Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser jeg ikke har tenkt på? :)


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du må nok begynne å jakte hare, så du kan kjøpe deg en hygen

Nå kjenner jeg at jeg er noe nysgjerrig på hva du faktisk har av hund  For kravene dine passer stort sett bare på jakthunder, og det kan du jo ikke ha...

Tja, jeg er nybegynner på whippet, men ikke på hund. Og en hund er godt sammenskrudd i hodet uansett om det er den eller den rasen. Jeg regner ikke min for å ha god mentalitet, whippet som rase tatt i

41 minutter siden, yurij skrev:

Du hadde fått mange hyggelige turer i skogen med en borzoitispe som selskap :)  Veldig lite pelsstell , hendige i størrelse , ok livslengde og atletiske humoristiske hunder som ALDRI lukter hund. Du må elske å støvsuge da :)  minuset er jo her også jakt men man lærer seg jo hvor , når og hvordan etterhvert. Ikke er det vanskelig å finne hyggelige småjenter heller :)  

Jeg syns endel russere er pene hunder, dessverre stopper det der.. Det later til at ikke helt få er plaget med dårlig syn og luktesans, slik at de kan komme i skade for å tro at naboens lille 'Fluffy' er en løs kanin.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg syns endel russere er pene hunder, dessverre stopper det der.. Det later til at ikke helt få er plaget med dårlig syn og luktesans, slik at de kan komme i skade for å tro at naboens lille 'Fluffy' er en løs kanin.. 

Det har nok endel med hva slags modus de allerede er i når lille fluffy "blander seg" . Men jeg ser den , om de ikke bor / vokser opp / omgåes til daglig med lille Fluffy . Og man har behov for å slippe der lille Fluffy springer løs :D    

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, QUEST said:

At piping er arvelig tror jeg på jeg er dog litt mer usikker på oppdragelsesbiten.. Min og endel andres erfaring er at pipingen tildels er ubevisst og hunden forstår ikke hva den gjør 'galt'. Jeg har nemlig en 'piper' selv. Takk og lov, kun i forventningssituasjoner( like før vi skal ut på tur. ) Ordet 'tur' kan ikke nevnes, heller ikke bokstaveres.. Tegnspråk er tingen her..:P Jeg har virkelig prøvd og få hunden til å holde opp med pipingen men det later ikke til at h'n forstår hva det dreier seg om , mitt inntrykk er at h'n ikke engang er bevisst på pipingen. Dette er en hund som slett ikke har problemer med forståelsen på andre områder, h'n er f.eks meget klar over at unødvendig bjeffing/varsling ikke er 'innaførr'. 

Hvis du kan se bort fra "hva du enn ikke liker" hos engelsk springer, så ta en liten ekstra titt på den rasen også.
Min er nok mer energisk og krevende ift aktivisering enn gjennomsnittet (men jeg valgte bruksoppdretter bevisst pga det). generelt er de enkle hunder, rolige innendørs, omgjengelige ovenfor andre hunder, generelt frisk rase, og de blir gamle. (80 % er friske og blir eldre enn 11 år -tall fra forelesning om rasen).
Etter å ha hatt min andel av syke hunder, og hunder med diverse "brister" er jeg strålende fornøyd med både min egen springer og de jeg møter i ulike hundemiljøer jeg ferdes i (inkl spanielklubben). Min har for eksempel ikke lyd innendørs, overhodet.
Jeg trodde aldri selv jeg skulle anskaffe meg springer (jeg likte i utgangspunktet ikke utseendet veldig), men utfra alt det andre med rasen så ble det springer likevel. Og nå må jeg si at jeg virkelig elsker springeren min og syns hun har et tiltalende utseende. Så en del slike "ytre preferanser" endrer seg når man har en enkel hund man mentalt er veldig på nett med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kaja skrev:

 

 

25 minutter siden, enna skrev:

