Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin vs. Eukanuba - eller annet?Dette er et vanskelig spørsmål å stille, for jeg risikerer å få mange svar på hva som fungerer best på sin egen hund. Det er i og for seg nyttig, men jeg ønsker hovedsakelig et nøytralt svar :)


Oda
 Share

Recommended Posts

Dette er et vanskelig spørsmål å stille, for jeg risikerer å få mange svar på hva som fungerer best på sin egen hund. Det er i og for seg nyttig, men jeg ønsker hovedsakelig et nøytralt svar :)

 

Jeg har en labrador (hannhund 30 kg) som har gått på Royal Canin i 4 år. Han er kastrert, men røyter generelt mye hele året. Kommer det av kastreringen, dårlig fôr eller andre forhold? For en uke siden var jeg i en dyrebutikk og en ansatt der, som selv hadde hund, anbefalte meg Eukanuba sensitive Skin. Jeg er litt skeptisk for det kan være hun forsøkte å få meg til å bytte til et fôr de selv forhandlet.

 

Flex (førerhund) er middels aktiv. Han løper løs med en annen hund på sin samme størrelse og får tatt seg ordentlig fysisk aktiv to ganger i uken. Han får brukt hodet sitt ganske godt ca. 5 dager i uken hvor vi jogger i førerhundselen ca. 3-4 ganger av dagene.

 

Jeg har ikke søkt veldig mye for å se innholdet i de ulike typene fôr, men på TV.no fra "TV2 hjelper deg", hadde de gjort en test av ulike hundefôr. På TV2s test gikk Labb ut som det beste fôret. Hvor pålitelig er en slik kilde? Om noen har en annen sammenligning av Eukanoba og/eller Royal Canin - eller et helt annet fôr - vil jeg gjerne få en lenke for å kunne sammenligne. Flex gikk på Eukanoba Light når han veide 34-36 kg, men dette sluttet jeg med etter at han dreit utrolige mengder - mye fyll for å gjøre hunden mett...

 

På nettsiden til TV2 står det bl.a.:

 

I testen har vi sammenliknet og rangert produktene etter å ha gruppert analyseresultatene i fire deler:

 

- mineraler

- vitaminer

- fettsammensetning

- energifordeling

 

Tolkningen av analyseresultatene er gjort ved hjelp av norske og svenske eksperter, i tillegg til at det er sammenliknet opp mot anbefalte grenseverdier fastsatt av Association Of American Feed Control Officials (AAFCO) og NCR 2006.

 

Royal Canin

Noe avvik i deklarert og faktisk innhold, men likevel et godt fôr.

 

Fôret fra Royal Canin inneholder blant annet mindre A-vitaminer enn det som står på pakken. Men det holder seg godt innenfor anbefalte verdier.

 

Fakta om testen Referansehunden er en frisk, normalaktiv hund av type Golden Retriever med en kroppsvekt på rundt 30 kg. Prisene som er angitt er basert på en sekkstørrelse på mellom 10 og 20 kg. I testen har vi sammenliknet og rangert produktene etter å ha gruppert

 

EukanubaEt godt kjøp. Eukanuba er et godt fôr. Men du trenger mer fôr enn det Eukanuba selv anbefaler for å dekke referansehundens daglige energibehov. Derfor blir prisen noe høyere. Fakta om testen Referansehunden er en frisk, normalaktiv hund av type Golden Retriever med en kroppsvekt på rundt 30 kg. Prisene som er angitt er basert på en sekkstørrelse på mellom 10 og 20 kg.[/b]

 

På nettsiden står det: Hos Testfakta.se kan du se en tabell med testresultatet. Her er ikke det norske fôret Labb tatt med, men vi har inkludert Labb i vår produktomtale som du finner i tabellen under.

 

Jeg ser ingen tabell, men det er kanskje den jeg refererer til?

 

Håper på tanker å innspill! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall aldri valgt Labb fremfor eukanuba eller royal canin, med mindre alt annet var prøvd og det var det siste alternativet jeg hadde igjen.. Ikke er det spesielt bra på innhold (tenker da ikke på vitaminer og tilsetninger, men på proteinkilder osv), og de har vært en del plaget med dårlig for som hundene kan bli sjuke av. Om du først skal gå for noe fra de så ville jeg ihvertfall valg Apetitt, som er "premium" versjonen av labb. Men personlig holder jeg meg unna pga meget dårlig erfaring på mer enn en hund, og samtlige er hunder som ellers har tålt alt de har fått av dårlig hundemat og annen mat opp igjennom. Det hele var litt skremmende rett og slett så ille som de reagerte på det. 

