Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser jeg ikke har tenkt på? :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

Nå er det ingen som helst planer om 'påfyll' av familiemedlemmer med det første men det hender selvfølgelig at man tenker fremover. Det er  flere raser jeg kunne tenkt meg men som regel er det ett eller annet med helse eller egenskaper som setter en stopper. Det kan jo dog godt være at 'drømmerasen' finnes, bare at jeg ikke har tenkt på den. :) Basert på følgende kriterier( de viktigste først) hvilken rase(r) ville dere anbefalt? 

Helse/forventet levealder : raser der det er relativt stor sannsynlighet for livstruende/ invalidiserende skader/sykdommerer ikke aktuelle. Jeg anser at forventet levealder under 12-14 år, er for kort. 

Utseende : selvfølgelig har jeg mine preferanser men helse og gemytt er langt viktigere. Dog er følgende helt uaktuellt; kortsnutede raser, kortbente( som i dachs) raser med hengende øyelokk, hudfolder og hengende lepper. 

Pels : Jeg drømte aldri om å bli frisør.. Kort sagt, pels bør helst falle av, av seg selv eventuellt få litt hjelp med børste. Støvsuger er en gjev oppfinnelse.. Viktig! Rasen må ikke lukte vondt! Får håpe ikke de 'berørte' tar det ille opp men f.eks de bassets og blodhunder jeg har møtt, kunne jeg ikke ha hatt i hus.. De stinker virkelig..? Hundene ligger i sengene og i stoler/ sofaer, så illeluktende raser er no,no..

Egenskaper : Alfa og omega.. Rasen må fungere i flokk også uten tilsyn. Dvs at jeg kan dra hjemmefra i nokså trygg forvissing om at det er samme antall hunder , når jeg kommer hjem, som da jeg dro. Hundene har tilgang til hele huset, bur/ egne rom, brukes ikke. 

Jeg har ingen interesse av såkalte 'hundesporter' ( agility, lydighet, spor, jakt osv) så raser som trenger mye mental stimulans i form av slik treni g , er ikke interessante. 

 

Hundene er familiemedlemmer og turkamerater, raser med stort jaktinstinkt er således ikke aktuelle. 

Jeg har ingenting imot at hundene sier i fra når noen kommer, det er bare positivt men.. det er ønskelig at de sier ifra, først når noen virkelig  kommer på døra/ inntil hagegjerdet. Raser som varsler om 'alt som rører seg' i en radius på 100 meter, er i overkant.. 

Det var  de viktigste punktene, tror jeg, så nå er jeg spent på om jeg får noen raseforslag , jeg allerede ikke har tenkt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du må nok begynne å jakte hare, så du kan kjøpe deg en hygen

Nå kjenner jeg at jeg er noe nysgjerrig på hva du faktisk har av hund  For kravene dine passer stort sett bare på jakthunder, og det kan du jo ikke ha...

Tja, jeg er nybegynner på whippet, men ikke på hund. Og en hund er godt sammenskrudd i hodet uansett om det er den eller den rasen. Jeg regner ikke min for å ha god mentalitet, whippet som rase tatt i

De rasene som umiddelbart faller ned i hodet mitt som ganske så friske hunder, er brukshunder. Flesteparten jakthunder/trekkhunder. De oppfyller jo en del av kravene dine med stryker glatt på "ikke jaktinstinkt". Alle de jeg kan tenke på umiddelbart er hunder som gladelig drar på tur uten eier og således bør holdes i bånd.
Noen av terrierene kan kanskje passe inn, dersom terriergemytt tiltaler dere? Det er jo slettes ikke alle som liker terriere, og noen av de stryker jo også på jaktinstinkt :P
Så da står jeg igjen med raser som er litt løsmunnet slik som buhund og  de tyske spitzene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Snøfrost skrev:

De rasene som umiddelbart faller ned i hodet mitt som ganske så friske hunder, er brukshunder. Flesteparten jakthunder/trekkhunder. De oppfyller jo en del av kravene dine med stryker glatt på "ikke jaktinstinkt". Alle de jeg kan tenke på umiddelbart er hunder som gladelig drar på tur uten eier og således bør holdes i bånd.
Noen av terrierene kan kanskje passe inn, dersom terriergemytt tiltaler dere? Det er jo slettes ikke alle som liker terriere, og noen av de stryker jo også på jaktinstinkt :P
Så da står jeg igjen med raser som er litt løsmunnet slik som buhund og  de tyske spitzene...