Hvis du kan se bort fra "hva du enn ikke liker" hos engelsk springer, så ta en liten ekstra titt på den rasen også.
Min er nok mer energisk og krevende ift aktivisering enn gjennomsnittet (men jeg valgte bruksoppdretter bevisst pga det). generelt er de enkle hunder, rolige innendørs, omgjengelige ovenfor andre hunder, generelt frisk rase, og de blir gamle. (80 % er friske og blir eldre enn 11 år -tall fra forelesning om rasen).
Etter å ha hatt min andel av syke hunder, og hunder med diverse "brister" er jeg strålende fornøyd med både min egen springer og de jeg møter i ulike hundemiljøer jeg ferdes i (inkl spanielklubben). Min har for eksempel ikke lyd innendørs, overhodet.
Jeg trodde aldri selv jeg skulle anskaffe meg springer (jeg likte i utgangspunktet ikke utseendet veldig), men utfra alt det andre med rasen så ble det springer likevel. Og nå må jeg si at jeg virkelig elsker springeren min og syns hun har et tiltalende utseende. Så en del slike "ytre preferanser" endrer seg når man har en enkel hund man mentalt er veldig på nett med.

Utseendet er ikke så viktig, for å bruke en klisjè, det er det indre som teller. For min del så er utseende jeg ikke 'liker' knyttet en hel del sammen med helse/funksjonalitet. F.eks syns jeg kortsnutede raser og andre med misdannelser er lite tiltalende nettopp på grunn av konsekvensene det har for individet. Jeg er ikke så keen på lange ører med mye pels, erfaringsmessig kan det by på problemer :/  Jeg ser av undersøkelsen at ca 50 % rapporterer diverse hudproblemer, det syns jeg er mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, QUEST said:

 

Utseendet er ikke så viktig, for å bruke en klisjè, det er det indre som teller. For min del så er utseende jeg ikke 'liker' knyttet en hel del sammen med helse/funksjonalitet. F.eks syns jeg kortsnutede raser og andre med misdannelser er lite tiltalende nettopp på grunn av konsekvensene det har for individet. Jeg er ikke så keen på lange ører med mye pels, erfaringsmessig kan det by på problemer :/  Jeg ser av undersøkelsen at ca 50 % rapporterer diverse hudproblemer, det syns jeg er mye. 

De 50 % er alt fra helt lette hendelser (som for eksempel avgrenset utbrudd av våteksem etter at man ikke har tørket hunden skikkelig), til "skikkelig" problem. Så det tallet sier ikke så mye om alvorlighetsgrad.
Hvis man steller hunden, klipper rundt øregang jevnlig og børster pels en gang i uka, så blir der lite problemer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte ikke noe om størrelse i hovedinnlegget ditt så jeg foreslår schipperke jeg. Knalltøffe, morsomme og friske hunder som røyter, lever lenge og fungerer fint i flokk. Men de er små da og kan bjeffe en del, med mindre det tas tak i fra starten av. Jeg kjenner riktignok bare ett individ, men i følge eier er den frøkna veldig rasetypisk og hun er fantastisk omgjengelig og sjarmerende og ikke spesielt bjeffete. :)

Siden du nevnte puddel så kan jeg på det sterkeste anbefale storpuddel. Robuste, glade klovner som har lite lyd og også har en annen ro over seg enn de mindre variantene - synes jeg. Puddel er rasen i mitt :heart: Ikke sikler den og ikke røyter den og den lukter akkurat så godt som du vil, for den må vaskes og stelles. :)  Kram snø blir mindre problematisk med kortklippet pels og litt showshine og dekken/dress. Ang ørebetennelser er det veldig linjeavhengig synes jeg. Enkelte oppdrettere mener det er helt vanlig med ørebetennelser, andre oppdrettere opplever det svært sjelden, ofte har det også litt med informasjonen eieren får ifht ørestell. Blir det stadig plukket og pelt i ørene kan det skapes problemer ut av friske ører også.  Våteksem som er nevnt er ikke et problem på puddel, jeg har faktisk aldri hørt om våteksem på puddel noen gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemen; schipperke har jeg endel erfaring med, de er fine hunder men etter min erfaring litt for løsmunnede..:P Puddel.. Jeg er faktisk veldig svak for pudler , det store minuset i mine øyne er pelsen..Løshår plager meg ikke, jeg har da støvsuger ☺️ Jeg har mest erfaring med de små variantene, storpuddel har jeg liten egen erfaring med. Jeg har sett endel beskriver storpuddel som en brukshund, altså noe mer krevende enn en 'familiehund'. Det kunne vært interessant og høre andres erfaring her. :) Hvordan er det f.eks med jaktinstinkt på de store? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Lemen; schipperke har jeg endel erfaring med, de er fine hunder men etter min erfaring litt for løsmunnede..:P Puddel.. Jeg er faktisk veldig svak for pudler , det store minuset i mine øyne er pelsen..Løshår plager meg ikke, jeg har da støvsuger ☺️ Jeg har mest erfaring med de små variantene, storpuddel har jeg liten egen erfaring med. Jeg har sett endel beskriver storpuddel som en brukshund, altså noe mer krevende enn en 'familiehund'. Det kunne vært interessant og høre andres erfaring her. :) Hvordan er det f.eks med jaktinstinkt på de store? 

