Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlegging av kombinasjoner


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Vi ønsker jo oss en tispevalp neste år. Og det jeg lurer på er hvor lenge før er det vanlig at oppdrettere planlegger kullene sine? :)

Vi ønsker å finne den rette kombinasjonen og ønsker å få hunden på sommerhalvåret. (Da vi ønsker at den vi har nå skal være ca 2 år). 

Så er jeg har så lyst å begynne å undersøke. Har en veldig aktuell oppdretter som visst skal parre to tisper beste år. Men ønsker å sjekke flere alternativer i tilfelle. Er det for tidlig å begynne å spørre rundt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Wildlife skrev:

Hei dere.

Vi ønsker jo oss en tispevalp neste år. Og det jeg lurer på er hvor lenge før er det vanlig at oppdrettere planlegger kullene sine? :)

Vi ønsker å finne den rette kombinasjonen og ønsker å få hunden på sommerhalvåret. (Da vi ønsker at den vi har nå skal være ca 2 år). 

Så er jeg har så lyst å begynne å undersøke. Har en veldig aktuell oppdretter som visst skal parre to tisper beste år. Men ønsker å sjekke flere alternativer i tilfelle. Er det for tidlig å begynne å spørre rundt nå?

Det er nok veldig individuelt, noen har det jo klart fra tispa er valp omtrent, noen en god stund før og andre er nok kanskje litt senere ute, men mange vil jo ikke nødvendigvis offentliggjøre kombinasjonene så tidlig. Og noen venter jo til de vet at tispa er drektig omtrent før de sier noe som helst. Og at de har planlagt betyr jo ikke nødvendigvis at alt er gått i orden enda, kanskje har ikke hannhundeier sagt ja enda, kanskje er det andre ting det står eller faller på som må sees an litt nærmere, osv. Det er jo aldri for tidlig å spørre, men det er ikke sikkert alle har et svar til deg enda nei. Men selv om det ikke er lagt ut på hjemmeside e.l. så kan det jo hende at de har det klart også, og at de synes det er greit å fortelle deg det om du spør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2-3 fremtidige kombinasjoner "i hodet", men jeg vet ikke 100% sikkert om de blir noe av enda av ulike årsaker. Både tispe og hann skal vise mer før jeg vet om de i det hele tatt skal ha kull i noen av planene. I andre planer avhenger det litt av mer undersøking rundt hannen og sist med ikke minst kan det avhenge av når tispa faktisk løper, at det passer å ha kull da. Hvis ikke blir kanskje paringen utsatt til året etter, eller løpet etter. 
Det er med andre ord ganske mange faktorer som spiller inn, derfor sier jeg ikke noe om noen av disse kombinasjonene før det nærmer seg at paringen faktisk skal finne sted. 

Nå har jeg jo også kunngjort en ønsket paring for i år, men så langt samarbeider ikke tispa. Og det er veldig dumt. En ting er at det er dumt for oss som ønsker oss dette kullet, og en valp fra kullet. En annen ting er at det også er veldig dumt for de som ønsker seg en valp fra denne kombinasjonen. Det kan derfor godt være at jeg ikke vil si så mye før tispa i det minste er paret i fremtiden. Ikke om tidspunktet jeg håper på valper i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å spørre det. På vår raset er det jo litt ulikt fokus hos de ulike oppdretterne. Jeg har 2-3 oppdrettere jeg er i kontakt med i forhold til en hannvalp. Han skal ikke i hus før om 1-2 år (tidligst), men har allerede snakka litt med aktuelle oppdrettere om deres fremtidsplaner. De fleste har jo tanker om hvilke hunder som skal i avl i løpet av de neste åra. De har nok ikke kombinasjonene spikra, men kan sikkert fortelle deg om hva de ønsker og hva de ser etter til sine avlshunder. 

Litt nysgjerrig, hvilke oppdretter har du sett deg ut? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heidihj skrev:

Det er bare å spørre det. På vår raset er det jo litt ulikt fokus hos de ulike oppdretterne. Jeg har 2-3 oppdrettere jeg er i kontakt med i forhold til en hannvalp. Han skal ikke i hus før om 1-2 år (tidligst), men har allerede snakka litt med aktuelle oppdrettere om deres fremtidsplaner. De fleste har jo tanker om hvilke hunder som skal i avl i løpet av de neste åra. De har nok ikke kombinasjonene spikra, men kan sikkert fortelle deg om hva de ønsker og hva de ser etter til sine avlshunder. 

