Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for retrieverjakt


Iggy
 Share

Recommended Posts

Er det flere her som driver med retrieverjakt og er på veien mot prøver?

Jeg og Milla (Fak’s/Lærekreden’s) er på veien mot BK, og det hadde vært topp å kunne utveksle erfaringer og diskutere retrieverjakttrening med andre som driver med det samme, og som kanskje også er mer erfarne enn oss. Vi har trent for Åse Tøfte og Heidi Kvan (Meneo hundesenter), og skal gå kurs for Ann Cathrin i høst. Vi har også gått onlinekurs hos jentene fra Apportering till vardag och fest og gått retrieverkurs hos Canis. Planen er å starte BK i høst.

Å se retrieveren i sitt rette element er fantastisk, og det har virkelig lært meg mye om å la hunden jobbe med det den er ment for. Milla har en helt annen iver og glød i jakttreninga enn hun har når vi trener LP. Hun smiler over hele fjeset (jada, hunden min smiler:P), og lille frøken hopplador danser av glede når mamsen åpner dummyskuffen.

Pr nå jobber vi med å få et solid stoppsignal, men vår største utfordring er å få Milla vant med å jobbe like godt på kurs og prøver som hun gjør når det bare er oss. Hun faller litt sammen, og er noe miljøberørt. Visstnok ikke helt uvanlig hos Jaktlabbiser, men vi jobber med saken!

Er det flere soniser enn oss som har blitt hekta på retrieverjakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flatvalp og kjenner jeg har veldig lyst til å prøve når det blir kurs i rimelig nærhet etterhvert:) Syns det høres spennende ut, jeg er ikke interessert i og gå på jakt da, så blir kun treningen:) Følger med her:)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener jakt med minste min på 14 mnd. Har vært innom med eldste på 4 år også, men hun er så stressa at hun ikke fungerer.

vår plan er å starte bk til høsten. Vi har egentlig mye på plass, men har slitt litt med avlevering fra vann. Det kan virke som det har løst seg litt i dag, så nå skal vi trene strukturert videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var veldig fornøyd med kurset hos Apportering till vardag och fest. Liker boka kjempegodt, og de har hauger av videoer liggende ute på youtuben. Vi jobber videre med stoppsignal og linjetak. Går veldig bra, men sliter litt med at dyret kommer innover mot meg når jeg blåser signal. Får vel gå litt tilbake i treningen. Er temmelig imponert over disse retrieverene når de jobber i sitt rette element. Alt går liksom av seg selv. Noe helt annet å trene enn LP (selv om vi elsker det også!). Har også begynt på nærsøksignal, men lurer faktisk på om jeg skal gå rett over på let etter dummy på den enn søk etter godbiter (som jeg ser de fleste anbefaler). Har en labbis som ikke er så begeistret for mat og godbiter(!), men dummyen - da snakker vi! I dag skal hun introduseres for kanindummy. Haha, regner med at det blir full fest og fres:jump:. Spørs om det blir å komme rett hjem til mamsen med funnet da, gitt...:P

Senere i høst skal vi gå kurs for Ann Cathrin, det ser jeg veldig fram til.

Noen som har tatt kvalifiseringsprøven som kan komme noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Trekker opp denne igjen jeg! Vi har ikke startet BK enda, men har gått uoff. working test da. Det gikk veldig fint :) 

Hva bruker dere vinteren til å trene på? Jeg har tenkt å jobbe mye med fløytesignalene stopp og innkalling. Nærsøk er hun god på. Stopp er værre. Innkalling er forsåvidt grei den og, men jeg kan ikke stoppe eller kalle henne inn fra "jobb" enda. Synes det er vanskelig å utvikle den. Stoppen funker knallbra på tur, men når hun er i jobbmodus så jobber hun for egen maskin for å si det slik, da må jeg ut og hente henne hvis jeg skal stoppe henne i noe. Nå legger jeg opp treningen slik at jeg ikke må det da hun er så fersk enda. Men likevel, det begynner å bli på tide å få på plass stopp så jeg kan gi henne beskjeder. Hun er kjapp, så på dirigeringer er det en fordel å kunne stoppe henne før jeg blåser nærsøk for å få henne i riktig område. 

Noen gode tips til å få inn dette "på jobb"? Ønsker jo å legge det opp så hun skjønner at stopp -> beskjed -> finne dummy. Da er det motivasjon nok for henne.. Ikke så lett når man er alene i treningen, enklere å få til når jeg har hjelpere. Noen gode tips?