Men schipperke er jo så søte! :ahappy: Hadde de fantes i røytefri utgave hadde jeg villet hatt en. :)

Min egen storpuddel og andre fra samme linjer hadde/har stort jaktinnstinkt, såpass at en av de ble brukt på rypejakt, dette er en del år siden og da var det ganske uvanlig å jakte med puddel. Nå finnes det flere som satser på "brukspuddel", deriblant jakt, men det er fremdeles veldig få som driver med det. Jeg vil si at jaktinstinktet absolutt er kontrollerbart, dette er smarte hunder som fort finner ut av hva slags oppførsel som lønner seg. Jeg vet om storpudler som har tatt katter, men det er unntaket og ikke regelen. De fleste storpudler jeg kjenner bor med katter faktisk og alle jeg kjenner fungerer godt som en familiehund. Personlig tror jeg at mange førstegangshundeiere blir overrasket over at det bor noe mer i en puddel enn bare sofakos og tripping på tur. Originalt var den en vannapporterende fuglehund og den har mer eller mindre jaktinstinkt samt at den kan kreve en del mosjon. Jeg ble overrasket selv da jeg kjøpte min storpuddel som første hund. :)  Men igjen det er store linjeforskjeller ute å går, jeg har sett MH hvor storpuddelene ikke har jakt i det hele tatt. Det finnes et par(?) oppdrettere som satser på "brukspuddel" og vil ha eiere som bruker puddelen mye mer, men resten avler familiehunder. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra de rasene som allerede er nevnt, hva med lagotto? Krever klipp og pelsstell, har endel vokt i seg og kan være noe reservert (som etter min mening ikke alltid er negativt). Utenom det virker de som fine allround hunder som er med på det meste :-)

Av rasene nevnt synes jeg puddel, whippet og dsg var de beste forslagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

Hvis jeg ikke hadde hatt god kjennskap til rasen og vet hvordan en bra whippet skal være, så hadde jeg antagelig også ment at den gjengse whippet i dag, var utmerkede hunder. Hvis jeg aldri hadde kjørt annet enn halvdårlige skrapbiler, så hadde jeg ikke visst hvordan det var og kjøre en bil med utmerket komfort og gode kjøre-egenskaper. Jeg hadde antagelig vært greit fornøyd med 'vrakene' Hvis jeg derimot var vant med utmerkede biler, så ville skrapbilene fremstå som akkurat det, nemlig skrap..

Tja, jeg er nybegynner på whippet, men ikke på hund. Og en hund er godt sammenskrudd i hodet uansett om det er den eller den rasen. Jeg regner ikke min for å ha god mentalitet, whippet som rase tatt i betraktning, men som hund. I samfunnet. Måten hun håndterer livets utfordringer og hvordan hun ter seg og oppfører seg i samfunnet og eller situasjoner og miljøer vi måtte komme opp i. Jeg baserer ikke min oppfatning av godt gemytt/mentalitet basert på rase, men på hund generelt og slik jeg mener en hun bør være, og hva den bør tåle, og da spiller rase liten rolle. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med sprettballen her. Nå er min whippet bare 6 mnd gammel, men alt av utfordringer som viser hvordan hunden er skrudd sammen mentalt viser ingen "brister" hittil. Hun er veldig turbovalp som vet hva hun vil, men heller det enn en treg sak som bare ligger i et hjørne.

