Gå til innhold
Hundesonen.no

Å snakke høylytt negativt om andres hunder - er det plutselig greit?


Absolute Entertainer
 Share

Recommended Posts

Kjøper man seg bull terrier må man bare stålsette seg for alle kommentarene :P Ikke det at jeg synes det er greit uansett, men det er vel en del av "pakka" som man bare må riste av seg. Heldigvis møter vi dobbelt så mange som elsker han enn det motsatte ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får høre at hundene mine er for tynne hele tiden. Pleier å svare at det er fordi de ikke får mat

Jeg skal ærlig innrømme at når en kollega som har shar pei ( som er veldig frisk altså , bare blitt operert noen ganger og hater å gå tur ) spurte hvorfor jeg ikke ville ha Shar-pei ( de er jo geniale

Men man trenger da virkelig ikke å fortelle meningene sine bestandig? det handler om å ta ting på riktig tidspunkt..  Leger forteller jo ikke alle røykere de møter på gata heller hvor farlig det

Posted Images

Guest Yellow

Jeg har også opplevd ganske mange negative kommentarer opp gjennom årene som hundeeier av havanais. Folk har negative meninger uansett hvordan rase det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg nær av mange ting, men akkurat når folk kommenterer utseendet til mine hunder negativt så gjør jeg ikke stort annet enn å humre, brukshunder trenger ikke være pene i noen former. Friske og sunne er mine heldigvis også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TullBull skrev:

Kjøper man seg bull terrier må man bare stålsette seg for alle kommentarene :P Ikke det at jeg synes det er greit uansett, men det er vel en del av "pakka" som man bare må riste av seg. Heldigvis møter vi dobbelt så mange som elsker han enn det motsatte ;)

Jeg hadde en oppdretter av bull terrier i nabolaget som liten, og var snar med å rope "seee, der kommer hun med grisene igjen". :P Skammer meg nå altså, for sånt gjør jeg selvsagt ikke lengre! 

Jeg får masse kommentarer hele tiden på begge mine. Chess med raseklipp er syk, operert, "homo-hund", ullteppe osv. Kortklippet liker alle henne snodig nok :P Mini er en katt, rotte, ubrukelig osv osv. Jeg skjelte ut vaktmesteren i borettslaget nylig, da han presterte å lage mjauelyder i det jeg gikk forbi med Mini... Det burde han ikke gjort den dagen jeg hadde stått så ****** opp på feil bein! 

Så... Nei, det er ikke greit å kommentere høyt. Som regel lønner det seg å overse, men jeg mener det faktisk er lov å si fra når folk går over streken. Jeg ble selv snakket om en gang da jeg hadde kort kjole med strømper på meg på vinteren. Ei gammel dame på t-banen. Jeg sa til henne at "jeg hører du snakker om meg, og jeg kan informere deg om at jeg slettes ikke fryser, og at jeg hadde satt pris på om du holdt meningene dine om meg inni deg". :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er nødvendig å si alt høyt. Liker man ikke sånn type hund så tier man still om det. Hvis man må ta opp den dårlige helsen til en hund så kan man gjøre det på en diskre måte direkte til hundeier, eller man kan være høflig og ha en normal samtale om helsen til rasen. Sistnevnte at jeg gjort flere ganger i situasjoner der det har vært naturlig, men jeg har vært generelt nysgjerrig på rasen så oppleves nok hyggeligere da å bli spurt om helse osv.

Selv har jeg hørt mye rart om border collien jeg hadde. Han hadde et veldig stort hode, og han var generelt mye kraftigere enn en normal BC. Det som forundret meg var at det var flere overvektige mennesker som på død og liv måtte kommentere hvor tykk hunden min var. Var ikke måte på hvor feit denne hunden var :lol: 

Har overraskende nok ikke hørt noe om at whippeten er veldig tynn og at jeg må gi han mer mat. Trodde det kom til å komme mange sånne kommentarer :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig glad når noen kommenterer cavalierhelsa jeg, fordi en del av kritikken mot rasen skyldes misforståelser, uvitenhet og direkte feilinformasjon. Spesielt begrepet "cavaliersykdom" tar jeg som en invitasjon til å holde et lite foredrag, så stikker du hånda inn i det vepsebolet der når jeg er i nærheten bør du ha god tid ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Jeg nekter ikke for det, men det er også snakk om situasjonen man velger å diskutere dette på og at det gjøres på en ordentlig måte, ikke drittslenging. Jeg kommenterer jo ikke alle som røyker - da det i hvert fall er å ikke promotere god helse hos mennesker.