@Iggy og @Karianski, hvordan går det med dere og jakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LinL skrev:

Noen gode tips til å få inn dette "på jobb"? Ønsker jo å legge det opp så hun skjønner at stopp -> beskjed -> finne dummy. Da er det motivasjon nok for henne.. Ikke så lett når man er alene i treningen, enklere å få til når jeg har hjelpere. Noen gode tips?

@Iggy og @Karianski, hvordan går det med dere og jakta?

Hvordan belønner du stop på tur? 

Kan du legge opp enkel øvelser i din nærhet som gjør at du kan gå inn og "korrigere"? Legg ut noen godbiter  og blås nærsøk, når du ser hun har funnet godbitene blåser du stop. Stå så nærme at du kan "vekke" henne om hun fortsetter å søke. Gå bare bort og få oppmerksomheten hennes. Hun hører nok stopsignalet, men er så opptatt i jobb at det ignoreres. Derfor må det læres i umiddelbarnærhet nærhet først. Ofte holder det å gå bort og si hei litt strengt for å få de ut av jobbmodus. Prøv en gang til og se om det er noe forskjell. Og hvis hun stopper bør hun få en god belønning! Alt handler jo om å bygge at hun får en positiv forventning til fløyta og at du skal hjelpe henne. 

Vi jobber jevnt og trutt med jakta. Har fått en 3. premie i AK. Så nå er målet å klatre høyere opp til året. Vårt største problem er at hun ikke er trygg på seg selv i dirigeringsarbeidet. Dvs hun forlater ikke meg før hun er 100% trygg på arbeidsoppgaven. Det er litt vanskelig å rette opp i viser det seg... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Karianski skrev:

Hvordan belønner du stop på tur? 

Kan du legge opp enkel øvelser i din nærhet som gjør at du kan gå inn og "korrigere"? Legg ut noen godbiter  og blås nærsøk, når du ser hun har funnet godbitene blåser du stop. Stå så nærme at du kan "vekke" henne om hun fortsetter å søke. Gå bare bort og få oppmerksomheten hennes. Hun hører nok stopsignalet, men er så opptatt i jobb at det ignoreres. Derfor må det læres i umiddelbarnærhet nærhet først. Ofte holder det å gå bort og si hei litt strengt for å få de ut av jobbmodus. Prøv en gang til og se om det er noe forskjell. Og hvis hun stopper bør hun få en god belønning! Alt handler jo om å bygge at hun får en positiv forventning til fløyta og at du skal hjelpe henne. 

Vi jobber jevnt og trutt med jakta. Har fått en 3. premie i AK. Så nå er målet å klatre høyere opp til året. Vårt største problem er at hun ikke er trygg på seg selv i dirigeringsarbeidet. Dvs hun forlater ikke meg før hun er 100% trygg på arbeidsoppgaven. Det er litt vanskelig å rette opp i viser det seg... 

Så bra at dere er begynt i AK da!! :)

På tur veksler jeg mellom leverpostei, og når hun er langt unna med ball. Ball med pip er like kult, og litt kulere enn dummy :) så da får hun en eksplosiv belønning på avstand. Takk for tips med godbitsøk nært meg! Tenker umiddelbart at jeg ikke skal blåse nærsøk, men gi "fri" først, så blåse når jeg tror det er tomt. Krever en viss oversikt over hvor mye jeg har lagt ut da..  Hvordan foreslår du å bygge videre på det? Øke avstanden iallefall. Kanskje bygge opp to punkter over litt tid,så når hun stopper på det ene, kan jeg gå frem og sende henne til et kjent punkt hvor dummy ligger som hun ikke har sett jeg har lagt ut. Da må jeg være nært igjen, så jeg kan avbryte hvis hun får sniffen i dummyen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LinL skrev:

På tur veksler jeg mellom leverpostei, og når hun er langt unna med ball. Ball med pip er like kult, og litt kulere enn dummy :) så da får hun en eksplosiv belønning på avstand. Takk for tips med godbitsøk nært meg! Tenker umiddelbart at jeg ikke skal blåse nærsøk, men gi "fri" først, så blåse når jeg tror det er tomt. Krever en viss oversikt over hvor mye jeg har lagt ut da..  Hvordan foreslår du å bygge videre på det? Øke avstanden iallefall. Kanskje bygge opp to punkter over litt tid,så når hun stopper på det ene, kan jeg gå frem og sende henne til et kjent punkt hvor dummy ligger som hun ikke har sett jeg har lagt ut. Da må jeg være nært igjen, så jeg kan avbryte hvis hun får sniffen i dummyen da..

