Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter hunden din?


G2000
 Share

Recommended Posts

Første familiehunden, en strh. dachs, het Marius. Han het bare Marius på stamtavvlen og ingen kom på noe bedre. Han var og ble en Marius. Ikke mange hunder som het det på 90'tallet så fikk høre mye rart.. <3 

Første dvergpinscher hadde jeg navnet klart lenge før jeg i det hele tatt visste at det ble en DP. Han skulle hete Lex oppkalt etter Lex Luthor i Supermann (Smallville). Det rare var at da han endelig "ble funnet" viste det seg at faren hans het Ilex. 

Navn til nr to var klart før første kom i hus.. Det måtte matche, skulle være 3 bokstaver og skulle være oppkalt etter enda en fiktiv karakter hvor god/ond balansegangen var litt vag. Det måtte bli Ani - Anakin Skywalker fra Star Wars. Som flaks var så er han fra et J-kull og ble hetende Norwinstars Jedi Anakin Skywalker.  (Han har også levd opp til stamtavlenavnet som betyr "Norwegian Winners and Stars" med sine 16 titler.) :) 

Neste mann ut, eller inn blir det vel, var det værre med. Han kom fra Spania, var black/tan og het Elite Kings Coliseum og ble kalt Coli. Det funket ikke! Det ble bare E-coli bakterier for meg. Jeg holdt på i ukesvis å gruble. Det måtte være 3 bokstaver, helst noe litt likt det han ble kalt og noe med mening.. Ond/god tematikken måtte jeg legge på hylla. Men det ble Kol (uttales Kåll),  Kól er et gammelt norrønt ord og betyr sort/kull. I vikingtid var Kól et vanlig navn på sorte dyr og også sydlandske (mørkhudede) treller. Og siden Kol var både fra syden, sort og et dyr så ble det sånn. (Og jeg har en master i vikingtid og nordisk middelalderkultur)

Og så er det sistemann da.. Jace - Cherrybeau Jacen Solo. Han er barnebarn av Ani (Anakin Skywalker), etter Anis eldste datter, hun heter selvfølgelig Tangetoppen's Princess Leia Organa (unødvendig å si at broren heter Luke Skywalker :P ). I Star Wars expanded universe har Leia og Han Solo 3 barn. De eldste er tvillingene Jacen og Jaina Solo. Jacen sliter som sin farfar mellom det gode og det onde... I know I am nerd ;)

(For de som har sett siste Star Wars filmen er Jacen Solo/ Dart Cadeus omtrent samsvarende med Ben Solo/ Kylo Renn. Og ja jeg er litt småmuggen for at de nye filmene ikke er canon true :P)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pippin fra LOTR. Fra et P-kull men det betydde ikke så mye da jeg skulle velge navn. Symra fordi jeg ville ha et blomsternavn, og fordi hagen min var full av hvitveis (kvitsymre) da hun kom hit.

Første familiehunden, en strh. dachs, het Marius. Han het bare Marius på stamtavvlen og ingen kom på noe bedre. Han var og ble en Marius. Ikke mange hunder som het det på 90'tallet så fikk høre mye ra

Denali - høyeste fjellet i Alaska (inuit navnet, Mt McKinley er det mer kjente navnet) (heter noe annet på stamtavla) Freke - en av ulvene til Odin. Fjellbris - født i Værkullet, en fjellbri

Posted Images

Prima som jeg har nå, var det sonene(siri) som navnga. Jeg ville egentlig ha noe orginalt, men dette navnet passet så godt. Det var dog like før hun ble kalt Ce la Vie, eller Kanutten- men fikk høre at det var guttenavn.

Zebra var en dalmatiner, derfor het hun Zebra:)

Tequila var fordi jeg synes det var et kult navn, og ekstra kult fordi det hadde en spesiell betydning for meg. Etterhvert fant jeg ut at det var utrolig mange hunder som het det.

Lady var omplasseringshund, men passet navnet perfekt- hun var en Lady hun:)

Har klart navn til neste hund, det blir nok mer orignalt enn det jeg har nå. Men hun jeg har nå lever så opp til navnet sitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Aya ønsket at jeg skulle finne et kanarisk navn. Jeg fant Araya, men det hadde de allerede en hund som het, så da ble det bare Aya ? 