Vet godt mopsen kan slite og velger bevisst annerledes rase neste gang. Men det betyr ikke at jeg trenger de kommende 9-10 årene å høre hvor fæl jeg er som menneske som har en hund som Ludvig. 

Det er vel ingen som sier du er et fælt menneske? Man kommenterer at det er leit at hunderasen sliter sånn. Det er jo ikke nødvendigvis din feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er vel ingen som sier du er et fælt menneske? Man kommenterer at det er leit at hunderasen sliter sånn. Det er jo ikke nødvendigvis din feil :P

Jeg har fått kommentaren at jeg er et grusomt menneske som lar hunden min være sånn (ikke opererer nesen eller avliver han), så jo det har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Jeg har fått kommentaren at jeg er et grusomt menneske som lar hunden min være sånn (ikke opererer nesen eller avliver han), så jo det har skjedd. 

Men det var jo ikke det jeg skreiv. Så jeg skjønner ikke helt relevansen av å quote mitt innlegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte at hundene til en kamerat var litt tykke. Er mulig han ble noe fornærmet, men jaggu har han ikke slanket dem også. Så det hjalp. Riktignok har jeg sagt det direkte til ham, på en så snill måte jeg kunne.

Jeg jobber jo med hunder, og ser mange som er overvektige, har altfor lange klør og går på helt elendig fór. Og jeg brenner etter å si det til eierne, men jeg kan ikke, for jeg vet at folk tar seg nær av det, og gjerne blir fornærmet, og da mister vi kunder. Jeg syntes det er veldig synd at det ikke er greit å si ifra om slike ting. Å kommentere "hunden din er stygg" eller "du er en mishandler som har den rasen" er selvfølgelig ikke konstruktivt, men ellers syntes jeg vi er generelt flinke til å se en annen vei når vi kommer over slike hunder. (Annet enn hvis man har slank eller tynn hund, da, da er det plutselig greit å kommentere det.) Nå sporet jeg kanskje litt av, men.

Må innrømme at jeg tenker mitt når jeg møter på hunder som åpenbart sliter med kroppen sin (feks en mops og en fralle her i nabolaget som man hører surkler fra et par kvartaler lenger borte), men jeg sier ikke noe. De eier allerede hunden.

Er det noen som vurderer en slik utsatt rase, er jeg derimot rask med å kommentere.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte negativt, men folk spør ofte om hva collien min er blandet med ettersom han er så uredd og overlykkelig hver gang han ser ett menneske.. En renrasa collie er visst nemlig redd alt mulig og vil ikke gå bort til fremmede mennesker.. Kip har tydeligvis ikke fått med seg det:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg lukker ørene, ikke vet jeg - men aldri overhørt noen si noe slikt om mine, at de er overvektig, stygg, usunne, dårlig konstruksjon ect. Men mine er vell ganske A4 hunder, uten noe spesielt over seg. En god del tror Milla er hannhund, og synes hun ser moro ut med bart dog. (pyreneisk gjeterhund/svart og briardmix/svart). 

Men nei, synes det er en uting og snakket opp slik at eier hører det om enkeltindivider. Men hvor hører dere slikt mest? Utstilling? Ut på gata? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Hva ønsker man å oppnå ved å fortelle folk hvor usunne hundene deres er, egentlig? 

 

Kommer jo helt an på hvordan man sier det. Hva oppnår man med å prate med folk egentlig, hva er vitsen lissm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jo helt an på hvordan man sier det. Hva oppnår man med å prate med folk egentlig, hva er vitsen lissm...

Vi kan jo ta utgangspunkt i dette forumet. Hva oppnår du egentlig ved å hevde i tråder om flatneser, at de er usunne, at det er dyremishandling å avle på de, og at de burde vært utrydda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer aldri at noens hunder er stygge eller at de tilhører en usunn rase. Men dersom jeg snakker med noen ute på tur med jentene som feks har en kortneserase og de sier til meg at de ikke skjønner hvorfor hundene deres sliter i varmen, så kan jeg godt si at det er ganske vanlig med den typen hund, fortelle at mine med den pelsen også synes det er varmt, og komme med tips til nedkjøling. 

Jeg opplever at mange spør meg om rasevalg, og som når jeg forteller om egen rase, så snakker vi om positive og negative sider. Med shiba er det atferd en skal være obs på, mens når det  gjelder kortneser, er det i mine øyne helsa. 

Det er jo strengt tatt litt viktig å være ålreit med folk, og jeg tenker at det er lettere å få folk til å støtte et oppdrett med større fokus på helse og sunnhet dersom en snakker med dem på invitasjon, framfor å kalle folk en møter på gata ute på tur med skatten sin, for grusomme personer.