Hehe..det ante meg at min 'ønskeliste' kunne by på utfordringer ja..:ahappy: Nå behøver jo ikke hundene gå klistret inntil meg på tur men jeg er dog tilhenger at vi går tur i samme  skauen i alle fall.. Selv om jeg liker både sau og reinkjøtt, så blir det så mye styr hvis hundene skal bidra til husholdningen med 'selvfangst'.. Terriere opplever jeg stort sett som for 'heite', så ingen terriere har vært vurdert. Ja, de fleste spisshunder mangler jo ikke vaktinstinkt presis og sier gladelig ( og mye..) ifra.. Sett fra mitt ståsted, synd med jaktinstinktet på SH, for vakrere hunder finns knapt..❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pringlen skrev:

Du må nok begynne å jakte hare, så du kan kjøpe deg en hygen :P

Nja..jeg er mest begeistret for rype og rein. Den sistnevnte bør man nok ikke jakte på her i området, tror nokså sikkert at eierne ikke ville like det..:P Min far var i litt yngre dager  rypejeger ( fjærkreet altså..) på en jaktur skjøt han en hare. Som vanlig var, så hang han haren på veggen hjemme noen dager før flåing. Varmen må ha kommet tidlig det året, før da haren skulle flåes, så var den sprell levende..på innsiden altså. Det krydde av fluelarver inni, så det er antagelig overflødig og tilføye at den haren ikke ble middag..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, QUEST skrev:

Nja..jeg er mest begeistret for rype og rein. Den sistnevnte bør man nok ikke jakte på her i området, tror nokså sikkert at eierne ikke ville like det..:P Min far var i litt yngre dager  rypejeger ( fjærkreet altså..) på en jaktur skjøt han en hare. Som vanlig var, så hang han haren på veggen hjemme noen dager før flåing. Varmen må ha kommet tidlig det året, før da haren skulle flåes, så var den sprell levende..på innsiden altså. Det krydde av fluelarver inni, så det er antagelig overflødig og tilføye at den haren ikke ble middag..:P

Men da ble det korthåret vorsteh, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men da ble det korthåret vorsteh, da :D

Øh..glemte jeg og nevne at jeg har katter.. og at jeg ønsker å fortsette og beholde de? :D For  en del år tilbake siden, så bodde jeg i ett nabolag der det var to vorstehere i hustanden.. De bidro til et selskap i huset på en litt uheldig måte.. De kom nemlig hjem og spydde opp fangsten , som ikke var hare..? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Øh..glemte jeg og nevne at jeg har katter.. og at jeg ønsker å fortsette og beholde de? :D For  en del år tilbake siden, så bodde jeg i ett nabolag der det var to vorstehere i hustanden.. De bidro til et selskap i huset på en litt uheldig måte.. De kom nemlig hjem og spydde opp fangsten , som ikke var hare..? 

 

Ikke noe problem, så lenge de er vandt til dem fra de er små. Går fint med langt skarpere bikkjer en KV det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ikke noe problem, så lenge de er vandt til dem fra de er små. Går fint med langt skarpere bikkjer en KV det ;)

Uhm..for ikke å fornærme noen her ( prøver i alle fall) men mitt inntrykk av vorstehere ( uansett hårlag for den del) er at det ikke er bare pelsen som er kort.. Jeg liker hunder med litt vett i skallen. Dessuten, sikler de ikke endel? Sikling, glemte visst å nevne det, er æsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, QUEST said:

Uhm..for ikke å fornærme noen her ( prøver i alle fall) men mitt inntrykk av vorstehere ( uansett hårlag for den del) er at det ikke er bare pelsen som er kort.. Jeg liker hunder med litt vett i skallen. Dessuten, sikler de ikke endel? Sikling, glemte visst å nevne det, er æsj. 

Lite sikling. De krever ikke mye hodetrening, som du var tydelig på at du ikke var så interessert i å gi hundene dine ;) Enkle hunder - krever mosjon, men er omgjengelige, sosiale og lar seg dressere.
 

