Gå til innhold
Hundesonen.no

er det noen raser med whippeten sin personlighet?


baldro
 Share

Recommended Posts

Guest Malikaz

Etter som jeg har hørt, har de aller fleste mynder nokså likt gemytt  :)  Men hvilke som vil være ekstra gira på å trene kan jeg desverre ikke uttale meg så mye om :) Lykke til med valget av hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hælja skrev:

Etter som jeg har hørt, har de aller fleste mynder nokså likt gemytt  :)  Men hvilke som vil være ekstra gira på å trene kan jeg desverre ikke uttale meg så mye om :) Lykke til med valget av hund!

Nei, mynde er ikke en mynde.. De har likhetstrekk ja, men en whippet og feks en saluki er nok noe forskjellig.. 

Ellers må jeg innrømme at jeg klarer ikke helt å komme på raser som kan være whippet-ish og samtidig brukende til å få resultater på trening.. 

Bedlingtonterrier er vel noe lik en whippet på noen måter, men aner ikke hvordan de er å trene.. Puddel er kanskje et alternativ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

 

Bedlingtonterrier er vel noe lik en whippet på noen måter, men aner ikke hvordan de er å trene.. Puddel er kanskje et alternativ? 

Tja, hvis du har god belønning og det ikke er noe mer interessant å finne på, så er de veldig kjappe og lærevillige. Det er jo kvikke og smarte hunder, men uten at jeg kjenner veldig godt til whippet så tror jeg ikke det er så stor forskjell når det gjelder å trene dem :)

Men om du vil ha noe mer førerorientert og noe som er mer gira på å trene, så forsvinner jo en stor del av whippetens personlighet? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk de whippetene jeg har møtt er ganske like som min jaktlabrador. Om det er representativt for rasene, vet jeg ikke, men de whippetene jeg har møtt er sosiale, glade og milde og det er jo også labradoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poter skrev:

Jeg synes faktisk de whippetene jeg har møtt er ganske like som min jaktlabrador. Om det er representativt for rasene, vet jeg ikke, men de whippetene jeg har møtt er sosiale, glade og milde og det er jo også labradoren.

Labrador høres egentlig interessant ut men blir skeptisk når det er en så populær rase. det er vel ganske mye sykdommer og gemyttfeil på de mest populære rasene?

 

6 timer siden, Krutsi skrev:

Puddel er kanskje et alternativ? 

Har egentlig alltid hatt lyst på puddel men har fått inntrykk av att den kan være litt skarp? Og att det er noe samkjøns aggresjon? Eller kanskje jeg bare har fått intrykk av det. Har heller ikke lyst på en bjeffer men vet ikke hvordan det er med kongepuddelen.

3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Men om du vil ha noe mer førerorientert og noe som er mer gira på å trene, så forsvinner jo en stor del av whippetens personlighet? :lol: 

Hunden trenger ikke å ha hele personligheten men heller noe lignende :D liker så godt hvor vennelig den er mot alt og alle. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, baldro skrev:

Labrador høres egentlig interessant ut men blir skeptisk når det er en så populær rase. det er vel ganske mye sykdommer og gemyttfeil på de mest populære rasene?

 

Har egentlig alltid hatt lyst på puddel men har fått inntrykk av att den kan være litt skarp? Og att det er noe samkjøns aggresjon? Eller kanskje jeg bare har fått intrykk av det. Har heller ikke lyst på en bjeffer men vet ikke hvordan det er med kongepuddelen.

Hunden trenger ikke å ha hele personligheten men heller noe lignende :D liker så godt hvor vennelig den er mot alt og alle. 

Tror ikke du trenger å la deg skremme av at rasen er populær :) Gjør man vanlige undersøkelser der som med andre raser, så finner man gode oppdrettere, linjer og individer, både på "vanlige" labradorer og jaktlabradorer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, baldro skrev:

Labrador høres egentlig interessant ut men blir skeptisk når det er en så populær rase. det er vel ganske mye sykdommer og gemyttfeil på de mest populære rasene?

 

Har egentlig alltid hatt lyst på puddel men har fått inntrykk av att den kan være litt skarp? Og att det er noe samkjøns aggresjon? Eller kanskje jeg bare har fått intrykk av det. Har heller ikke lyst på en bjeffer men vet ikke hvordan det er med kongepuddelen.

Hunden trenger ikke å ha hele personligheten men heller noe lignende :D liker så godt hvor vennelig den er mot alt og alle. 

Ut fra hva jeg kaller skarp, så vil jeg absolutt ikke tro en puddel er skarp.. Men det viktigste er vel hva du legger i ordet? 

Samkjønnsaggresjon og bjeffing klarer man å unngå en del ved utvelgelse av foreldre og oppdragelse.. 

Edit: men en riktig mentalt hund, er som oftest trivelig med det fleste.. Velg hunder som er feks skapt for en oppgave til å passe i flokk og er en litt mer "selskapshund" (hvis man kan si det), så er du på lang vei..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, baldro skrev:

Har egentlig alltid hatt lyst på puddel men har fått inntrykk av att den kan være litt skarp? Og att det er noe samkjøns aggresjon? Eller kanskje jeg bare har fått intrykk av det. Har heller ikke lyst på en bjeffer men vet ikke hvordan det er med kongepuddelen.

Jeg har ikke veldig mye erfaring utover mine egne, men skarpe og kjønnsaggresive er vel noe av det siste jeg forbinder med puddel. Min (mellom) finnes det ikke, myk som smør, glad, vennlig og elsker folk (og andre hunder) :wub:  Og de fleste andre jeg har møtt heller mer den retningen enn motsatt. Hva gjelder lyd, tror jeg det varierer mye. Hjemme er det litt mer bjeffing enn jeg skulle ønske, men han er absolutt snakkende til så er ikke stort problem, og han er en "følger" så kommer veldig an på hvem han er sammen med :ahappy: Ikke mye bråkete alene, men hiver seg mer enn gjerne med om andre leder ann. Alt annet av lyd er det dog, han prater mye rart og grynter koselyder :wub: 

Er jo flere her med mye mer puddelerfaring som sikkert deler med seg sin brede erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Malikaz
13 timer siden, Krutsi skrev:

Nei, mynde er ikke en mynde.. De har likhetstrekk ja, men en whippet og feks en saluki er nok noe forskjellig.. 

Ellers må jeg innrømme at jeg klarer ikke helt å komme på raser som kan være whippet-ish og samtidig brukende til å få resultater på trening.. 

Bedlingtonterrier er vel noe lik en whippet på noen måter, men aner ikke hvordan de er å trene.. Puddel er kanskje et alternativ? 

Så skrev jeg ikke heller at en mynde er en mynde men at de har nokså lingnende gemytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...