Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av Chihuahua


Kristinh

Recommended Posts

Frekt sagt??

Jeg synes ikke det jeg ...... fordommer - neppe.......... men velger man - tross det faktum at visse bloninder stasher rundt med hund i bag - å skaffe seg en hund av samme type eller på samme størrelse - så får man tåle å bli satt i samme kategori liksom........ Og jeg skjønner faktisk ikke problemet med sammenligningen heller - disse rasene har jo oppstått ene og alene fordi folk ville ha sånn små knehunder ........ de fremstilles jo ikke som noe annet enn det de er ment å være.

Ikke samenligne med Paris Hilton fordi om man har liten hund *latter* - vel - de som har slike minityrer og med hånden på hjertet kan si at de hverken har klær til flere anledninger eller veske til å ha den i - fortjener kanskje ikke å bli stilt i samme kategori - men det er ikke så mange som har småhunder som faktisk behandler dem som hunder hele tiden liksom............ Er nok ikke så mange der ute som har opplevd pomeranian og yorkshireterrier på kurs - hvilket jeg har, de var hunder de - og ikke ble de kledd på heller - terrieren ble sogar k-testet................. *fnis*

Jeg tror IKKE det fødes særlig mange flere chihuahuaer nå enn tidligere, jeg tror heller ikke det så mange som driver back to back breeding osv. jeg tror heller det er sånn at kjøpemassen har endret seg - fra å være en hund eldre mennesker kjøpte som selskapshund har den blitt en "stasjhund" som de unge og trendy kjøper - derfor ser vi flere og flere av dem også - fordi det er ikke lenger gamle tante gjertrud som har de - det er barnebarnet til tante gjertrud og hun er opptatt av at ting skal være stilig.

Kall det gjerne statussymbol for det er det de har blitt

Hvor er det egentlig du vil hen?

Mener du virkelig at de fleste med små hunder er Paris-wannabe's?

Jeg synes det er greit at man må tåle sammenligningen, akkurat som de med store "skumle" hunder må tåle at folk synes hundene deres er skumle (noe de forøvrig sjelden gjør). Jeg ser faktisk oftere de med "skumle hunder" klage, enn de med "pynte hunder", bare så det er sagt.

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man egentlig skal behandle noen på en bestemt måte bare fordi de har valgt en spesiell rase. Jeg har valgt papillon fordi det er rasen for meg, jeg liker alt med dem, og de passer meg perfekt. Jeg vil ha en liten hund, fordi de er enklere og ha på liten plass og det er enklere å reise med dem. Det er rett og slett en liten hund jeg vil ha, og sånn er det med den saken, jeg liker små hunder best. Det er da mange som liker store hunder også, uten at de blir nødt til å forklare seg av den grunn.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har klær til flere anledninger, nettopp fordi jeg bor på et kaldt og vått sted, og har en hund som ikke er godt egnet til slike omgivelser. Jeg har klær til kaldt vær og klær til vått vær. Jeg har også hundeveske, fordi den er kjekk å ha i fly. Gjør det meg til Paris-wannabe? Jaja, du om det. Jeg trener hunden min, går på kurs, agility, spor, hundelinje, utstilling osv. Skjønner ikke hva du mener med pomme og yorkie? De er da ikke sjeldne å se på kurs de? Har sett flere av dem på kurs jeg.

Uansett, jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Det du sier tyder på at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne like gjerne vært postet i et av de andre forumene der temperaturen ikke skal bli høy, for det blir den helt klart ikke her. (Hvis ikke jeg eller noen andre trår til med noe provoserende da.) :o

Enda en gang: Temperaturen her skal ikke bli høy, men man skal tåle at den kan bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det egentlig du vil hen?

Mener du virkelig at de fleste med små hunder er Paris-wannabe's?

Jeg synes det er greit at man må tåle sammenligningen, akkurat som de med store "skumle" hunder må tåle at folk synes hundene deres er skumle (noe de forøvrig sjelden gjør). Jeg ser faktisk oftere de med "skumle hunder" klage, enn de med "pynte hunder", bare så det er sagt.

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man egentlig skal behandle noen på en bestemt måte bare fordi de har valgt en spesiell rase. Jeg har valgt papillon fordi det er rasen for meg, jeg liker alt med dem, og de passer meg perfekt. Jeg vil ha en liten hund, fordi de er enklere og ha på liten plass og det er enklere å reise med dem. Det er rett og slett en liten hund jeg vil ha, og sånn er det med den saken, jeg liker små hunder best. Det er da mange som liker store hunder også, uten at de blir nødt til å forklare seg av den grunn.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har klær til flere anledninger, nettopp fordi jeg bor på et kaldt og vått sted, og har en hund som ikke er godt egnet til slike omgivelser. Jeg har klær til kaldt vær og klær til vått vær. Jeg har også hundeveske, fordi den er kjekk å ha i fly. Gjør det meg til Paris-wannabe? Jaja, du om det. Jeg trener hunden min, går på kurs, agility, spor, hundelinje, utstilling osv. Skjønner ikke hva du mener med pomme og yorkie? De er da ikke sjeldne å se på kurs de? Har sett flere av dem på kurs jeg.

