Gå til innhold
Hundesonen.no

Elghund vs. Jämthund


Bellare
 Share

Recommended Posts

Sambuar er ein veldig aktiv jegar, og reiser rundt på blant anna rådyr-, elg-, og hjortjakt. Han har frå før av ein stor og stri Elghund hann med eigne meiningar. Han har lenge hatt eit ønske om ein jakthund nr. 2 og har eit tilbud om og få ein tispekvalp (Elghund) på fôr til hausten. 
Eg har ingen andre erfaring med Elghund enn han som er i hus her, og eg er redd ein ny Elghund skal bli like stor, sterk og stri som han. Og med dei samme sterke meiningane. Får gjentatte gangar høre at det er lite sansynleg, då han her er alt for stor i følge rasestandard :P 

Men lurer på korleis Jämthunden er i forhold til Elghund? Då med tanke på jakt, spor (ettersøk), mentalitet og i kvardagen generellt.

Kjønnet blir tispe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at jämthund er litt heftigere og skarpere. Har ei venninne med en jämtmix, og den har stort jaktinnstinkt, men ikke bare los, også drepe og virkelig jakte på egenhånd. Den er selvsagt ikke representativ som sådan. 

For øvrig jobbet jeg med en kar som tidligere hadde hatt NEG, men som nå hadde gått over til jämt nettopp fordi han mente de var litt heftigere, hvilket han ønsket seg. Han syntes NEG var litt for "koselig" og mer en kombi jakt-/familiehund. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maria skrev:

Mitt inntrykk er at jämthund er litt heftigere og skarpere. Har ei venninne med en jämtmix, og den har stort jaktinnstinkt, men ikke bare los, også drepe og virkelig jakte på egenhånd. Den er selvsagt ikke representativ som sådan. 

For øvrig jobbet jeg med en kar som tidligere hadde hatt NEG, men som nå hadde gått over til jämt nettopp fordi han mente de var litt heftigere, hvilket han ønsket seg. Han syntes NEG var litt for "koselig" og mer en kombi jakt-/familiehund. 

Mens jeg kjenner flere jämter som er mer familiehunder enn flere elghunder.. 

Det er to raser man får mye stor variasjon.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krutsi skrev:

Mens jeg kjenner flere jämter som er mer familiehunder enn flere elghunder.. 

Det er to raser man får mye stor variasjon.. 

Det er hva jeg også har inntrykket av, du kan få "hva som helst" innenfor begge leirer. Personlig her hjemme blir det elghund som neste, den vi har nå er jamtXelghund, med mer jamt enn elg. Veldig koselig hund, men foretrekker elghund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtt noen elghunder som ikke nødvendigvis er så supertrivelige, men de fleste jeg har møtt har vært veldig fine, stødige og trivelige hunder. Går godt sammen med barn om familien har det. Jeg opplever de også som noe mindre i størrelse enn en typisk Jämt.

Jaktegenskapene skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner noen som jakter med jämt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du jakte rådyr og gå spor, anbefaler jeg dachs :aww: 

Elgbikkja er godkjent på ettersøk, så er i hovudsak derfor han er med der. Og blir nok det samme med ei evt ny jaktbikkje ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Virker som om man kan få hipp og happ i begge rasene. Jeg har personlig ingenting til overs for de norske elghunder, jeg har ikke møtt så mange koslige der.. Jamthunden derimot virker rett og slett som en happy bompibjørn. En jeg kjenner skaffa seg Jamthund for å slippe det gneldrete gemyttet til Elghunden :) Men såklart Jamthunden er jo litt større og blir da gjerne sterkere, men mye hyggeligere i gemyttet, og ifølge kompisen min så er den mye lettere å dressere også, syns han :)

Men så man får vel rett og slett sjekke foreldredyr og linjer, om de er ålrighte i gemyttet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtt noen elghunder som ikke nødvendigvis er så supertrivelige, men de fleste jeg har møtt har vært veldig fine, stødige og trivelige hunder. Går godt sammen med barn om familien har det. Jeg opplever de også som noe mindre i størrelse enn en typisk Jämt.

Jaktegenskapene skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner noen som jakter med jämt.