Ut fra alle kriterier og avfeiinger så ser det mer og mer ut som en sånn kosebamsehund fra Ikea er det du er på jakt etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier? Jeg har virkelig fått sansen for de etter at ei venninne kjøpte seg en. Myk, sosial til både folk og hund, ikke noe nevnverdig jaktinstinkt, så og si ikke lyd, lettstelt pels, hendig størrelsen, litt "dum og deilig"-type. Enkel hund som man omtrent kan ha med seg overalt. :)

Eller hva med wheaten terrier?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2016 at 7:13 PM, QUEST skrev:

Nå er det ingen som helst planer om 'påfyll' av familiemedlemmer med det første men det hender selvfølgelig at man tenker fremover. Det er  flere raser jeg kunne tenkt meg men som regel er det ett eller annet med helse eller egenskaper som setter en stopper. Det kan jo dog godt være at 'drømmerasen' finnes, bare at jeg ikke har tenkt på den. :) Basert på følgende kriterier( de viktigste først) hvilken rase(r) ville dere anbefalt? 

Helse/forventet levealder : raser der det er relativt stor sannsynlighet for livstruende/ invalidiserende skader/sykdommerer ikke aktuelle. Jeg anser at forventet levealder under 12-14 år, er for kort. 

Utseende : selvfølgelig har jeg mine preferanser men helse og gemytt er langt viktigere. Dog er følgende helt uaktuellt; kortsnutede raser, kortbente( som i dachs) raser med hengende øyelokk, hudfolder og hengende lepper. 

Pels : Jeg drømte aldri om å bli frisør.. Kort sagt, pels bør helst falle av, av seg selv eventuellt få litt hjelp med børste. Støvsuger er en gjev oppfinnelse.. Viktig! Rasen må ikke lukte vondt! Får håpe ikke de 'berørte' tar det ille opp men f.eks de bassets og blodhunder jeg har møtt, kunne jeg ikke ha hatt i hus.. De stinker virkelig..? Hundene ligger i sengene og i stoler/ sofaer, så illeluktende raser er no,no..

Egenskaper : Alfa og omega.. Rasen må fungere i flokk også uten tilsyn. Dvs at jeg kan dra hjemmefra i nokså trygg forvissing om at det er samme antall hunder , når jeg kommer hjem, som da jeg dro. Hundene har tilgang til hele huset, bur/ egne rom, brukes ikke. 

Jeg har ingen interesse av såkalte 'hundesporter' ( agility, lydighet, spor, jakt osv) så raser som trenger mye mental stimulans i form av slik treni g , er ikke interessante. 

 

Hundene er familiemedlemmer og turkamerater, raser med stort jaktinstinkt er således ikke aktuelle. 

Jeg har ingenting imot at hundene sier i fra når noen kommer, det er bare positivt men.. det er ønskelig at de sier ifra, først når noen virkelig  kommer på døra/ inntil hagegjerdet. Raser som varsler om 'alt som rører seg' i en radius på 100 meter, er i overkant.. 

Det var  de viktigste punktene, tror jeg, så nå er jeg spent på om jeg får noen raseforslag , jeg allerede ikke har tenkt på :)

Rhodesian ridgeback :)

Levealder /helse: må sjekke linjer, men mange lever til de er 10-12+ år. Noe allergi og kreft, dessverre. 

Utseende: verdens fineste :innocent:

Pels: kort, røyter, lukter ikke. Elsker sove i seng/sofa med dyner og teppet :ahappy:

Flokkhunder! Elsker sove inntil og oppå hverandre. Ikke hørt om utpreget separasjonsangst, kun oppfinnsomme unghunder :P

Jakt: de er opprinnelig jakthunder, og jakter med syn. Så dette slår ut ulikt. Men de jakter ikke på egen hånd  og vil nok heller holde seg med flokken. De få gangene jeg har opplevd at en rr har stukket har de vært tilbake innen 1-5 min. 

Kule hunder, man kan få alt fra de som tusler rundt med flokken til de som er aktive innen spor og rallylydighet. Jeg ønsker gi min rr variasjon innen både fysisk og mental trening, men rr hadde trivdes som del av en flokk med daglige turer i skogen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tuvane skrev:

Med mindre du går for kosedyr, så må jo whippet være den ideelle rasen her.

Så å si null pelsstell, lukter ikke, sikler ikke, friske med lang levealder, rolige inne, aktive ute, sover i sofaen mens du er borte...

Enig, den treffer jo alle kriterier slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Emilie skrev:

Denne krabaten innfrir nok alle kravene dine. 

