Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av Chihuahua


Kristinh

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har et lite spørsmål til dere alle?

Vet ikke om innlegget vil bli avsluttet men jeg prøver dette alika vell.

Jeg har sittet å tenkt så mye på denne rasen og noen av de som driver oppdrette også av denne rasen.

Hva er målet med et oppdrett på Chihuahua?

Er det å produsere mest mulig for salg?

Eller for å bedre rasens kvalitet?

Har på følelsen av at noen som har denne rasen bare spyr ut valper pga dens populæritet men ikke for å bedre rasen på best mulig måte. Jeg hører ofte, "at pytt sann har ikke no si med at tennene ser ut til å ha blitt kastet inn munne på de, for dommerne ser ikke så mye på tennene alikavell". Og dette er skremmende i mine øyne for de skal jo spise med de små tenne også. Har ikke noe å si om den har patella fordi alle andre avler jo også på det. Det er skremmende at "opprettere" ser så lite på dette. Hørte at en av denne rasene ble solgt på denne måten at de kunne by på den lille stakkaren og høystbydene på 70 000 kunne ta denne valpen med seg hejm. Fryktelig triste greier.. For meg så høres det netopp ut som at folk tenker ikke på ekstriør messige grunnlag,, men mest for å spy ut så mange valper som mulig for så å selge de for 12000 - 15000 for en valp og skal ikke forundre meg at de tar mere også. Helt sykt i mine øyne. Og folk er helt ville, leste her en dag om ei som skulle kjøpe seg en chi i utlandet og spurte om hun skulle ta med flere?? Hva er dette for noe? Chihuahua blir smuglet inn i landet, hvor på, valpen er neddopet og tapet rundt føttene og festet under bilsetet. Helt horribelt. Har aldri kunne tenkt meg en hund som jeg ikke hadde vist bakgrunnen på om hva den har vært igjennom. Når man kjøper hund på denne måten, tillater du at det drives hundefabrikker, hvor tispene blir avlet gang på gang på gang. Stakkar... huff dette gjør vondt langt inne i hjerte rota. Har hørt at noen har rundt 10 tisper som bytter på å føde valper. Uten å sjekke de opp for hverken den ene eller den andre sykdommen. Tror dette er mest for å tjene penger og kan umulig være for å bedre rasen. Selfølgelig er ikke alle Chihuahua oppdrettere sånn, men de må jo ha det helt forfærdelig når de ser hva dette gjør med rasen. Dette er ikke en bukse eller en veske du kjøper som er på mote,, men faktisk et liv med en sjel i seg. Tenk på d du..

Hvist dette blir for sterkt for forumet så håper jeg at dere sletter det. Men jeg syns faktisk dette er veldig viktig at vi tar en diskusjon på.

Klem

Til alle de små stakkarene som ikke er avlet frem pga kjærlighet og seriøsitet.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Synes du har helt rett i det du sier. SELVSAGT finnes det meget seriøse oppdretter, som avler sunne, friske og flotte valper også - men stakkars dem i disse tider!

Hvis "normalpris" var kanskje 10-12.000,- for en valp, også kommer dette enorme presset fra unge jenter som har mere penger enn vett - og da dukker valpefabrikkene opp rundt hvert gatehjørne, smugling av valper, etc, etc. Hvordan skal man som seriøs hundeeier greie å hamle opp med noe slikt? Særlig når også prisene blir kunstig skutt i været.

De KAN jo ikke sitte der og selge valpene sine til nærmest halve prisen av "alle andre" - DET blir jo feil det også..

Men flere andre raser har vært med om dette før - og blitt mer eller mindre ødelagte av det. Schäferen i forbindelse med filmene/tv-serien om RinTinTin, Collies pga Lassie og for ikke å snakke om dalmatinerne pga 101 Dalmatinere.

Husker store debatter i England/USA når de skulle lage denne 101 Dalmatinerfillmen - hvor seriøse, skikkelige oppdrettere gikk ut og ba sine kollegaer boikotte filmen ved å IKKE låne bort hele valpekull til innspillingen. De litt mindre seriøse fikk nok tid på seg til å produsere kull etter kull etter kull... En film bruker man jo noen mndr på å spille inn, så det var myyyye valper som ble brukt (mener å ha hørt ca-antallet 300), alle mellom 6-8 uker gamle.

