Gå til innhold
Hundesonen.no

vOM


Nea
 Share

Recommended Posts

Gir hundene litt VOM en gang i ny og ne. De har ikke fått Vom på over en måned og de fikk i dag. I dag har de prumpa som bare det og kasta opp og diaré. De pleier ikke det men vanligvis gir jeg de VOM to dager i måneden. Kjøper en stor 5 kilo pølse to ganger i måneden sånn ca. Da jeg er innom dyrebutikken for å handle stæsj samtidig. Hundene får også noen ganger en hvit tørr bæsj av VOm også andre ganger. Lurer på om det er dumt å fore med VOM litt innimellom enn hver dag som fullfor. Lurer på om jeg skal slutte å kjøpe VOm i det hele tatt da jeg liker best tørrfor. Har ikke prøvd å fore 100 % med vom en lang periode så vet jo ikke hvordan de ville reagert da. Er det lurt å slutte? På turen i dag så hadde ene av hundene helt løs bæsj og det lukta ekstra ille etter VOM så tror nok jeg skal slutte med Råforing innimellom. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvorfor du fôrer rått innimellom og ikke daglig, men det er mange hunder som reagerer på brå bytter av fôr, uten at det betyr at de ikke tåler maten.

Her har jeg landet på V&H i kuler, veid opp og tint daglig etter hundens vekt (2%). Dette fordeler jeg på to måltider og putter i en ti - femten tørrfôrkuler, heller over litt varmt vann og setter det på benken mens vi er på tur. Jeg blander det til en suppegrøt når vi kommer inn og det er visstnok himla godt og frøken -blir dårlig i magen av det meste- har lite og fast, men ikke sånn v&h smuldrete bæsj.

Jeg bruker V&H sensitive og Eukanuba sensitive. Hunden er liten og spiser ca 130 gram om dagen, til sammen. 3 kilo tørrfôr varer i mange måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet på Vom varierer i forhold til partiene, og ikke minst i forhold til hvor flinke de i dyrebutikken er til å behandle det som frysevarer. Veit om flere butikker som er sløve og kan la kjøttet stå ute en stund får det går videre til fryseren (og det kan gjerne stå i steiksol..).. Jeg er skeptisk til vom pga mye dårlig kvalitet innimellom, men fôrer også delvis på vom med laks nå for å få opp vekta på hundene. 

Har hatt hunder som har blitt dårlige av noen partier (noen har vært så dårlige at hundene har nekta å spise, og de er glupske..), men stort sett funker det veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest HestHundKatt

Jeg har kjøpt vom som har vært muggen, det var grønne flekker på de. Jeg vet nå at dyrebutikken ikke var (er?) flinke til å legge maten raskt i fryseren. Maten kan stå ute i stekende solskinn lenge før de tar den inn. Maten var steinhard da jeg kjøpte den, og like hard da jeg la den i min egen gode fryser, så det var ikke min feil slik de påstod. Vet om flere som har opplevd det samme. Enda en god grunn til å lage hundematen selv.

Det hadde forresten vært bra om produsenten begynte å lage tydelig datostempel på maten. Noen ganger er det umulig å se hva det står, og da vet man jo ikke hvor gammel maten er. Jeg skal spørre om de kan fikse det snart. Det er vel flere som ønsker å kunne se datostempelet på maten hver gang? 

Dette var ikke helt det trådstarter spurte om, men :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg handler av en som selger store partier av vom og hundemat og har til gode å oppleve dårlig mat fra han. Men det virker som varene fort havnet i frysekonteinere da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også direkte fra produsent, og har ikke opplevd dårlig parti.

Tror problemet heller ligger hos dyrebutikker som ikke behandler det riktig.

Tilbake til hovedinnlegget, så kan det jo alltids hende at det handler om at hundene dine ikke tåler brå fórbytter. Jeg har derimot ikke opplevd det på min. Han er hundre ganger bedre på vom enn tørrfór, uansett om han får vom hver dag, eller sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men dere som kjøper direktesendte fra produsenten... Hvor mye må en kjøpe av gangen om en henter selv? Har ikke plass til mer enn kanskje to 20 kg blokker i fryseren her, med mindre jeg finner en fryser til å ha i leiligheten nede da [emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Polfarer skrev:

Litt OT, men dere som kjøper direktesendte fra produsenten... Hvor mye må en kjøpe av gangen om en henter selv? Har ikke plass til mer enn kanskje to 20 kg blokker i fryseren her, med mindre jeg finner en fryser til å ha i leiligheten nede da emoji14.png

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

200kg, der finnes en FB-gruppe for folk som ønsker å gå sammen og bestille :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Polfarer skrev: Litt OT, men dere som kjøper direktesendte fra produsenten... Hvor mye må en kjøpe av gangen om en henter selv? Har ikke plass til mer enn kanskje to 20 kg blokker i fryseren her, med mindre jeg finner en fryser til å ha i leiligheten nede da [emoji14]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

200kg, der finnes en FB-gruppe for folk som ønsker å gå sammen og bestille [emoji4] 

Takk :) Gjelder det også om en henter selv?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Eller får tilkjørt. Ved kjøp av 200 kg får man best pris, og kan få levert. Mindre kvanta kan kjøpes på fabrikken, men da er det noe dyrere :)

Så kjekt! Det var nemlig ikke beskjeden vi fikk når vi ringte for å handle mindre enn 200kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, maysofie skrev:

Så kjekt! Det var nemlig ikke beskjeden vi fikk når vi ringte for å handle mindre enn 200kg.

Å, nei kanskje de har gjort om på det??? 

red: men det er rart, for årets prisliste for privatkunder inneholder kg priser på de ulike tingene ved små-kjøp. Det er kun storforbruker rabatten som krever kjøp på 200kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr det gått bra tidligere så er det jo ikke noe i veien for å prøve flere ganger om du ønsker det, da er det jo antagelig noe som var annerledes denne gangen det ikke fikk bra og det trenger jo ikke å være hunden, det kan være at det var noe galt med maten. Evt så kan du jo prøve å gi litt mindre i gangen, bare som en snack og ikke som et helt måltid? Da får de jo litt godis, men det blir kanskje ikke like hardt for magen som det blir om du bytter ut hele måltidet med vom en sjelden gang?

Men 5 kg pølse til to hunder to måltider pr mnd? Blir ikke det forferdelig mye? Kanskje det er derfor de ble dårlige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...