Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av hest, hva kan man kjøpe i forkant?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Kjøp av hest nærmer seg å være innenfor rekkevidde, må spare opp mer til kjøpesum, men det skal gå rimelig fort om jeg bare klarer å holde budsjettet mitt. (Planen er å sette av hva hesten ca vil koste meg i måneden, rundt 3000kr. + ca utgifter på drivstoff/bil. For å se om jeg i det hele tatt klarer å leve på resterende penger) 

Meeeen jeg er shopoholiker, og jeg må liksom kjøpe noe iblant bare for å holde lysten i sjakk og se at det faktisk er innenfor rekkevidde. Skal på nordisk i august så regner med at jeg shopper litt da om jeg kommer over noen kupp. 

Jeg skal ha islandshest så størrelsene er forholdsvis safe. De pleier å være fra 115 til 135 i dekken, i 130/135 "har" jeg allerede investert litt iom min søsters hest bruker denne størrelsen, men hun er stor til islandshest å være. Og brei også, skikkelig bulldoser. :P Jeg tenker at 125 egentlig er en safe størrelse om jeg skulle komme over et skikkelig kupp. Jeg vil jo i utgangspunktet ikke ha en så stor hest som søs sin heller, vil ha noe mer gjennomsnittlig. Og om det er litt stort så er det ikke krise så sant det ikke gnager og er det litt lite så finnes det jo forlenger til brystet som funker.
Har også kjøpt et par bitt i 10,5 som også er en ganske standard størrelse, samt et par hodelag i "one size" størrelse, som også blir brukt til søs sin hest. Jeg har også en bomløs sal som jeg vant, denne vil jo passe hvilken som helst hest iom det i grunn bare er en pute med stigbøyler. Blir jo ikke brukt stort iom den ikke er laget for hverdagsbruk, men kjekt å ha til konkurranser og noen turer i ny og ne for variasjonens del.
Pussesaker er jeg også igang med å handle inn litt her og der, litt kresen på hva jeg vil ha og ikke minst hva jeg er villig til å bruke av penger på det. :P 
Tubtrug har jeg også handlet, vil ha lilla og det fant jeg i pinsen, men kun stor, så mangler en 13-15L. Forøser er på vei i posten fra wish, bare håper de er lilla eller blå, fikk ikke velge farge nemlig. Matching er viktig. :lol: 
Var på nippet til å handle sortera(?) kasser på ikea til kraftfor her om dagen, men føler at det kan jeg vente litt med gitt.


Er det noe mer jeg kan tenke på/vurdere/planlegge å kjøpe for å holde egen hest abstinensene på avstand en stund til? 
Hva trenger man i et stallapotek f.eks som ikke går ut på dato med det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bandasjer og belegg er vel kanskje ikke helt normalt å bruke på isiser, men bandasjer og underlag om den må ha det på boks noen gang er jo greit :) Klokker med forskjellig vekt kan være greit om du skal trene til konkuranse, bitt og hodelag får ihvertfall ikke jeg nok av. Pleiemidler til man og hale kan være greit å ha, personlig ville jeg også hatt en barbermaskin av mindre størrelse om hesten skulle få sår eller om den trenger litt luft fra vinterpelsen. Salunderlag er en selvfølge å ha en haug av :D Ting til sårstell og flue/eksemdekken (!!) er kjekt å ha. Og pannereimer med bling må en ha til en behåret ponni :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt egen hest selv, og kan heller ikke så mye om sykdommer, men fant disse linkene som kan være til god hjelp: http://www.vetbendiksensmith.com/hva-br-jeg-ha-i-stallapoteket/ og http://www.agria.no/hast/artiklar/sykdommer-og-skader/forstehjelp-i-stallen/

Ellers er vel det meste nevnt her, men voilock eller schabrack bør selvsagt også kjøpes inn, samme med diverse børster, hovkrok, mat og drikkekar. Utstyr til pussing og velikehold av saltøy og hodelag bør også kjøpes inn, som f.eks salsåpe og svamp. Du kan jo sikkert stikke innom en heste/hundeutstyrsforretning og spørre om tips der og se på hva slags utstyr de har, eventuelt bestille fra en nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Snoffe skrev:

