Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke hundetrenere/trengingsmetoder anbefaler du?


Guest Malikaz
 Share

Recommended Posts

Guest Malikaz

Når man får en valp i hus har man mye trening fremfor seg! Da gjelder det å finne rette treningsmetode for deg og hunden din.

 Det finns jo flere forskjellige metoder (positiv respons & dominant.) og hundetrenere som fks.Cesar Millan(hundehviskeren), Victoria Stillvel, Zak George?

Hvilke trenere/ metoder foretrekker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt positiv trening ☺ Får mye pes for det, men for meg er det ikke interessant med hundetrening om jeg må påføre ubehag. 

Da vi skulle få valp i hus, leste vi 100% positiv hverdagslydighet, 100% positiv problemløsning, på talefot med hunden og don't shoot the dog. Det ga et bra grunnlag for å takle det meste vi trengte hjelp til :)

Jeg som har en lettdistrahert nysgjerrigper av en hund som gjerne glaner på miljøet til kvelden kommer, har fått veldig mye ut av Leslie McDevitt, både Control Unleashed og Puppy Program. Følte meg frelst da jeg fant bøkene hennes ;)

Nå leser jeg Agility Right From the Start, som også er skrevet av folk som trener positivt. 

Fra valp til stjerne av Maria Brandel er fin og lærerik. 

Victoria Stilwell som du nevner har også mye bra, syns jeg. Nando Brown er også verdt å nevne :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor i Rogaland du bor, men om ikke Stavanger/Sandes er for langt for deg å reise, så ville jeg definitivt gått kurs for Karin Lyng ved Canis hundeskole avd. Stavanger. Hun er veldig dyktig og holder gode kurs :) Selv har jeg gått valpekurs, konkurranselydighetskurs(vurderer å gå det en gang til med hund nr. 2), klikkertrener trinn 1 og 2 pluss ID-spor. Vi har også fellestreninger på tirsdager(med instruktør, må ha gått konkurranselydighet eller tilsvarende kurs) og torsdager. Sistnevnte er egentreninger uten instruktør og gratis å delta på. Vi har et veldig fint og positivt miljø med varierende kunnskap og erfaring. Canis har et av de bedre kurstilbudene i området her, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Karin! Maaaange år siden jeg gikk på kurs med henne, men det var en god erfaring! (Var når hun hadde blodhund og jobbet på siddis) Ser også at ei bekjent har trent mye med Canis og virker meget fornøyd med det. :) 

Ellers kommer jeg selv nok til å gå valpekurs for Merete Stokkenes når nestemann kommer i hus, handler jo litt om at jeg kjenner henne og vi har mange like tanker om hund og at det for meg er veldig enkelt å bli med på kurs mtp transport iom søsteren mi er medinstruktør. :P 
Merete er i hvert fall tidligere politihund fører mm, er en racer på spor og har en veldig fin tilnærming til hunder. Mild, men bestemt. Bruker masse belønning, men uten å bli en godbitautomat. 

Selv trives jeg veldig godt med klikker med nåværende hund, liker den presisheten den gir meg, spesielt i innlæring av nye ting. Shaping er jeg også glad i. Trener bare med godbit og stemmeros, da min hund overhodet ikke er interessert i lek, men villig jobber for maten sin. Jeg har selv tendenser på godbitautomat, men det handler mest om at bikkja er krevende å jobbe og han må ha en viss andel godbiter ellers gidder han ikke. Da er det mer spennende å drive med andre ting. :P Å jobbe i troen på den mulige godbiten holder ikke særlig lenge for ham, selvom jeg iherdig prøvde å redusere mengden de årene jeg trente mye. I spor derimot hopper han glatt over godbiter, så der er interessen og driftene hans høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
På 29.7.2016 at 2:07 PM, Sprettballen skrev:

Jeg vet ikke helt hvor i Rogaland du bor, men om ikke Stavanger/Sandes er for langt for deg å reise, så ville jeg definitivt gått kurs for Karin Lyng ved Canis hundeskole avd. Stavanger. Hun er veldig dyktig og holder gode kurs :) Selv har jeg gått valpekurs, konkurranselydighetskurs(vurderer å gå det en gang til med hund nr. 2), klikkertrener trinn 1 og 2 pluss ID-spor. Vi har også fellestreninger på tirsdager(med instruktør, må ha gått konkurranselydighet eller tilsvarende kurs) og torsdager. Sistnevnte er egentreninger uten instruktør og gratis å delta på. Vi har et veldig fint og positivt miljø med varierende kunnskap og erfaring. Canis har et av de bedre kurstilbudene i området her, etter min mening.

