Gå til innhold
Hundesonen.no

vokner tidelig om morgonen


bbc
 Share

Recommended Posts

hei. eg har tre hunder (casper 11 år, billy 2 år og bella 5 måner) casper og billy liker å sove hos moren min (vi bor i samme hus) og bella vil eg og moren min skal sove hos meg for billy har blitt VELDI avhengig etter moren min å det vil ikkje vi skal sje igjen (liksom at bella blir avhengi etter moren min) og at det blir veldi trangt i sengen til moren min. men problemet er at bella vokner kvar morgen klokka 07:00 for å tisse men vil ikkje sove igjen, hun vil bare leike med dei andre hundene mine. vi har prøvd å la alle hundene sove på stuen i lag men det går ikkje i det heile tatt. hun sover i sengen min . er det noen som vet kva eg kan gjøre for å få henne til å sove hos meg og kva eg kan gjøre for å få henne til å sove lengre på dagen eller koleis eg skal få henne til å sove lengre på helger/ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skjønner ikke problemet - da står man opp faktisk, så går man en liten tur med valpen og så får man heller ta en dupp på sofaen etterpå.

Jeg skjønner godt at en liten valp ikke vil sove hele dagen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det å ha valp/dyr, litt som å ha barn, man må rett og slett bare tilpasse seg litt, til det går seg til av seg selv. Må valpen ut å tisse kl 07 så tar du ansvar for den og står opp for å lufte den.

Min sto gjerne opp kl 05 fordi han måtte tisse, da sto jeg opp, luftet han, og gikk å la meg igjen. Ga han et griseøre eller annet snask han kunne kose seg med mens jeg lå å sløva et par timer til.. For 05 synes jeg var dævvens tidlig å stå opp.

Uansett, dette går seg til av seg selv. Stå opp, luft valpen, gi den noe å tygge på (griseøre/kong o.l) og legg deg igjen - eller stå opp og start dagen sammen med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere innlegget mitt her oppe, dette er altså voksne hunder. Jeg tror mye av grunnen til at de sover lenge når de er voksne er at jeg har lagt meg igjen etter vi har vært ute for å tisse om morningen når de var valp og jeg syns det var for tidlig å stå opp. Begge våre hunder sover til vi står opp, uansett hvilket klokkeslett det er. Går vi på do bare får de beskjed om å sove videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bbc skrev:

eg har prøvd å gi henne tyggebein osv men de hjelper ikkje heilt ,når hun har tygd litt på beinet så begynnar hun å pipe og "bjeffe" og vil leike

Da overser du atferden til hun gir opp og går å legger seg. Det kan ta tid, men det er verdt det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bbc skrev:

det er litt vanskelig å sove når hun står og bjeffer:no:

Du trenger ikke sove. Men for å få bikkja til å skjønne at dette ikke fungerer, må du bare late som at du ikke hører henne eller bryr deg om tullet hennes. Når hun har roet seg ned, og gått å lagt seg, så står du opp. Da lærer hun at hvis hun ligger rolig og holder kjeft, så får hun stå opp.

Tro meg, Yoshi var ikke stille fra klokka 05 til vi sto opp kl 07. Han hylte og skråla av og på til vi sto opp. MEN vi ventet alltid til han var stille og hadde lagt seg, før vi sto opp selv. Nå er han helt stille og står opp når vi står opp, uavhengi om det er kl 07 eller kl 12 på dagen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, bbc skrev:

det er litt vanskelig å sove når hun står og bjeffer:no:

Klokka er sju, valpen er uthvilt. Da forholder man seg til det, selv om man selv kan tenke seg å sove til ni. Man står opp, går en tur, trener litt med valpen, kanskje kan den søke etter frokosten på plena (om dere har det). Så kan man duppe litt igjen senere. Det er sånn det er å ha valp, enkelt og greit.

Edit: Du kan jo prøve å forestille deg det selv: Du er uthvilt, våken og opplagt, bobler av energi og virketrang, hadde det ikke vært frustrerende å bli tvunget til å ligge i ro?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså. kl 7 står man ikke opp :P Greit nok valpen må ut og gjøre fra seg, men så er det inn og sove videre. Slike (u)vaner gror godt fast, og blir den først vandt til at dagen starter kl 7, så blir det vanskelig å få den til å sove lenger senere. Be den gå og legge seg, og vær konsekvent.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Red Merle skrev:

Du trenger ikke sove. Men for å få bikkja til å skjønne at dette ikke fungerer, må du bare late som at du ikke hører henne eller bryr deg om tullet hennes. Når hun har roet seg ned, og gått å lagt seg, så står du opp. Da lærer hun at hvis hun ligger rolig og holder kjeft, så får hun stå opp.