Problemet om hun er fri kan det hende at hun ikke er på jobb. Men det kan funke altså! 

Du kan også lure henne til å løpe til et sted hvor hun tror du har lagt ut dummy, men hvor det ikke er. Blås stopp og gi kjempebelønning med kast av ball/dummy. Hvis hun fortsetter å søke får hun ihvertfall ikke belønning ved å finne. Men husk at når du sender henne et sted bør hovedregelen være at det alltid er dummy der. Vi ønsker jo å bygge fortroligehet på at dit vi peker, der er det dummy.

Men ja, øk avstand og varier påvirkning. Kan du blåse stopp og så kaste dummy som du kan sende på i etterkant. Typ stopp, kast dummy, sende høyre?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Karianski skrev:

Problemet om hun er fri kan det hende at hun ikke er på jobb. Men det kan funke altså! 

Du kan også lure henne til å løpe til et sted hvor hun tror du har lagt ut dummy, men hvor det ikke er. Blås stopp og gi kjempebelønning med kast av ball/dummy. Hvis hun fortsetter å søke får hun ihvertfall ikke belønning ved å finne. Men husk at når du sender henne et sted bør hovedregelen være at det alltid er dummy der. Vi ønsker jo å bygge fortroligehet på at dit vi peker, der er det dummy.

Men ja, øk avstand og varier påvirkning. Kan du blåse stopp og så kaste dummy som du kan sende på i etterkant. Typ stopp, kast dummy, sende høyre?

 

Prøvde meg litt på tur i dag med å legge ut godbiter og late som jeg la ned ballen der. Når hun stoppet på signal fikk hun den som belønning, så kasta jeg en ball uti uten at hun så det, så fikk hun finne likevel. Gjorde også som du skrev her, blåste stopp i søket, og sendte på apportering (ball) som jeg kasta. Fungerte fint, måtte inn å si Hey på godbitsøket de første gangene, etter dette var hun lydhør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2017 at 11:57 PM, LinL skrev:

Prøvde meg litt på tur i dag med å legge ut godbiter og late som jeg la ned ballen der. Når hun stoppet på signal fikk hun den som belønning, så kasta jeg en ball uti uten at hun så det, så fikk hun finne likevel. Gjorde også som du skrev her, blåste stopp i søket, og sendte på apportering (ball) som jeg kasta. Fungerte fint, måtte inn å si Hey på godbitsøket de første gangene, etter dette var hun lydhør :) 

Så bra :-) Ofte må de bare lære at de må ha på øra hele tiden og ikke glemme det når de jobber. Husk å ikke alltid gjøre det vanskeligere og belønn ofte. De må ha troa på at det skjer noe positivt når vi drar frem fløyta. 

Jeg gleder meg til litt mer dagslys, nå rekker jeg bare å trene litt i helgene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper retrieverjaktfolket dummyer? Type standard 500g. Da tenker jeg på nettbutikker... det er bare sporadisk å oppdrive i Nordens Paris - og da til en ganske skammelig pris.

Jeg finner jo en del butikker når jeg søker, men jeg har ingen erfaringer med disse. Dessuten leter jeg enda etter noen som selger slikt og har gratis frakt, om så over en gitt sum. Hvis det finnes.

Lurer også på om det er noen kvalitetsforskjeller på dummyer? Til nå har jeg bare brukt fra Firedog, og de virket da greie nok tror jeg.

Til sist: Hunden min ønsker seg slike til jul sier hun. Hun er lettere irritert på matfar som trodde hun skulle klare å finne de to vi hadde i en meter med løssnø, og at han overvurderte sine egne evner til å se hvor de landet for å evt berge situasjonen. Ikke lærte han av første katastrofen heller. Jeg ser for meg at enkelte av de som kunne funnet på å kjøpe dem hadde syntes det var skikkelig stas om det var navn på dem. Er det noe i veien for å gjøre det? Tenker da om de fremdeles kan brukes under prøve når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afterdog.se har jeg kjøpt mye fra. Veldig god kvalitet på de dummiene, tørker fort og lukter ikke ekkelt når de er våte.

