Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter hunden din?


G2000
 Share

Recommended Posts

Hundene mine heter Najanins Aiko-chan og Najanins Deki Imouto. Jeg foreslo Aiko sjøl, og ante ikke da at det er et av de vanligste japanske jentenavnene som finnes. :lol: Det betyr kjærlighetsbarn, og pga "ko"-endinga er det feminint kjønna. Hannhunder som heter Aiko får meg derfor alltid til å fnise. Med Imouto har jeg fått foreslå kullnavnet også, det betyr noe ala snerten og spretten, og jeg skjønte alt da at det ville passe. :P Imouto betyr lillesøster på japansk, og jeg hadde bestemt meg tidlig at shiba nr to skulle hete det. At hun faktisk ER lillesøstra til Aiko er en fin bonus. :wub: Ja, shiba, rasen jeg har, er fra Japan, ellers ville de hett noe helt annet. :teehe: 

@Red Merle, den vanligste betydninga (litt avhengig av hvilken kanji som benyttes) av Yoshi er "hell og lykke", og det er nok det dragen i Mario heter også. :) Yoshi er, som Aiko, et veldig vanlig japansk navn, og ingen er oppkalt etter et utrop, det kan jeg nesten garantere. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pippin fra LOTR. Fra et P-kull men det betydde ikke så mye da jeg skulle velge navn. Symra fordi jeg ville ha et blomsternavn, og fordi hagen min var full av hvitveis (kvitsymre) da hun kom hit.

Første familiehunden, en strh. dachs, het Marius. Han het bare Marius på stamtavvlen og ingen kom på noe bedre. Han var og ble en Marius. Ikke mange hunder som het det på 90'tallet så fikk høre mye ra

Denali - høyeste fjellet i Alaska (inuit navnet, Mt McKinley er det mer kjente navnet) (heter noe annet på stamtavla) Freke - en av ulvene til Odin. Fjellbris - født i Værkullet, en fjellbri

Posted Images

Nora, fordi det betyr "lys, å skinne", og det var liksom det hun skulle gjøre :aww: 

Ali er oppkalt etter kaffen :P  

Føler du deg utafor og lei?
Her er no' som hjelper for deg!
Ali, Ali, en puddel du blir glad i
Et solskinnsbarn, en sann venn
Ali, Ali, en puddel du blir glad i
Ali puddel, hun kurerer gruff :heart: 

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mio heter Mio fordi ei venninne av meg foreslo det. Og jeg har sansen for boka Mio, min Mio. Egentlig heter han Axa's Weapon Of Palantir.
Cruella heter Cruella fordi hun er fra et C-kull og fordi jeg er fan av navn fra filmer og forrige tispa mi het Jadis etter Heksa i bøkene om Narnia. Jeg slet litt med å finne navn, så jeg la ut tråd om det her inne. Usikker på hvem som foreslo navnet, mon det var Mari? Fullt navn: Sukelyas Cruella De Vil
Maffe bare ble Maffe. Er en forkortelse av navnet hennes Maleficent. Maleficent ble hun hetende fordi guttungen og jeg bestemte oss for det etter å ha sett filmen. I tillegg passet det veldig bra siden jeg valgte å ha Villains and Villainesses fra Disneys verden som tema. Hennes fulle navn er Mei Alucinor Maleficent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katla heter Brisi fra Gjømle på stamtavla, Brisi er en topp i de sveitsiske alper (nærmere bestemt Appenzeller-alpene, så det hadde vel passet bedre på en appenzeller, men pytt pytt). Jeg fikk velge stamtavlenavn på B og ville ha noe som passet rasen. Vurderte å kalle henne det til hverdags også, men ble aldri helt komfortabel med det, så da ble det Katla - oppkalt etter dragen i Brødrene Løvehjerte. Det er også en vulkan på Island. Jeg tror litt på troll i ord, så var forberedt på en realt bitchy tispe. :P

Dita het Akita da jeg fikk henne, og det er et rasenavn i min verden. Først kortet jeg det bare ned til Kita, men så ble det for mange k'er med Katla og og hundekompis Akira, så da byttet jeg til Dita. Etter Dita von Teese, såklart - synes det passer til en mørk og smekker frøken. Ville beholde lyden i siste stavelse for å ikke gjøre overgangen så merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei whippet-tispe som stort sett går som Fiken. Kjært barn har mange navn, men det begynte med Rafiki (ja, oppkalt etter bavianen i Løvenes Konge). Rafiki betyr forøvrig "venn", akkuratt hva hun fungerer ypperlig som :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

