Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til kobbel for sterk hund som trekker?


Recommended Posts

14 timer siden, Bellare skrev:

Då har MR kobbelet komt i hus. Veldig fornøgd, må få sambuar til å bestille fleire på jobben så alle bikkjene kan få kvar sitt :P  Men det skulle vert litt lenger, blir litt for kort når eg festar det rundt meg.

Jeg har rett og slett laget en forlengelse, men du får jo kjøpt masse også, med ring i ene enden og krok på den andre, på ca. 30 cm. Det er akkurat passe for oss med Kovu ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter litt over en mnd bruk røyk den ene strikken i mr-kobbelet her..

Hvis dette er kvaliteten er det ikke verdt penga.  Greit,  Toddy er sterk- selv til husky å være - men jeg hadde håpet på bedre.  Han har ryki et non-stop bånd og to sånne vanlige snørekjøring strikkbånd + et mr- kobbel på ett år,  så nå gir jeg snart opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mud skrev:

Etter litt over en mnd bruk røyk den ene strikken i mr-kobbelet her..

Hvis dette er kvaliteten er det ikke verdt penga.  Greit,  Toddy er sterk- selv til husky å være - men jeg hadde håpet på bedre.  Han har ryki et non-stop bånd og to sånne vanlige snørekjøring strikkbånd + et mr- kobbel på ett år,  så nå gir jeg snart opp...

Har du prøvd/sett på denne fra Hööks? Vi har ikke rukket å bruke den så lenge men den virker skikkelig solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pixie skrev:

Har du prøvd/sett på denne fra Hööks? Vi har ikke rukket å bruke den så lenge men den virker skikkelig solid.

Den tror jeg ryker tvert gitt. Jeg synes ikke den så solid ut .. Toddy er råsterk. Men jeg trodde liksom mr-kobbel var for den type hunder :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mud skrev:

Den tror jeg ryker tvert gitt. Jeg synes ikke den så solid ut .. Toddy er råsterk. Men jeg trodde liksom mr-kobbel var for den type hunder :P

 

 

Stikker ryker. 4 MR-kobler har ryki her, men skifter bare strikken :) Helt vanlig å bytte strikker. Derfor det er en dobbelfunksjon på de type kobler. Hundene kommer jo ikke løs selv om strikkene ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Heidihj skrev:

Stikker ryker. 4 MR-kobler har ryki her, men skifter bare strikken :) Helt vanlig å bytte strikker. Derfor det er en dobbelfunksjon på de type kobler. Hundene kommer jo ikke løs selv om strikkene ryker. 

Så man må beregne å skifte strikk en gang i måneden?  Da burde det fulgt med ekstra strikker...

Får man de løse fra noe sted, eller må man bare finne noe tilsvarende?  

De andre har røket tvers av.  Strikkene har blitt slække først og så har båndet ryki.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Yukon kjørestrikk? Det er knyttet så ikke blir så lett svakheter på strikken.Jeg har det selv men,nesten ikke brukt kun pga frøkena her stort sett er løs så ikke så ofte har behov for et slikt bånd. Bla fuglehundensverden.no selger det.  Det selges egene strikk deler til M-R båndet ja. Lille frøkena her på 23 kg slet jo et strikk svært raskt i sin ungdom også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Etter litt over en mnd bruk røyk den ene strikken i mr-kobbelet her..

Hvis dette er kvaliteten er det ikke verdt penga.  Greit,  Toddy er sterk- selv til husky å være - men jeg hadde håpet på bedre.  Han har ryki et non-stop bånd og to sånne vanlige snørekjøring strikkbånd + et mr- kobbel på ett år,  så nå gir jeg snart opp...

Send mail til MR koppel og si at strikken røk på en mnd. Da får du helt sikkert en ny en gratis. De er veldig greie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Etter litt over en mnd bruk røyk den ene strikken i mr-kobbelet her..