Jeg så en film om hvordan de spilte inn denne filmen, og valpene led selvsagt ingen nød på noen måte! MEN hva skjedde med de alle etterpå? Hvor mange kull ble produsert KUN for dette, oppdretterne fikk sine penger for å være med, og plutselig satt de der med 20-30 valper som skulle selges?

Og et marked som skulle ta imot kanskje 10 ganger så mange valper enn hva som er normalt i den samme tidsperioden...

Ja, nå er det "kult" med en liten Chihuahua - men hva med om 2-3 år, når de blir umoderne? Tja, tiden vil vise...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de blir dumme og umoderne håper jeg at jeg har mulighet til å ta så mange så mulig til meg..

syntes det er utrolig synd at "min" rase er så omdiskutert og populær.

for det ødelegger virkelig for rasen.. jeg har to nydelige chis, og har ivertfall en oppdretter som er seriøs og har drevet avl av rasen i over 20 år..

Vet ikke hva jeg skal si om smuglinga og dette for jeg syntes det er så motbydelig og fælt at jeg faktisk ikke har ord for det.. har sett så mange linker til ekle valpefrabrikker og hunder som blir tapet som nevnt i hoved posten..

jeg får maaange mail hver eneste dag der folk tilbyr meg penger for å få kjøpe hundene mine.. hva tror de da.. at jeg kun tenker på penger.. jeg får også flere hennvedelser for dagen på mail fra unge jenter/foreldre som lurer på når JEg skal ha valper på mine hunder.. de sier de har sett på hjemmesiden min og liker det de ser..

jeg har ikke ett ord om oppdrett på min hjemmeside.. og det står klart at mine hunder faktisk er HANNKJØNN.. har de sett på siden min da kanksje?

jeg prøver å informere og fortelle om rasen og slikt, men det er vanskelig for oss som faktisk er seriøs når de som har rasen blir dømt og sett på som dumme jentunger/gutter som bare følger moten..

skulle skrive mye mer men nå er middagen ferdig og jeg har glemt ut mye..

sorry rotete innlegg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(¨måtte bare få med litt mer)

jeg syntes ofte det er flaut å ta med meg hundene ut når jeg har stasha meg litt. ( les børsta håret og tatt på maskara) folk ser jo på meg som jeg skulle være stokk stein dum.. det er flaut det..

eks i dag så skulle jeg kjøpe nye halsbånd, fordi det var salg på dyrebutikken.. og da jeg var usikker på str på halsbånd og selere fordi minsten har vokst litt i det siste så tok jeg med meg hundene inn på senteret og opp i dyrebutikken for å prøve.. kommentarene jeg hørte bak ryggen min var:

sjekk rotte bikkjene da..

tror hun at hun er noe eller?

herregud vil hun være paris eller..

det er kult å få slengt etter seg hele tiden.. jeg som er aktiv i hundeklubben, går i fjellet, trener osv osv med hundene mine.. BLÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(¨måtte bare få med litt mer)

jeg syntes ofte det er flaut å ta med meg hundene ut når jeg har stasha meg litt. ( les børsta håret og tatt på maskara) folk ser jo på meg som jeg skulle være stokk stein dum.. det er flaut det..

eks i dag så skulle jeg kjøpe nye halsbånd, fordi det var salg på dyrebutikken.. og da jeg var usikker på str på halsbånd og selere fordi minsten har vokst litt i det siste så tok jeg med meg hundene inn på senteret og opp i dyrebutikken for å prøve.. kommentarene jeg hørte bak ryggen min var:

sjekk rotte bikkjene da..

tror hun at hun er noe eller?

herregud vil hun være paris eller..

det er kult å få slengt etter seg hele tiden.. jeg som er aktiv i hundeklubben, går i fjellet, trener osv osv med hundene mine.. BLÆ

Huff

Blir så lei meg når jeg leser dette du skriver. Ja for alle er ikke sånn som deg og det er nettop dere som får svi for denne tåpelige populæriteten.

Innlegget er ikke for å henge ut dere som elsker rasen deres. Men for å skrive mine synspunkt ang. de som må ha denne hunden for å fremheve seg selv.

