Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for utstilling av schäferhund i Storbritannia


Artemis
 Share

Recommended Posts

http://www.dogworld.co.uk/product.php/163052/ 

 

German Shepherds must no longer be stacked in the ring and instead shown free standing on a loose lead only.

This is one of the new set of rules imposed by the Kennel Club for the showing and judging of the breed.

Yesterday it announced that it was taking strong moves to tackle the issues it believes are affecting the GSD and is to change the Standard on Monday.

  • Like 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.dogworld.co.uk/product.php/163052/    German Shepherds must no longer be stacked in the ring and instead shown free standing on a loose lead only. This is one of the new set

Jaja. Jeg synes det er prisverdig at de prøver å gjøre en forskjell jeg, at de gjør tiltak for å prøve å få til forbedringer  

Den nye standarden sier:  Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structu

Posted Images

Dette spiller nok svært liten rolle for schäferen sett under ett, da Storbritannia har sånn ca null og niks å si for schäfer i resten av verden. Hadde noe skjedd i Tyskland, så ja, men Storbritannia er mer ett ikke-land, og det er ingen i schäferverdenen som bryr seg om hva de driver med eller ikke driver med der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Dette spiller nok svært liten rolle for schäferen sett under ett, da Storbritannia har sånn ca null og niks å si for schäfer i resten av verden. Hadde noe skjedd i Tyskland, så ja, men Storbritannia er mer ett ikke-land, og det er ingen i schäferverdenen som bryr seg om hva de driver med eller ikke driver med der.

 

Med fare for å høres idealistisk ut; man må jo begynne ett sted? :D Og de schäferhundene jeg har sett i tyskland (på gata, vel og merke) har sett ganske så mye bedre ut enn de britiske og amerikanske :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Med fare for å høres idealistisk ut; man må jo begynne ett sted? :D Og de schäferhundene jeg har sett i tyskland (på gata, vel og merke) har sett ganske så mye bedre ut enn de britiske og amerikanske :P  

Det er vel med fare for å høres litt bedrevitende ut, at de britiske og amerikanske schäferne i stor grad er helt egne linjer som egner seg best som sofapoteter. :P De blir veldig sjelden gjort noe annet med enn utstilling.

Så både britiske og amerikanske schäfere er litt sånne skrekkeksempler som ingen i verken Norge eller Tyskland bryr seg noe særlig om. I Tyskland må alle hunder som skal brukes i avl meritteres i IPO/SCHH og avlskåres, og i Norge må man minst ha bestått ferdselsprøve, FA eller k-test, samt ta en avlsgodkjenning med skuddprøve for å kunne avle (såfremt man avler innenfor schäferhundklubben).

I Tyskland har de heldigvis endelig begynt å ta størrelsen på alvor, og det blir ikke lengre skrevet på kåringer at hunden er 65 cm og "an der grossengrenze stehender", men det blir faktisk skrevet reell høyde, og hundene blir jevnlig kontrollmålt for å få en gjennomsnittshøyde. Det samme med avkom, og det blir etter hvert etablert en "høydeindeks" som sier noe om hvor godt hunden nedarver normal størrelse. I tillegg er det stor fokus på overvinkling i bakparten, samt løse haser. Gemyttmessig hadde jeg lite å påpeke da jeg var på siegershow i fjor, de aller fleste hundene jeg så var tilgjengelige, rolige og det var lite utagering. Når det gjaldt stress så var nok det verre hos eierne enn hos bikkjene. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke noe galt i at man prøver å ta tak i helsa - og dermed hundenes velferd - hos de ihjelavla hundene i England? :)  At oppdrettere i Tyskland anser de som irrelevante for hunderasens framtid er én ting, men alt som bidrar til hundenes ve og vel må jo sies å være en kjempebra utvikling. For det er egentlig hele årsaken til at jeg bryr meg veldig - og mener veldig mye om - hunderasers negative utvikling. At hundene skal ha det bra. At hunder ikke skal ha det vondt, på grunn av menneskers absurde avlsmål. Både i amerika, great britain og jermanny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fint for hundene i Storbritannia selvfølgelig, men akkurat som de amerikanske schäferne, så er ikke de så representative for norske/tyske hunder. :)

For utenforstående er sikkert schäferhundutstilling sirkurs deluxe, og noen ganger også for tilskuerne (jeg ble f. eks løpt ned i stolen min sist helg av en idiot), men jeg tror ikke hundene lider noe av det altså. Grunnen til at noen må ta helt av på dobbelthandlingen er jo at bikkjene gir blanke. Min hund trenger f. eks bare et lite pip fra meg, hadde jeg løpt rundt ringen som en eller annen idiot hadde han flydd til månen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Line skrev:

Men @Tuvane, blir det ikke da opp til hvem som er flinkest til å dobbelthandle?