Forrige hunden skulle ha navn på d, og jeg fikk han rett etter at jeg flytta inn i husnummer 666, så da ble det seff Damien ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Puddelen heter Kasai etter den fantastiske japanske skihopperen Noriaki Kasai, jeg elsker alt japansk ? Han het egentlig Chris da jeg hentet han, men det er et navn jeg aldri har likt. Og jeg syns det vart for rart å bruke stamtavlenavnet Povel Ramel.

Fra tidligere har jeg hatt Aron etter Aaron Carter på slutten av 90-tallet. Og Bono som var kalt opp etter en fantastisk hund jeg hadde møtt (er ikke særlig U2 fan). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden heter Galileo Galilei + Kennelnavn. Fikk bestemme selv, men det var flyplass kullet så måtte kalles opp etter en flyplass. Jeg tenkte egentlig på Kepler eller Einstein (må ha en smart type), men de hadde ikke en flyplass kalt opp etter seg :P Galileo blir stort sett kalt Leo  :P

Greyhounden jeg hadde kalte jeg Tesla, etter oppfinneren Nikola Tesla. Passa bra med at det var et T-kull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalte min for Rafiki (etter den sære bavianen i Løvenes Konge som er både litt eksentrisk og litt vis - akkurat som er Rafiki vokste opp til å bli :aww: ), som betyr venn på swahili. Det var det hun var kjøpt til å være, og hver gang noen kaller meg hennes "mamma" korrigerer jeg de og sier at vi bare er venner. Fordi jeg kan og hunden er faktisk ikke dullebarnet mitt :aww: 

Men kjært barn (:lol:) har mange navn, Rafiki ble etterhvert Fiken (hun lystrer begge), også kom kallenavnene fisken, fisen, tullejente, fik, fik-fik og flaksen. Jeg lurer på om faren min kaller henne prosjektilet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

*klipp*

Greyhounden jeg hadde kalte jeg Tesla, etter oppfinneren Nikola Tesla. Passa bra med at det var et T-kull :)

Hvilken oppdretter hadde du fra? :ahappy:

- - -

Nemi heter Willemo's Nemi. Det var N-kull, så vi fant på noe på rappen. Siden Nemi er en mørk tegneseriefigur og min Nemi er lys så syntes vi det var litt artig da. :sleep: Har fått mer og mer dilla på "menneskenavn" på hunder, så neste hund får nok navn i en heeelt annen klasse enn Nemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lita het egentlig Pita men når hun møtte grand Danois valpene hjemme ble hun Lita ganske så fort [emoji4]

Iben er oppkalt etter fargen Ibenholt og ett slott i en bok jeg leste for lenge siden. Navnet kom egentlig til meg på vei hjem fra trening hjemme i nord. De sorte fjellene mot den hvite snøen osv.. så da ble det Iben.

Mime, som kommer om 7 uker, er oppkalt etter jotnen Mime, kjent som den vise rådgiveren til gudene i Norrøn Mytologi. Min Mime er en jente vel og merke..

Iben og Lita har mange kallenavn da, som f.eks IbbeNibbe, Litsipitsi, Ibsen, Ibs, Ibbe, LykkeLita, bebyen osv osv osv..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår heter Hulda, men ettersom det var min grandtante som eide henne først, så var det hun som valgte navnet! Da hun ble syk og døde for 10år siden, tok vi over Hulda og siden det har hun vært hos oss. Da var hun bare 3år gammel og kunne ikke navnet sitt engang!

Min neste hund kommer nok til å hete noe heelt annet enn Hulda for det er ikke noe jeg personlig ville valgt selv hehe..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen har jeg vært skikkelig uorginal syns jeg. Jeg hadde tenkt å kalle ham Kashmir, men det ble for mange negative assosiasjoner - så da ble det Mio. Litt fra boken, litt fra O sole mio (som jeg synger høyt og innimellom skingrende til stakkaren ?) siden stamtavlenavnet er Helios.

Prøver å begrense tullenavnene litt, men sålangt går han under Miomin og Mumrikken og... Flere blir det nok etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico - Seiersfolk/folkeseier
Guttenavnet er en kortform av Nikolas, som kommer fra Nikolaos, som er et gresk navn, som er en sammensetting av ordene "nike" som betyr "seier", og "laos" som betyr "folk".
Han var ein tøff liten bamse som overlevde sin egen fødsel, men rakk dessverre bare å bli 1 1/2 år. (2005-2007)

Santo - Ein helgen? (Saint)
Gutenavnet er nok både spansk og Italiensk. Han virke ganske tøff men er langt i frå så tøffe som det han tror.. Han er ein god kose bamse! Fyller 10 år neste år.