Så flott at du svarte syns dette skal stå i respekt av.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by oppi nord og har aldri sett en chihuahua (hadde vært kos det da!). Jeg er jo klar over at chihuahua er en hunderase med sin egen sjarm, og mange seriøse eiere og oppdrettere av rasen, men jeg kjenner jo selv at jeg blir påvirket av dette motehund-snakket. Hvis jeg er på et hundeforum og noen sier at de vil ha hund og vurderer chihuahua, så kjenner jeg at jeg blir litt små-irritert helt uten å vite noe om personen. Jeg vet jeg ikke burde, men jeg stempler personen som useriøs helt uten å tenke.

Da er det jo veldig godt her på sonen hvor man kan se at noen har chihuahua og skriver innlegg som er så seriøse og gjennomtenkte at jeg ikke kan annet enn å smile. :blink:

Det er trist det som nå blir gjort med de stakkars små. Ikke bare må de lide pga. smugling osv., men det ser jo ut som MANGE ender opp hos useriøse eiere. Jeg vet ikke helt, men hvordan er chihuahua som førstegangshund? Det kommer vel an på personen det og (er man veldig ansvarlig så passer nesten hva som helst som førstegangshund, mener jeg), men hvis man tenker på en helt vanlig person uten spesiell kunnskap om oppdragelse og metoder?

Jeg tror aldri det blir slutt på at hunder må lide pga. mote, og nå er det chihuahua'en sin tur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke det er så veldig bra første gangs hund jeg.. de må ha faste rammer og man kan ikke bare dille og dalle med dem som enkelte har intrykk av..

ikke det.. tror mange på sonen hadde takla det helt fint men de er utspekulerte små jævler til tider som ikke tviler ett sekund på å prøve å ta over i huset

( jada jeg vet dere ler men de forsøker altså.. tror de er store stygge skumle bikkjer.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grow up sier jeg bare..........

Dette er ett fjollete tema som dere kan ta hunder hundesnakk for å si det sånn - absolutt ikke noe tema som vil føre til en opphetet debatt............

Jeg anbefaler dere å ta grunnkurs i matematikk ............... man blir ikke rik av å drive oppdrett av chihuahua..........

De får ofte bare en og to valper - og når paringen koster det samme som en valp - altså rundt 15000,- så har du 15000 igjen som skal dekke reise til hannhund, registrering av valper, vaksinering av valper og OFTE utgifter til keisersnitt - og siden forsikringer ikke dekker keisersnitt på raser som ofte har komplikasjoner ved fødsel så betyr det en utgift på mellom 7 og 10 tusen............ hallo liksom...........

Skal dere sette igang en opphetet debatt om noe så får dere finne ett tema som folk gidder å engasjere seg i (de aller fleste som til nå har frekventert her inne er oppegående nok til selv å regne ut at du skal få ett ****** stort chihuahua kull for å tjene penger eller ha sinnsykt mange avlshunder .....)

Så - skal dere plutte om hvor ille det er å bli missforstått når man kommer dollende med chihuahuaen sin i bag over skuldra og rosa tyggegummi i munnen - ja - gå i plutteforumene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ofte bare en og to valper - og når paringen koster det samme som en valp - altså rundt 15000,- så har du 15000 igjen som skal dekke reise til hannhund, registrering av valper, vaksinering av valper og OFTE utgifter til keisersnitt - og siden forsikringer ikke dekker keisersnitt på raser som ofte har komplikasjoner ved fødsel så betyr det en utgift på mellom 7 og 10 tusen............ hallo liksom...........

Om man har fem tisper som parres på hver løpetid og valpeprisen ligger på 20 000 pluss da?

Si åtte kull i året da (ikke alle tisper rekker å løpe to ganger blabla) x to valper x 20 000 = 320 000. I tillegg har man gjerne egen hannhund, så slipper man reise- og parringsutgifter (resultater og kvalitet er visst ikke så viktig når man driver "stort" visst, der teller kroner og ører).

Forhåpentligvis, og det mener jeg av hele mitt hjerte, gjelder dette et ytterst fåtall av dem som har chi's i Norge nå, men det er ikke å lukke øynene for at de små med genser på dukker opp som paddehatter alle veier. Et sted må de komme fra, eller?

