Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykkel til trening av hund + sykle med hund og barn.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Har syklet endel med Skessa og vi elsker det begge to. Har hittil bare brukt sykkelen til mannen men ser at dette vil jeg fortsette med, og vil derfor invistere i egen sykkel. 

En annen ting er at jeg jo har en datter på 3 år. Å ta henne med på sykkel vil gi større muligheter til å komme oss ut i marka, til badevann o.l 
Da har jeg to valg, sykkelsete og sykkelvogn. 

Skessa er en liten tispe på 44 cm og 12 kg. Jeg vil jo gjerne ha Skessa foran i trekk selv om datter er med. Eller blir det for tungt? Jeg tråkker jo selv, men jeg kan ikke nok til å vurdere hvor mye det blir å trekke i forhold til vekt av sykkel og "utstyr." Hva styrer hvor mye vekt hunden må trekke, kun hvor mye jeg tråkker selv eller har vekt på passasjerer og utstyr mye å si? Er barnesete eller vogn best med dette i tankene?
(Sikkerhetsmessig er jeg ikke bekymret, veldig lydig og grei hund.) 

Går jeg for sete må sykkelen ha ramme, går jeg for vogn er det mer å velge i av sykler. Sete er billigere, vogn har plass til to barn om det skulle bli aktuelt. 

Så jeg lurer altså på:

1. Tips til sykkel som passer til sykling med hund på grusveier i marka. Gjerne en jeg kan dra å kjøpe på sportsbutikk i løpet av uka. (Vi er hjemme på sommerferie nå så orker ikke vente på posten.) Prisklasse: Ikke mye over 5000. 

2. Tilbakemeldinger på dette med mer vekt på sykkelen i forhold til hunden. :) 

(Edit: Ellie vil løpe med på "familietur", hun trekker dog ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.xxl.no/merida-big-seven-striker-16-terrengsykkel/p/1118743_1_style denne er veldig mye sykkel for pengene, hadde en sånn (den ble dessverre stjålet) og var fantastisk fornøyd med den. Ekstra pluss for hydraulisk skivebrems og større hjul

Dameversjon av samme sykkel https://www.xxl.no/merida-juliet-seven-striker-16-terrengsykkel/p/1118744_1_style

 

Evt denne, billigere, god holdbarhet/driftsikker (har hatt denne før), minus for vanlig v-brems, men absolutt verdt de få kr den koster. https://www.xxl.no/merida-matts-redwood-no-16-terrengsykkel/p/1118738_1_style 

Eller denne https://www.xxl.no/merida-juliet-woodland-d-16-terrengsykkel/p/1118742_1_style, mellomtingen mellom de to over, normal hjulstr, men med hydrauliske skivebremser :) 

Usikker på hvor gammel barnet er og når slike kan brukes, men et alternativ til henger og sete https://www.xxl.no/merida-afterbike-20-1-speed-pahengssykkel-barn/p/1097706_1_style 

Hva som er smart å velge av sete eller tilhenger er vell smak og behag, ang vekt så gjør det nok ikke så mye, de tilpasser seg jo, er det tyngre så går nok tempo ned litt og ellers trekker de jo uansett ikke mer enn de greier, det blir bare mer for deg å hjelpe til der det blir tungt. På flatmark greier de nok å trekke ganske mye uansett, er evt bare oppstartene som er litt tunge, men der får hun vell hjelp uansett og når det triller så krever det ikke så mye å holde seg i gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sykkelvogn og jeg hadde glatt valgt det over sete om jeg skulle sykle med hund, (egentlig uansett). Syns barnet sitter tryggere og bedre i vogn kontra sete + pluss at sete gir et litt snodig tyngdepunkt bakpå som tar litt tid å vende seg til. Men er nok endel smak og behag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Raksha skrev:

Vi har sykkelvogn og jeg hadde glatt valgt det over sete om jeg skulle sykle med hund, (egentlig uansett). Syns barnet sitter tryggere og bedre i vogn kontra sete + pluss at sete gir et litt snodig tyngdepunkt bakpå som tar litt tid å vende seg til. Men er nok endel smak og behag. 

 

Takk for tilbakemelding,  heller mot vogn jeg også. :)

Så var det hvor mye man skal legge i den da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvor mye de belaster seg klarer somoftest hunden justere selv :) 

ikke at jeg har barn, men jeg hadde gått for vogn. Tenker at man også har glede av det senere på utflukter feks og ha ting i når hun selv begynner sykle eller noen andre har barnesete på sin sykkel. Bare en tanke jeg fikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvor mye de belaster seg klarer somoftest hunden justere selv :) 

ikke at jeg har barn, men jeg hadde gått for vogn. Tenker at man også har glede av det senere på utflukter feks og ha ting i når hun selv begynner sykle eller noen andre har barnesete på sin sykkel. Bare en tanke jeg fikk :) 

Godt å høre! 