Tro meg, Yoshi var ikke stille fra klokka 05 til vi sto opp kl 07. Han hylte og skråla av og på til vi sto opp. MEN vi ventet alltid til han var stille og hadde lagt seg, før vi sto opp selv. Nå er han helt stille og står opp når vi står opp, uavhengi om det er kl 07 eller kl 12 på dagen.

 

Jeg tror det med å stå opp i tide og utide (eller ikke ville sove når eieren legger seg) er en valpegreie som går over av seg selv. Å ligge i to timer og irritere meg over den masete valpen hadde jeg iallfall ikke klart. Så jeg har stått opp når de våkner, evt. spurt om de vil komme opp i senga så jeg kan få noen ekstra minutter, og alle mine har blitt like glad i å sove om morgenen som meg :D Det er iallfall det jeg trøster meg med når jeg nå har en valp som våkner kl 6 og er UTHVILT :ahappy: Også må det nevnes at det hjelper å sove tungt (etter at hunden er renslig, vel å merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bbc skrev:

hei. eg har tre hunder (casper 11 år, billy 2 år og bella 5 måner) casper og billy liker å sove hos moren min (vi bor i samme hus) og bella vil eg og moren min skal sove hos meg for billy har blitt VELDI avhengig etter moren min å det vil ikkje vi skal sje igjen (liksom at bella blir avhengi etter moren min) og at det blir veldi trangt i sengen til moren min. men problemet er at bella vokner kvar morgen klokka 07:00 for å tisse men vil ikkje sove igjen, hun vil bare leike med dei andre hundene mine. vi har prøvd å la alle hundene sove på stuen i lag men det går ikkje i det heile tatt. hun sover i sengen min . er det noen som vet kva eg kan gjøre for å få henne til å sove hos meg og kva eg kan gjøre for å få henne til å sove lengre på dagen eller koleis eg skal få henne til å sove lengre på helger/ferie. 

Klokken 7 står ikke jeg opp ihvertfall, dvs hunder som må på do, uansett alder, dårlig mage, valper som må tisse etc får selvsagt ut å tisse, men så går vi inn igjen å legger oss. Den som ikke er rolig da får beskjed om å være rolig uansett alder. Har aldri vært noe problem her dog ihvertfall ikke i mer enn en liten overgangsperiode (på de nye som har flyttet inn som voksne). Hunder får raskt døgnrytme de også, ingen grunn til å stå opp kl 7 fordi valpen er våken. Og ikke at det hadde hjulpet å stå opp kl 7 heller for ikke leker vi inne og ikke går vi tur så tidlig på morgenen, så sove på stua eller sove i senga er uansett de alternativene som hadde vært aktuelle her i huset for hundenes del. 

Men i starten må du selvsagt ta jobben med å fortelle hunden hva du ønsker og trene på det. Det betyr jo at du i starten uansett antagelig våkner og må gjøre en innsats, men det vil i det minste gi uttelling etterhvert i motsetning til å stå opp å la det bli en vane. Evt så kan du jo prøve å ta en lengre kveldsrunde før du legger deg en periode, kanskje det hjelper på at valpen ikke må på do så tidlig og kanskje er den også trøtt litt lengre. Om så, så er jo dette noe du lett fader ut etterhvert når den nye vanen og døgnrytmen er mer satt. Forøvrig, hvordan er valpen til å holde seg ellers? Aldri vært borti at en hund på 5 mnd ikke greier å holde seg igjennom natten. 

6 mnd valp her i huset i fjor :P Våken, men vet at vi andre ikke har tenkt å stå opp enda så hun venter pent. Her hadde jeg riktig nok tatt opp mobilen og slikt da så hun lå ikke helt sånn hele tiden. De første dagene etter hun kom i hus så var det hun som startet showet når det passet henne, tok noen dager så sluttet hun med det. Da startet hun showet ved første tegn på at jeg våknet til om morgenen (våknet så vidt, men hadde tenkt å snu meg å sove videre), enda et par dager/en uke så sluttet hun med det å lå å ventet til jeg var skikkelig våken å sa at nå står vi opp, og 14 dager/mnd etter det så lå hun akkurat likt som den andre på bildet helt til jeg sa at nå står vi opp. 
11351200_10155704502945074_7161664864933

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...