Elghund er nok mindre i str enn jamt, ja. Men etter standard vekt på tisper, så veg dei like mykje som elghunden vi har i hus, sidan han er veldig stor for rasen. Ein normal elghund ser ut som ein kvalp i forhold ?

Korleis er jämt når det kjem til lyd? Mitt inntrykk av elghunden er at dei bjeffar. Mykje! Han kan t.d stå og gneldre på naboen som er 150m unna liksom, når han er ute og steller dyra...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bellare skrev:

Elghund er nok mindre i str enn jamt, ja. Men etter standard vekt på tisper, så veg dei like mykje som elghunden vi har i hus, sidan han er veldig stor for rasen. Ein normal elghund ser ut som ein kvalp i forhold ?

Korleis er jämt når det kjem til lyd? Mitt inntrykk av elghunden er at dei bjeffar. Mykje! Han kan t.d stå og gneldre på naboen som er 150m unna liksom, når han er ute og steller dyra...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Om de bjeffer eller ikke er litt om aktivisering osv.. Og det gjelder begge raser.. 

Elghunden til svigerfar er en sånn typisk bondegårdselghund og står nye i hundegården.. Han bjeffer som regel kun hvis det kommer fremmende eller husets folk går og setter seg på brygga uten han.. Ja, og så når det er dårlig vær og han vil inn.. Det vil jeg kalle lite bjeffing mtp at han blir lite aktivisert.. 

Edit: og så bjeffer han helt sinnsykt på meg :lol: for vi har ikke gjort noe annet enn tur og herjing, så forventningene går rett til topps.. Jeg kan ikke stå ubemerket på gårdsplassen for å si det sånn mens han står i hundegården :P han er stille hvis jeg slipper han løs da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to jamter, enn hann og en tispe. Hannen var rimelig svær, elsket folk og barn, men kunne være stri mot andre hannhunder. Det kan godt være på grunn av at han ble angrepet på kurs når han var ung av en annen hannhund, men det kan jo hende han hadde blitt slik uansett, vanskelig å si. Han fungerte veldig godt på jakt, men det var min far som brukte han til det så detaljer vet jeg ikke. Han var en ordentlig god koseklump som elsket å være med på tur! Generelt lite bjeffing på han annet enn hvis det gikk noe ekstremt spennende forbi. Han døde dessverre av magedreinig når han var 6 år, de er dessverre ganske utsatt for det :( Tispa vi hadde etterpå var verdens beste! Hun var kun god og snill med alt og alle og var med på alt. Sto ute i hundegård om dagene, lite bjeffing annet enn hvis det gikk hester forbi. Fungerte best som båndhund på jakt og jeg vet det ble skutt mange elger for henne. Hun savner jeg hver eneste dag. Søstra mi har også en jamt, den er godkjent ettersøkshund, men roter litt på jakt enda da den er litt ung. Jamter er jo generelt slankere, lengre i kroppen og har lengre ben enn neg. Har også inntrykk av at de bråker mindre, men det kan vel være individuelt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke vurdert svart elghund da? De er en del mindre en de grå, og skal ikke være like pratsomme. 

Han skal ha hund som kan brukast laus på elgjakta, svart elghund brukast helst som båndhund.

Vi møtte på en kar på tur med ei tispe i sta. Ho var griseliten i forhold til han vi har i hus. Veldig grei størrelse om dei ikkje blir stort større enn det ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bellare skrev:

Vi møtte på en kar på tur med ei tispe i sta. Ho var griseliten i forhold til han vi har i hus. Veldig grei størrelse om dei ikkje blir stort større enn det ?

Jeg oppfatter de ikke som spesielt store, de vi har hatt i familien har i alle fall vært en helt grei størrelse. Her er vår forrige (hannund), sammen med knapt 6 kilo cavalier. Forøvrig et helt fantastisk gemytt på den hunden, har ble brukt som figuranthund i passeringstrening for småhunder som var redd andre hunder. Han brydde seg ikke for fem flate øre at det stod små fryktaggressive rotter og nibjeffet.

