Gå til innhold
Hundesonen.no

Høring om etablering av nordiske utstillinger


xxx12345
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Line skrev:

http://web2.nkk.no/filestore/Strategiske_dokumenter/Hringer_interne/HringsbrevmvedleggNordiskeutstillinger.pdf

Ja, hva skal man mene om dette da? 

Erstatte CACIB med Nordisk cert? Burde man ikke først tatt en avgjørelse på om man skal bli i FCI, tenker jeg. 

Noen av de internasjonale blir erstattet av nordiske skriver svenskene. Her står det ingenting om det helt skal erstatte CACIB men det er kanskje greit å ha en nødløsning klar OM man blir kastet ut? http://www.skk.se/sv/nyheter/2016/7/Ny-nordisk-utstallningstyp-ar-2018/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi dropper ut av FCI, hvordan blir det da ang å stille på utstillinger i land som er medlem av FCI?
Ser flere skriver at man ikke får lov til å delta med en norskeide hund på FCI utstillinger om man ikke er medlem. Men, britene deltar jo på ulike utstillinger som er i regi av FCI, og de er ikke medlem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes var trist var at de ikke vil opprettholde kravene om bruksmeritter for cert. Jeg tror det kan skape en sterkere todeling mellom utstillingslinjer og brukslinjer i raser som har brukskrav til cert i hjemlandet. I flere klubber har det jo vært strid om innføring av de brukskravene... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Noen av de internasjonale blir erstattet av nordiske skriver svenskene. Her står det ingenting om det helt skal erstatte CACIB men det er kanskje greit å ha en nødløsning klar OM man blir kastet ut? http://www.skk.se/sv/nyheter/2016/7/Ny-nordisk-utstallningstyp-ar-2018/

Nå skriver jo NKK at de avventer å søke internasjonale utstillinger, i tilfelle de velger å gå ut av FCI. At de blir kastet ut er vel ikke lenger et tema, slik jeg har forstått det. FCI har jo opprettet en arbeidsgruppe for modernisering av organisasjonen som NKK har stilt seg bak. Den gruppa hadde sitt første møte i januar, og da hadde det vel vært naturlig å gi det litt tid for å se om man oppnådde endringer, før man sa takk og farvel. Spesielt siden det nettopp var NKKs standpunkter som initierte dette i utgangspunktet.

@MonicaT Det blir isteden for, ikke i tillegg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Turb skrev:

Det jeg synes var trist var at de ikke vil opprettholde kravene om bruksmeritter for cert. Jeg tror det kan skape en sterkere todeling mellom utstillingslinjer og brukslinjer i raser som har brukskrav til cert i hjemlandet. I flere klubber har det jo vært strid om innføring av de brukskravene... :( 

De gjør jo ikke det. Det er bare de nordiske championatet/certene som ikke skal ha bruksmeritter, de nasjonale blir værende som de er. Og siden en hund må være CH i det landet den er registrert før den kan bli Nord CH, så tror jeg ikke det endrer så mye?

 

Jeg synes det høres ut som en spennende prosjekt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snøfrost skrev:

De gjør jo ikke det. Det er bare de nordiske championatet/certene som ikke skal ha bruksmeritter, de nasjonale blir værende som de er. Og siden en hund må være CH i det landet den er registrert før den kan bli Nord CH, så tror jeg ikke det endrer så mye?

 

Jeg synes det høres ut som en spennende prosjekt jeg.

Ok, da har jeg misforstått - men det innebærer jo da at et nordisk championat ikke vil være det samme for hunder fra forskjellige land? 

Jeg ser ellers ikke noe negativt med å prøve å få til et bedre samarbeid mellom de nordiske kennelklubbene. Men skulle ønske de hadde startet med å lage felles hundedatabase :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Ok, da har jeg misforstått - men det innebærer jo da at et nordisk championat ikke vil være det samme for hunder fra forskjellige land? 

Jeg ser ellers ikke noe negativt med å prøve å få til et bedre samarbeid mellom de nordiske kennelklubbene. Men skulle ønske de hadde startet med å lage felles hundedatabase :P 

Det nordiske championatet vil jo forsåvidt være det samme. 3 nordiske cert fra 3 land og 3 dommere, minst ett etter fylte 24 mnd. Og du må være CH i det landet du er registrert for å få tittelen Nord CH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snøfrost skrev:

De gjør jo ikke det. Det er bare de nordiske championatet/certene som ikke skal ha bruksmeritter, de nasjonale blir værende som de er. Og siden en hund må være CH i det landet den er registrert før den kan bli Nord CH, så tror jeg ikke det endrer så mye?