Det tror jeg. Nora er egentlig en ganske stygg hund, men når det sto en hel langside rundt ringen og dobbelthandlet, da ble hun plutselig så pen at hun fikk cert for spesialdommer. Dobbelthandling :heart: 

Hun har et cert der hun stilte seg opp foran meg også, sånn som man gjør i "tradisjonelle" raser, men det var ikke for en spesialdommer, så det var sikkert flaks :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Line skrev:

Men @Tuvane, blir det ikke da opp til hvem som er flinkest til å dobbelthandle?

Man får vel ikke en fin hund av å dobbelthandle? Det har i alle fall aldri jeg sett. :P Den hunden som dommeren liker best, som er penest og viser seg penest, og som oppfører seg pent i ringen, den vinner. Andre folk bruker jo godbiter og pipeting inne i ringen, for å få hunden til å vise seg, men jeg ser aldri noen som klager på det, selv om de gjerne strør pølsebiter utover hele ringen.

Utstilling handler jo fra før veldig mye om handler, en god hund kan vise seg dårlig med feil handler, og en dårlig hund kan vise seg bra med en god handler, og sånn er det jo med dobbelthandling også. Man kan både hjelpe og ødelegge for hunden sin, og det finnes folk i begge leire der. ;) Av og det er det best å ti stille, og la handleren gjøre jobben sin, men det er det dessverre ikke alle som klarer. Å være flink til å dobbelthandle er ikke nødvendigvis det samme som å løpe rundt som en eller annen idiot med en kråkeskremmer, en fløyte, et biteskinn og en pisk, for å sette det litt på spissen. ;)

Min hund viser seg forøvrig fint uten dobbelthandling på en NKK-utstilling, men vi kommer nok aldri til å vinne noen schäferhundutstilling, der hundene kan løpe i opptil 30 minutter i ringen i stram line to meter foran handler, og hele tiden skal vise samme løpsglede og oppmerksomhet, dersom jeg sitter innelåst i bilen. Akkurat det kan ikke sammenlignes med en NKK-utstilling der bikkja knapt får småtrave en runde i ringen og en gang fram og tilbake.

Det viktigste på schäferhundutstilling er å ha en handler som klarer å vise fram hunden på best mulig måte, og å selvfølgelig ha en god hund. Skal man vinne er det selvfølgelig også smart om man klarer å dobbelthandle hunden på best mulig måte, noe som også er TILLATT på våre utstillinger etter tysk mønster.

Forøvrig er det vel også endel dobbelthandling hos mange andre raser (dog litt mer skjult), uten at noen kauker i vei om hundens velferd av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Line skrev:

Men @Tuvane, blir det ikke da opp til hvem som er flinkest til å dobbelthandle?

Ja jøss, sa hun som endte opp utenfor ringtauet med blodsmak i kjeften etter å ha løpt inn Nix til Norsk Vinner når jeg handlet henne selv på FVF på Tysk mønster ;) Jeg var nokså alene om dobbelthandlingen også, og jeg er pokker ikke god på rope og veive mens jeg løper det absolutt forteste jeg kan ...

Hva har egentlig dette med artikkelen å gjøre? Jeg ønsker regelendringer hjertelig velkommen, schæferen er penere når den blir stilt fritt og da slipper man dobbelthandlingen også.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Ja jøss, sa hun som endte opp utenfor ringtauet med blodsmak i kjeften etter å ha løpt inn Nix til Norsk Vinner når jeg handlet henne selv på FVF på Tysk mønster ;) Jeg var nokså alene om dobbelthandlingen også, og jeg er pokker ikke god på rope og veive mens jeg løper det absolutt forteste jeg kan ...

Hva har egentlig dette med artikkelen å gjøre? Jeg ønsker regelendringer hjertelig velkommen, schæferen er penere når den blir stilt fritt og da slipper man dobbelthandlingen også.

