Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin eller Eukanuba


Oda
 Share

Recommended Posts

Jeg har brukt Royal Canin Adult på min hannhund i to år, rett og slett fordi det fikk ham på førerhundskolen. Jeg har fått anbefalt å bruke Eukanuba Sensitive Skin fordi han røyter en del (kastrert). Er det noen som kan dele sine tanker og erfaringer med disse typene? de på dyreklinikken mente det var mer kjøtt i Eukanuba - stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så utrolig mange merker nå, og varianter innen merkene, at det er et hav å velge mellom. Det er bare å prøve seg fram og finne det/de som passer din hund best.

Sjekk innholdsfortegnelsen (står gjerne på nettsidene til produsentene) så ser du selv hva som har mer eller mindre av alt. Det står som oftest hvor mange % kjøtt (vær obs på om det står rent kjøtt, eller om det er oppmalte rester som gjerne er mye ben), og ikke minst hvor mye korn og mais det er i det.

Om du er opptatt av kjøttinnholdet så kan kanskje Vom og hundemat være noe, det er råfôr som er tilsatt vitaminer og mineraler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro eukanuba eller rc vil være omtrentlig det samme, ingen av dem er noen superfor. Jeg ville prøvd noe enkelt som olje eller et rått egg i maten han allerede får,  før jeg hadde prøvd et spesialfor som koster skjorta. Ellers finnes det jo mange for som er mye bedre uten å nødvendigvis være dyrere også, vom og hundemat feks er jo billigere og kan blandes ut i det han allerede får eller gies alene. De spesialforene består jo gjerne ikke av så veldig mye bra ingredienser, men koster skjorta så om man da feks heller går for vanlig adult fra en annen forprodusent med bedre råvarer, mer kjøtt osv i foret så får man gjerne et bedre for for omtrent samme pris. Men sånn ellers, uavhengig av innhold så er det forskjellig hvordan hundene fungerer på de forskjellige så for å finne det som evt fungerer best på din hund må du nesten bare prøve deg frem. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2016 at 2:56 AM, Oda skrev:

Jeg har brukt Royal Canin Adult på min hannhund i to år, rett og slett fordi det fikk ham på førerhundskolen. Jeg har fått anbefalt å bruke Eukanuba Sensitive Skin fordi han røyter en del (kastrert). Er det noen som kan dele sine tanker og erfaringer med disse typene? de på dyreklinikken mente det var mer kjøtt i Eukanuba - stemmer dette?

Siden du har fra førerhundskolen så er det kanskje labrador i den. De røyter generelt hele året men har et par ganger  hvor det er ganske mye. (vår og høst) Luposan har olje som hjelper mot dette. I tillegg kan det være lurt å se nøye på maten. Markus Muhle bruker jeg på mine hunder (jeg har kinesisk naken hund og labrador/storpuddel mix.) Pelsen og huden til mine to er bra uten tilskudd, men helt klart blir det litt røyting på mixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan jo fortelle min erfaring med korthåret vorsteh. Samme hvor jeg bodde hønn gammelt hus fra 1790 eller et fra 70 tallet med varmepumpe så var det tørrfor han røytet mest på. Så hjalp det når jeg gikk over til vom og hundemat og gav litt olje til og bodde i huset fra 1790 da røytet han minst.

Så vom og hundemat eller tilsvarende og en god olje og være mye ute vil redusere røytingen er min erfaring. Mye mener jeg minst 8-9 timer om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Da vi fôret på tørrfôr, begynner å bli en del år siden nå (anbefaler helst råfôring/V&H selv), så var det snakk om at Eukanuba hadde mer tilsatt salt i fôret enn RC. Men da var liksom RC det beste du kunne fôre med og, da, ifølge mange hundeeiere og veterinærer, vet ikke om dette utsagnet var sant, men er jo noe å sjekke om i om det står mellom disse. Mye fyllestoffer i generelt begge disse fôrene, så blir ikke sett på som det beste akkurat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Royal Canin er mer enn bra nok, jeg. Du kan jo f.eks. gi vom og hundemat med laks som et supplement, så får du mer oljer i maten hans også. :) Min gamle hund på 11 har fått den kombinasjonen i alle år og er i godt hold, har flotte tenner, god ånde og god pels. Frisk er hun og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Eg vil som mange andre her, heller ikkje anbefale RC eller Eukanuba.

Våtfòring er sikkert flott, men ikkje alle har den plassen og kapasiteten som skal til.

Våtfòring kan jo også vere nokså upraktisk med førerhund på reise. Mitt tips, er å sjekke ut animail.no. Der kan du enkelt samanlikne fòrtypane opp i mot kvarandre.

For å virkelig sjå kontrastane i hundefòr-verda,

kan du samanlikne RC og Eukanuba med f.eks. Acana og Orijen. Hunden min har gått på begge to,

men Orijen blei litt for proteinrikt med for lite fyllstoff (fyllstoff av grønnsaker, frukt og urter - ikkje korn og

mais som i RC). Ein førerhundskule vil vel som alle andre markedsaktører anbefale det dei sjølv

har leveranseavtale med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...