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe pent å si til noen, så la være? Det er jo en grei tanke om ikke annet.

Jeg skal gjerne innrømme at jeg gjerne kommenterer for turvenninne eller noe, om jeg synes en hund vi treffer er feit etc. men jeg sier det ikke høyt så eier hører det. Det fører riktignok ikke noe konstruktivt med seg, men noen ganger blir jeg ganske sjokkert over hvor feite folk tillater egne hunder å bli. Jeg har nevnt det for noen eiere, at hunden deres er godt i hold eller "litt rund i kantene", men jeg er ydmyk når jeg sier det og jeg sier det til folk jeg kjenner. De er som regel klar over det og jobber med vekta på hunden faktisk. 

Selv blir jeg mer oppgitt enn lei meg når folk kommenterer at mine hunder er for tynne. Kanskje spesielt Blitz, whippeten. De skal vææær sånn! :P De skal være tynne. De er ikke sånn sett noe tynnere enn andre hunder, de er bare spinklere bygget og har lite pels. Når hun er i det holdet jeg liker at hun er i, så ser du heller ingen bein, selv om du såklart kjenner de når du klapper henne. 

Jeg har også oppdaget at det er greit å fortelle andre at du ikke liker deres hund, hvis de har et spesielt utseende. Det har ikke skjedd så ofte, men jeg har opplevd at folk har sagt at de ikke synes whipsen er noe pen. Joda, de har nok et utseende en må bli vant med, men det er ikke noe hyggeligere å høre at whipsen er mindre pen, som om noen hadde sagt det om schäferen(sjeldent noen synes schäferen min er stygg da, for hun har jo rett rygg :P ). 

Edit: Jeg må likevel innrømme at jeg får vondt i meg når jeg treffer flatneser på tur som åpenbart sliter med pusten. Det er faktisk ubehagelig å forholde seg til disse hundene synes jeg. Jeg sier ikke noe, men som regel så må jeg bare gå. Jeg orker ikke høre på snorkingen og gryntingen og den vanvittige pesingen uten å ha vært i nevneverdig aktivitet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Beklager å forstyrre kosepraten her men du må nok tåle å høre om virkeligheten angående helsa til hunden din og rasen du har valgt. Når NKK, veternærstanden etc er enig om elendigheten kan du ikke forvente at folk skal holde kjeft og pynte på sannheten for å beskytte noen skjøre hundeeiere.

All den tid jeg har hatt schæfer og måtte høre på all elendighet det er med rasen har jeg heller aldri brydd meg særlig om snakket. Men jeg har istedet sørget for å være passe informert og kjent med tingenes tilstand så jeg kan svare for meg og skille skitt fra kanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når såå mange mener hundene mine er for tynne, når jeg vet dem er i godt og pent hold, så har jeg blitt sånn atter da er det jo heeelt greit atter jeg kommenterer atter hundene dems er feite.. Mange vil jeg faktisk påstå er på grensen til dyremishandling.. Det er ikke sunt, og det er heller ikke bra atter eierne dems ikke klarer å se det sjæl...

Jeg kommenterer ikke usunne raser, men jeg syns synd på dem inni meg, og sier det rett ut hvis dem står å vurderer en slik rase.. Jeg syns det er egoistisk å ha en hund som sliter, og som du vet med en gang vil slite føre den i det hele tatt er født.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Joachim skrev:

All den tid jeg har hatt schæfer og måtte høre på all elendighet det er med rasen har jeg heller aldri brydd meg særlig om snakket. Men jeg har istedet sørget for å være passe informert og kjent med tingenes tilstand så jeg kan svare for meg og skille skitt fra kanel.

Samme her. Jeg synes igrunnen ikke det gjør noe når folk vi treffer kommenterer helsa på schäfer, selv om jeg har rasen selv. Jeg er klar over hva rasen sliter med og er gjerne åpen om det. Så får man også nøste opp i litt myter om at rekeryggen er grunnen til HD osv :P Har man en rase som er kjent for sine helseplager, så er det noe man må regne med at kommer opp når man snakker med andre. Det samme om man har "skumle" hunderaser. Stort sett får jeg jo den at "Jeg liker egentlig ikke schäfere/er redd for schäfere, men denne var jo snill", så det er jo hyggelig i det minste. Det er jo som regel sånn at den typen fordommer har en rot et sted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Men det var jo ikke det jeg skreiv. Så jeg skjønner ikke helt relevansen av å quote mitt innlegg da.

Du skrev at "Det er vel ingen som sier du er et fælt menneske?" og jeg svarte at - jo, det er det enkelte som har sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...