Ja jøss, sa også hun som nesten måtte true den andre til taushet grunnet stor iver i enkelte faser av konkurransen. XD

Så nei, det er ikke bare lett å dobbelthandle, spesielt når man er "alene". Jeg forsøkte f. eks å hjelpe Margrete med dobbelthandlingen av Nix, men det er pokker ikke lett å dobbelthandle en bikkje som gir blanke f... i min eksistens. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Line skrev:

Helt sikkert 2ne :aww: Men siden hun var pen nok til å få cert uten at det måtte dobbelthandles, så var den kanskje ikke så nødvendig heller :) 

Nødvendig og nødvendig. Da hun fikk det lille certet sitt, så sto hun ikke som hun skulle, i følge rasestandarden. Der står det nemlig: 
Skal bedømmes i naturlig posisjon uten kontakt med føreren.

Det gjorde hun på spesialen, det var null kontakt med fører, det sto sikkert 14 damer med godbiter og pipeballer på utsiden :P 

Det var forøvrig du som mente det ville bli en konkurranse om hvem som var best til å dobbelthandle, mens nå så kan en og samme hund ta cert helt uavhengig av dobbelthandlingen? :o Som @Tuvane sier, det er ikke bare på raser som dobbelthandles handlingen er viktig. Du slipper ikke hvem som helst i ringen med dine hunder du heller, om du ønsker å gjøre det bra? Blir det ikke da en konkurranse i hvem som er flinkest til å handle hund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

 

For utenforstående er sikkert schäferhundutstilling sirkurs deluxe, og noen ganger også for tilskuerne (jeg ble f. eks løpt ned i stolen min sist helg av en idiot), men jeg tror ikke hundene lider noe av det altså. 

Det skal være sikkert og visst! :lol: Jeg pleide og dra på de lokale schæferutstillingene før og det var som regel svært underholdene..og for å si det slik, det var ikke hundene som sto for underholningen..:P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det skal være sikkert og visst! :lol: Jeg pleide og dra på de lokale schæferutstillingene før og det var som regel svært underholdene..og for å si det slik, det var ikke hundene som sto for underholningen..:P

 

Ja, det kan være ganske gøy å se på (fram til man blir løpt ned). :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3
4 timer siden, Tuvane skrev:

Det er vel med fare for å høres litt bedrevitende ut, at de britiske og amerikanske schäferne i stor grad er helt egne linjer som egner seg best som sofapoteter. :P De blir veldig sjelden gjort noe annet med enn utstilling.

Så både britiske og amerikanske schäfere er litt sånne skrekkeksempler som ingen i verken Norge eller Tyskland bryr seg noe særlig om. I Tyskland må alle hunder som skal brukes i avl meritteres i IPO/SCHH og avlskåres, og i Norge må man minst ha bestått ferdselsprøve, FA eller k-test, samt ta en avlsgodkjenning med skuddprøve for å kunne avle (såfremt man avler innenfor schäferhundklubben).

I Tyskland har de heldigvis endelig begynt å ta størrelsen på alvor, og det blir ikke lengre skrevet på kåringer at hunden er 65 cm og "an der grossengrenze stehender", men det blir faktisk skrevet reell høyde, og hundene blir jevnlig kontrollmålt for å få en gjennomsnittshøyde. Det samme med avkom, og det blir etter hvert etablert en "høydeindeks" som sier noe om hvor godt hunden nedarver normal størrelse. I tillegg er det stor fokus på overvinkling i bakparten, samt løse haser. Gemyttmessig hadde jeg lite å påpeke da jeg var på siegershow i fjor, de aller fleste hundene jeg så var tilgjengelige, rolige og det var lite utagering. Når det gjaldt stress så var nok det verre hos eierne enn hos bikkjene. ;)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne uttalelsen, i følge det jeg har sett av hunder som starter på bl.a. Crufts av Engelske oppdrettere er det Tyske linjer bak i alle og stort sett ikke lengre bak enn maks 2-3 ledd. Det er ut fra hva jeg kan se på de som hevder seg i toppen hunder som også blir stilt ellers i Europa og har hevdet seg hos både Norske, Tyske og andre europeiske dommere. En trenger ikke se lengre enn til hun som vant Crufts i fjor, far er Zamp og hun er linjeavlet på Esko. Hun har også Sg 13 på Bundessieger