 

@Red Merle, den vanligste betydninga (litt avhengig av hvilken kanji som benyttes) av Yoshi er "hell og lykke", og det er nok det dragen i Mario heter også. :) Yoshi er, som Aiko, et veldig vanlig japansk navn, og ingen er oppkalt etter et utrop, det kan jeg nesten garantere. :lol: 

Jeg kan jo ikke japansk, så jeg googlet det bare, og da var det ok som kom opp. Men takk for oppklaringen :) !Jeg er i grunn ikke så opptatt av hva navnene betyr, det var mannen som valgte navn til Yoshi, jeg ville egentlig kalle ham Jax  :P

På stamtavla på heter Jatzy Aussie Gården's Queen In Red fordi hun ble født i et Q-kull, og jeg kom ikke på noe bedre. Yoshi heter Collected Memorie's Crash Boom Bang, han er fra C-kull og oppdretter valgte navn. Sånn siden jeg ser flere her har nevnt stamtavlenavnene til hundene sine :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha tv/film/spill navn på mine dyr. Det har resultert i Turte og Tvilling (jul i blåfjell), Koda (min bror bjørnen), Zelda (the legend of Zelda) og Balto (filmen). 

Siste som fikk navn er Casper, mange tror han er oppkalt etter Kasper, Jesper og Jonatan fra Kardemommebyen. Men han er faktisk oppkalt etter Casper det vennlige spøkelset :lol: 

Hadde tenkt å kalle han for Dobby (Harry Potter), men gutten passet ikke til det. Så det får bli neste whippet :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvin! Kommer fra a-kull og oppdretter som valgte det. Var inne på å kalle han Ollie ( Etter Oliver Queen, hvis noen veit hvem det er...), men fant ut etterhvert at han bare var en Alvin, og holdt meg til det :P Angrer ikke, men kommentaren "Åh!! Alvin og gjengen, heheheheh" begynner å gå meg pittelitt på nervene nå, kjenner jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keo330ml2.jpg

Vi var på Kypros da jeg fikk beskjed om at Keo ble min. Keo er gul, Keo er gult! Har alltid hatt en liten tilhørighet til de greske øyene, det ble litt tilfeldig, Mythos syntes jeg ble for vanskelig. Keo kommer fra et K-kull, og heter på stamtavla MTF Kane's Glen, Kane's fordi de er oppkalt etter faren, Glen fordi det er et standard border collie-enstavelses-navn, oppdretter som satte navn. Han har da kullsøsken med kallenavn Meeko og Leeloo også.

Lyn het Lyn når hun kom hit 3 år gammel, også standard-enstavelses-kjapt å si-navn, uttales Lynn. Hun heter så enkelt bare Lyn på stamtavla også, uten kennelenavn. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla kalles Milla og heter Milla på papiret :P Hun het det da hun kom hit, og passet som så godt til navnet sitt, en myk og snill hund - som navnet også gjenspeiler. :) 

Deli heter Douce Noire Petit Norvegien på papiret. Kallenavnet ble veldig tilfeldig, har ikke noe med at hun kom fra D-kullet å gjøre. Jeg ville ha et litt uvanlig, enkelt navn. :) Det betyr også "ond" på tyrisk :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ha tispe jeg, så hadde ikke tenkt så mye på guttenavn. Gikk i tenkeboksen og lette gjennom alle karakterene i spillene og bøkene jeg likte, og kom frem at Dorian (dragon age; inquisition) passet han veldig godt personlighetsmessig, så da var det avgjort. De fleste tror han er oppkalt etter Dorian Gray da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg liker å ha tv/film/spill navn på mine dyr. Det har resultert i Turte og Tvilling (jul i blåfjell), Koda (min bror bjørnen), Zelda (the legend of Zelda) og Balto (filmen). 

