantastisk flott tur, og vi var virkelig heldige med været! Så det ble såklart bildestopper.

DSC_1177red.jpg
Fornøyd liten lapp, han fikk nemlig vasse i bekken mens vi venta på turfølget.

DSC_1184red.jpg
Eneste måten og få med alle 6 på ett bilde! :lol: 

DSC_1191red.jpg
Fant noen utrolig flotte plasser!

DSC_1192red.jpg
Og G fant ut at det var gøy å vasse

DSC_1204red.jpg
En liten obligatorisk photoshoot på hjemveien

DSC_1214red.jpg
Hvor G såklart måtte være med! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Katharina skrev:

Så søt han er :wub:

 

2 timer siden, *Kat84* skrev:

Så flott han er blitt :wub:  

Tusen takk dere! :heart:

I dag er ungfjompen hele 10 mnd! Og han har bodd her i 2 mnd allerede! :o

Ting begynner å gå mye bedre, med alt fra båndtrening til nattesøvn, og han har generelt blitt en roligere og herligere hund! :wub: Vi har enda litt trøbbel med andre hunder og passeringer, men med god hjelp har vi begynt å løsna på knuten der og! Ikke alltid det bare går framover, men det blir sakte med sikkert så lenge vi jobber med det! :ahappy:

DSC_1209.JPG

(bilde fra i går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siljus skrev:

 

Tusen takk dere! :heart:

I dag er ungfjompen hele 10 mnd! Og han har bodd her i 2 mnd allerede! :o

Ting begynner å gå mye bedre, med alt fra båndtrening til nattesøvn, og han har generelt blitt en roligere og herligere hund! :wub: Vi har enda litt trøbbel med andre hunder og passeringer, men med god hjelp har vi begynt å løsna på knuten der og! Ikke alltid det bare går framover, men det blir sakte med sikkert så lenge vi jobber med det! :ahappy:

DSC_1209.JPG

(bilde fra i går)

Passeringer er ikke så lett alltid nei. 
Jeg har funnet ut at det mest effektive er å ha skikkelig gode godbiter med, gå lit til siden og gi kommando sitt og bli. For så å holde på oppmerksomheten og distrahere med godbiten om fokuset glipper. 

I går satte Sjef seg ned helt av seg selv når han så en annen hund som kom i mot. Jeg merket den ikke før jeg så at han stt :lol:  

Unghundfaktene går heldigvis over, og plutselig så har man glemt at det i det hele tatt har vært et problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke glemt tråden her altså, jeg lover... :aww: 

Siden sist har Goliat blitt en helt annen hund! Han har landet skikkelig her hjemme, han bjeffer ytterst sjelden, passering går lydløst for seg 8 av 10 ganger! Det er imponerende, sånn som han holdt på tidligere :D 

Nå har det kommet snø hos oss, så da er han umulig å nå igjennom til første delen av turen.. Han må jo lukte og leke og rulle å gni seg på alt han ser av snø de første 100 meterne, minst! Men første dagen med snø var det de første 500 meterne! Men det er godt å se at han er så glad og tilfreds nå :heart: 

I dag tok vi med kamera begge to, og la ut på tur! Søndag, snø, herlig lys, lykkelig hund.. Selvfølgelig ble det ordentlig fotografert tur! :D 

_MG_3038red.jpg 

_MG_3050red.jpg

_MG_3087red.jpg

 

Og såklart må man ha en skikkelig løperaptus på åpent, snødekt jorde!
_MG_3090red.jpg

_MG_3093red.jpg
( :lol: )

_MG_3136red.jpg
Dessverre ikke hunden i fokus her, men jeg likte bildet så godt likevell!

_MG_3148red.jpg
Kaninleken fra @Ganzie er en storfavoritt enda! 

_MG_3183red.jpg

_MG_3144red.jpg

Og til slutt et bilde av Trondheim :heart:

_MG_3134red.jpg

 

 

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...