Jeg hadde skaffet bandasjer, bandasjeunderlag, belegg til fram og bakbein, klebebandasje, longeringsline... er det jeg kommer på nå i farten :) 

Belegg er det heller tvilsomt at jeg får bruk for, men kan jo hende jeg kommer til å drive litt med sånn hobby feltritt nedi skogen da, om hesten synes det er gøy. :lol: Da er det jo greit å ha, men det får vente til hesten er i hus så jeg vet/får prøvd hvilken størrelse den trenger.

Longeringsline ja, har jo sånn tømmekjøringsgjord så burde skaffa meg tøyler til det også istedenfor å bruke søs sine, jeg er litt kresen så liker best lærtøyler, hennes er i nylon. :P 

26 minutter siden, Polfarer skrev:

 

Tja, bandasjer og belegg er vel kanskje ikke helt normalt å bruke på isiser, men bandasjer og underlag om den må ha det på boks noen gang er jo greit :) Klokker med forskjellig vekt kan være greit om du skal trene til konkuranse, bitt og hodelag får ihvertfall ikke jeg nok av. Pleiemidler til man og hale kan være greit å ha, personlig ville jeg også hatt en barbermaskin av mindre størrelse om hesten skulle få sår eller om den trenger litt luft fra vinterpelsen. Salunderlag er en selvfølge å ha en haug av :D Ting til sårstell og flue/eksemdekken (!!) er kjekt å ha. Og pannereimer med bling må en ha til en behåret ponni :)

 

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk



Hva slags bandasjer tenker dere? Elastiske eller vanlig fleece? Har tenkt nemlig at det er lurt å ha sånn tilfelle man får bruk for det en gang. Samt bandasje underlag ja. Vil nok bli liggende i stallapoteket tipper jeg. 
Transportbelegg er jeg også litt sånn hallveis på utkikk etter. Kjekt å ha. Har jo et fremtidig mål om hengerlappen også. :) 
Barbermaskin har noen på stallen så det stresser jeg ikke med, men takk for tips! Det har jeg ikke tenkt på, men det er jo kjempelurt! 
Klokker/g-boots er notert, ingen tvil om at det er kjekt å ha! 
Hihi ikke sant, bitt, pannereimer og hodelag kommer jeg nok til å ende opp med mange av. :lol: 
Har tilsvarende showsheen, noe annet man/haleprodukt som kan være lurt? 
Flue/eksem dekken avventer jeg til jeg ser om jeg trenger det, har et par på stall som har/har hatt eksemhester så ingen problem å få lånt om man plutselig skulle ha behov. Men fluemaske er jo alltid en fordel å ha! 
Salunderlag ja, sikler hardt på equest icelandic/exclusive voilockene, angrer skikkelig på at jeg ikke utnyttet meg av tilbudet når de lå ute til 299,- en periode. 

Sårstell/stallapotek, hva foretrekker dere?
Jeg tenker vannbasert glidemiddel vist vallak, til utstyrsvask. Lactacyd/medisinsk grønnsåpe/Hibiscrub. Svamp, selvklebende bandasjer, tørre engangskluter/servietter, ev våte også. Bomull, sterilisert saltvannsampuller, sterile bandasjer og engangshansker (De 2 sistnevnte skal jeg ha, fikk noen som er "utgått på dato" fra førstehjelpsskap på skoler osv) Saks, en form for krem til sår? Eller vaselin til å ha over om fluene ødelegger på sommeren, om uhellet først er ute? Blåspray?
Gaffateip til ev hovomslag ved byll el. fryseposer/brødposer til å sjekke sandinnhold i avføring f.eks. Rektal termometer. Kanskje en liten notatbok til å føre temp litt sånn innimellom slik at man får sånn ca hva normaltemp til hesten er. Nummer til veterinærvakt og div veterinærer i området, kiropraktor osv. 
Og selvfølgelig en boks med lokk til å ha alt i, så musa ikke lager reir nedi. :P 
Har jeg glemt noe da? 