Bare i gatene rundt her har det dukket opp 3-4 siste halvåret liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere sette igang en opphetet debatt om noe så får dere finne ett tema som folk gidder å engasjere seg i (de aller fleste som til nå har frekventert her inne er oppegående nok til selv å regne ut at du skal få ett ****** stort chihuahua kull for å tjene penger eller ha sinnsykt mange avlshunder .....)

Ja, eller drive oppdrett i et lavkostland og smugle de mer eller mindre renrasede valpene inn i et høykostland.

Om dette er et tema som er egnet for opphetet debatt eller ikke, er i mine øyne ikke så interessant. At det blir satt fokus på det på ulike hundefora synes jeg imidlertid er ganske viktig. Om ikke alle chihuahua-valp-spekulanter tar seg bryet med å innhente informasjon fra internett, synes jeg det er viktig at de som gjør det, faktisk ser hva som skjer - og da er det viktig at temaet holdes varmt.

Denne popularitetsbølgen som rammer chihuahua kan i teorien ramme alle raser, så at folk gjør seg opp en mening om hvordan man håndterer slike situasjoner, synes jeg heller ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke det er så veldig bra første gangs hund jeg.. de må ha faste rammer og man kan ikke bare dille og dalle med dem som enkelte har intrykk av..

ikke det.. tror mange på sonen hadde takla det helt fint men de er utspekulerte små jævler til tider som ikke tviler ett sekund på å prøve å ta over i huset

( jada jeg vet dere ler men de forsøker altså.. tror de er store stygge skumle bikkjer.. )

Enig med deg.

Mange sier til meg at: du har en så liten hund, det er vel veldig enkelt med den?

Med det stemmer ikke helt.

Jeg har en papillon gutt på 8 mnd, å han vet jammen hva han vil.

Men jeg må jo sette grenser, ellers hadde han "blitt en liten djevel", hehe.

Han er god å snill og alt det der, men er nå i trass alderen å vil helst ha viljen sin.

Fordi om man skaffer seg en liten hund på noen få kg, betyr ikke det at det bestandig er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grow up sier jeg bare..........

Dette er ett fjollete tema som dere kan ta hunder hundesnakk for å si det sånn - absolutt ikke noe tema som vil føre til en opphetet debatt............

Jeg anbefaler dere å ta grunnkurs i matematikk ............... man blir ikke rik av å drive oppdrett av chihuahua..........

De får ofte bare en og to valper - og når paringen koster det samme som en valp - altså rundt 15000,- så har du 15000 igjen som skal dekke reise til hannhund, registrering av valper, vaksinering av valper og OFTE utgifter til keisersnitt - og siden forsikringer ikke dekker keisersnitt på raser som ofte har komplikasjoner ved fødsel så betyr det en utgift på mellom 7 og 10 tusen............ hallo liksom...........

Skal dere sette igang en opphetet debatt om noe så får dere finne ett tema som folk gidder å engasjere seg i (de aller fleste som til nå har frekventert her inne er oppegående nok til selv å regne ut at du skal få ett ****** stort chihuahua kull for å tjene penger eller ha sinnsykt mange avlshunder .....)

Så - skal dere plutte om hvor ille det er å bli missforstått når man kommer dollende med chihuahuaen sin i bag over skuldra og rosa tyggegummi i munnen - ja - gå i plutteforumene.

Nåja, trådstarter fikk jo et litt krasst svar, ikke sant? :blink: Og har det egentlig så mye å si om hvor innlegget havner? Det betyr jo bare at trådstarter faktisk ØNSKER en diskusjon, ikke nødvendigvis at h*n får det.

Men nok om det! Jeg svarer på innlegget bare fordi jeg har et spørsmål til noe du skrev. Selv har jeg ikke greie på oppdrett, men jeg trodde det var blitt mer og mer vanlig at hannhund eier ikke fikk valpepris for "lån" av hannhund (i allefall når det gjelder små raser med små kull), men at summen var avhengig av antall valper? Og hva betyr egentlig det? Jeg mener, hvor mye får da hannhundeier pr. valp?