Forøvrig er spaniels enkle hunder. Welsh springer feks, har ikke mye pels heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, QUEST skrev:

Uhm..for ikke å fornærme noen her ( prøver i alle fall) men mitt inntrykk av vorstehere ( uansett hårlag for den del) er at det ikke er bare pelsen som er kort.. Jeg liker hunder med litt vett i skallen. Dessuten, sikler de ikke endel? Sikling, glemte visst å nevne det, er æsj. 

He he, nei de er nok ikke de aller skarpeste knivene i skuffen :P Men sikkel er det mest på store hunder av trekklinjer. Jeg mener fortsatt en hygen checker inn de fleste boksene, men det var den jakta, da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, enna skrev:

Forøvrig er spaniels enkle hunder. Welsh springer feks, har ikke mye pels heller.

Men finner man en oppdretter som selger til noen som overhodet ikke er interessert i noe form for hundesport da? Hadde inntrykk (i alle fall når det gjelder engelsk springer) at man helst vil at hundene skal brukes til noe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Wilhelmina said:

Men finner man en oppdretter som selger til noen som overhodet ikke er interessert i noe form for hundesport da? Hadde inntrykk (i alle fall når det gjelder engelsk springer) at man helst vil at hundene skal brukes til noe.

Noen oppdrettere er bare opptatt av utstilling, og har linjer med mindre bruks-futt i enn de JEG foretrekker ;)
Forskjell på oppdrettere og linjer...... Så noen selger hundene som rene familiehunder.
Mitt inntrykk er også at welshen ikke i like stor grad som den engelske trenger å bli stimulert mentalt (utfra de jeg har trent sammen med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, enna skrev:

Lite sikling. De krever ikke mye hodetrening, som du var tydelig på at du ikke var så interessert i å gi hundene dine ;) Enkle hunder - krever mosjon, men er omgjengelige, sosiale og lar seg dressere.
 

Forøvrig er spaniels enkle hunder. Welsh springer feks, har ikke mye pels heller.

Beklager min feil, her formulerte jeg meg nok litt uklart. Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er noen klar sammenheng mellom IQ og mye 'motor' . Nå bør jeg kanskje klargjøre min definisjon på IQ, slik at det ikke blir misforstålser pga av ulike definisjoner. Min definisjon på IQ er kort sagt; evnen til å løse problemer til egen fordel. Altså en noen annen definisjon en den som gjerne blir brukt på hunder.. F.eks har dagens settere ofte mye 'motor' det samme gjelder flat, sånn  gjennomsnittlig så syns jeg ikke de fremstår som særlig skarpe.. ☺️ Jeg har hatt skarpe( smarte) hunder og jeg har vokst opp med noen slike i divider  også. De kan være en håndfull ja men på en annen måte enn de rasene som må 'slites ut' for å være hushavende, om jeg formulerer meg forståelig? :) 

Welsh har jeg faktisk sånn snarest 'vært innom' ( tenkt på) men siden det er en jakthund har jeg aldri gått videre med tanken. Jeg er litt i mot og skaffe f.eks jakt og gjeterhunder, hvis man ikke sysler med noen av delene. Jeg syns rett og slett det blir feil ovenfor hunden og aldri  la den få utløp for hva den er avlet for. Når det er sagt, så har jeg liten erfaring med welsh, annet enn de man stadig treffer på. De virker som trivelige hunder, jeg vet dog ikke hvor utpreget jaktinstinkt de har. Vil tro det varierer på linjene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pringlen skrev:

He he, nei de er nok ikke de aller skarpeste knivene i skuffen :P Men sikkel er det mest på store hunder av trekklinjer. Jeg mener fortsatt en hygen checker inn de fleste boksene, men det var den jakta, da...