Og det var en lur tanke egentlig! Når vi skal på telttur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg tenker at hun kommer til å lære seg å sykle ganske snart (vår yngste var 4 da hun lærte å sykle), og da vil hun neppe sitte i vogna, så den får kanskje kort brukstid. Men som Jeanette skriver så er jo vogna kjekk å ha til å ha andre ting i senere :)

Jeg har tenkt på det og, men hvor langt orker er en fireåring å sykle?  Ser for meg at det bare blir i nærområde og at når man skal lengre så kan vognen være grei å ha en stund til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marie skrev:

Jeg har tenkt på det og, men hvor langt orker er en fireåring å sykle?  Ser for meg at det bare blir i nærområde og at når man skal lengre så kan vognen være grei å ha en stund til? :)

Ja, hvis hun vil sitte i vognen lenger, så kan dere helt sikkert ha nytte av den lenge, men det var ikke noe alternativ her :P Når det er sagt så har vi ei som er tre år eldre som lærte å sykle litt senere, og når de begge er må så kommer vi oss ikke langt uansett. Ca 4-5 km er omtrent så langt som femåringen sykler i år. Omtrent det samme i fjor også, men sa med en del pauser. Man skal ha mye tålmodighet som voksen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Malamuten skrev:

https://www.xxl.no/merida-big-seven-striker-16-terrengsykkel/p/1118743_1_style denne er veldig mye sykkel for pengene, hadde en sånn (den ble dessverre stjålet) og var fantastisk fornøyd med den. Ekstra pluss for hydraulisk skivebrems og større hjul

Dameversjon av samme sykkel https://www.xxl.no/merida-juliet-seven-striker-16-terrengsykkel/p/1118744_1_style

 

Evt denne, billigere, god holdbarhet/driftsikker (har hatt denne før), minus for vanlig v-brems, men absolutt verdt de få kr den koster. https://www.xxl.no/merida-matts-redwood-no-16-terrengsykkel/p/1118738_1_style 

Eller denne https://www.xxl.no/merida-juliet-woodland-d-16-terrengsykkel/p/1118742_1_style, mellomtingen mellom de to over, normal hjulstr, men med hydrauliske skivebremser :) 

Usikker på hvor gammel barnet er og når slike kan brukes, men et alternativ til henger og sete https://www.xxl.no/merida-afterbike-20-1-speed-pahengssykkel-barn/p/1097706_1_style 

Hva som er smart å velge av sete eller tilhenger er vell smak og behag, ang vekt så gjør det nok ikke så mye, de tilpasser seg jo, er det tyngre så går nok tempo ned litt og ellers trekker de jo uansett ikke mer enn de greier, det blir bare mer for deg å hjelpe til der det blir tungt. På flatmark greier de nok å trekke ganske mye uansett, er evt bare oppstartene som er litt tunge, men der får hun vell hjelp uansett og når det triller så krever det ikke så mye å holde seg i gang. :) 

Hei igjen,  ser at de også har noen fine hybridsykler, med hjulstørrelse 28 og hydraulisk skivebrems. Men var det noen grunn til at alle du foreslo er terrengsykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

Hei igjen,  ser at de også har noen fine hybridsykler, med hjulstørrelse 28 og hydraulisk skivebrems. Men var det noen grunn til at alle du foreslo er terrengsykler?

Med mindre du sykler bare på asfalt eller grusveier som er så satt og uten stein at de er som å sykle på asfalt,  så er det det jeg vil anbefale ihvertfall. Har ikke hatt hybrid selv, men det jeg har hørt fra kjentfolk (vurderte det selv ved sist kjøp) så er det liksom hverken fugl eller fisk. De er greie på asfalt selvsagt, men ikke like bra som landeveissykler og på grus eller i marka så er de håpløse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Med mindre du sykler bare på asfalt eller grusveier som er så satt og uten stein at de er som å sykle på asfalt,  så er det det jeg vil anbefale ihvertfall. Har ikke hatt hybrid selv, men det jeg har hørt fra kjentfolk (vurderte det selv ved sist kjøp) så er det liksom hverken fugl eller fisk. De er greie på asfalt selvsagt, men ikke like bra som landeveissykler og på grus eller i marka så er de håpløse. 