10fqmiq.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bellare skrev: Vi møtte på en kar på tur med ei tispe i sta. Ho var griseliten i forhold til han vi har i hus. Veldig grei størrelse om dei ikkje blir stort større enn det ?

Jeg oppfatter de ikke som spesielt store, de vi har hatt i familien har i alle fall vært en helt grei størrelse. Her er vår forrige (hannund), sammen med knapt 6 kilo cavalier. Forøvrig et helt fantastisk gemytt på den hunden, har ble brukt som figuranthund i passeringstrening for småhunder som var redd andre hunder. Han brydde seg ikke for fem flate øre at det stod små fryktaggressive rotter og nibjeffet.

10fqmiq.jpg

 

 

Han jo har i hus er over gjennomsnittet stor, type 5 ish cm for høg og nærmare 30 kg. Så alle andre blir veldig små i forhold ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bellare skrev:

Korleis er jämt når det kjem til lyd? Mitt inntrykk av elghunden er at dei bjeffar. Mykje! Han kan t.d stå og gneldre på naboen som er 150m unna liksom, når han er ute og steller dyra...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

De er jo avlet for å bjeffe!:P Alle elghunder i bygda er pratsomme for å si det sånn. Jeg er heller ikke sånn veldig fan av gemyttet på elghunden, dessverre. Men jeg tror mye av det har med at de som er her kun blir brukt i jakta, og ellers så står de i garden sin hjemme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker eg rundt og leser på andre forum, dog nokre år gamle trådar, får eg eit inntrykk av at jämten er meir stabil i lynnet, og er generelt sett ein stor kosebamse som likar alt og alle. Er nok individuelt, men so far so good på alle eg har lest om. Men seinare enn NEG i utviklinga når det kjem til elgjakta og stålos. 
Mens NEG kan vere meir ustabil. Og fleire som har opplevd bikkjer man knapt kan nærme seg etter å ha skutt elg for den. Er vist slik med han her i hus også, etter det eg har skjønt. Kun sambuar som kan nærme seg :P 

Men NEG og Jämt blir vel litt som laks og ørret; nokon føretrekk det eine framfor det andre. 

Personleg syns eg, utan at eg faktisk har møtt ein Jämt irl., at dei er finare utsjånadsmessig. I tillegg til at eg likar bikkjer med litt størrelse på, så sant dei faktisk kan oppføre seg. 

Det positive med ei elghund tispe, er at dei er på ca størrelse med bruningen. Så sant den ikkje brått blir monsterstor, slik som hannhunden her :| Og vi kan dermed få alle tre bikkjene inn i eit stort dobbeltbur, som er veldig greit når vi skal på tur. 
Spørst om ikkje vi endar opp med enda ein NEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bellare skrev:

Søker eg rundt og leser på andre forum, dog nokre år gamle trådar, får eg eit inntrykk av at jämten er meir stabil i lynnet, og er generelt sett ein stor kosebamse som likar alt og alle. Er nok individuelt, men so far so good på alle eg har lest om. Men seinare enn NEG i utviklinga når det kjem til elgjakta og stålos. 
Mens NEG kan vere meir ustabil.

Det stikk motsatt av min erfaring. Nå har vi riktignok bare hatt to NEG (hannhunder), men begge har vært veldig stabile og fine i gemyttet. De jämtenene jeg kjenner er derimot ikke helt gode i toppen, men det er klart det kan skyldes mange faktorer. Kjenner også en blanding mellom jämt og svensk hvit elghund, og det er muligens den herligste hunden jeg har møtt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle tatt dere en tur til østlandet i august, for da er det jakt- og fiskedagene i Elverum. Er jo Norges største jakthundutstilling, og der kunne dere snakket med folk som har erfaring med disse to rasene, og ikke minst fått et inntrykk av begge rasene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Chako skrev:

Dere skulle tatt dere en tur til østlandet i august, for da er det jakt- og fiskedagene i Elverum. Er jo Norges største jakthundutstilling, og der kunne dere snakket med folk som har erfaring med disse to rasene, og ikke minst fått et inntrykk av begge rasene :) 

Ja, det hadde vert gøy! Men dessverre er ferien over for min del, og så er vel det samme helg som sambuar er på bukkejakt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...