Siste som fikk navn er Casper, mange tror han er oppkalt etter Kasper, Jesper og Jonatan fra Kardemommebyen. Men han er faktisk oppkalt etter Casper det vennlige spøkelset :lol: 

Hadde tenkt å kalle han for Dobby (Harry Potter), men gutten passet ikke til det. Så det får bli neste whippet :P 

Det var første jeg tenkte når jeg hørte navnet :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly (australsk kelpie) var 1 av mange forslag på listen, og når vi visste hvilke valp som skulle bli vår så var det bare et navn som var helt "rikitg" :ahappy:

Lykke (australsk kelpie) er et navn jeg har likt lenge så når det kom en tispe her så sto det kun mellom 2-3 alternativer. 

Tidligere hunder

Birk (pyreneisk gjeterhund), et av mine favorittnavn på hannhund. Navnet ble bestemt lenge før hunden var født. :heart: Merethe (labrador), omplasseringshund som ble døpt av forrige eier. Skrekk og gru... Buster (blandingshund), omplasseringshund som ble døpt av forrige eier. Greit nok navn. 

Edit; jeg er altså ikke så opptatt av hva navnet betyr, det viktigste er at jeg liker det og at det er lett å rope. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koda er oppkalt etter den lille plagsomme bjørnungen i Min bror bjørnen, og han heter også bare Koda på papiret. [emoji4]

Han skulle egentlig hete Loke, det var planlagt lenge, men daværende samboer nektet, så da måtte jeg velge noe annet. [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banzai fordi vi elsker disney. Er ene hyena i løvenes konge. Japansk betydning er 10 000 år, engelsk med samme betydning er "Long live the king", og ellers brukes det i dag som et gledesutrop når det skjer noe bra såvidt jeg har forstått :) 

Tidligere hunder:
Bamse - Ikke jeg som kom opp med. 
Shensi - Løvenes konge det også, enda en hyene! Skrives egentlig Shenzi da. 
Ulrik - Mitt absolutte favorittnavn, men jeg hata det før jeg fikk hjem valpen. Han het det på stamtavlen.
Raja - Het det når vi fikk henne. Men dette er jo nesten et disneynavn også (Rajah - tigeren i aladdin), så passet veldig greit!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiskey, bordercollie blanding. 

Jeg ville ha ett navn som ikke alle andre hadde på bikkjene sine, samt en navn som passet hunden.

det jeg desverre fant ut i ettertid var att Whiskey er ett ganske normalt navn.. Bortsett fra att de fleste andre som bruker navnet på bikkjene sine skriver whiski eller viski :P Så skrive måten er nå ihvertfall liiitt mer unik en navnet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin fra LOTR. Fra et P-kull men det betydde ikke så mye da jeg skulle velge navn.

Symra fordi jeg ville ha et blomsternavn, og fordi hagen min var full av hvitveis (kvitsymre) da hun kom hit. Symra betyr vårtegn på gammelnorsk, og hun er født i mars. Jeg synes dette er et perfekt navn, hun kler det, det er uvanlig og det er vakkert. For meg det ultimate hundenavnet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curias Bebop på stamtavlen, men synes ikke Bebop lå så godt på tunga så det var aldri et alternativ å beholde det som navn. Var innom mange navn, hadde bestemt meg for Lasse egentlig. Men så ble det til at jeg kalte ham Casper hele tiden, så da ble det det. Litt fantasiløst sånn sett, siden vi hadde tre undulater som het Kasper før Casper kom ? Men, jeg synes det er et veldig fint navn, og jeg er veldig glad i det, Casper kunne bare vært en Casper han. Men det blir ikke mer gjenbruk av det da.

Blir lei av Kasper, Jesper og Jonathan -vitser da, og når han i tillegg er en dalmatiner er jeg jo garantert å få en folk og røvere i kardemomme by vits eller en 101 dalmatinere vits når jeg treffer nye folk. "Hvor er Jesper og Jonathan da høhhø" og/eller "hvor er de andre hundre". Skjønner ikke at folk gidder jeg, jeg har jo hørt alle varianter en million ganger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma heter Kuma fordi han så ut som en liten bjørneunge da han var liten valp. Lærte meg jo senere at "alle" shibaer heter Kuma.. jeg som hadde vært så kreativ! Kuma betyr bjørn på japansk.

Tanuki er oppkalt etter tanuki i japansk folklore, en litt sånn "humorous character" som finner på rampestreker. At han også har tegninger som gjør at om du myser litt kan se likhet med ekte tanuki (mårhund) er jo en fin bonus 

pIf8MEQ.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...