 

Jeg synes det høres ut som en spennende prosjekt jeg.

Jeg syns også det høres litt spennende ut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 time siden, Snøfrost skrev:

Det nordiske championatet vil jo forsåvidt være det samme. 3 nordiske cert fra 3 land og 3 dommere, minst ett etter fylte 24 mnd. Og du må være CH i det landet du er registrert for å få tittelen Nord CH.

Det vil jo ikke det. Ta min rase: DK ingen brukskrav, NO og FI "lave" brukskrav/krav om WCC og SE krever WCC + mer. 

Så for danske blir det ett lett championat, norske og finske OK og svenskene må gjøre like mye som de alltid har gjort. 

Blir litt skjev fordeling og veldig forskjellig "betydning" alt etter hvilket land de tilhører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Ok, da har jeg misforstått - men det innebærer jo da at et nordisk championat ikke vil være det samme for hunder fra forskjellige land? 

Jeg ser ellers ikke noe negativt med å prøve å få til et bedre samarbeid mellom de nordiske kennelklubbene. Men skulle ønske de hadde startet med å lage felles hundedatabase :P 

Det blir jo i praksis som et Int championat, bare innen Norden. Det er ikke brukskrav på cacib heller. Men for å bli Int, må hunden være champion i eget hjemland, og dermed oppfylle brukskravene der ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
45 minutter siden, Pringlen skrev:

Det blir jo i praksis som et Int championat, bare innen Norden. Det er ikke brukskrav på cacib heller. Men for å bli Int, må hunden være champion i eget hjemland, og dermed oppfylle brukskravene der ;)

På min rase må man i Norge ha WCC for å søke im CIB. Rasen er ikke "godkjent" i Norge for CIE. Så selv det er det nasjonale forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Det vil jo ikke det. Ta min rase: DK ingen brukskrav, NO og FI "lave" brukskrav/krav om WCC og SE krever WCC + mer. 

Så for danske blir det ett lett championat, norske og finske OK og svenskene må gjøre like mye som de alltid har gjort. 

Blir litt skjev fordeling og veldig forskjellig "betydning" alt etter hvilket land de tilhører. 

joda, men slik jeg ser det er dette forskjellene i "grunn championatene" og ikke i det nordiske.
Men ser selvsagt at det kan oppfattes som litt urettferdig for svensker kontra dansker. Sånn vil det forøvrig også være på min rase. Ulike krav til nasjonalt championat, hvor IS og DK har ingenting, NO antagelig får noe nå fra 2017, FI har noe og SE er temmelig harde krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JeanetteH skrev:

På min rase må man i Norge ha WCC for å søke im CIB. Rasen er ikke "godkjent" i Norge for CIE. Så selv det er det nasjonale forskjeller. 

Er du sikker på det? For de må vel også være Norske ch, for å søke om CIB, og da har de jo brukskravene inne. Mine raser heller ikke godkjent for CIE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase kan bli CH i Norge og Danmark, men ikke i Sverige og Finland fordi de har brukskrav.  Ergo kan ikke stabijhoun pr i dag bli nordisk ch.

Vil dette forslaget da si at om Amigo som er N DK CH ved å få et slikt cert i f.eks Sverige bli nordisk ch? Selv om svenskene har brukskrav?  Forvirrende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, jaktlykke skrev:

Min rase kan bli CH i Norge og Danmark, men ikke i Sverige og Finland fordi de har brukskrav.  Ergo kan ikke stabijhoun pr i dag bli nordisk ch.

Vil dette forslaget da si at om Amigo som er N DK CH ved å få et slikt cert i f.eks Sverige bli nordisk ch? Selv om svenskene har brukskrav?  Forvirrende.  

Ja, den gamle ordningen om Nord.CH faller bort og blir erstattet med denne nye hvor man må ha nordiske cert x3 i 3 land og av 3 ulike dommer for å bli Nord.CH.

Min rase har så og si ingen nord.CH helller. For ikke bare har SE og FI brukskrav, men de er også ulike og kan kun oppnås i de spesifikke landene. Jeg har i alle fall ikke noen mulighet for å dra på noen brukstest i FI (og SE er ingen poeng å prøve på engang for meg)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jaktlykke skrev:

Min rase kan bli CH i Norge og Danmark, men ikke i Sverige og Finland fordi de har brukskrav.  Ergo kan ikke stabijhoun pr i dag bli nordisk ch.

Vil dette forslaget da si at om Amigo som er N DK CH ved å få et slikt cert i f.eks Sverige bli nordisk ch? Selv om svenskene har brukskrav?  Forvirrende.  

