Gå til innhold
Hundesonen.no

Fratatt hund etter prøvetid


Hms
 Share

Recommended Posts

Hei alle hundeelskere! 

Min familie og jeg opplever noe så trist og urettferdig som å bli fratatt en hund vi adopterte etter prøvetiden. 

Vi fikk ikke noen kontrakt av eier på prøvetid, så avtalen på prøvetid foregikk kun muntlig. Etter prøvetiden skulle vi få kontrakt. 

Prøvetiden var for å forsikre at hunden fikk det bra hos oss og da vi har en kjempe god kjemi med hunden og alt ser ut til å gå fint vil vi beholde den. Nå mens vi har hatt hunden på prøve har eier sett etter nye eiere til hunden da eier ikke liker at vi bor i blokk, til tross for at vi går flere timer tur hver dag. 

Vi synes dette er veldig urettferdig da prøvetiden ikke var for eier sin skyld, men for hunden og hunden ser ut til å stortrives hos oss. Vi har allerede blitt veldig glad i hunden og da hunden allerede har hatt flere tidligere hjem der den ikke har hatt det så bra knuser det hjertet vårt at den må komme til enda et nytt ett og selv om den andre familien har et uteområdet å løpe på er det ingen garanti for at hunden får det bra der.

Så mitt spm til dere, har dere noen råd å komme med? 

Hilsen en fortvilet familie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dessverre ikke så mye dere kan gjøre. Men jeg forstår det er veldig kjipt. Og jeg synes selger er et naut som lot dere ha hunden på prøve hvis h*n mener at blokk ikke er et tilfredsstillende bosted for hunden.

Får håpe dere finner en annen hund som kan bli like bra for dere, og hvor det blir avklart på forhånd at dersom ting går bra så blir hunden deres, gjerne skriftlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!

Hunden har ikke blitt hentet enda nei. Det eneste vi har skriftlig er på mld, da det var en annen familie som også var interessert rundt det tidspunktet vi skulle komme å hente hunden. Da gjorde vi en skriftlig avtale på at det var vi som hadde førsterett på hunden og skulle prøve å ha den først. Vet ikke om det hjelper så mye? Har vært i kontakt med omplasseringsenteret hunden var til fjernomplassering via og de støtter oss fullt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Akkurat nå, Hms skrev:

Takk for svar alle!

Hunden har ikke blitt hentet enda nei. Det eneste vi har skriftlig er på mld, da det var en annen familie som også var interessert rundt det tidspunktet vi skulle komme å hente hunden. Da gjorde vi en skriftlig avtale på at det var vi som hadde førsterett på hunden og skulle prøve å ha den først. Vet ikke om det hjelper så mye? Har vært i kontakt med omplasseringsenteret hunden var til fjernomplassering via og de støtter oss fullt ut. 

Jeg synes virkelig du burde prøve å gjøre noe her. Har du ting skriftlig på mld hjelper det veldig mye. Har senteret kontaktet eier og prøvd å nå gjennom? Ta bilder av hunden, send eier og virkelig gi inntrykk av at dere har blitt glade i hunden og at hunden har det bra og har slått seg til ro hos dere, om det ikke alt er gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusmumrik har et viktig poeng her, som dere kan prøve å bruke til deres fordel. Dere kan spørre skriftlig hvorfor dere fikk ha hunden på prøve dersom det ikke var aktuelt at hunden skulle bo i blokk, og hvorfor hunden måtte flyttes videre når det har vist seg at den fungerer utmerket i blokk. Kommer de med svadasvar så presenter en regning for hundepass..

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Så egentlig har dere bare vært gratis hundepass for eier mens han har lett etter det rette hjemmet? 

 

10 minutter siden, Belgerpia skrev:

 

Da hadde de fått en fin regning av meg.

Pass av hund:
Periode:
14 døgn à kr 350,- = kr 4 900,-
Beløpet skal betales før hunden utleveres.

!!! 

Bruk dette, send regning!

