Gå til innhold
Hundesonen.no

Dele opp vom!


Kenzo
 Share

Recommended Posts

Dere som har brukt vom... Jeg har kjøpt en 5kgs pølse til valpen min på 6 mnd, men det slår meg at jeg kan jo ikke tine dette, så dele og så fryse igjen? Så hva gjør dere? Baufil?

Har brukt provit i lengre tid, og de var jo oppdelte. Flere som har prøvd Provit vs VOM? Hva synes dere er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtine (så lite som mulig), dele og inn i fryseren med resten. Det er vel eneste mulighet tenker jeg ;-) Selv har jegaldri gjort det da jeg har brukt halvkilopølser.

Lurer selv hva folk synes om V&H vs Provit. Jeg har matleie hunder og har nå kjøpt første posen med frosen for (oksekjøtt) for å variere. De får vanligvis V&H lam med litt tørrfor ved siden av. Det hjelper nok litt på "matleiheten", og de virker å synes maten er interessant og rar på samme tid :P 

Kvaliteten har jeg ikke formening om enda (her lurer jeg på andres erfaring), men det er utrolig mye mer praktisk synes jeg for man tar jo bare opp det man trenger, i tillegg er det litt å tygge på som er positivt og lettere å gi frossent, noe mine liker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Absolutt ikke noe problem å tine og fryse ned igjen, gjør jo ikke noe til mennesker heller, det. Men kjøtt og fisk skal tines i kjøleskap, og fordel å ikke tine det 100%, mye mindre klin og da om man deler opp mens det enda er helt fast. Jeg kjøper veldig små poser og fryser ned i dagsrasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mye billigere å kjøpe en 5 kg strut istedet for halvkilos:) Men valget mitt var jo ikke helt gjennomtenkt da:p

Er jo ikke så enkelt å tine en svær pølse i kjøleskapet, men kan jo tine den i yttergangen i kjelleren, det bruker vi som kjøleskap til alt som ikke får plass i kjøleskapet ellers :)

Tror jeg venter til mannen kommer hjem, så kan han få ordne det:p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kenzo skrev:

Det ble mye billigere å kjøpe en 5 kg strut istedet for halvkilos:) Men valget mitt var jo ikke helt gjennomtenkt da:p

Er jo ikke så enkelt å tine en svær pølse i kjøleskapet, men kan jo tine den i yttergangen i kjelleren, det bruker vi som kjøleskap til alt som ikke får plass i kjøleskapet ellers :)

Tror jeg venter til mannen kommer hjem, så kan han få ordne det:p 

Du kan dele den frossen med vanlig håndsag/tresag. Blir litt klin, så anbefaler å stå ute og å la hunden rydde opp etterpå :) Dersom eg kjøper 5kg pleier eg la de ligge på kjøkkenbenken en halvtime-time før eg klarer å dele de med kniv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg lar pølsene halvtine i dusjen, deretter tar jeg en søppelsekk, et hånkle jeg ikke er spesielt glad i, og legger på kjøkkenbenken, deretter skjærer jeg halvkilosskiver av 5 kilosen, ploff i pose og tilbake i fryseren. Funker gull. Skarp skarp kniv et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere! Er jo enklest å tine sånn halvveis opp og så dele, så jeg får se hva vi ender opp med! 
Jeg er generelt veldig skeptisk til å tine og fryse. Gjør det ikke med mat overhodet, men stoler på dere :)

Takk for tips!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt tyvekilosblokker siden 2011, og det har fungert finfint både å heltine og halvtine før "partering". 

Jeg har kjøpt en elektrisk bajonettsag med metallblad, den klarer ganske mye. Stort sett lar jeg blokka stå i kjøkkenvasken over natta, og deler opp med kniv. Brekkjern og hammer er også gode verktøy.

Her dytter jeg det jeg får plass til i en brødpose og fryser igjen, og tar opp en pose hvis innhold tiner i plastkasse med lokk i kjøleskapet. Ingen fast mengde som pakkes ned, jeg bruker heller kjøkkenvekt når jeg lager i stand måltid, og tiner ny pose etter behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kenzo skrev:

Dere som har brukt vom... Jeg har kjøpt en 5kgs pølse til valpen min på 6 mnd, men det slår meg at jeg kan jo ikke tine dette, så dele og så fryse igjen? Så hva gjør dere? Baufil?

Har brukt provit i lengre tid, og de var jo oppdelte. Flere som har prøvd Provit vs VOM? Hva synes dere er best?

20 kg er noe dritt så det er jeg glad vi får kjøpt oppdelt her, men pølser er ganske enkelt, legg de i kjøleskapet i noen timer, 4-5t burde være passelig. Da er de fortsatt harde og fryst, men ikke så stenharde som når de er dypfryst, så man får delt dem med en kniv i passelige biter og fryse ned igjen. :) Legger man dem i romtemperatur så blir de gjerne helt mushy utapå og steinharde i midten, samt at det blir mye mer søl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg er ikke strev å dele opp; det er en innstillingssak. Min innstilling er at så lenge 20 kg blokk koster betydelig mindre enn fire femkilospølser, da kan jeg godt ta den jobben. Det tar meg et kvarter, maks, og jeg sparer nesten 100 kroner per blokk. Det er et sted mellom 3.500 og 4.000 kroner i året, regnet ut fra dagens hundeflokk. Ikke blir det mye mer søl enn når jeg lager taco til meg selv heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å dele opp:

5 kg pølser: jeg bruker kniv å skjærer et "spor" rundt der jeg vil dele opp. Trenger ikke være dypt. Så tar jeg hammer og huggjern. Det går fort og jeg slipper halvtine.

20 kg blokk: bruker også huggjern og hammer. Jo sterkere du er, jo mindre tining i forveien = mindre søl ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg lar pølsene halvtine i dusjen, deretter tar jeg en søppelsekk, et hånkle jeg ikke er spesielt glad i, og legger på kjøkkenbenken, deretter skjærer jeg halvkilosskiver av 5 kilosen, ploff i pose og tilbake i fryseren. Funker gull. Skarp skarp kniv et must.

Omtrent sånn gjør jeg og når vi kjøper 5 kilos, synes det går veldig raskt og greit.

20 kg blokkene har jeg ikke helt funnet en optimal løsning på enda. Har kjøpt øks nå så får vi se om jeg blir noe klokere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SFX skrev:

20 kg er ikke strev å dele opp; det er en innstillingssak. Min innstilling er at så lenge 20 kg blokk koster betydelig mindre enn fire femkilospølser, da kan jeg godt ta den jobben. Det tar meg et kvarter, maks, og jeg sparer nesten 100 kroner per blokk. Det er et sted mellom 3.500 og 4.000 kroner i året, regnet ut fra dagens hundeflokk. Ikke blir det mye mer søl enn når jeg lager taco til meg selv heller. 

Brukt 20 kg i noen år, og ja, er enig i at det er verdt det - ellers hadde jeg ikke gjort det - men det er jo fremdeles et strev, uavhengig av innstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...