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kennel XO skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne uttalelsen, i følge det jeg har sett av hunder som starter på bl.a. Crufts av Engelske oppdrettere er det Tyske linjer bak i alle og stort sett ikke lengre bak enn maks 2-3 ledd. Det er ut fra hva jeg kan se på de som hevder seg i toppen hunder som også blir stilt ellers i Europa og har hevdet seg hos både Norske, Tyske og andre europeiske dommere. En trenger ikke se lengre enn til hun som vant Crufts i fjor, far er Zamp og hun er linjeavlet på Esko. Hun har også Sg 13 på Bundessieger

Ja, det ligger jo tyske hunder bak mange av dem, men de har også endel egne rariteter som man ikke finner i noen "german shepherd" database, gjerne på tispelinja. Med unntak av Conbhairean Uno, så er vel ikke akkurat britisk-oppdrettede hunder noe man bryr seg så veldig mye om verken her eller i Tyskland. De deler f. eks ut V til umeritterte hunder, f. eks årets Crufts-vinner Cruaghaire Catoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tuvane skrev:

Ja, det ligger jo tyske hunder bak mange av dem, men de har også endel egne rariteter som man ikke finner i noen "german shepherd" database, gjerne på tispelinja. Med unntak av Conbhairean Uno, så er vel ikke akkurat britisk-oppdrettede hunder noe man bryr seg så veldig mye om verken her eller i Tyskland. De deler f. eks ut V til umeritterte hunder, f. eks årets Crufts-vinner Cruaghaire Catoria.

Cruaghaire Catoria er også plassert på topp i store utstillinger der anerkjente SV dommere og rasedommere dømmer, bla. Rudigar Mai, Margrit van Dorsen, Frank Goldlust og våre egne Norske dommere Karl Otto Ojala og Rolf Evensen. http://www.cruaghaire.co.uk/catoria.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kennel XO skrev:

Cruaghaire Catoria er også plassert på topp i store utstillinger der anerkjente SV dommere og rasedommere dømmer, bla. Rudigar Mai, Margrit van Dorsen, Frank Goldlust og våre egne Norske dommere Karl Otto Ojala og Rolf Evensen. http://www.cruaghaire.co.uk/catoria.html

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener. Det er ingen tvil om at de har noen pene bikkjer der borte, men de aller fleste av dem har null meritter (ikke engang mentaltester eller ferdselsprøve), annet enn utstilling, noe som er helt uaktuelt når det gjelder avl både i Norge og i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener. Det er ingen tvil om at de har noen pene bikkjer der borte, men de aller fleste av dem har null meritter (ikke engang mentaltester eller ferdselsprøve), annet enn utstilling, noe som er helt uaktuelt når det gjelder avl både i Norge og i Tyskland.

Det jeg hang meg opp i var at du skrev at det var egne linjer som tyskere og nordmenn tok avstand i fra og ikke vil ha noe med å gjøre. For slik jeg ser det er det ikke ulike linjer. Det er godt mulig engelske hunder kan få titler og championat uten bruksmeritter og mentaltester, men er det egentlig så himla mye bedre å få en tittel med en K-test, BH prøve eller en kjøpt IPO 1 fra Tyskland? Hva gjør de hundene til mye bedre brukshunder enn de Engelske?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kennel XO skrev:

Det jeg hang meg opp i var at du skrev at det var egne linjer som tyskere og nordmenn tok avstand i fra og ikke vil ha noe med å gjøre. For slik jeg ser det er det ikke ulike linjer. Det er godt mulig engelske hunder kan få titler og championat uten bruksmeritter og mentaltester, men er det egentlig så himla mye bedre å få en tittel med en K-test, BH prøve eller en kjøpt IPO 1 fra Tyskland? Hva gjør de hundene til mye bedre brukshunder enn de Engelske?

Det er ingen tyskere eller nordmenn som avler med engelske hunder, med untak av nevnte Uno.

Forøvrig får man vel ingen championater av å ta en k-test eller en ferdselsprøve her i Norge.

Forøvrig er det ikke i særlig stor grad mulig å få kjøpt IPO1-titler, i alle fall ikke i Tyskland. Noen klarer det vel fremdeles, men det har i stor grad blitt strammet inn på og det er i mye mindre grad bakgårdsprøver og kjøp og salg av papirer.

7 minutter siden, 2ne skrev:

Men er bruk av engelske og amerikanske linjer vanlig i tysk og norsk schäferhundavl da? 

Nei, det var det som var noe av poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...