Gå til innhold
Hundesonen.no

Snufser og nyser


Recommended Posts

Hunden min har nyst i hele dag. Og jeg har kikket inn i nesen hans med lys da jeg mistenkte nesemidd, men så bare grønt snørr. Han grynter/snufser også når han ligger, og drar inn snørra med skikkelig kraft.  Kan det være kennelhoste han er smittet av??  Han ble vaksinert mot kennelhoste rundt nyttår :huh: Han er i god form, og spiser og drikker bra og. 

Er dette noe jeg burde reist på veterinæren med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 27. juni 2016 at 11:09 PM, Tweety skrev:

Hunden min har nyst i hele dag. Og jeg har kikket inn i nesen hans med lys da jeg mistenkte nesemidd, men så bare grønt snørr. Han grynter/snufser også når han ligger, og drar inn snørra med skikkelig kraft.  Kan det være kennelhoste han er smittet av??  Han ble vaksinert mot kennelhoste rundt nyttår :huh: Han er i god form, og spiser og drikker bra og. 

Er dette noe jeg burde reist på veterinæren med?

Dette er antageligvis det som kalles "reverse sneezing" (aka "pharyngeal gag reflex", "inspiratory paroxymal respiration" eller "mechanosensitive aspiration reflex"). Dette er noe man ser hos hunder særlig i forbindelse med irritasjon av den bløte gane, men også irritasjon av nese, bihuler eller svelg kan føre til dette. Det kan være mange årsaker til irritasjonen, men det er ikke uvanlig at det dreier seg om et fremmedlegeme i nesen (gresstrå, frø e.l.) Nesemidd kan også gi slike symptomer. Brachycephale raser (mops, bulldog) er spesielt utsatt for reversert nysing. Hvis hunden driver med dette er det grunn for å få den undersøkt, dels fordi det indikerer at noe er plagsomt for hunden, dels fordi et strå kan gi alvorlig sykdom hvis det begynner å vandre (f.eks. nocardiose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...