Nå er ikke eukanuba eller royal canin sånn voldsomt gode for det heller, sånn innholdsmessig, det er lite kjøtt og mye fyllstoffer. Det enkleste om du vil prøve å gjøre noen endringer for å se om det kan hjelpe er jo å forsøke å tilsette fiskeolje eller selolje i maten han allerede får å se om det hjelper. Og/eller du kan kjøpe inn vom og hundemat (fryst, rått kjøttfor med alle vitaminer og mineraler hunden trenger) og bytte ut litt av tørrforet med vom og hundemat. Dette er jo kun kjøtt/innmat osv, ikke noe korn og tull, så det skal jo ikke så mye til før man har forbedret kosten til hunden ganske betraktelig. Godt på smak er det også, sånn for hundene sin del. 

Ellers finnes det jo tørrfor som er ganske gode på innhold, som Acana eller Orijen feks, men de koster jo til gjengjeld deretter også, og det er jo som du selv sier veldig individuelt og ingen garanti for at det hjelper på røytinga til hunden din. Det er jo vanskelig å si hvorfor hunden røyter som den gjør i utgangspunktet, det kan jo være flere årsaker til det som ikke har noe med foret å gjøre også. 

Så, sånn innholdsmessig så har du jo fått noen tips nå, men dessverre så er det jo sånn at du nesten bare må prøve deg frem for å se hva som fungerer og evt hva som ikke fungerer, for deg og din hund. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste fra Labb til Orijen. Min konklusjon er at tørrfòr er tørrfòr og at de bæsjer mengder, røyter og lukter med hund når de spiser tørrfòr. Det er i grunn mye av det samme fyllstoffet i det meste av tørrfòr, selvom noen merker helt klart er bedre enn andre.

Man må nesten bare pørve seg frem. En venn av meg har fòret på LABB de siste 8 årene og er veldig fornøyd, hundene er sunne og friske og har ikke hatt noen problemer med det.  Selv fòrer jeg på Vom & Hundemat og er fornøyd med det. Men det krever jo at man har en fryser med god plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal canin har også er hudfôr, heter Royal canin skin care. Det er mange som legger på seg av det (jeg brukte det for å få min opp i vekt, endelig gikk han opp de 3 siste kiloene som manglet!), så det er kanskje ikke et alternativ? Evt kan du prøve, og måle opp antall gram per dag, slik at han ikke overspiste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador røyter mye uansett, men mulig forandret pelskvalitet etter kastrering gjør det enda verre.

Jeg ville valgt et tørrfôr uten alt for mye fyll og korn som hunder ikke trenger, og gått for et renere og mer kjøttrikt alternativ. Man MÅ ikke gi royal canin, eukanuba eller hills.

Ville sett på orijen, acana, taste of the wild Osv. Animail.no og zoopermarked.dk (eller no/com?) Har et godt utvalg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du vil ikke kunne få et skikkelig nøytralt svar her, for hunder er forskjellige. De har forskjellige behov og reagerer forskjellig på forskjellige for.

Teoretisk sett ville jeg gått for et tørrfor med høy andel kjøtt og fett fra dyr og lite korn. I praksis funker disse veldig dårlig på mine hunder. Acana og Orijen er for som jeg teoretisk sett vil si er bra. Men når jeg bruker dem over tid på mine hunder, så ser jeg at de funker dårligere enn noe annet jeg har brukt. Jeg vil innholdsmessig si at Eukanuba ser bedre ut enn Royal Canine (jeg har bare sett på høyenergiforene, for det er det som er aktuelt for mine hunder), men hundene mine fungerer desidert best på Royal Canine. Så om jeg skulle gitt deg et nøytralt svar og ikke tatt med personlig erfaring, så måtte jeg anbefalt det foret for funker dårligst på mine hunder. Andre vil sikkert ha andre erfaringer, men mine hunder funker faktisk best på de tørrforene som har korn i seg og ikke de tørrforene med ekstremt høy andel kjøtt. På den andre siden, så funker de aller best når en stor andel av foret er rått kjøtt (vom og hundemat el), så jeg går ikke bort fra teorien min på at hunder har veldig godt av mye kjøtt, men ikke alle hunder funker på mye kjøtt i tørrforform. Om det gav mening? Så så mye for mitt nøytrale svar. Poenget er vel egentlig at det ikke er ett for som er best, det kommer an på hunden hva som er best (men dyrebutikkens svar ville jeg overhode ikke hørt på - de har gått kurs hos de forprodusentene de selger for, så om de ikke akkurat vil lure deg til å kjøpe deres for, så er deres kunnskap ganske lite nøytral ihvertfall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke kunne få et skikkelig nøytralt svar her, for hunder er forskjellige. De har forskjellige behov og reagerer forskjellig på forskjellige for.

