Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nekter å spise uten noe godt i


Pysa
 Share

Recommended Posts

Sankt Bernharden min på ca 16 måneder har alltid spist lite av tørrforet sitt. I begynnelsen fikk hun forskjellige ting som rømme/leverpostei/vom/karbonadedeig oppe i maten for at hun skulle spise, men har gått mye i leverpostei i den siste tiden. Har tidligere hatt sultestreik, men ender med at hun bare går å småspiser etter 2-3 dager og fortsetter med det. Oppdretter anbefalte at hun spiser det samme tørrforet til hun er minst 2 år, men tenker så mye forskjellig da jeg føler hun spiser langt i fra så mye som hun burde. Veier 56kg for øyeblikket, men har holdt seg på dette en god stund nå. 

Hun spiser 1st choice lam og ris. Om jeg bytter til annen type for er jeg redd hun bare blir matlei som med denne. Jeg tar vekk skålen etter 30 min ca og hun spiser 2x om dagen morgen og kveld. Hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iDet er ganske vanlig at de sultestreiker i den alderen.... det gjorde min også.

Ikke la maten stå i 30 min. Hvis hun ikke spiser på ti min, så ta vekk maten og da må hun vente til neste måltid. Ingen hunder dør av å ikke spise på 1-2 dager, så lenge hun drikker vann som hun skal.

Hva med å fore på bare vom? Det er et veldig bra for, som hunder nyttigjør seg av mye bedre enn tørrfør. Og ikke bytt tørrfor hele tiden, hvis hun må spise det. Hun må bare lære seg å spise det hun får servert.... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å fore litt med vom&hundemat da? Vi begynte med det nettopp fordi vi hadde en valp som ikke ville spise tørrfor. Dere kan jo fore ca 25% v&h og 75% tørt om dere absolutt vil bruke tørrfor, da er det vel nok til at dere kan ha på litt vom på begge måltidene? Jeg ville ihvertfall foretrukket det fremfor leverpostei, det blir mye salt med leverpostei hver dag...

Vi forer nå med ca 85% v&h og resten tørrfor, det funker utmerket. Heller det enn å ha en hund som ikke vil ha mat. 

Enig med Mardina, ta bort maten etter maks ti minutter og vent til neste måltid. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig en matlei unghund. Da startet jeg med at hunden fikk maks 5 min på å spise opp, og trappet tiden ned. Til slutt ble det til at om hunden ikke løp bort til skåla og spiste i sekundet etter jeg hadde sagt "vær så god", så kunne det gå 1 1/2 - 2 dager før mat ble tilbudt. Det hele tok 2 uker, og hunden er enda matglad i en alder av 3 år :-) Trappet også bittelitt ned på godis i de 2 ukene, utenom der det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg synes det høres lite koselig ut å skulle tvinge noen til å spise noe de absolutt ikke setter pris på. Er et dyr vant til kun 1 type mat og skal introduseres for nytt er det jo en annen sak, da trikser og fikser man litt forsåvidt og, men om tørrfôr alene f.eks absolutt ikke er noe spennende, forståelig nok, så mener jeg det ikke er hyggelig altså å tvinge de til å spise kun det. Og lurt å variere litt for en som blir fort matlei. Vom og hundemat, rent kjøtt eller fisk, eller noen egg nå og da blandet i maten eller som egne måltider er noe jeg anbefaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pysa skrev:

Sankt Bernharden min på ca 16 måneder har alltid spist lite av tørrforet sitt. I begynnelsen fikk hun forskjellige ting som rømme/leverpostei/vom/karbonadedeig oppe i maten for at hun skulle spise, men har gått mye i leverpostei i den siste tiden. Har tidligere hatt sultestreik, men ender med at hun bare går å småspiser etter 2-3 dager og fortsetter med det. Oppdretter anbefalte at hun spiser det samme tørrforet til hun er minst 2 år, men tenker så mye forskjellig da jeg føler hun spiser langt i fra så mye som hun burde. Veier 56kg for øyeblikket, men har holdt seg på dette en god stund nå. 

Hun spiser 1st choice lam og ris. Om jeg bytter til annen type for er jeg redd hun bare blir matlei som med denne. Jeg tar vekk skålen etter 30 min ca og hun spiser 2x om dagen morgen og kveld. Hjelp..