@Raksha Grimer og leietau er et must ja! :D Kan aldri få nok av det! Ser bare hvor fort søs sine ting forsvinner/blir lagt bort. 

@Indra Takk for linker! :) Har pr idag olje til salen/læret, men skulle fått tak i noe lærsåpe og balsam også ja. På draupnir salen til søs så holder det med olje, men tølthester salen min har ikke like god kvalitet på læret så der må det nok mer til. :) Har snylta litt såpe av søs innimellom mot å pusse hennes ting også. 
Noen som har innspill på hva som er bra å kjøpe av såpe/balsam?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegg og sånt er noe jeg er vant med fra sprangridningen, så jeg er nok litt farget på å ha det :P 

Hvis du bare skal ha bandasjer til sykdom/skader hadde jeg valgt fleecebandasjer, og noen passe tykke underlag :) Også tenker jeg det er nødvendig å ha transportsokker til hesten. 

Grimer og leietau må man ha litt av, sånn er det bare :aww:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt litt hovslager utstyr om du planlegger å ha hesten barfot (og bare en tang og rasp om du skal ha sko så du kan trekke av løse sko og raspe hoven så den ikke sprekker) 

Stallapotek, førstehjelpskrin/bag blir som oftest solgt på en del nettbutikker.  De er fine, der er det saks, bandasjer, spritkluter og litt sånn forskjellig. 

Skal du ha litt sånn utstyr ville jeg kjøpt ting sånn som en voltigegjord, kapsun, longeline, tømmekjøringsgjord, tømmer og slike ting. Jeg har alltid likt å samle opp mye forskjellig utstyr slik at OM jeg vil trene noe eller variere så trenger jeg ikke låne eller vente på det. 

men det som er ganske safe å kjøpe og vanlig for de som sitter på fingrene og skal kjøpe hest er grime, belegg og shabrack/voilock i matchende farger. 

Det er også greit å tenke på om hesten blir solgt med en del utstyr eller ikke. De fleste selger hesten med dekken, sal og hodelag i det minste. Salen trenger ikke passe hesten for å si det slik. Min hest passet ikke sin sal så greit at du allerede har bomløs, om ikke ville jeg gått til anskaffelse av slik gjord med stigbøyler på i tilfelle. (den ligner jo litt på en voltigegjord, men i stede for håndtak er det bare stigbøyler på). Det funker til man får råd til å kjøpe ordentlig sal. For helt ærlig det er fælt å ri på en hest som får sår av salen eller bare spenner seg. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Snoffe skrev:

Belegg og sånt er noe jeg er vant med fra sprangridningen, så jeg er nok litt farget på å ha det :P 

Hvis du bare skal ha bandasjer til sykdom/skader hadde jeg valgt fleecebandasjer, og noen passe tykke underlag :) Også tenker jeg det er nødvendig å ha transportsokker til hesten. 

Grimer og leietau må man ha litt av, sånn er det bare :aww:  

 

Hehe ja, jeg også, litt sånn kultursjokk når man går over til islandshest, men nå er jeg så vant med det at jeg tenker ikke over det lenger. :P Er liksom kopper/vektklokker det går i hos oss istedenfor. :P 

15 minutter siden, Krutsi skrev:

Det jeg hovedsakelig har hatt bruk for på hestene jeg har ridd er Grime, hodelag, leietau, komplett sal og stelleutstyr.. Man trenger ikke nødvendigvis kjempe masse utstyr ;) 

Det er helt sant! Søs har hatt hest på budsjett i 7år uten problem og uten større behov for mer enn det mest grunnleggende. Men jeg er utstyrsmaniac, og hater å låne av andre når det kommer til ting som sannsynligheten er til stede for å kunne skade. :) Også liker jeg å spe kostnadene utover litt, dyrt nok når hesten er i hus tenker jeg om jeg skal trenge altmulig på en gang. :) Blir litt samme greia som med valp for meg. :lol: Der sitter jeg hardt på fingrene da, ser ikke ut som om Rocky har tenkt seg noe sted med det første og jeg har enda noen valpegreier fra når han var liten så. :P 
 

