Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha med valp på jobb


Helene91
 Share

Recommended Posts

I september henter samboer og jeg valpen vår og i forbindelse med dette har vi tatt ut tre uker ferie, samlet. Etter at de tre ukene er gått er vi nødt til å finne på alternative løsninger. Har mulighet for valpepass noen dager, mens andre dager blir samboer rett og slett nødt til å ta henne med på jobb. Han er lærer på en barneskole og det vil da naturligvis være en del støy. Derfor lurer jeg på hva som blir best - skaffe et tøybur f.eks og la valpen ligge i dette, eller la den ligge i bilen, med hyppig lufting/tilsyn selvfølgelig. (Dette er ikke aktuelt før i oktober altså, mtp. varme).

Lurer også på når valpen er gammel nok til å være alene hele arbeidsdager (8-9 timer, inkl reisevei). Det finnes vel individuelle forskjeller her, men jeg ser at folk har generelt veldig delte meninger/erfaringer. Har lest/hørt alt fra en uke til åtte måneder. :huh:

 

Noen med erfaringer eller innspill som vil ta seg tid til å svare? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Helene91 skrev:

I september henter samboer og jeg valpen vår og i forbindelse med dette har vi tatt ut tre uker ferie, samlet. Etter at de tre ukene er gått er vi nødt til å finne på alternative løsninger. Har mulighet for valpepass noen dager, mens andre dager blir samboer rett og slett nødt til å ta henne med på jobb. Han er lærer på en barneskole og det vil da naturligvis være en del støy. Derfor lurer jeg på hva som blir best - skaffe et tøybur f.eks og la valpen ligge i dette, eller la den ligge i bilen, med hyppig lufting/tilsyn selvfølgelig. (Dette er ikke aktuelt før i oktober altså, mtp. varme).

Lurer også på når valpen er gammel nok til å være alene hele arbeidsdager (8-9 timer, inkl reisevei). Det finnes vel individuelle forskjeller her, men jeg ser at folk har generelt veldig delte meninger/erfaringer. Har lest/hørt alt fra en uke til åtte måneder. :huh:

 

Noen med erfaringer eller innspill som vil ta seg tid til å svare? :)

 

Det kommer jo litt an på valpen, men for en normal valp vil jeg tro begge alternativene vil fungere greit :) Personlig hadde jeg nok foretrukket å hatt den inne med meg noe av tiden ihvertfall, om jeg hadde hatt den muligheten, rett og slett for å slippe at den må være så mange timer alene, selv om den blir luftet og får se folk innimellom. Har hatt mine i bil selv, så det er ikke noe problem sånn sett, men hadde jeg hatt mulighet å ha den med inn så hadde jeg gjort det. Samtidig så er det jo greit at de er litt alene også så begge deler? Inne til og begynne med feks også legge seg ut i bilen og slappe av etter hvert. 

Tja, i teorien så er det jo ingen ting i veien for å dra fra valpen etter  en mnd feks, veldig mange vil nok være rolige og stille, og evt uhell kan man jo styre med avispapir/absorberende pads og grinder som begrenser hvor hunden kan gå, men en 3 mnd gammel hund er fortsatt bare en baby og jeg personlig synes ikke det er ok, selv ikke for de som tilsynelatende greier seg bra. Dessuten tror jeg alle er kjent med å ta det mer gradvis da problemer gjerne kan komme til syne senere også. Unntaket må være der det i det minste er flere hunder hjemme så hunden ikke er alene, men fortsatt hadde jeg personlig villet vente lengre før jeg dro fra valpen så lenge. Mine valper er vell minst 6 mnd før de er hjemme en hel arbeidsdag, selv med andre hunder i hus. Helst er de eldre enn det også om jeg har mulighet til å ha de med meg lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole selv og hadde valpen vår vi fikk i september i fjor med i bilen. Han slo seg veldig greit til ro der. I starten hadde jeg med den andre hunden vår, men sluttet med det etter hvert.

Han sutret fælt mens vi kjørte, men nå utelukkende og sov alle ganger jeg kom og luftet ham. Drøyde litt lenger mellom lufteturene for hver uke.

Han var alene hjemme fra jeg syntes det ble for kaldt i bilen... Men sambo dro hjemom i lunsjen de gangene jeg var senest ferdig, og 10-åringen i huset luftet ham når hun kom hjem fram til han ble for sterk for henne.

Det varierer, noen bryr seg tilsynelatende null om at man går (tispa vår), mens andre sutrer fra dag 1 og tilvennes gradvis (hannhunden).

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er flott at dåkker har mulighet til å bruke 3 veker med tilvenning på det nye familiemedlemmet. Det hadde ikkje vi mulighet til, og sjølv om eg jobba korte dagar på den tida, blei overgangen for brå for valpen, og tilvenning tok ekstra lang tid. Det er trist å tenke tilbake på, men ei fin lærepenge for meg.

 

Enkelte raser sliter meir med separasjonsangst enn andre. Eg ville nok i veke 2 og 3 ha jobba med å forebygge separasjonsangst. Då kan du jo også få ein god peikepinn på kor engstelig valpen er.

Om alt ser ut til å gå bra, synest eg det høres greit ut å prøve å ha valpen i bilen - å ta valpen med inn på ein barneskule, høres urealistisk ut...

Lykke til, og skriv gjerne korleis det går, og korleis dåkker lser utfordringene!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...