Noen er bare sånn, men det er ytterst sjeldent de spiser så lite at det er farlig/skadelig/problematisk. De fleste er jo vant til å se hunder som egentlig er ganske tykke og føler at hunden sin er tynn, selv om den antagelig er i normalt hold/slank (eller noen er til og med litt tykke når eier føler at hunden er for tynn). Nå vet jeg ingenting om din hund selvsagt, men at en hund, og spesielt en unghund er skranglette og hengslette er både ok og ganske normalt. Mye bedre enn at de er tykke, og som sagt, de færreste spiser så lite at det er problematisk, selv om det kan virke fælt for oss. 

Hva kan du gjøre? Tja, det enkleste er jo egentlig å finne noe som gjør at hunden spiser så man slipper å tenke mer på det, og da finnes det jo bedre ting enn leverpostei osv, du kan feks kjøpe litt vom og hundemat å blande i tørrforet. Eller fore bare på vom og hundemat. Det krever fryseplass og litt ekstra jobb, men det koster ikke all verdens, er et bra for og hundene liker det som regel mye bedre enn tørrfor. 

Du kan tilby mat en eller to ganger om dagen og ta vekk maten om han ikke spiser, og holde deg hard på det. Begynner du sånn så må du gjennomføre om det skal ha noen virkning, da kan du ikke gi med noe godt i maten etter en stund fordi han ikke har spist nok enda å du blir utålmodig. Da gjør du det bare verre og han kommer til å spise enda mindre på sikt. Jeg ville tatt vekk maten før det har gått 30 min, viser han ingen interesse hadde jeg tatt maten igjen med en gang, spiser han litt så hadde jeg tatt maten ganske kjapt etter han har fått nok. Det er ikke alltid så mye som skal til før det mister en del av virkningen. 

Du kan gjøre motsatt, fyll opp en skål som står fremme hele tiden så han kan regulere selv å spise når han vil gjennom dagen. Kanskje det fungerer, kanskje ikke.

Litt ekstra trim kan også hjelpe på matlysten, kanskje prøv å servere mat til andre tider på døgnet, feks frokost litt utpå dagen etter at han har vært ute å rørt litt på seg og kommet litt i gang også kvelds litt senere? Kanskje bare en liten frokost også et større måltid til kvelds når han er mer sulten? Kanskje ett måltid fungerer bedre enn to? 

Har selv hatt en slik hund, hun kunne gå en uke uten å spise på det meste som valp/unghund, men hun ble tilbudt mat to ganger pr dag, tok vekk maten kjapt når hun ikke ville ha mer og det hjalp veldig for oss, det og trim. Ble det rolig (vi var egentlig aldri så veldig rolig, men ble det roligere enn vanlig) så sluttet hun å spise med en gang, begynte jeg å skli ut på å ta vekk maten så ble hun dårligere på å spise igjen. Når hun passerte to ca så gikk det seg til og hun har siden det spist opp så å si alle måltider etter det :) 

At hunden din har holdt stabil vekt nå er jo også bare å regne med, hun skal sikkert legge seg ut mer før hun er å anse som voksen, men i den alderen hun er nå så kommer det ikke nødvendigvis like jevnt som det gjør på valper. Mange hunder kan stoppe på skranglette unghund stadiet en god god stund, altså der de er mer eller mindre ferdige å vokse i høyde og lengde, men fortsatt mangler masse og bredde (voksenpreg), og så kommer det plutselig når det er tid for det :) Feks malamutehannen min sto rimelig stille fra 8-9 mnd til han var nesten 4 år før han plutselig bestemte seg for å bli voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får hun?

Først og fremst ville jeg kuttet ned på mengden hun får. Anbefalingene på fôrpakningene er nettopp det, en anbefaling. Min erfaring er at noen (mange?) hunder trenger mindre mat enn det som står der. Gi henne mat og la det stå i maks 5 -10 minutter. Du kan godt variere mellom merker hvis hun spiser bedre av det. Jeg ville også prøvd Vom og hundemat. Hunden har ikke noe vondt av å spise forskjellige typer fôr.

Ellers, hvordan hold er hun i? Om hun ikke er tynn, og er ellers frisk og fin, så får hun tydeligvis i seg nok. Som flere her sier så er det ingen hunder som tar skade av å ikke spise på en dag eller to. Ganske normalt, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Har vært å kjøpt v&h i dag som jeg kan prøve sammen med tørrforet i en periode for å se om det piffer det til. Skal også prøve å bare la det stå fremme 5-10 og heller ta det vekk med en gang om hun ikke spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...