Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt marsvin flere ganger som yngre så burde egentlig vite :P

Men gjør litt bedre forarbeid nå som jeg er voksen.

For to marsvin, holder det med et bur på 120 cm? Eventuelt har vi et lite rom i kjelleren som de kunne vært på. Gulvbelegg på gulvet. Vært vaktler der før.

Har et utekaninbur som kan flyttes rundt, som jeg tenkte de kan lufte seg i om sommeren når været tilsier det.

Når det ikke er sommer, hvor mye bør de være utenfor buret per dag?

Er det greit å kjøpe fra dyrebutikk? Har ikke funnet noen oppdrettere i nærheten, og få annonser på finn.

Er foreløpig bare i planleggingsfasen, så ikke helt bestemt dette, men moro å undersøke og lære mer uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Paranomia  er marsvingudinnen. 

Så stort bur som mulig, så mye ute av buret som mulig og ikke kjøp i dyrebutikk. (hilsen hu som jobber i dyrebutikk ;)

Edit: du kan kjøpe i dyrebutikk, men ikke hvilken som helst.. Og pass på at marsvinene ikke er fra Sverige, imazo eller tropeimporten (samme greia).   Ville kjøpt fra en oppdretter. 

Endret av Ozzy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, 2ne skrev:

Hvor er det dyrebutikker får tak i marsvinene sine fra, egentlig? Trodde de kjøpte de av oppdrettere, jeg? 

Ofte en leverandør i Sverige som heter imazo/tropeimporten. Som har avlsbur ogsånt..  Har besøkt lokalene, dyra har det ikke ille der men de er ofte for unge/små når de kommer og kjønn er ofte feil. Og det er selvfølgelig ikke optimale kår de lever under. Vi må veie dyrene og evt holde de igjen før salg da vi ikke vil selge for unge marsvin/kaniner.   Vi fikk to jenter på 11 uker ish for noen uker siden, hvor den ene var drektig.. Så en baby fikk babyer på toalettet på jobb...  Hadde det vært opp til meg hadde vi ikke solgt dyr, ihvertfall bestilt dyr derifra, men det er nå så..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, 2ne skrev: Hvor er det dyrebutikker får tak i marsvinene sine fra, egentlig? Trodde de kjøpte de av oppdrettere, jeg? 

Ofte en leverandør i Sverige som heter imazo/tropeimporten. Som har avlsbur ogsånt..  Har besøkt lokalene, dyra har det ikke ille der men de er ofte for unge/små når de kommer og kjønn er ofte feil. Og det er selvfølgelig ikke optimale kår de lever under. Vi må veie dyrene og evt holde de igjen før salg da vi ikke vil selge for unge marsvin/kaniner.   Vi fikk to jenter på 11 uker ish for noen uker siden, hvor den ene var drektig.. Så en baby fikk babyer på toalettet på jobb...  Hadde det vært opp til meg hadde vi ikke solgt dyr, ihvertfall bestilt dyr derifra, men det er nå så..  

Samt at dyrene ofte er syke. Har selv fått kronisk syk rotteunge fra Imazoo. Ble behandlet flere ganger, men ble aldri bra. Vet om mange andre som også har fått syke rotter derifra. De er heller ikke vant til mennesker, så er noen ganger litt av en jobb å få de tamme. Inkludert de jeg hadde.

Ser for meg at det ikke er noe bedre på marsvin enn rotter, så ville helt klart styrt unna. Også fordi det er greit å ikke støtte masseproduksjon av smådyr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg har hatt marsvin flere ganger som yngre så burde egentlig vite :P

Men gjør litt bedre forarbeid nå som jeg er voksen.

For to marsvin, holder det med et bur på 120 cm? Eventuelt har vi et lite rom i kjelleren som de kunne vært på. Gulvbelegg på gulvet. Vært vaktler der før.

Har et utekaninbur som kan flyttes rundt, som jeg tenkte de kan lufte seg i om sommeren når været tilsier det.

Når det ikke er sommer, hvor mye bør de være utenfor buret per dag?

Er det greit å kjøpe fra dyrebutikk? Har ikke funnet noen oppdrettere i nærheten, og få annonser på finn.