15 minutter siden, JeaOlea skrev:

Ville kjøpt litt hovslager utstyr om du planlegger å ha hesten barfot (og bare en tang og rasp om du skal ha sko så du kan trekke av løse sko og raspe hoven så den ikke sprekker) 

Stallapotek, førstehjelpskrin/bag blir som oftest solgt på en del nettbutikker.  De er fine, der er det saks, bandasjer, spritkluter og litt sånn forskjellig. 

Skal du ha litt sånn utstyr ville jeg kjøpt ting sånn som en voltigegjord, kapsun, longeline, tømmekjøringsgjord, tømmer og slike ting. Jeg har alltid likt å samle opp mye forskjellig utstyr slik at OM jeg vil trene noe eller variere så trenger jeg ikke låne eller vente på det. 

men det som er ganske safe å kjøpe og vanlig for de som sitter på fingrene og skal kjøpe hest er grime, belegg og shabrack/voilock i matchende farger. 

Det er også greit å tenke på om hesten blir solgt med en del utstyr eller ikke. De fleste selger hesten med dekken, sal og hodelag i det minste. Salen trenger ikke passe hesten for å si det slik. Min hest passet ikke sin sal så greit at du allerede har bomløs, om ikke ville jeg gått til anskaffelse av slik gjord med stigbøyler på i tilfelle. (den ligner jo litt på en voltigegjord, men i stede for håndtak er det bare stigbøyler på). Det funker til man får råd til å kjøpe ordentlig sal. For helt ærlig det er fælt å ri på en hest som får sår av salen eller bare spenner seg. 
 

Så sant jeg står på den stallen søs står på så har "vi" alt av hovslager utstyr på stallen. Som jeg nok får låne om behovet skulle være der til å dra av en sko eller raspe litt, eller så er uansett hun som skor innom opp til 5 dager i uka, iom hun har hest der selv, og kan fikse slikt kjapt. :) Men om jeg kommer over et godt tilbud så kan det jo hender jeg kjøper litt sånn basic greier selv også. 

Sal har jeg tenkt på ja, kan jo håpe at noe følger med så man eventuelt kan selge litt for å spytte i ny sal om den som eventuelt følger med ikke passer. Ellers så håper jeg på å stå på en veldig fin stall der man kan låne og prøve rimelig mye så jeg skal alltids klare meg en uke eller to uten egen sal. Har en del karmapoeng til gode etter å ha lånt ut bomløsen også. (Må bare ha bil og lappen først så jeg kommer meg ut dit, ellers må jeg stå en annen plass, for har ikke sjangs å stå der ute og være selvstendig uten bil. Går nemlig særdeles lite buss dit. :P ) Jeg har ikke tenkt å kjøpe inn en hel garderobe i forkant heller, men sånn vistomatte noen knalltilbud dukker opp så er det vanskelig å la være. :) 

Kapsun er kjekt ja! Notert! Tror tømmekjøringsgjorden min skal fungere godt til longering også så mangler bare egne tømmer til den. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooh forresten jeg vet om en som driver å knyter grimer og sånn! de er ikke så dyre heller 

Playlovelearn.se 

Hun har de kuleste ponniene ever x) 
også er det jo hun shiya eller hva hun heter og blinggate som driver med pannereimer og slikt fint! skal finne til deg. gud nå savner jeg hest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JeaOlea skrev:

oooh forresten jeg vet om en som driver å knyter grimer og sånn! de er ikke så dyre heller 

Playlovelearn.se 

Hun har de kuleste ponniene ever x) 
også er det jo hun shiya eller hva hun heter og blinggate som driver med pannereimer og slikt fint! skal finne til deg. gud nå savner jeg hest. 

takk takk :) Har kikket på hun som knytter litt ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raksha skrev:

Leietau, får aldri for mange leietau! 