Rico - Oppkalling etter Nico
Guttenavnet betyr sterk, modig, noe han er men og ganske mjuk som individ. Han er ein god kose bamse og elsker å være ute. Han er fylt 2 år i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til hundene jeg vokste opp med i familien, altså elghunder, var navnene i begynnelsen litt "godt & blandet". Etterhvert utviklet det seg egentlig litt et tema, og de fikk navn inspirert fra norrøn mytologi eller natur. Kan jo trekke frem noen:

Sarek - etter en nasjonalpark i Sverige

Odin og Balder - fra Nørrøn mytologi, de var jo brødre i sagaen og da passet det fint at to kullbrødre (faktisk sønner av Sarek) het det.

Ravn - inspirert av Odin, ravneguden, sine to ravner Hugin og Munin. Jeg likte ikke så godt de navnene da (men gjør det nå :P), så da ble det heller bare Ravn. Også fordi ravnen er kjent for å være klok og kraftfull syns jeg det hadde en fin assosiasjon.

Nå er det bare Ravn som fremdeles lever, 6 år har han blitt. Til tross for at jeg har flyttet ut er det jeg som har fått ansvar for navn nå som faren min har sett på det som på tide med en ny valp, og han blir nok hetende Falk. Passer godt sammen med han vi har fra før, også er de jo raske, dyktige rovfugler, og syns det også passet fint til en jakthund. 

Så har jo jeg sheltien Mackenzie. Det blir jo i en helt annen verden i forhold til navnene på de andre hundene, haha. Men det kommer jo av at rasen stammer fra Shetlandsøyene utenfor Skottland. Navnet Mackenzie stammer også fra Skottland, også skal det visst bety "fair/the favored one". Også likte jeg at det kan forkortes til Kenzie. 

Har også hatt sheltien Spés tidligere, navnet var det oppdretter som hadde valgt før jeg overtok henne. Men jeg likte det godt, det var latinsk for håp.

Liker generelt navn som passer til opphavet til rasen, at dersom man har flere hunder så passer navnene sammen i et tema, og at navnene er litt uvanlige - eller hvertfall ikke et man med en gang klarer å komme på 7 andre hunder som heter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min ønsket å oppkalle hunden vår etter hundene vi er vokst opp med, di het Akita (stor blandingshund) og Ayla (riesenschnauzer). Så da ønsket vi et navn som begynte og sluttet med en A. Da falt vi for Alfa ? Alfa betyr "den første" og det passet bra siden hun er vår første egne hund! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Dracula av Bram Stoker på engelsk i tiden før Czarina ble født. Så hun ble oppkalt etter Czarina Catherine, skipet som frakter Dracula fra England. Skipet var oppkalt etter den russiske tsarinaen, som var kjent for å være litt...lett på tråden.

Nå går hun mest for Rina, Lina, Nina, Rinalinaballerina, Dyrhild, Åderet og Hundini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chibs - stamtavlenavn er St.Zamba's Downtown Dacapo. Til daglig heter han Chibs etter karakteren i Sons of Anarchy, fordi det symboliserer en ukuelig, trofast venn. Og ikke minst fordi det er kort og fordi jeg liker at hundene mine har mer uvanlige navn. 

Chumlee - stamtavlenavn sier Sankti-Ice Moment Of Truth. Her heter han Chumlee etter fyren fra reality-serien Pawn Stars. En stor, dum og irriterende type. Han passer det navnet litt for godt, så jeg begynner å angre. 

9acc785ba3911fa21f0cf31f20bb4ea0bca67cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund het Saqui (uttales "saki"), betyr favoritt. Min nåværende hund heter Vega, etter både stjerna, øya og det betyr eng/slette ved elva på spansk og er et spansk jentenavn og etternavn som kan bety "filosofen i enga" - og hun satt mye i gresset som valp og "filosoferte". Men mest var det et fint navn som var godt å uttale. Og - det eneste på lista mi som samboeren min likte :ahappy: Veldig fornøyd med navnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...