Jeg opplevde kvalitetsforskjell på dummyer, har noen som lukter vagt muggmiddel som hunden ikke helt hadde lyst til å ta, de luktet også veldig rart når de ble våte, men husker ikke merket på dem. Hadde noen fra TEBA også, men de ble sleipe når de hadde blitt våte noen ganger. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tillien skrev:

 

Til sist: Hunden min ønsker seg slike til jul sier hun. Hun er lettere irritert på matfar som trodde hun skulle klare å finne de to vi hadde i en meter med løssnø, og at han overvurderte sine egne evner til å se hvor de landet for å evt berge situasjonen. Ikke lærte han av første katastrofen heller. Jeg ser for meg at enkelte av de som kunne funnet på å kjøpe dem hadde syntes det var skikkelig stas om det var navn på dem. Er det noe i veien for å gjøre det? Tenker da om de fremdeles kan brukes under prøve når den tid kommer.

Du kan fint ha navn på for det brukes ikke egne dummyer på prøver. Kjekt med navn på dummyene, særlig hvis man trenger sammen med noen. 

Jeg har kjøpt de fleste jeg har hos http://www.qrutrokofnorway.no/. Eller funker jo http://retreq.com/ også bra. Jeg syns både firedog og mystique har bra kvalitet og varer lenge. Har fremdeles ikke slitt ut noen. Anbefaler at du har noen i litt forskjellige størrelser og fasonger. Mine favoritter er 250 gr med snor. Da klarer jeg å kaste langt, samt at det ikke blir tungt å bære i vesten i lengden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Cavalierflat skrev:

Melder meg på i denne tråden jeg. Ganske fersk i jakt, men på ett år har vi allerede gjennomført ett nybegynnerkurs og startet en working test.
Gleder meg veldig til å lære enda mer! :D

 

Working test er veldig morsomt! (egentlig alt som har med jakt å gjøre er veldig morsomt :innocent:) Lykke til videre! 

Jeg gleder meg til nkk legger ut prøveoversikten for 2018, da skal jeg planlegge hva jeg skal delta på i 2018. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei hei! Ønsker gode tips til oppvarmingsøvelser/gruppeøvelser ? Vi har noen, men blir liksom å repetere de igjen og igjen. Ønsker noe nytt. Noen som har vært på kurs/treninger som har noe kult å komme med? Alt tas i mot med overveldende glede og entusiasme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alltid rotrening og lydighet som oppvarming. Alltid greit å få hundene litt ned før moroa starter :-)

Vi prøver å starte hver trening ved å bare stå og slappe av ved siden av hunden. Hunden skal virkelig slappe av og ikke "jobbe" i rosituasjonen. Dvs det belønnes ikke mye når vi står der. Så har vi sitt og bli. Gjerne innkalling av en og en hund. Så kan vi gå litt fot, først uten forstyrrelser, så med at vi kaster en dummy og går mot den. 

Generelle gruppeøvelser er det fryktelig enkelt å kjøre seg fast i et spor. Vi trener mest på dirigeringer om dagen, så våre treninger består av å bygge opp områder. Hvis vi er 4 stk på trening, lager vi 3 områder. Hund 1 får en markering 2,3 og 4 går til hvert sitt område. Så varierer vi på om Hund en henter markering først eller etter en stund. 

Hjalp det, mon tro? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18.3.2018 at 7:49 PM, Karianski skrev:

Jeg anbefaler alltid rotrening og lydighet som oppvarming. Alltid greit å få hundene litt ned før moroa starter :-)

Vi prøver å starte hver trening ved å bare stå og slappe av ved siden av hunden. Hunden skal virkelig slappe av og ikke "jobbe" i rosituasjonen. Dvs det belønnes ikke mye når vi står der. Så har vi sitt og bli. Gjerne innkalling av en og en hund. Så kan vi gå litt fot, først uten forstyrrelser, så med at vi kaster en dummy og går mot den. 

Generelle gruppeøvelser er det fryktelig enkelt å kjøre seg fast i et spor. Vi trener mest på dirigeringer om dagen, så våre treninger består av å bygge opp områder. Hvis vi er 4 stk på trening, lager vi 3 områder. Hund 1 får en markering 2,3 og 4 går til hvert sitt område. Så varierer vi på om Hund en henter markering først eller etter en stund. 

Hjalp det, mon tro? 

Først, takk for at du gidder svare! :) Det er jo slik vi holder på. Men synes det blir så likt. Vi starter "på sekken" vi da ;)  Føler bare at vi kunne gjort så mye mer kult, bare noen hadde kommet på noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...