Takk for tilbakemelding! ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg slå et slag for hybridsykkelen! Jeg har en som er helt fantastisk lett og god å sykle på, men som også er strålende å bruke i marka. Har du virkelig tenkt deg ut i terrenget, er jo terrengsykkel best, men hvis du først og fremst skal sykle på grusveier i marka, synes jeg du skal vurdere en hybrid med litt ordentlige dekk.

Sånn for å gjøre det lettere for deg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marie skrev:

Jeg har tenkt på det og, men hvor langt orker er en fireåring å sykle?  Ser for meg at det bare blir i nærområde og at når man skal lengre så kan vognen være grei å ha en stund til? :)

Det varierer veldig. På barnet og på sykkelen de sykler på (vekt). H syklet uten støttehjul da han var tre. Vi har investert i en bra sykkel til ham, og vi sykler på familieturer som har vært opp i to mil nå som han er fem. Han er veldig glad i å sykle, andre barn har liten interesse. Men her der kjenner du J best. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AstridN skrev:

Da må jeg slå et slag for hybridsykkelen! Jeg har en som er helt fantastisk lett og god å sykle på, men som også er strålende å bruke i marka. Har du virkelig tenkt deg ut i terrenget, er jo terrengsykkel best, men hvis du først og fremst skal sykle på grusveier i marka, synes jeg du skal vurdere en hybrid med litt ordentlige dekk.

Sånn for å gjøre det lettere for deg ;)

Om man tar en med skikkelige dekk, hva blir da egentlig forskjellen på den hybridsykkelen og terrengsykkel? Ser på xxl at de hybridsyklene med skikkelige dekk veier like mye som terrengsyklene og ser relativt like ut, pluss at grovere dekk vil vel ta vekk "landeveisdelen" av sykkelen ifht at den skal triller lettere etc..? (spør siden jeg vurderer det selv ifht mindre vekt, lettere å sykle om man skal sykle transport etapper etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AstridN skrev: Da må jeg slå et slag for hybridsykkelen! Jeg har en som er helt fantastisk lett og god å sykle på, men som også er strålende å bruke i marka. Har du virkelig tenkt deg ut i terrenget, er jo terrengsykkel best, men hvis du først og fremst skal sykle på grusveier i marka, synes jeg du skal vurdere en hybrid med litt ordentlige dekk.

Sånn for å gjøre det lettere for deg [emoji6]

Om man tar en med skikkelige dekk, hva blir da egentlig forskjellen på den hybridsykkelen og terrengsykkel? Ser på xxl at de hybridsyklene med skikkelige dekk veier like mye som terrengsyklene og ser relativt like ut, pluss at grovere dekk vil vel ta vekk "landeveisdelen" av sykkelen ifht at den skal triller lettere etc..? (spør siden jeg vurderer det selv ifht mindre vekt, lettere å sykle om man skal sykle transport etapper etc)

Det kommer vel an på hva man mener med "skikkelige" dekk. Min hybrid (av merket Trek, husker ikke modell) har brede nok dekk til å fungere kjempefint på grusveier, men er likevel mye lettere enn vanlige terrengsykler og er super også til bysykling. Men jeg ville holdt meg unna stier, da.

Skal sjekke modell og vekt senere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hybridsykkel og sykler på grusveier for det meste - den har litt breiere dekk enn en del andre modeller av hybridsykkel. Jeg savner dempinga litt når det går fort og det er mye humper, men ellers gjør jeg det ikke. Jeg sykler minimalt på stier og da uten hund i trekk. 

Jeg sliter litt med nakke og rygg og synes jeg har bedre sittestilling på en hybridsykkel enn på en terrengsykkel, jeg får sittet rettere i ryggen og kommer ikke så fram over styret. Jeg har denne hybridsykkelen
https://www.gsport.no/produkt/180005/diamant-union-20-sykkel

Veldig god sykkel iallefall. Men jeg vet ikke om jeg kommer til å angre på at jeg ikke kjøpte terrengsykkel altså... men av de jeg prøvde i butikken var det den jeg likte best, og butikkmannen mente flere burde kjøpe hybridsykkel (mistenker dog at han aldri hadde syklet med hund noen gang :P ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13654246_10154192929266399_6928875111542

13615491_10154192929456399_5112762101373

Det ble terrengsykkelen Malamuten anbefalte:) 
Det ble best i forhold til hva de hadde inne; størrelser, priser osv.

Og en sykkelvogn som kan brukes som vanlig vogn, sykkelvogn og pulk! :D

Prøveturen gikk strålende, måtte dra innom og kjøpe trekkline til Ellie også som var helt ellevill. (Hun trekker ikke når vi jogger.) Godt jeg investerte i gode bremser! :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...