Signerer!

"...hvor er girma mi, hvor er leietauet mitt, skjønner ikke for jeg hadde dem i går.." :lol:

Jeg skal kjøpe et par til nå (grime og leietuau), så jeg har litt over alt. Men jeg farter mye med dem da, så plutselig er det litt på salrommet. litt på grinda ute, noen med bilen når vi kjører med dem osv osv. Så da når jeg trenger dem, så er det plutselig ikke en hel haug å ta av allikevel gitt..

1 time siden, JeaOlea skrev:

oooh forresten jeg vet om en som driver å knyter grimer og sånn! de er ikke så dyre heller 

Playlovelearn.se 

Hun har de kuleste ponniene ever x) 
også er det jo hun shiya eller hva hun heter og blinggate som driver med pannereimer og slikt fint! skal finne til deg. gud nå savner jeg hest. 

Sånne bruker jeg! :D 
Er veldig glad i dem altså. Bruker dem på alle sammen, bortsett fra mindre tamme unghester. Da er det greit å ha de vanlige :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt inn lærpleie, stallapotek, grimer og leietau, fortilskudd hvis du skal ha det, børster, shampoo, svetteskrape, bandasjer og underlag (til å ri med), evt. kopper siden du skal ha islandshest, hvis du vil ha stallbandasjer på lur ville jeg kjøpt inn fleece + "dyneunderlag" eller sånne med borrelås, de liker jeg best. Glansspray, fluespray. Våtservietter. Svamper. Nå kom jeg ikke på mer :) Så gøy at du skal få deg hest! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martine skrev:

Jeg har hatt hest i tilsammen 10 år og tror jeg aldri har hatt så mye i "stallapoteket" som du nevner nå. :lol:

Synes det ble mye stæsj man "måtte" ha her jeg også, men tenkte det er forskjell på hester, steder de er osv. 

Her jeg bor (i USA) har de hatt AQH i over 30 år og ikke hatt et eneste dekken eller bandasjer noen gang. Og alle bor ute hele året (med alle fire årstidene, men mindre snø enn i Norge) uten unntak :P Jeg har litt pusseutstyr, sal og hodelag, grime og leietau sånn grovt sett. Har ropes og en salbag også, men det er fordi vi rir western og hestene er arbeidshester. Ett longsjeringstau har vi også forsåvidt. Men det er egentlig det. Alt som trengs underveis kan skaffes, men har stort sett ikke behov for noe mer.
Ekstremt lite skader og slitasje på hestene her oppigjennom, og det har vært massevis av hester her i alle disse årene. Det er fortsatt sikkert 40-50 hester her (inkl avlshester).
Mannen har nok noe salpuss et sted, men det er vi ikke så gode på må jeg innrømme. Saltøyet har holdt seg fint i mange år allikevel. Men der kunne vi vært litt flinkere. 
Jeg tror at man fint kan skaffe seg først det aller viktigste og så spe på etter hvert. For eks alt av salpuss, shampo osv kan man jo bare ta når man ser at det trengs å gjøres. Men jeg vet jo samtidig hvordan det er å ønske å ha "alt" av stæsj også. :P 
Du får shoppe etter lommeboka!

Fluespray har vi kom jeg på! :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit jeg sier det hver eneste gang vi diskuterer hest her på sonen, men det er åpenbart litt andre tider nå enn da jeg holdt på med hester (fra 1988 til 2005). :P Har du islandshest, så trenger du vel ikke dekken? Leietau, grime, hodelag, sal, pusseutstyr og et høynett i gøyal farge, så har du kommet langt i min bok. :lol: 

Om hesten måtte vaskes utover å spyles, så brukte vi grønnsåpe. Det hadde jeg gjort i dag også. Jeg husker jeg likte å bruke lærbalsam, men det var bare fordi jeg liker å pusle med ting, og det var hyggelig å sitte ute og gjøre det mens hestene vandra rundt og gressa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, altså hva jeg MÅ ha og hva jeg har lyst å ha/kjekt å ha er jo to forskjellige ting. :P En del av tingene på burde ha og kjekt å ha er jo også mulig å låne.