Tusen takk til alle for hjelpsomme svar! :) jeg har tenkt at når min neste hund kommer i hus vil jeg nok prioritere en del tid å penger på kirs, men når er det "nødvendig" med valpekurs? Har erfaring med hund, å hadde en før som jeg har lært ting som: sitt, ligg, gi labb, spill død osv. Vil jeg da få noe utav et valpekurs eller kan jeg da de grunnleggende tingene som man lører på et slikt kurs? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hælja skrev:

Tusen takk til alle for hjelpsomme svar! :) jeg har tenkt at når min neste hund kommer i hus vil jeg nok prioritere en del tid å penger på kirs, men når er det "nødvendig" med valpekurs? Har erfaring med hund, å hadde en før som jeg har lært ting som: sitt, ligg, gi labb, spill død osv. Vil jeg da få noe utav et valpekurs eller kan jeg da de grunnleggende tingene som man lører på et slikt kurs? :-) 

Valpekurset er ikke bare for din del, men også (mest for) valpens del. Valpen skal lære å sosialisere, fokusere på deg når det skjer mye rundt, oppleve forskjellige miljøer, og forhåpentligvis lære at det meste i verden er morsomt og spennende og ingenting å være redd for :) Så om du skal gå bare ett kurs, ville jeg absolutt prioritert et bra valpekurs med få deltakere og god oppfølging av hver deltaker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helt klart positiv trening, og trener hovedsakelig med klikker og shaping (samt noe lokking der kunnskapene mine kommer for kort til å shape [emoji28]).

Trening skal være gøy for hunden, og den skal lære seg at det er positivt å prøve seg frem. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hælja skrev:

Tusen takk til alle for hjelpsomme svar! :) jeg har tenkt at når min neste hund kommer i hus vil jeg nok prioritere en del tid å penger på kirs, men når er det "nødvendig" med valpekurs? Har erfaring med hund, å hadde en før som jeg har lært ting som: sitt, ligg, gi labb, spill død osv. Vil jeg da få noe utav et valpekurs eller kan jeg da de grunnleggende tingene som man lører på et slikt kurs? :-) 

Akkurat hva valpen lærer på valpekurs av rene lydighetsøvelser er ikke det viktigste. Målet med valpekurs er å gi deltakerne en innføring i hvordan det er å ha valp, gi en innføring i hvordan man lærer valpen det som er viktig ift. hverdagslydighet, hva som er viktig å tenke på og fokusere på, og hvordan man skal gjøre dette riktig. Man lærer om viktigheten av sosialisering og miljøtrening, man lærer seg litt om hva slags valp man har og hva som er greit og fokusere på med akkurat den valpen som individ. Man kan få tips og råd om ting man synes er vanskelig eller ikke helt vet hvordan man skal løse. I tillegg blir man kjent med nye folk, får gjerne en fot innenfor miljøet og valpen lærer å omgås andre valper. I tillegg til å kunne jobbe og fokusere på eier selv om det er andre spennende valper eller mennesker til stede. Utenom det, så lærer man også om metode og oppdragelse. Jeg gikk som sagt hos Canis som bruker klikkertrening.

Jeg hadde kanskje ikke sånn supert utbytte av valpekurset selv, men nå skal jo sant sies at jeg selv var med å holdt valpekurs et annet sted parallellt med at jeg gikk valpekurs med min valp(sammen med sambo, mest for hans og valpens del). Men selve kursopplegget, antall deltagere og sånt var jo veldig bra, selv om jeg kanskje ikke lærte noe nytt :)

RED: La til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
På 31.7.2016 at 8:03 PM, Sprettballen skrev:

Akkurat hva valpen lærer på valpekurs av rene lydighetsøvelser er ikke det viktigste. Målet med valpekurs er å gi deltakerne en innføring i hvordan det er å ha valp, gi en innføring i hvordan man lærer valpen det som er viktig ift. hverdagslydighet, hva som er viktig å tenke på og fokusere på, og hvordan man skal gjøre dette riktig. Man lærer om viktigheten av sosialisering og miljøtrening, man lærer seg litt om hva slags valp man har og hva som er greit og fokusere på med akkurat den valpen som individ. Man kan få tips og råd om ting man synes er vanskelig eller ikke helt vet hvordan man skal løse. I tillegg blir man kjent med nye folk, får gjerne en fot innenfor miljøet og valpen lærer å omgås andre valper. I tillegg til å kunne jobbe og fokusere på eier selv om det er andre spennende valper eller mennesker til stede. Utenom det, så lærer man også om metode og oppdragelse. Jeg gikk som sagt hos Canis som bruker klikkertrening.

Jeg hadde kanskje ikke sånn supert utbytte av valpekurset selv, men nå skal jo sant sies at jeg selv var med å holdt valpekurs et annet sted parallellt med at jeg gikk valpekurs med min valp(sammen med sambo, mest for hans og valpens del). Men selve kursopplegget, antall deltagere og sånt var jo veldig bra, selv om jeg kanskje ikke lærte noe nytt :)

RED: La til noe.