Chihuahua har jo økt veldig i popularitet i det siste, og som Vipsen sier: de må jo komme fra et sted, og jeg tror de som er seriøse oppdrettere er ekstra påpasselige med å ikke la valpene havne hos noen som er uegnet til å ha hund eller akkurat den rasen. Jeg tviler på at alle de andre har blitt smuglet inn... Ser du på finn.no etter chihuahua så finner du som regel noen som selger, tross i rasens popularitet og sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke det er så veldig bra første gangs hund jeg.. de må ha faste rammer og man kan ikke bare dille og dalle med dem som enkelte har intrykk av..

ikke det.. tror mange på sonen hadde takla det helt fint men de er utspekulerte små jævler til tider som ikke tviler ett sekund på å prøve å ta over i huset

( jada jeg vet dere ler men de forsøker altså.. tror de er store stygge skumle bikkjer.. )

Det var det jeg trodde, nemlig. :blink: Det er sikkert andre raser som er like vanskelige (bare større), men nettopp på grunn av størrelsen tar mange oppdragelsen mindre særiøst når det gjelder en så liten rase. De forblir jo i valpestørrelse hele livet! Tror mange små raser kan være litt vanskelige sånn sett, spesielt siden det virker som om de små rasene ofte tar igjen for den lille størrelsen med en ekstra sterk egenvilje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, trådstarter fikk jo et litt krasst svar, ikke sant? :blink: Og har det egentlig så mye å si om hvor innlegget havner? Det betyr jo bare at trådstarter faktisk ØNSKER en diskusjon, ikke nødvendigvis at h*n får det.

Men nok om det! Jeg svarer på innlegget bare fordi jeg har et spørsmål til noe du skrev. Selv har jeg ikke greie på oppdrett, men jeg trodde det var blitt mer og mer vanlig at hannhund eier ikke fikk valpepris for "lån" av hannhund (i allefall når det gjelder små raser med små kull), men at summen var avhengig av antall valper? Og hva betyr egentlig det? Jeg mener, hvor mye får da hannhundeier pr. valp?

Chihuahua har jo økt veldig i popularitet i det siste, og som Vipsen sier: de må jo komme fra et sted, og jeg tror de som er seriøse oppdrettere er ekstra påpasselige med å ikke la valpene havne hos noen som er uegnet til å ha hund eller akkurat den rasen. Jeg tviler på at alle de andre har blitt smuglet inn... Ser du på finn.no etter chihuahua så finner du som regel noen som selger, tross i rasens popularitet og sjeldenhet.

Jeg vet at når det gjelder papillon som åsså er en liten hund.

Der er det normalt med 1000 kr for selve parringen og 1000 kr pr valp.

Jeg vet papillon ikke er en chihuahua altså, men jeg syns 15000 kr for å låne en hanne til tispa var veldig mye... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grow up sier jeg bare..........

Dette er ett fjollete tema som dere kan ta hunder hundesnakk for å si det sånn - absolutt ikke noe tema som vil føre til en opphetet debatt............

Jeg anbefaler dere å ta grunnkurs i matematikk ............... man blir ikke rik av å drive oppdrett av chihuahua..........

De får ofte bare en og to valper - og når paringen koster det samme som en valp - altså rundt 15000,- så har du 15000 igjen som skal dekke reise til hannhund, registrering av valper, vaksinering av valper og OFTE utgifter til keisersnitt - og siden forsikringer ikke dekker keisersnitt på raser som ofte har komplikasjoner ved fødsel så betyr det en utgift på mellom 7 og 10 tusen............ hallo liksom...........

Skal dere sette igang en opphetet debatt om noe så får dere finne ett tema som folk gidder å engasjere seg i (de aller fleste som til nå har frekventert her inne er oppegående nok til selv å regne ut at du skal få ett ****** stort chihuahua kull for å tjene penger eller ha sinnsykt mange avlshunder .....)

Så - skal dere plutte om hvor ille det er å bli missforstått når man kommer dollende med chihuahuaen sin i bag over skuldra og rosa tyggegummi i munnen - ja - gå i plutteforumene.

Hva i all verden? Stått opp på feil fot idag eller?

Du kan umulig ha fått med deg særlig mye av det som foregår for tiden? Det er vel det som er saken, at disse useriøse oppdretterne nettopp IKKE bruker penger på registrering, vaksinering, paring og alt det der. De bare masseavler på de hundene de har.