Uansett, jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Det du sier tyder på at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om.

Jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - skal dere plutte om hvor ille det er å bli missforstått når man kommer dollende med chihuahuaen sin i bag over skuldra og rosa tyggegummi i munnen - ja - gå i plutteforumene.

Hvis det er Kine du sikter til her, så kan jeg med hånden på hjertet si at hun går ikke med rosa tyggegummi og hunden i bag. Det er nettopp det hun ikke gjør! Og derfor er det ufattlige trist og synd at hun blir sammenlignet med det som faktisk gjør dette!

Hun går turer med hundene sine,trener og sosialiserer.

Og jeg har ikke én gang sett henne med hunden i en bag på skulderen!

Selv blir jeg ofte sett på med stygt blikk hvis jeg går med Pito på armen, fordi at da sier jo det "selvfølgelig" at hunden min aldri får tur.

Hunden min har redningsvest,kløvsekk og refleksvest. Hvis det teller som "påkledning" og at jeg da blir satt i samme rekke som paris wannabe'ene så får det heller være. Da er det iallefall ikke jeg som har misforstått.

At jeg har en hund i "knehøyde" så er jeg jo etter ditt syn satt i samme kategori som Paris hilton, Dette syns jeg er utrolig synd og viser at du har misforstått veldig.

Hvis det er slik det har blitt i dag at folk ikke kan skaffe seg små hunder pga disse "synene" folk får av en, så sier det jo hvor gale det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringstall fra NKK:

chihuahua korthåret

2000: 18

2001: 21

2002: 24

2003: 35

2004: 43

2005: 77

chihuahua langhåret

2000: 43

2001: 65

2002: 75

2003: 84

2004: 94

2005: 132

En viss økning må man kunne si at det har vært - og dette er bare de som har blitt registrert. Med tanke på hvor små kull disse rasene har, må det i det minste bety at flere oppdrettere avler mer?

Helt utrolig spørr du meg altså. Jeg har også hørt av Chi oppdrettere at folk er helt ville..ikke no problem å sette på valper for de selger som hakka møkk gitt.

Se bare på hjemmesiden til de som driver oppdrette av rasen hvor mange henvendelser de har i gjesteboken sin. Og tenk hvor mange de har på mail i tilleg? Folk er helt desperate for å få tak i de små søtingene. Uansett uten å sjekke de opp.. spiller ingen rolle på hvordan de ser ut bare det er en Chi eller nesten ... og da er det mange som bestiller i et annet land og slik blir det. Fordi de Norske oppdretterne ikke klarer å skaffe nok. Heldigvis har vi seriøse oppdrettere på Chi som er strenge og d bør dere være også.

Huff.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Interesant tema dette her. Jeg gidder ikke en gang å svare på dette med HIlton greie for der bli jeg bare uffatelig irritert!! Jeg har selv yorki og kan bare si at hunden min "jobber" i stallen vær dag går på utstilling svømmer i sjøen og er på vei til å ta bronsemerke, men ja hun har klær! Bare så dette er avklart!

Det jeg lurer mest på som framtidig oppdretter er hvordan skall ma greie o scanner mennesker?? HVCordan skall man vite at den seriøse mannen i dress foran deg har barn eller ikke? hvordan skall man hvite at de hundene jeg selger i god tro ikke havner på en "puppy mill"(blir vel det etter vert også her i norge)

Eller den hyggelige damen ikke skall "misshandle" hunden?

Noen tanker dette her. Jeg fikk lilly av oppdsretteren med en gang for jeg hadde lystt til å drive med utstilling, selv om alle ville ha den søte luille tispa i kullet! Hva om jeg hadde valgt å ikke stille henne og bare klippet pelsen henes? Da hadde jeg på e måte forråd oppdretteren. Hva skulle man ha gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker dette her. Jeg fikk lilly av oppdsretteren med en gang for jeg hadde lystt til å drive med utstilling, selv om alle ville ha den søte luille tispa i kullet! Hva om jeg hadde valgt å ikke stille henne og bare klippet pelsen henes? Da hadde jeg på e måte forråd oppdretteren. Hva skulle man ha gjort da?

Forrådt og forrådt - det kan jo være mange grunner til at man enten ikke kan eller velger å stille ut likevel. Det viktigste må vel være at man tar godt vare på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...