Litt OT, men kan dere ikke bare ta brukskravene da og få det svenske eller finske certet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
3 timer siden, Pringlen skrev:

Er du sikker på det? For de må vel også være Norske ch, for å søke om CIB, og da har de jo brukskravene inne. Mine raser heller ikke godkjent for CIE. 

Det fins svenske og finske som ikke er nasjonal champion som har blitt CIE. 

Jeg var den første i Norge som søkte om CIE på kelpie i Norge, Hadde CIB og Nuch (nordisk faktisk :P )  og raseklubben fikk forespørsel fra NKK om vi ville godkjenne CIE på rasen. Klubben svarte nei, de ville ha brukskrav for Intch som det alltid hadde vært. Det tilsier egentlig at alle som blir CIB i Norge nest sannsynlig er NUCH også.

3 timer siden, jaktlykke skrev:

Min rase kan bli CH i Norge og Danmark, men ikke i Sverige og Finland fordi de har brukskrav.  Ergo kan ikke stabijhoun pr i dag bli nordisk ch.

Vil dette forslaget da si at om Amigo som er N DK CH ved å få et slikt cert i f.eks Sverige bli nordisk ch? Selv om svenskene har brukskrav?  Forvirrende.  

Ja, da blir kravene til svenskene "overkjørt" og du kan bli nordisk, men ikke svensk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:

Litt OT, men kan dere ikke bare ta brukskravene da og få det svenske eller finske certet? 

Pr. i dag finnes det kun en eneste stabijhoun som har klart minstekravet for å stille i bruksklassen og som har blitt SE UCH.  Det skjedde for et halvt år siden og ekvipasjen skapte historie.   Da har de jobbet rævva av seg i flere år; det ligger ikke helt naturlig for stabijen å klare fuglehundarbeidet selv om rasen klassifiserer under stående fuglehund.  Det er et fåtall individer som har fugleinteresse så derfor er det nesten uoppnåelig å klare brukskravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎07‎.‎2016 at 9:54 AM, Line skrev:

 

@MonicaT Det blir isteden for, ikke i tillegg til.

Nå kom det presisering fra NKK og de ønsker fortsatt å være med i FCI og tanken er å halvere int. ustillinger i norge + ha nordiske utstillinger. Om det skjer så MÅ det lempes på kravet for å arrangere utstillingen innefor avstanden. (det bør det uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
På Friday, July 08, 2016 at 1:15 PM, MonicaT skrev:

Nå kom det presisering fra NKK og de ønsker fortsatt å være med i FCI og tanken er å halvere int. ustillinger i norge + ha nordiske utstillinger. Om det skjer så MÅ det lempes på kravet for å arrangere utstillingen innefor avstanden. (det bør det uansett).

Hvorfor må det lempes på kravene i forhold til avstand? Det vil antagelig bli arrangert like mange  - om ikke fler utstillinger av NKK eller regionene. Alle med STOR CERT, noen vil være internasjonale med CACIB, noen med nordisk cert, og hvem vet - kanskje  med både CACIB og nordisk cert i tillegg.  Ser ikke hvorfor man skal lempe på noe i forhold til avstand. 

Og når jeg  leser i tråden her så blir jeg litt i stuss om man har lest det samme forslaget som meg. Reglene er ikke så vanskelig: Hunden må være nasjonal champion i landet den bor, det betyr at raser som har brukskrav på cert eller championat, må fylle disse kravene før de kan bli nordisk champion. Med 3 nordiske cert i tre forskjellige land, for tre forskjellige dommere og nasjonalt championat, så kan man søke nordisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
1 minutt siden, Belgerpia skrev:

 

Og når jeg  leser i tråden her så blir jeg litt i stuss om man har lest det samme forslaget som meg. Reglene er ikke så vanskelig: Hunden må være nasjonal champion i landet den bor, det betyr at raser som har brukskrav på cert eller championat, må fylle disse kravene før de kan bli nordisk champion. Med 3 nordiske cert i tre forskjellige land, for tre forskjellige dommere og nasjonalt championat, så kan man søke nordisk. 

Med mindre de er fra det nordiske landet som ikke har krav, og dermed vil jo en Nordisk Champion fra det landet stå med ett helt annet "gunnlag" for ett nordisk championat.

Jeg tenker at skal det være ett nordisk championat så må det jo være likt for alle de nordiske landene. Akkurat som man nå har CIB/CIE. De landene som ikke har mulighet/fører ikke vil ta brukskravet så er det CIE som gjelder.

Enten må det være "snittet" av de nordiske landene som gjelder, ellers må det være ikke noe krav tenker jeg. Likt skal være likt når man slår seg sammen for en nordisk versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...