Hvem har sagt noe om rosa tyggegummi og den slags? Synes du ikke selv at det der var ganske frekt sagt? Synes du det er riktig at man skal bli sammenlignet med Paris Hilton, kun fordi man har en chi? Eller en liten hund for den saks skyld. Synes du det er så mye bedre enn at alle amstaffer liksom er farlige? Det blir jo det samme. Fordommer kalles det.

Og forresten, så er det fri tilgang, også til disse forumene, og det er ikke opp til deg og nekte noen adgang. Har du noe å klage på, så rapporter det til ledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grow up sier jeg bare..........

Dette er ett fjollete tema som dere kan ta hunder hundesnakk for å si det sånn - absolutt ikke noe tema som vil føre til en opphetet debatt............

Jeg anbefaler dere å ta grunnkurs i matematikk ............... man blir ikke rik av å drive oppdrett av chihuahua..........

De får ofte bare en og to valper - og når paringen koster det samme som en valp - altså rundt 15000,- så har du 15000 igjen som skal dekke reise til hannhund, registrering av valper, vaksinering av valper og OFTE utgifter til keisersnitt - og siden forsikringer ikke dekker keisersnitt på raser som ofte har komplikasjoner ved fødsel så betyr det en utgift på mellom 7 og 10 tusen............ hallo liksom...........

Skal dere sette igang en opphetet debatt om noe så får dere finne ett tema som folk gidder å engasjere seg i (de aller fleste som til nå har frekventert her inne er oppegående nok til selv å regne ut at du skal få ett ****** stort chihuahua kull for å tjene penger eller ha sinnsykt mange avlshunder .....)

Så - skal dere plutte om hvor ille det er å bli missforstått når man kommer dollende med chihuahuaen sin i bag over skuldra og rosa tyggegummi i munnen - ja - gå i plutteforumene.

Amen! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, så er det fri tilgang, også til disse forumene, og det er ikke opp til deg og nekte noen adgang. Har du noe å klage på, så rapporter det til ledelsen.

Nå er nå dette ikke noe pludreforum da. Og jeg kan huske at et tema ang. en type fôr, ble overflyttet med en gang, så da har vel ikke dette noe mere her å gjøre heller, etter min mening.

Så jeg er helt enig med Belgerpia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et emne som påvirker alle oppdrettere av "moteraser" på en eller annen måte. I prinsippet er vel ingen raser immune mot slike plutselige oppsving i popularitet, så en diskusjon omkring hvordan seriøse oppdrettere kan håndtere slike situasjoner, synes jeg hadde vært interessant.

Kan man forutse og eventuelt forebygge slike trender? Screening av potensielle valpekjøpere blir jo enda viktigere. Hvordan forholder man seg til de høye valpeprisene? Er man nødt til å følge med på karusellen for å unngå å tiltrekke seg de som bare er ute etter en "billig" hund, eller vitner det om seriøsitet å holde valpeprisene på "normalt" nivå? Hvordan unngår man å selge til folk som bare er ute etter en "valpemaskin"? Er man nødt til å innta en annen holdning til tidlig kastrasjon enn det man har hatt tidligere?

Dette er kanskje noen av de spørsmålene som kan forsvare emnets plassering innenfor dette forumet. Det finnes sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nå dette ikke noe pludreforum da. Og jeg kan huske at et tema ang. en type fôr, ble overflyttet med en gang, så da har vel ikke dette noe mere her å gjøre heller, etter min mening.

Så jeg er helt enig med Belgerpia.

Den ene tråden ble flyttet en av de aller første dagene før man var enig i hvor grensene skulle gå her nede. At man tar det som en dermed gitt regel blir dermed totalt feil.

Er dere uenige i noen avgjørelser eller har spørsmål, send meg pm.

Ang om dette er et pludreforum, dette er et forum man må forvente å få svar "fra leveren". Det er dermed ikke gitt at diskusjonsemnet nødvendigvis må være fra samme plassen. Er vi enige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene tråden ble flyttet en av de aller første dagene før man var enig i hvor grensene skulle gå her nede. At man tar det som en dermed gitt regel blir dermed totalt feil.