Ja, jakta er ett problem..☺️ Meen, husker jeg feil nå..har ikke hygen ganske kraftig målføre også? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Beklager min feil, her formulerte jeg meg nok litt uklart. Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er noen klar sammenheng mellom IQ og mye 'motor' . Nå bør jeg kanskje klargjøre min definisjon på IQ, slik at det ikke blir misforstålser pga av ulike definisjoner. Min definisjon på IQ er kort sagt; evnen til å løse problemer til egen fordel. Altså en noen annen definisjon en den som gjerne blir brukt på hunder.. F.eks har dagens settere ofte mye 'motor' det samme gjelder flat, sånn  gjennomsnittlig så syns jeg ikke de fremstår som særlig skarpe.. ☺️ Jeg har hatt skarpe( smarte) hunder og jeg har vokst opp med noen slike i divider  også. De kan være en håndfull ja men på en annen måte enn de rasene som må 'slites ut' for å være hushavende, om jeg formulerer meg forståelig? :) 

Welsh har jeg faktisk sånn snarest 'vært innom' ( tenkt på) men siden det er en jakthund har jeg aldri gått videre med tanken. Jeg er litt i mot og skaffe f.eks jakt og gjeterhunder, hvis man ikke sysler med noen av delene. Jeg syns rett og slett det blir feil ovenfor hunden og aldri  la den få utløp for hva den er avlet for. Når det er sagt, så har jeg liten erfaring med welsh, annet enn de man stadig treffer på. De virker som trivelige hunder, jeg vet dog ikke hvor utpreget jaktinstinkt de har. Vil tro det varierer på linjene? 

Tror ikke du skal bekymre deg for jaktinstinktene hos spaniels. Enkelte engelske brukes til jakt, men de er uansett avlet for å gå nær fører (radius ca maks 50 meter), så de stikker ikke etter vilt, er lette å dressere, førerorienterte. Selv foretrekker jeg den engelske fremfor welsh, mest fordi jeg synes de welsh jeg har truffet ikke har vært like "brukandes" til lydighet og andre hundesporter, og de er litt mer "sære" av seg. Men forskjeller der også. De færreste med spaniels jakter forøvrig. Og hundene er fornøyde med turer og annen aktivisering. Varierer mellom linjene hva de trenger.
Utfra de behov du ramser opp, hadde jeg ikke vært redd for å se på welsh, ev engelsk av oppdrettere som ikke avler for "høy aktivitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, yurij skrev:

Man må gidde å holde i båndet da , men saluki?  

Saluki er flotte  og noen er underbart vakre..? Dog opplever jeg at det kan variere endel mentalt.. For ikke å snakke om at de har en forbausende kraftig stemme, kroppsvomumet tatt i betraktning.,:P

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, QUEST said:

Enna; hva mener du med litt 'sære' av seg? Kan du forklare nærmere? :) Hvordan er helsen på welsh? ( engelsk har av en eller annen grunn, aldri tiltalt meg ) 

 

"Sær" menes helst i betydningen "ikke typisk spaniel" på den måten at de kan være litt reserverte ovenfor fremmede mennesker, og er ikke like sosiale av seg som feks den engelske.
Ift Helse så er den ifølge RAS for rasen god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, QUEST skrev:

Saluki er flotte  og noen er underbart vakre..? Dog opplever jeg at det kan variere endel mentalt.. For ikke å snakke om at de har en forbausende kraftig stemme, kroppsvomumet tatt i betraktning.,:P

 

Salukien har "storhundstemme" ja :lol: Men de er ikke så gæerne på å bruke den da, hvertfall ikke mine. Men nå er jeg allergisk mot bjeffing da, så kan jo ha endel med oppdragelsen å gjøre. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QUEST skrev:

Saluki er flotte  og noen er underbart vakre..? Dog opplever jeg at det kan variere endel mentalt..

Det er jeg enig med deg i , men siden du har god tid så gjør du godt med research og finner en bra en :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, enna skrev:

"Sær" menes helst i betydningen "ikke typisk spaniel" på den måten at de kan være litt reserverte ovenfor fremmede mennesker, og er ikke like sosiale av seg som feks den engelske.
Ift Helse så er den ifølge RAS for rasen god.

Interessant men jeg ble litt betenkt da jeg leste at stress, piping og  sep.angst ikke var helt uvanlig.. Stress og piping er for meg i omtrent samme kategori som å dra gaffelen hardt over tallerkenen :| mao utålelig . Jeg kjenner / har kjent folk med doberman. Skulle jeg hatt noe slikt 'pip,piiip,pip, sutre, piip' i hus, hadde valger vært mord eller Valium...i store doser.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...