Er foreløpig bare i planleggingsfasen, så ikke helt bestemt dette, men moro å undersøke og lære mer uansett :)

Jeg syntes 120x60 er helt ok for to marsvin, men jo større jo bedre. Hvis de skal være i kjelleren er det bare greit å passe på at luftfuktigheten ikke blir for høy. 

Syntes ikke det er ok å kjøpe fra dyrebutikk, i like stor grad mener jeg at det ikke er ok å kjøpe av useriøse oppdrettere. Spesielt ikke som "nybegynner", man aner ikke hva man får. Å få noen dyr med sykdommer, lus, feil kjønn etc er ikke akkurat noen drømmesituasjonen. 

3 minutter siden, tonjek skrev:

Samt at dyrene ofte er syke. Har selv fått kronisk syk rotteunge fra Imazoo. Ble behandlet flere ganger, men ble aldri bra. Vet om mange andre som også har fått syke rotter derifra. De er heller ikke vant til mennesker, så er noen ganger litt av en jobb å få de tamme. Inkludert de jeg hadde.

Ser for meg at det ikke er noe bedre på marsvin enn rotter, så ville helt klart styrt unna. Også fordi det er greit å ikke støtte masseproduksjon av smådyr.

Har vært borti endel syke marsvinunger fra Imazo selv. Minste rakk å bli 3 mnd, største hele 9 mnd... Og jeg har vært borti marsvin fra Imazo som har blitt mange år. Og marsvin fra oppdrettere som ikke har blitt gamle. Men det er helt klart dyrene fra Imazo/useriøse "storoppdrettere" som skiller seg ut - de er mye oftere syke og kommer ofte syke. Kronisk lungebetennelse, hjertefeil (i fleng, faktisk) og lus er det jeg har sett mest av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tonjek skrev:

Samt at dyrene ofte er syke. Har selv fått kronisk syk rotteunge fra Imazoo. Ble behandlet flere ganger, men ble aldri bra. Vet om mange andre som også har fått syke rotter derifra. De er heller ikke vant til mennesker, så er noen ganger litt av en jobb å få de tamme. Inkludert de jeg hadde.

Ser for meg at det ikke er noe bedre på marsvin enn rotter, så ville helt klart styrt unna. Også fordi det er greit å ikke støtte masseproduksjon av smådyr.

Vi har heldigvis lite sykdom men har opplevd det på rottene noen ganger ja :(

Som sagt så anbefaler jeg ikke å kjøpe dyr i dyrebutikk som kommer fra imazo.  Forklarte bare 2ne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Hadde to gutter sist, og innbilte meg at det var mer lukt av de, eller mer skarp lukt. :icon_confused:

 

Eneste forskjellen på lukta jeg merker er hvis de løper etter hverandre og brummer, da skiller de ut ett eller annet som ikke lukter blomster akkurat :P Men det er snakk om sekunder akkurat når de brummer.

Mens hunnene igjen tisser rett ut, de er mer grisete sånn sett syntes jeg. Plexiglassene burde nesten vært vasket hver dag der det står hunner, for de griser så grusomt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Jeg får marsvin imorgen! Gleder meg så! emoji1.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gratulerer!
og litt misunnelig er jeg. De er så kule og morsomme gnagere. Meeen... hundene her ville ansett de som snacks og det er litt slitsomt fordi om det er gjennomførbart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev: Jeg får marsvin imorgen! Gleder meg så! [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gratulerer!

og litt misunnelig er jeg. De er så kule og morsomme gnagere. Meeen... hundene her ville ansett de som snacks og det er litt slitsomt fordi om det er gjennomførbart.

Tipper jaktinstinktet til wachtelhunden her vil vekkes, får passe godt på og holde de atskilt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har marsvina i kjelleren med en hel bod som står åpent da jeg også har soverom og bad og gang ol. I samme etasje. Jeg bruker tre ganger dobbelt opp med vinylbelegg nederst som da blir litt varmt for de søte små beina. Også tar jeg fleecetepper oppå og masse masse høy som de liker å lage huler i og å gjemme seg. De har også flere hus som ser ut som en landsby. Marsvin :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...