Gå til innhold
Hundesonen.no

hund som biter


baldro
 Share

Recommended Posts

jeg har en Cairn terrier på 5år som har et stort problem med andre hunder.

Han bjeffer desperat og drar seg mot dem mens han glefser når vi møter dem på tur. Vi har trent mye og han klarer og passere noen hunder men har noen hunder som aldri går f.eks schæfere og huskyer. Han ble bete av en schæfer som valp så tror det er grunnen. 

Men det egentlige problemet er at han har klart å slite seg bra båndet sitt 3 ganger for å angripe forskjellige hunder, en gang når søskenbarnet mitt passet han og det endte med att når hun skulle få han tilbake beit han hun men det var ikke gjennom huda. Andre gangen var det med min mor og da endte det med att han bet hun og hun fikk en blå negl. tredje gangen var også med min mor men da var det eigeren av den andre hunden som prøvde å skille de og det endre med att han beit henne i lillefingeren, han bet gjennom huda og hun tror den er brukket. 

Hva skal jeg gjøre med dette?

Han er også sånn att hivsman kommer borti han mens han sover skvetter han til og knurrer og av og til glefser, han har bete kanskje to ganger når dette har skjedd.

ellers er han en fantastisk hund men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hm du har en fantastisk hund som flyr på andre hunder. Har i denne sammenhengen bitt tre ganger. Og når han sover og skvetter så har han bitt to ganger og knurra og glefset varselglefs. Det vil jeg ikke kalle en fantastisk hund. Men sannsynligvis en som er usikker jeg ville foreslått et dressurkusr på dere det så du kan fortelle at han kan slappe av fordi DU passer på. Hvis det har kommet over kort tid så også en tur til vetrinæren fordi smerter kan gjøre at hunder reagerer dustete. Beklager krast svar. Håper du får fram alt godt med han og tryggheten han kan inneha

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, baldro skrev:

*klippe*

ellers er han en fantastisk hund men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette.

 

3 minutter siden, lijenta skrev:

Hm du har en fantastisk hund som flyr på andre hunder. Har i denne sammenhengen bitt tre ganger. Og når han sover og skvetter så har han bitt to ganger og knurra og glefset varselglefs. Det vil jeg ikke kalle en fantastisk hund. Men sannsynligvis en som er usikker jeg ville foreslått et dressurkusr på dere det så du kan fortelle at han kan slappe av fordi DU passer på. Hvis det har kommet over kort tid så også en tur til vetrinæren fordi smerter kan gjøre at hunder reagerer dustete. Beklager krast svar. Håper du får fram alt godt med han og tryggheten han kan inneha

 

Les innlegget en gang til. H*n skriver at hunden ELLERS er en fantastisk hund, og det kan jeg tro på. Jeg kjenner også hunder som er dust i noen sammenhenger, men fantastisk ellers. Hunder som biter vil man jo ikke ha, så da må man aldri la hunden få sjansen til det heller. Jeg har en tispe som er tidvis meget sur, og da holder jeg henne unna situasjoner som kan bli et problem. Jeg lar for eksempel aldri barn klappe henne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke er at når dere vet dere har en slik hund og har så dårlig utstyr at det ryker og hunden får mulighet til å skade andre hunder og mennesker så burde det være første pri å skaffe seg utstyr som holder hunden. Den er ikke akkurat en Rottweiler det burde være mulig å kjøpe sele, halsbånd og line som holder tullingen når han holder på.

Det neste er å trene masse på passeringer. Belønn god oppførsel med godbiter eller leke og bare trekk han med dere når han er dust. Ikke la han få stille seg opp å være idiot. Ikke la han gå på den siden som er nærmest den andre hunden og ikke dull med han eller løft han opp.

Tro meg de fleste bryr seg ikke om tullete hunder så lenge eieren har kontroll og ikke lar den slippe til deres hund :) de fleste hunder har vært eller er dust under enkelte passeringer.

Det at han har bitt når dere skilder hundene er fordi det er så mye adrenalin i kroppen og hunden ikke alltid tenker før den slenger kjeften rundt seg. Den biter i det som tar tak i den for å beskytte seg eller komme seg løs.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå over til en god sele, og finn et bra passeringskurs. Hunden din er sannsynligvis fryktaggressiv, og trenger å lære at han ikke skal være redd for at de andre kommer bort (noe som er DIN oppgave å hindre så langt du kan) og hvordan han skal oppføre seg når dere passerer andre hunder.

Du kan godt starte med å trene kontakt, og øke avstanden masse når dere passerer andre hunder. Gå over veien, inn i en innkjørsel eller hva som er muligheten, og gi hunden din godbiter for å følge med deg når den andre går forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...