Teoretisk sett ville jeg gått for et tørrfor med høy andel kjøtt og fett fra dyr og lite korn. I praksis funker disse veldig dårlig på mine hunder. Acana og Orijen er for som jeg teoretisk sett vil si er bra. Men når jeg bruker dem over tid på mine hunder, så ser jeg at de funker dårligere enn noe annet jeg har brukt. Jeg vil innholdsmessig si at Eukanuba ser bedre ut enn Royal Canine (jeg har bare sett på høyenergiforene, for det er det som er aktuelt for mine hunder), men hundene mine fungerer desidert best på Royal Canine. Så om jeg skulle gitt deg et nøytralt svar og ikke tatt med personlig erfaring, så måtte jeg anbefalt det foret for funker dårligst på mine hunder. Andre vil sikkert ha andre erfaringer, men mine hunder funker faktisk best på de tørrforene som har korn i seg og ikke de tørrforene med ekstremt høy andel kjøtt. På den andre siden, så funker de aller best når en stor andel av foret er rått kjøtt (vom og hundemat el), så jeg går ikke bort fra teorien min på at hunder har veldig godt av mye kjøtt, men ikke alle hunder funker på mye kjøtt i tørrforform. Om det gav mening? Så så mye for mitt nøytrale svar. Poenget er vel egentlig at det ikke er ett for som er best, det kommer an på hunden hva som er best (men dyrebutikkens svar ville jeg overhode ikke hørt på - de har gått kurs hos de forprodusentene de selger for, så om de ikke akkurat vil lure deg til å kjøpe deres for, så er deres kunnskap ganske lite nøytral ihvertfall). 

Hunden min fungerer skikkelig dårlig på Orijen, Acana og TOTW, og bedre (men ikke bra nok for min del) på Hills J/D og Royal Canin sitt allergifór (som forøvrig inneholder bare dritt, hvis man tar en titt på innholdsfortegnelsen).

Men han fungerer uten tvil best på V&H.

Hører riktignok utrolig mye positivt om disse tørrfórene med høyt kjøttinnhold, så det fungerer sikkert mye bedre for de fleste andre hunder.

Har en sekk med Kingsmoor som er neste fóret som skal testet, for jeg vil ha en sekk med tørrfór stående, så han kan få ved behov (tomt for v&h, helgetur uten fryser osv).

Så det finnes vel ingen fasit. Men når jeg tester tørrfór, prøver jeg først de som i teorien skal være de beste (høyt kjøttinnhold, uten korn osv), før jeg eventuelt må gå ned på kravene mine etterhvert for å finne et som fungerer på min hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎07‎.‎2016 at 0:36 PM, simira skrev:

Du har fått flere gode svar i den første tråden du postet om samme emne.

 

Oj, nå beklager jeg veldig over at jeg igjen har startet en ny tråd om samme emne... Kan ikke annet enn å si unnskyld for min ekstremt dårlige hukommelse, men jeg må si tusen, tusen takk for alle svar jeg har fått både i forrige og denne tråden. Jeg skulle gjerne ha svart i forrige tråd, men begrenser meg til denne.

 

Igjen, jeg beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir et generelt svar til alle innlegg, med noen unntak, og takker hver og en!

Jeg brukte V/H da jeg hadde en hund som var allergisk mot lagermidd og hun fungerte bra på det. Det var tydelig at hun tok opp mye av innholdet, for avføringen var betraktelig mindre enn på tørrfôr. Jeg skulle gjerne ha fôret på V/H, men det tar stor plass i fryseren og tar litt tid å porsjonere ut i passende biter, men å gi ham V&H som litt luksus i hverdagen synes jeg høres bra ut :) Det skal gjøres! Det står kanskje på V&H og fôrsekken hvor mye V&H som tilsvarer X g fôr? Det er 5 år siden jeg fôret på V&H, så mye har gått i glemmeboken (... der kommer den dårlige hukommelsen inn :) ).

 

Jeg skal sjekke ut Acana og Orijon. Jeg får tross alt 1.300 kr. i måneden for å ha Flex (fra NAV) og jeg vil ham jo det beste. Jeg synes det er verdt å prøve, men som det sies, alle hunder reagerer forskjellig. Labb er et "utskjelt" hundefôr (og selv ville jeg ikke kjøpe det...), men for noen hunder passer det utmerket. Jeg håper å finne et fôr hunden tar opp mest mulig av innholdet og gir minst mulig magefyll. Jeg må prøve meg frem - rett og slett :)

 

PS: Nå står et brett med oppskårne pølsebiter i stekeovnen på lav varme og åpen dør til tørkning. I morgen skal vi trene på en krevende rute i sentrum og da er det alltid populært med litt ekstra snadder som belønning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎07‎.‎2016 at 0:42 PM, Lola Pagola skrev:

Labrador røyter mye uansett, men mulig forandret pelskvalitet etter kastrering gjør det enda verre.