Merkelig oppførsel av (tidligere) eier... hn visste vel at dere bodde i blokk? Og hunder i leilighet lider da ingen nød hos oppegående eiere, ofte går de jo mer turer enn hunder som har hage, fordi de ikke bare kan slippes ut selv. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stor sak jeg hadde villet lage av at hunden skal en annen plass, jeg skjønner godt at det er kjipt og synes det er veldig feil måten det blir gjort på, men som hundeeier så kjenner jeg jo at jeg ville ha hatt siste ordet i hvor hunden havner om jeg skulle ha omplassert. Bedre hjem eller ei, det er noe med følelsen man selv skal sitte igjen med selv etterpå. Dog blir det veldig feil å sette ut hunden på prøve om man egentlig ikke ønsker at hunden skal være i det hjemmet, viss ikke blokk var bra nok burde jo hunden aldri ha havnet hos dere i utgangspunktet og gitt dere falske forhåpninger. Og dere skal selvsagt ikke være gratis pass mens eier leter etter nytt hjem, så jeg hadde nok definitivt sendt regning for hundepass og laget en sak utav dèt om eier bryter avtalen og gir hunden til noen andre. Og det ville jeg sendt skriftlig beskjed om. Ville brukt regnestykket til belgerpia, 350 kr pr dag hunden har vært hos dere og hunden utleveres ikke før regning er betalt. Drøyer det før eier betaler så¨blir selvsagt regningen større, alle dager frem til hunden hentes skal betales for.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som Yellow og Line skriver, vis hvor glade dere er i hunden og hvor bra den har det hos dere, og spør hvorfor dere fikk den på prøve om de ikke ville den skulle bo i blokk, men prøv å holde en hyggelig tone i begynnelsen og ikke komme med beskyldninger (selv om eier er urimelig og fortjener det). Her er det eier som har siste ordet, så prøv å gi et godt inntrykk og unngå uvennskap. Hvis dette ikke fører frem, ville jeg satt hardt mot hardt med regning for hundepass som foreslått over.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på alle gode råd jeg får! 

Vi har sendt bilder av hunden som viser hvor godt den har det hos oss. Vi synes også det er rart at vi fikk hunden på prøve i første omgang når eier viste vi bodde i blokk og i tillegg godtok å motta halve omplasseringsbeløpet. Vi kommer til å prøve så godt vi kan å beholde hunden og hvis ikke det lar seg gjøre får eier en fin regning for oppholdet. Vi har allerede påkostet hunden flere ting som blant annet nytt fôr da den ikke likte fôret den fikk med, og seng som den elsker og ikke hadde fra før da vi virkelig trodde at vi fikk beholde hunden da alt gikk så fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hms skrev:

Setter stor pris på alle gode råd jeg får! 

Vi har sendt bilder av hunden som viser hvor godt den har det hos oss. Vi synes også det er rart at vi fikk hunden på prøve i første omgang når eier viste vi bodde i blokk og i tillegg godtok å motta halve omplasseringsbeløpet. Vi kommer til å prøve så godt vi kan å beholde hunden og hvis ikke det lar seg gjøre får eier en fin regning for oppholdet. Vi har allerede påkostet hunden flere ting som blant annet nytt fôr da den ikke likte fôret den fikk med, og seng som den elsker og ikke hadde fra før da vi virkelig trodde at vi fikk beholde hunden da alt gikk så fint. 

Så utrolig urettferdig! Jeg ville også krevd tilbake det dere da har betalt for hunden, i tillegg til å fakturere for hundepass. Dere skal jo ikke betale for å få ha hunden på prøve! Det er klart at eier har siste ordet, siden hunden enda er deres, men dette var en fryktelig bedriten måte å gjøre ting på, fra eiers side. Da har dere hvert fall krav på betaling. Forhåpentligvis er ikke eier villig til å betale, sånn at dere får beholdt hunden. Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Om dere har betalt for hunden er den vel rent formelt solgt? Her kan det hende dere har en ganske sterk sak altså, om det er rett at dere har betalt for hunden. Jeg ville kontaktet noen som kunne svare på slikt, type advokat eller forbrukerrådet eller hvem det nå er som er rett instans for slik handel.

Dere kan jo ikke BÅDE ha betalt for hunden, passet den en periode for egne penger og så skal selger selge den videre til andre etterpå. Det er jo urimelig på mer enn ett punkt... Enten får dere tilbake kjøpesummen, får betalt for pass av hunden og hunden selges til andre, eller dere får beholde hunden. Mener jeg da.

Viktig å få ting skriftlig hele veien, også før kontrakt, så man har bekreftelse på hvilke avtaler som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere allerede har betalt halve omplasseringsbeløpet og fortsatt har meldingene så står dere ganske sterkt vil jeg tro. Meldinger er skriftlig de også, og kan anses som en kontrakt. Spørs om han ikke har fått et annet tilbud, og det er derfor han ønsker å trekke seg. 

Uansett, som anbefalt ovenfor. Hold en vennlig tone nå, og hvis han ikke rikker seg så krev tilbakebetaling og betaling for hundepass. Er bare rett og rimelig det. 

Håper dere får beholde hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...