Hvis dette er kvaliteten er det ikke verdt penga.  Greit,  Toddy er sterk- selv til husky å være - men jeg hadde håpet på bedre.  Han har ryki et non-stop bånd og to sånne vanlige snørekjøring strikkbånd + et mr- kobbel på ett år,  så nå gir jeg snart opp...

Nei, det vil jeg ikke si er normalt. Det virker som strikken har blitt litt dårligere en eller annen gang de siste 5 åra (eller så hadde jeg bare veldig flaks med det første båndet jeg hadde), men selv med flere hunder i samme bånd som trekker skikkelig, mens jeg går på bena(og dermed er det bra belastning på båndet), samt generelt mye bruk med rykk og napp osv så har jeg ikke opplevd at det ryker på under halvannet/to år med mye bruk. Ikke med malamutene og ikke med de jeg har nå. Og to av de 3 strikkene jeg har røket har vært pga slitasje også, typ kjører på dem med ski/sykkel e.l. så det blir skader på strikken.

De ryker etterhvert, det må man regne med, men ikke strikkbytte en gang i mnd nei, det må ha vært morken strikk eller skade på strikken. Vil tro du får nytt bånd eller ihvertfall ny strikk om du kontakter forhandler :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Så man må beregne å skifte strikk en gang i måneden?  Da burde det fulgt med ekstra strikker...

Får man de løse fra noe sted, eller må man bare finne noe tilsvarende?  

De andre har røket tvers av.  Strikkene har blitt slække først og så har båndet ryki.. 

Man kjøper strikker fra de og bytter ut :) syns det er rart det skal ryke et bånd i mnd da, for de holder en god del lengre på mine mutter (og de fleste muttefolk jeg kjenner er veldig fornøyd med MR), det vil jo være mer trøkk i de ofte. Men kan jo være dere har vært uheldig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
19 timer siden, Mud skrev:

Etter litt over en mnd bruk røyk den ene strikken i mr-kobbelet her..

Hvis dette er kvaliteten er det ikke verdt penga.  Greit,  Toddy er sterk- selv til husky å være - men jeg hadde håpet på bedre.  Han har ryki et non-stop bånd og to sånne vanlige snørekjøring strikkbånd + et mr- kobbel på ett år,  så nå gir jeg snart opp...

Samme her. Eller det tok to uker  :/ Bagen ryker også fort. Manmat/howling dog har gode strikker. De med ha hanefot har en svakhet der den ene er sydd på (røk etter 5 mnd hardt bruk), den enkle strikken er veldig god. Den med hanefot også med en ekstra knute.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Bruker dere da kobbelet daglig/flere ganger daglig?

Vi har byttet strikk på Kovu sitt MR-koppel én gang på fem år, det var vel etter tre år. Men vi bruker det heller ikke mer enn et par ganger i uka i snitt.

Mine har blitt brukt mer eller mindre daglig, da jeg gjerne går de fleste båndturer med trekksele i tillegg til sykkel og skiturer 3-5 dager i uka. Og de ryker ikke hyppig. Ikke med malamutene heller som gjerne gikk begge to i samme båndet, og der var det krefter. Vil tro det er en svakhet som er årsak om det ryker etter så kort tid som enkelte her har opplevd. Enten at strikken var gammel og morken eller at det har blitt en rift/skade i den. For blir det rift/fliser så ryker det raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
9 timer siden, Malamuten skrev:

Mine har blitt brukt mer eller mindre daglig, da jeg gjerne går de fleste båndturer med trekksele i tillegg til sykkel og skiturer 3-5 dager i uka. Og de ryker ikke hyppig. Ikke med malamutene heller som gjerne gikk begge to i samme båndet, og der var det krefter. Vil tro det er en svakhet som er årsak om det ryker etter så kort tid som enkelte her har opplevd. Enten at strikken var gammel og morken eller at det har blitt en rift/skade i den. For blir det rift/fliser så ryker det raskt.

Det er det sikkert, men siden jeg kjenner flere som har opplevd det, så må det jo være en svakhet i ganske mange av dem. Fordelen et jo at hunden ikke blir helt fri når de ryker. Det gjør den når båten ryker :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...