Jeg ville valgt et tørrfôr uten alt for mye fyll og korn som hunder ikke trenger, og gått for et renere og mer kjøttrikt alternativ. Man MÅ ikke gi royal canin, eukanuba eller hills.

Ville sett på orijen, acana, taste of the wild Osv. Animail.no og zoopermarked.dk (eller no/com?) Har et godt utvalg.

Takk for gode forslag. De skal jeg se på. Er snart på tide å kjøpe ny fôrsekk, så er et aktuelt tema.

 

Jeg spurte Mr. Google og på s. 3 fant jeg et innlegg på forumtråd på Canis.no som fortalte om følgende erfaring (som jeg tar med en klype salt:

 

Jeg kastrerte tispen min i mai, og hun fikk litt dårligere pels etterpå samt at hun røytet og luktet mer hund. Jeg skiftet fôr, og da ble pelsen hennes sånn som den var før kastreringa. Men som flere sier, så er dårligere pelskvalitet en av bivirkningene/ulempene som kan oppstå ved kastrering - dessverre.

 

Jeg ser hun er inkonsekvent på kastrering og sterilisering... Det er jo to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Mr. Google og på s. 3 fant jeg et innlegg på forumtråd på Canis.no som fortalte om følgende erfaring (som jeg tar med en klype salt:

 

Jeg kastrerte tispen min i mai, og hun fikk litt dårligere pels etterpå samt at hun røytet og luktet mer hund. Jeg skiftet fôr, og da ble pelsen hennes sånn som den var før kastreringa. Men som flere sier, så er dårligere pelskvalitet en av bivirkningene/ulempene som kan oppstå ved kastrering - dessverre.

 

Jeg ser hun er inkonsekvent på kastrering] og sterilisering... Det er jo to forskjellige ting, men det er hun trolig ikke alene om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Oda skrev:

Jeg spurte Mr. Google og på s. 3 fant jeg et innlegg på forumtråd på Canis.no som fortalte om følgende erfaring (som jeg tar med en klype salt:

 

Jeg kastrerte tispen min i mai, og hun fikk litt dårligere pels etterpå samt at hun røytet og luktet mer hund. Jeg skiftet fôr, og da ble pelsen hennes sånn som den var før kastreringa. Men som flere sier, så er dårligere pelskvalitet en av bivirkningene/ulempene som kan oppstå ved kastrering - dessverre.

 

Jeg ser hun er inkonsekvent på kastrering] og sterilisering... Det er jo to forskjellige ting, men det er hun trolig ikke alene om...

Hva er det du snakker om? Hun har skrevet at hun har kastrert tispa si, og det er så å si den eneste operasjonen som gjennomføres på tisper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎08‎.‎2016 at 11:36 AM, Tuvane skrev:

Hva er det du snakker om? Hun har skrevet at hun har kastrert tispa si, og det er så å si den eneste operasjonen som gjennomføres på tisper.

 

Jeg kjenner jeg er på gyngende grunn, men vet det er forskjell på sterilisering og kastrering av tisper? Mine tisper har vært sterilisert hvor "alt" er fjernet. Dette er en omfattende operasjon og gjøres kun når man er sikker på at hunden er  egnet som førerhund (dvs. litt ut i treningstiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oda skrev:

 

Jeg kjenner jeg er på gyngende grunn, men vet det er forskjell på sterilisering og kastrering av tisper? Mine tisper har vært sterilisert hvor "alt" er fjernet. Dette er en omfattende operasjon og gjøres kun når man er sikker på at hunden er  egnet som førerhund (dvs. litt ut i treningstiden).

Det stemmer ikke. Ved kastrering fjernes alt, ved sterilisering kutter man over sædleder eller eggleder. Menn som ikke ønsker å reprodusere lenger steriliseres jo, liksom, mens de aller fleste dyr normalt sett kastreres og ikke steriliseres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at mange er på 'gyngende grunn' når det er snakk om kastrering/sterilisering . Svært mange kastrerer f.eks hannkattene men 'steriliserer' hunnkattene sine.. Ille er det når selv  veterinærer roter med begrepene.. Man kan relativt trygt gå ut fra, at omtrent all 'sterilisering' som utføres på dyr, i realiteten er kastrering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringte veterinærklinikken og ba om time til kastrering av hunnkatten vår svarte damen i andre enden "ja sterilisering tenker du på?" 