Må ha lista er jo ganske kort: 
- Stallplass inkl grovfor og flis
- Sal
- Hodelag/bitt
- Grime/leietau
- Børster/hovkrok
Ev, bøtte til kraftfor om den skal på utegang/må stå i boksen med ødelagt fortrau. 
- Høynett, om den står på boks for å drøye tyggetid. 
- Ev kraftfor. 
- Eksemdekken vist eksemhest, men det har jeg i utgangspunktet tenkt å unngå. :P 

Burde/vil ha: 
- Regndekken, for min egen del, islandshesten er hardfør, men stallen ligger ganske værutstatt til med mye vind og sur nedbør. Så liker å kunne hive på et regndekken de værste dagene. 
- Showsheen, ev fluespray. Shampoo.
- Stallapotek
- g-boots/klokker til passtrening/finne trav ++ konkurranse.
- Dunk til kraftfôr/vitaminer/salt.
- Pussesaker til lær, i hvert fall det i dårligere kvalitet.
- Transportbandasjer. 
- Beinreflekser.

Kjekt å ha:
- Bakkearbeids utstyr, taugrime, longeringstau, tømmekjøringsgjord, kapsun.
- Salunderlag
- Bling your ride, pannereimer osv
- Ekstra grimer/leietau
- Forskjellige bitt til å variere.
- Tubtrugs i forskjellige størrelser, til vasking, kraftfor +++
- Stallbandasjer.
- Barbermaskin.
 
Pluss sikkert masse mer. :P 


Pr idag har jeg:
- Bomløs sal, stigbøylereimer, stigbøyler og salgjord.
- 2 komplette hodelag.
- Stor tubthrug.
- 2 rette bitt, ett av dem trinse og et av dem muffe.
- Tømmekjøringsgjord.
- Pussesaker: Svetteskrape, massasjebørste, hovkrok, showsheen. Samt veske til å ha det i. (Mangler stiv børste, myk børste og rundbørste før jeg er fornøyd)
- Pisk.
- Taugrime.
- Lærgrime til transport.
- 2 sjabrakker. 
- Høynett med store hull, tiltenkt transport.

Jeg "har" også noen dekken, men de er jo tiltenkt søs sin hest, men om det skulle behøves så kan jeg altids bruke noen av dem. 135/130, fleece, regn, vinter(150 og 300g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er utrolig greie altså http://www.horseshop.no/?PageID=253&ItemID=1174     Til lærutstyret ditt kjøper du Horseman`s onestep og bruker litt zalo når det blir skikkelig seigt :D  Evt + litt spraysåpe så har du alt du trenger. Drar du over hver dag holder det seg fint , billig eller dyrt

Når du kjøper bitt , kjøp heller noen få dyre , ikke gå for billigvarianten. Ihvertfall ikke på tredelt og div gummibitt .

Samme med dekken , heller ett ordentlig enn flere billige. Dekken som ligger dårlig er bare å kaste 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, yurij skrev:

Disse er utrolig greie altså http://www.horseshop.no/?PageID=253&ItemID=1174     Til lærutstyret ditt kjøper du Horseman`s onestep og bruker litt zalo når det blir skikkelig seigt :D  Evt + litt spraysåpe så har du alt du trenger. Drar du over hver dag holder det seg fint , billig eller dyrt

Når du kjøper bitt , kjøp heller noen få dyre , ikke gå for billigvarianten. Ihvertfall ikke på tredelt og div gummibitt .

Samme med dekken , heller ett ordentlig enn flere billige. Dekken som ligger dårlig er bare å kaste 


Hva tenker du er bra å investere i mtp på bitt? Sprenger, bomber, hrimnir f.eks? 
Det ene rette jeg har nå er globus tror jeg, det andre er muligens heimer om jeg ikke husker feil. 
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe altfor mange, men tenker at et tredelt er ok og ha og sånn etterhvert kan det hende jeg investerer i en islandsk stang til konkurranse bruk f.eks, men det får komme når jeg eventuelt får bruk for det. 