Litt nysgjerrig, hvilke oppdretter har du sett deg ut? ? 

Ja det er vare å spørre. Stemmer det. Men føler meg som en tulling når jeg maser så tidlig?

Vi skal ha helt "nye linjer" er planene. Og oppdretteren vi har i tankene har hunder importert fra canada. Liker det jeg har sett av dem veldig godt men dette skal undersøkes mye nærmere og grundig☺ tenker på kennel southern artic (tror det var det) XD..  dette er en rekativt liten oppdretter og de har ikke najanin blod ? vil ha noe annet mtp mulighetene fremover. Men vi skal dra å besøke disse i fremtiden da vi ferierer et lite stykke fra de. På den måten får vi kjenne mere på om dette er riktig for oss. 

Har også sansen for active feet men de skulle visst ha en lengre pause med kull nå etter planen. Neste på lista som skal sjekkes ut er terra polar og inupiat. ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Wildlife skrev:

Ja det er vare å spørre. Stemmer det. Men føler meg som en tulling når jeg maser så tidlig?

Vi skal ha helt "nye linjer" er planene. Og oppdretteren vi har i tankene har hunder importert fra canada. Liker det jeg har sett av dem veldig godt men dette skal undersøkes mye nærmere og grundig☺ tenker på kennel southern artic (tror det var det) XD..  dette er en rekativt liten oppdretter og de har ikke najanin blod ? vil ha noe annet mtp mulighetene fremover. Men vi skal dra å besøke disse i fremtiden da vi ferierer et lite stykke fra de. På den måten får vi kjenne mere på om dette er riktig for oss. 

Har også sansen for active feet men de skulle visst ha en lengre pause med kull nå etter planen. Neste på lista som skal sjekkes ut er terra polar og inupiat. ☺

 

Kjenner alle disse ganske godt :) (bortsett fra inupiat) Flinke folk alle sammen. Selv ser jeg etter noe fra Terra Polar. De har utrolig gode arbeidslinjer, og det er det jeg ønsker meg fremover. Litt heftigere brukshunder :) Men hadde ikke hatt noe problemer med å kjøpt noe fra Jan Roger eller Anita heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Heidihj skrev:

Kjenner alle disse ganske godt :) (bortsett fra inupiat) Flinke folk alle sammen. Selv ser jeg etter noe fra Terra Polar. De har utrolig gode arbeidslinjer, og det er det jeg ønsker meg fremover. Litt heftigere brukshunder :) Men hadde ikke hatt noe problemer med å kjøpt noe fra Jan Roger eller Anita heller. 

 

Fordelen med jan roger og siv anita er at det er kun 2 timer herfra (itillegg til det andre vi har likt). Dette gjør det litt enklere på alle områder mtp besøk før henting evt osv. Terra polar virker som fantastiske hunder ja☺ 

For oss ble najanin litt for stort oppdrett som nybegynnere. Kunne gjerne tenkt oss litt mere samarbeid med oppdretter i starten. Men angrer ikke et sekund på at det ble den det ble.! ☺

Men vil gjerne ha hund fra litt mindre oppdrett hvor det gjerne blir vrukt litt mer tid på hver enkelt valp i de første ukene. (Jeg fikk en 8 uker gammel valp som aldri hadde hatt på seg halsbånd feks.).

Men vi får se. ☺ hvordan alt klaffer med kombinasjoner. Er jo klar over alt ikke går som planlagt alltid. Der har vi så absolutt fått erfare. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Hva er galt med Najanin om jeg tør spørre?!?

:jump:

(Bare tuller, mine shibaer er fra shibaoppdrettet til datteren deres, skjønner at en vil gå utenom veldig brukte linjer, altså).

Vi har hund fra Najanin☺☺kjempefornøyd med han. Men vi ønsker å ha mulighet til kanskje et fremtidig kull?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...