Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerhund nektet adgang på museum


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Blind småbarnsmor nektet adgang til barnas museum med førerhund:

- Dyr ingen adgang

Kommunikasjonssjef i Kode, Eirik Kydland, bekrefter at sikkerhetsinstruksen ikke tillater hunder eller andre dyr å slippe inn på kunstmuseene.

hund1.jpg?updated=090720161323
FØRERHUND: Kode tillater ikke hunder eller andre dyr å slippe inn på kunstmuseene. Det inkluderer førerhunden Quizzy. 
 SIGRID HAALAND

- Det stemmer at dyr ikke har tilgang. Dette informeres det også om på nettsiden og i resepsjon. Det er på grunn av sikkerheten. Det finnes museumsgjenstander av stor verdi også i KunstLab. Derfor står dette i vår sikkerhetsinstruks. Vi er et museum med fokus på høy sikkerhet, sier Kydland.

Han påpeker også at hunder ikke slipper inn av hensyn til andre gjester.

- Vi må også ta hensyn til andre besøkende. De kan ha allergier eller være redde for hunder, det gjelder også førerhunder, sier Kydland.

 

 

 

 

NKK har også skrevet om saken:

For mange synshemmede er førerhunden det som er med på skape en selvstendig og aktiv hverdag. 

- Å nekte en førerhund adgang på denne måten er et åpenbart brudd på loven. Det er svært skuffende at synshemmende og andre som er avhengig av hunden i hverdagen, nektes tilgang til det offentlige rom. Førerhunder, servicehunder og tjenestehunder har en enorm verdi for både samfunnet og mennesket. Da er det opp til samfunnet å tilrettelegge for de får gjort jobben sin på best mulig måte, sier NKKs admininstrerende direktør Trine Hage.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell minst like stor risiko å slippe inn barn på det museet som en godt oppdratt førerhund.. Trist at det skal være så vanskelig å få med seg sårt tiltrengte servicehunder i offentlig rom, noen kan være redde og noen kan være allergiske, men de har vell måttet risikere å passere hunder på sin vei til museet også og allergier er de vell omtrent like utsatt for så lenge de slipper inn dyreeiere som antagelig har med seg hår og andre partikler i klær og slikt.. 

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en stygg sak, og det er flott at det kommer i avisen. Den eneste måten vi får slutt på dette tullet er at det straffer seg å nekte førerhunder adgang. Både med tanke på loven, men også med tanke på besøkende. Nå er det ikke aktuelt for meg uansett, men jeg ville ikke vært interessert i å dra dit etter å ha hørt om denne saken.

Jeg klarer ikke å slutte å tenke på ungene, jeg. Tenk at to små gutter i dette landet skal få oppleve at deres mor blir nektet adgang et sted fordi hun er blind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er selv førerhundbruker, og vi møtes enkelte ganger med den samme holdningen på restauranter og i drosjer, selv om de da bryter norsk lov. Jeg er ikke redd for å si det, men "verstingene" når det kommer til drosjenæringen, er Norgestaxi. Mulig det er minoritetsdiskriminering, men de diskriminerer meg som førerhund, og jeg tror det ofte skyldes at det er drosjesjåfører med minoritetsbakgrunn som sitter bak rattet. Den samme holdningen, kanskje verre, finner du i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...