Ja sosialisering er jo kjempe bra! :-) lærer sikkert mange gode tips å triks også :-) hvilket kurs tok du? Det som varer en helg eller noen av de som varer over lengre perioder? :-) så det ikke var så veldig stor prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hælja skrev:

Ja sosialisering er jo kjempe bra! :-) lærer sikkert mange gode tips å triks også :-) hvilket kurs tok du? Det som varer en helg eller noen av de som varer over lengre perioder? :-) så det ikke var så veldig stor prisforskjell.

Visste ikke de hadde helgekurs jeg. Men jeg gikk ukeskurs, en kveld i uken :)

RED: Canis har ikke helgekurs :) http://www.canisstavanger.no/#!valpekurs/c14hm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
På 31.7.2016 at 8:03 PM, Sprettballen skrev:

Akkurat hva valpen lærer på valpekurs av rene lydighetsøvelser er ikke det viktigste. Målet med valpekurs er å gi deltakerne en innføring i hvordan det er å ha valp, gi en innføring i hvordan man lærer valpen det som er viktig ift. hverdagslydighet, hva som er viktig å tenke på og fokusere på, og hvordan man skal gjøre dette riktig. Man lærer om viktigheten av sosialisering og miljøtrening, man lærer seg litt om hva slags valp man har og hva som er greit og fokusere på med akkurat den valpen som individ. Man kan få tips og råd om ting man synes er vanskelig eller ikke helt vet hvordan man skal løse. I tillegg blir man kjent med nye folk, får gjerne en fot innenfor miljøet og valpen lærer å omgås andre valper. I tillegg til å kunne jobbe og fokusere på eier selv om det er andre spennende valper eller mennesker til stede. Utenom det, så lærer man også om metode og oppdragelse. Jeg gikk som sagt hos Canis som bruker klikkertrening.

Jeg hadde kanskje ikke sånn supert utbytte av valpekurset selv, men nå skal jo sant sies at jeg selv var med å holdt valpekurs et annet sted parallellt med at jeg gikk valpekurs med min valp(sammen med sambo, mest for hans og valpens del). Men selve kursopplegget, antall deltagere og sånt var jo  bra, selv om jeg kanskje ikke lærte noe nytt :)

RED: La til noe.

Greide ikke å sitere den siste, så da får jeg bare sitere denne en gang til :-) jeg har sikkert sett på et aent kussenter eller noe. Synes de hørres veldig greit ut å ha en gang i uka, da kan man øve litt hjemme før neste time :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til valpekurs så foretrekker jeg definitivt 1 gang i uka kurs. Rett og slett fordi valpene ofte blir fort slitne og eventuelt overtrøtte om de skal gå et fult helgekurs. Selvom det er lagt opp til gode pauser. På ukeskursene så får man bedre veiledning synes jeg iom instruktør får se valpen flere dager og dermed gjerne i forskjellige humør og dagsformer. Om du da plutselig får et problem med ett eller annet du har lært så er det også lettere å få hjelp til dette iom du er der en gang i uka. Og lettere for instruktør og "få inn" infoen til de som gjerne trenger ekstra hjelp med å forstå men ikke tørr å si ifra. (For det vil jo mest sannsynlig være synlig for et trent øye) 
Og også for sosialiseringen sin del og trening med forstyrrelser, du får et lengre spenn hvor dette skjer på og kan trenes på. I tillegg til det du eventuelt oppsøker selv utenom. 

Selv gikk jeg helgekurs med valpen og fikk lite utav det for hans del, men teorien var grei for meg da. Synes dog det var ganske dill iom han allerede kunne klikkerlyden osv, men alikevel måtte vi trene det inn "på nytt" (Aka være godbitstasjon lenger enn nødvendig) Fordi instruktør skulle være helt sikker på at alle kunne dette. (selvom det var lett å se at dette kunne han, for han  bråsnudde og kom til meg for å få godis når jeg klikket, uansett hva han drev med) Det var liksom ikke rom for slike individuelle forskjeller, noe jeg føler det er mer av på lengre kursopplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.7.2016 at 11:14 AM, Thea said:

Da vi skulle få valp i hus, leste vi 100% positiv hverdagslydighet, 100% positiv problemløsning, på talefot med hunden og don't shoot the dog. Det ga et bra grunnlag for å takle det meste vi trengte hjelp til :)

Jeg som har en lettdistrahert nysgjerrigper av en hund som gjerne glaner på miljøet til kvelden kommer, har fått veldig mye ut av Leslie McDevitt, både Control Unleashed og Puppy Program. Følte meg frelst da jeg fant bøkene hennes ;)

Alt dette er veldig bra ja, legger til Nando Brown, Chirag Patel, Sophia Yin og Pawfessor Gage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å anbefale spesielle metoder, anbefaler heller å belønne det man ønsker og korrigere det man ikke ønsker. Og å være konsekvent. Hvis man sier noe så mener man det. "Bra" betyr virkelig bra og "nei" betyr virkelig nei. Nyinnlæring bør være positivt og motiverende. Et godt valpe- eller unghundkurs er alltid nyttig om man er litt usikker. Bruk en instruktør med gode skussmål. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...