41m1IgGCgYL.jpg

 

Jeg har en sånn hund og en whippet. Hunden over lukter ikke, tenger ikke luftes (har ikke luftet den på 3 år :aww: ), ruller seg ikke i bæsj og sparker meg ikke ut av sengen  :aww: Whippeten derimot, ruller seg i bæsj så den lukter, den fiser, den må luftes og den sparker meg ut av sengen. Til gjengjeld så ler jeg mer av whippeten enn av hunden over :lol: 

 

Litt seriøst: Jeg lurer litt på hvordan whippeten var før i tiden siden rasen nå ikke er riktig skrudd sammen verken i hodet eller kropp.

Nå er dette min første whippet, og jeg har bare hatt han i litt over 1 år. Men jeg har hatt flere hunder (forskjellige raser) før det, og det som slår meg er at whippeten min er veldig godt skrudd sammen i hodet og kropp. Han har en mentalitet som jeg bare kunne drømme om før, som jeg ikke trodde egentlig fantes. Nå kan det jo hende at jeg har vært griseheldig med min, men av det jeg leser på nettet og hører ellers så opplever jeg at veldig mange av whippetene er sånn. 

Jeg prøver ikke å pushe på deg whippet TS, for det har jeg ikke noe ønske eller glede av. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvor den dårlige mentaliteten og kroppen til rasen er?  

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg har en sånn hund og en whippet. Hunden over lukter ikke, tenger ikke luftes (har ikke luftet den på 3 år :aww: ), ruller seg ikke i bæsj og sparker meg ikke ut av sengen  :aww: Whippeten derimot, ruller seg i bæsj så den lukter, den fiser, den må luftes og den sparker meg ut av sengen. Til gjengjeld så ler jeg mer av whippeten enn av hunden over :lol: 

 

Litt seriøst: Jeg lurer litt på hvordan whippeten var før i tiden siden rasen nå ikke er riktig skrudd sammen verken i hodet eller kropp.

Nå er dette min første whippet, og jeg har bare hatt han i litt over 1 år. Men jeg har hatt flere hunder (forskjellige raser) før det, og det som slår meg er at whippeten min er veldig godt skrudd sammen i hodet og kropp. Han har en mentalitet som jeg bare kunne drømme om før, som jeg ikke trodde egentlig fantes. Nå kan det jo hende at jeg har vært griseheldig med min, men av det jeg leser på nettet og hører ellers så opplever jeg at veldig mange av whippetene er sånn. 

Jeg prøver ikke å pushe på deg whippet TS, for det har jeg ikke noe ønske eller glede av. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvor den dårlige mentaliteten og kroppen til rasen er?  

 

Hva som er dårlig kropp kommer an på hva du skal bruke hunden til da ;) Og det er en del overdrevet forsiktige whippetee. Men ellers helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Hva som er dårlig kropp kommer an på hva du skal bruke hunden til da ;) Og det er en del overdrevet forsiktige whippetee. Men ellers helt enig :)

TS skal jo ikke bruke hunden til annet enn tur og familiehund slik jeg leser det. Whippeten har jo en funksjonell kropp.

Ang. forsiktige whippeter så er jeg helt enig. Har truffet flere jeg synes virker veike, men der tror jeg oppdretter har mye å si. De jeg har truffet fra min hund sitt oppdrett, fra forskjellige kombinasjoner har vært både sosiale og stødige hunder. Det avhenger av hva oppdretter vektlegger i avlen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Hva som er dårlig kropp kommer an på hva du skal bruke hunden til da ;) Og det er en del overdrevet forsiktige whippetee. Men ellers helt enig :)

Kan du spesifisere dette litt mer? Tenker at en hund skal være fryktelig dårlig konstruert for å ikke kunne være en aktiv familie/turhund.

Er ikke uenig med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste en whippet vil kunne slite litt med er å være med på overnattingsturer på vinteren, hvis man ikke vil ha de i soveposen sammen med deg.  Ellers er de spreke atleter som kan brukes til det meste.

Jeg har selv "stor"  utgave, greyhound og jeg syns ikke de er veike eller pinglete på noe vis. Naturligvis vil de fryse i kulden pga mangel på pels og man må da bruke klær på dem, men ellers er de med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...