Er dere uenige i noen avgjørelser eller har spørsmål, send meg pm.

Ang om dette er et pludreforum, dette er et forum man må forvente å få svar "fra leveren". Det er dermed ikke gitt at diskusjonsemnet nødvendigvis må være fra samme plassen. Er vi enige da?

Nei, her er jeg ikke enig. Her skal alt komme fra leveren. :o:o:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva i all verden? Stått opp på feil fot idag eller?

Du kan umulig ha fått med deg særlig mye av det som foregår for tiden? Det er vel det som er saken, at disse useriøse oppdretterne nettopp IKKE bruker penger på registrering, vaksinering, paring og alt det der. De bare masseavler på de hundene de har.

Hvem har sagt noe om rosa tyggegummi og den slags? Synes du ikke selv at det der var ganske frekt sagt? Synes du det er riktig at man skal bli sammenlignet med Paris Hilton, kun fordi man har en chi? Eller en liten hund for den saks skyld. Synes du det er så mye bedre enn at alle amstaffer liksom er farlige? Det blir jo det samme. Fordommer kalles det.

Og forresten, så er det fri tilgang, også til disse forumene, og det er ikke opp til deg og nekte noen adgang. Har du noe å klage på, så rapporter det til ledelsen.

Frekt sagt??

Jeg synes ikke det jeg ...... fordommer - neppe.......... men velger man - tross det faktum at visse bloninder stasher rundt med hund i bag - å skaffe seg en hund av samme type eller på samme størrelse - så får man tåle å bli satt i samme kategori liksom........ Og jeg skjønner faktisk ikke problemet med sammenligningen heller - disse rasene har jo oppstått ene og alene fordi folk ville ha sånn små knehunder ........ de fremstilles jo ikke som noe annet enn det de er ment å være.

Ikke samenligne med Paris Hilton fordi om man har liten hund *latter* - vel - de som har slike minityrer og med hånden på hjertet kan si at de hverken har klær til flere anledninger eller veske til å ha den i - fortjener kanskje ikke å bli stilt i samme kategori - men det er ikke så mange som har småhunder som faktisk behandler dem som hunder hele tiden liksom............ Er nok ikke så mange der ute som har opplevd pomeranian og yorkshireterrier på kurs - hvilket jeg har, de var hunder de - og ikke ble de kledd på heller - terrieren ble sogar k-testet................. *fnis*

Jeg tror IKKE det fødes særlig mange flere chihuahuaer nå enn tidligere, jeg tror heller ikke det så mange som driver back to back breeding osv. jeg tror heller det er sånn at kjøpemassen har endret seg - fra å være en hund eldre mennesker kjøpte som selskapshund har den blitt en "stasjhund" som de unge og trendy kjøper - derfor ser vi flere og flere av dem også - fordi det er ikke lenger gamle tante gjertrud som har de - det er barnebarnet til tante gjertrud og hun er opptatt av at ting skal være stilig.

Kall det gjerne statussymbol for det er det de har blitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror IKKE det fødes særlig mange flere chihuahuaer nå enn tidligere, jeg tror heller ikke det så mange som driver back to back breeding osv.

Registreringstall fra NKK:

chihuahua korthåret

2000: 18

2001: 21

2002: 24

2003: 35

2004: 43

2005: 77

chihuahua langhåret

2000: 43

2001: 65

2002: 75

2003: 84

2004: 94

2005: 132

En viss økning må man kunne si at det har vært - og dette er bare de som har blitt registrert. Med tanke på hvor små kull disse rasene har, må det i det minste bety at flere oppdrettere avler mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nå dette ikke noe pludreforum da. Og jeg kan huske at et tema ang. en type fôr, ble overflyttet med en gang, så da har vel ikke dette noe mere her å gjøre heller, etter min mening.

Så jeg er helt enig med Belgerpia.

Hva har dette med pludring å gjøre da?

Er ikke en debatt om chihuahua-avl høyst aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med pludring å gjøre da?

Er ikke en debatt om chihuahua-avl høyst aktuell?

Det kunne like gjerne vært postet i et av de andre forumene der temperaturen ikke skal bli høy, for det blir den helt klart ikke her. (Hvis ikke jeg eller noen andre trår til med noe provoserende da.) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...