Jeg er himla flink på brukt og tilbudskjøp da, eneste jeg synes er vanskelig er bitt, når er de for slitt liksom. Hva tenker dere er lurt å se etter mtp slitasje? Det er jo vanskelig å se eventuelle riper og slikt på bilder gjerne, men kjenner jo alltid over bitt før jeg bruker dem for å kjenne etter eventuelle kanter osv, så får det heller blir noen bomkjøp innimellom.

Jeg har heller ikke satt meg inn særlig i metallblandinger, men ser jo at både sweet iron, kobberringer, aurigan og blue steel ol er å finne på flere bitt. 

Dekken ja, veldig glad i Amigo Hero dekkenet vårt, og kunne godt tenke meg å investere i et sånn liner dekken fra Horseware til en eventuell egen hest. Greit å ha litt sånn alt i ett dekken. Har ingen dekkenmordere på stallen heller så da går det jo ann å legge litt penger i det også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, yurij skrev: Disse er utrolig greie altså http://www.horseshop.no/?PageID=253&ItemID=1174     Til lærutstyret ditt kjøper du Horseman`s onestep og bruker litt zalo når det blir skikkelig seigt [emoji3]  Evt + litt spraysåpe så har du alt du trenger. Drar du over hver dag holder det seg fint , billig eller dyrt

Når du kjøper bitt , kjøp heller noen få dyre , ikke gå for billigvarianten. Ihvertfall ikke på tredelt og div gummibitt .

Samme med dekken , heller ett ordentlig enn flere billige. Dekken som ligger dårlig er bare å kaste 

Hva tenker du er bra å investere i mtp på bitt? Sprenger, bomber, hrimnir f.eks? 

Det ene rette jeg har nå er globus tror jeg, det andre er muligens heimer om jeg ikke husker feil. 

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe altfor mange, men tenker at et tredelt er ok og ha og sånn etterhvert kan det hende jeg investerer i en islandsk stang til konkurranse bruk f.eks, men det får komme når jeg eventuelt får bruk for det. 

Jeg er himla flink på brukt og tilbudskjøp da, eneste jeg synes er vanskelig er bitt, når er de for slitt liksom. Hva tenker dere er lurt å se etter mtp slitasje? Det er jo vanskelig å se eventuelle riper og slikt på bilder gjerne, men kjenner jo alltid over bitt før jeg bruker dem for å kjenne etter eventuelle kanter osv, så får det heller blir noen bomkjøp innimellom.

Jeg har heller ikke satt meg inn særlig i metallblandinger, men ser jo at både sweet iron, kobberringer, aurigan og blue steel ol er å finne på flere bitt. 

Dekken ja, veldig glad i Amigo Hero dekkenet vårt, og kunne godt tenke meg å investere i et sånn liner dekken fra Horseware til en eventuell egen hest. Greit å ha litt sånn alt i ett dekken. Har ingen dekkenmordere på stallen heller så da går det jo ann å legge litt penger i det også. [emoji4] 

Sprenger Aurigan!!!!!!!! Invester i et skikkelig HW dekken, gjerne et du kan bytte liner i så får du 3-i-1. De er veldig holdbare :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal passe på når du kjøper tredelte bitt er midtdelen. På de billige bittene er den nesten alltid for lang/ bred for små hester slik at du får leddene liggene på kjevebeinet. Og rimelige gummibitt er ofte litt "ru" i gummien og lager mye friksjon. Handle av Skoies , Louise er dyktig og du kan returnere det som evt ikke måtte passe .

Mye bedre å legge en god del penger i et ordentlig rambo dekken ja, det har du til evig tid og de ligger bra om det er rett str  :)   Jeg får litt krampe av å måtte vikle hester ut av dekken som har vridd og snudd seg og vi har hatt beinbrudd på hest pga dekken med dårlig passform. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...