Nei, det er ikke sterilisering jeg tenker på :blink: Så jeg har full forståelse for at det er forvirring om begrepene når ikke fagpersoner har det rett engang. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Oda skrev:

 

Jeg kjenner jeg er på gyngende grunn, men vet det er forskjell på sterilisering og kastrering av tisper? Mine tisper har vært sterilisert hvor "alt" er fjernet. Dette er en omfattende operasjon og gjøres kun når man er sikker på at hunden er  egnet som førerhund (dvs. litt ut i treningstiden).

Kastrering er fjerning av kjønnshormonproduserende organer, dvs eggstokker eller testikler. Hos hunndyr gjennomfører man normalt en ovariehysterektomi (OHE), der man fjerner bådde eggstokker og livmor. Ved kastrering så stopper produksjonen av kjønnshormoner opp, og dyret vil da ikke ha noen interesse av å reprodusere seg (med mindre det er snakk om tillært atferd som kan skyldes stress, f. eks).

Ved sterilisering, så kutter man enten sædleder eller eggleder. Dyret blir da infertilt, men vil fremdeles ha produksjon av kjønnshormoner og vil fremdeles få løpetid (men kan ikke bli drektig), og vil ikke endre atferd på noe vis ift kjønnsrelatert atferd.

De aller, aller fleste operasjoner som utføres på hund eller katt er kastrering, det er lite hensiktsmessig å sterilisere verken katter eller hunder. Sterilisering av mennesker er dog vanlig, da kan folk ikke lengre få barn, men de beholder sexlysten (og evnen). :)

Det er mange som sier at tisper steriliseres og at hanndyr kastreres, men det er altså helt feil.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bie skrev:

Når jeg ringte veterinærklinikken og ba om time til kastrering av hunnkatten vår svarte damen i andre enden "ja sterilisering tenker du på?" 

Nei, det er ikke sterilisering jeg tenker på :blink: Så jeg har full forståelse for at det er forvirring om begrepene når ikke fagpersoner har det rett engang. 

Jupp det opplevde jeg også! Det sto til og med sterilisering på arket med info jeg fikk med hjem... O.o Dyrelegen derimot var veldig fornøyd med at jeg omtalte det som kastrering når vi var der, for hun var veldig nøye på det og informerte så godt hun kunne om forskjellene.... :P 

EDIT: Anyway, jeg bruker Acana for øyeblikket og er veldig fornøyd med det. Det er fra samme produsent som Orijen, men er hakket billigere og har litt mindre proteiner og litt mer fyllstoffer. Men er fremdeles definitivt av de bedre på markedet. Nå skal min hannhund etterhvert kastreres pga prostataproblemer, så jeg får se hvordan han funker på det som kastrat. Jeg bruker p.dd. Acana Chicken And Burbank Potato. Har prøvd Acana Lamb And Okanagan Apple tidligere, den synes jeg luktet fryktelig rart så prøvde ikke mer enn en sekk av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de 'fæle' hundeeierne som bruker Labb..:P Jeg har opp igjennom årene prøvd mye forskjellig og når hundene både liker og fungerer godt på Labb, så ser jeg ingen grunn til å bytte ( tørrfor) . Faktisk så foretrkker de Labb foran Royal Canin og FK's Apetitt, var heller ikke så populært. Nå fores de ikke utelukkende på tørrfor, matrester, slakteavfall og kokt fisk, når anledningen byr seg, inngår også i kostholdet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det er altfor lite E-vitamin som er for skjelettet og for lite selen som skjoldbruskkjertelen må ha for ikke å miste pels i tørrfor.

På sekken står det 0,3 og 0,5mmg pr kg

Da må det tilsettes ekstra, i vom og hundemat er det opp til 18g pr kg og da trengs det ikke noe ekstra da det ikke skal være for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎08‎.‎2016 at 7:38 AM, Caroline skrev:

Det stemmer ikke. Ved kastrering fjernes alt, ved sterilisering kutter man over sædleder eller eggleder. Menn som ikke ønsker å reprodusere lenger steriliseres jo, liksom, mens de aller fleste dyr normalt sett kastreres og ikke steriliseres.

OK, takk for oppklaring. Da har både mine tisper og hannhund blitt kastrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som stusser på fiberinnholdet i Orijen? Selv det rimeligste Eukanuba-foret har bare 2,5 % fiber, alle Orijens fôr har minst det dobbelte? Da må da vinninga med den høye fett- og proteinprosenten gå litt opp spinninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...