Gå til innhold
Hundesonen.no

WCC Working class certificate


Heidi og Kalizi
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Siri skrev:

Eller litt motsatt - man må ha WCC for å stille i bruksklasse i Norge (og andre land).

WCC er en slags internasjonal bekreftelse på at hunden har bruksmeritter for å stille i bruksklassen uavhengig av land, så vidt jeg har  forstått. Min hund kan stille i bruksklassen i Sverige (og alle andre FCI-land) med sitt WCC som hun fikk på bakgrunn av gjeterhundprøve i Tsjekkia (siden vi ikke har slike prøver i Norge). Men det er NKK som må utstede WCC for norskeide hunder. 

Ja, men din rase kan gå i bruksklasse i Norge ( leser jeg utifra reglementet?) og du kan da kjøpe wcc fra NKK med dine resultater. Uavhengig av i hvilke land disse er oppnådd. Mine har også resultater fra utlandet på sine. Norske hunder må ha oppfylt norske krav men du trenger kun papiret i utlandet. Norske hunder på norsk utstilling trenger ikke papiret wcc for å stille i bruksklasse men må ha oppfylt kravene. 

Rotete :)  Men man trenger kun kjøpe wcc om man skal ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På utst arrangert etter FCIs regelverk er det FCI sitt regelverk som gjelder, på nasjonal utst er det landets egne regler som gjelder. Er kravet i Norge lavere enn FCI/andre land sine får du ikke stil

Eller litt motsatt - man må ha WCC for å stille i bruksklasse i Norge (og andre land). WCC er en slags internasjonal bekreftelse på at hunden har bruksmeritter for å stille i bruksklassen uavheng

Dette fikk vi ingen beskjed om på ringsekretærkurs, så det virker merkelig? Vi fikk beskjed om at så lenge eiere av utenlandske hunder som stilte i brukshundklasse fremviste WCC, så var alt i orden. V

På 27.10.2017 at 10:38 PM, yurij skrev:

Ja, men din rase kan gå i bruksklasse i Norge ( leser jeg utifra reglementet?) og du kan da kjøpe wcc fra NKK med dine resultater. Uavhengig av i hvilke land disse er oppnådd. Mine har også resultater fra utlandet på sine. Norske hunder må ha oppfylt norske krav men du trenger kun papiret i utlandet. Norske hunder på norsk utstilling trenger ikke papiret wcc for å stille i bruksklasse men må ha oppfylt kravene. 

Rotete :)  Men man trenger kun kjøpe wcc om man skal ut

Bare husk at kravet i det landet du stiller i BK også må være oppfylt, sånn tilfelle det er andre/høyere krav enn i Norge. Hvilket nok ikke er tilfelle for gr. 10, men kanskje for andre raser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tøfflus skrev:

Bare husk at kravet i det landet du stiller i BK også må være oppfylt, sånn tilfelle det er andre/høyere krav enn i Norge. Hvilket nok ikke er tilfelle for gr. 10, men kanskje for andre raser :) 

Det stemmer vel ikke nødvendigvis? I regelverket for de gjeterhundprøvene jeg har gått med Yasmine i sommer, står det følgende: 
"Dogs that have passed the HWT are allowed to compete in the "working class" at FCI international shows". Det betyr vel at hunder med godkjent slik test - som da utløser WCC - kan stille i brukshundklassen uavhengig av land - hvert fall på internasjonale utstillinger. 

Jeg har også stilt hund i brukshundklasse bare med WCC i Sverige på nasjonal utstilling, selv om kravet i Sverige for å stille i brukshundklassen er langt høyere for nasjonale hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det stemmer vel ikke nødvendigvis? I regelverket for de gjeterhundprøvene jeg har gått med Yasmine i sommer, står det følgende: 
"Dogs that have passed the HWT are allowed to compete in the "working class" at FCI international shows". Det betyr vel at hunder med godkjent slik test - som da utløser WCC - kan stille i brukshundklassen uavhengig av land - hvert fall på internasjonale utstillinger. 

Jeg har også stilt hund i brukshundklasse bare med WCC i Sverige på nasjonal utstilling, selv om kravet i Sverige for å stille i brukshundklassen er langt høyere for nasjonale hunder. 

Det kan være forskjell på krav i rasene for WCC i forskjellige land og derfor innførte FCI et nytt WCC for noen år siden hvor sted, dato, dommere og resultater skulle påføres. Dette fordi det hadde vært tilfeller hvor hunder hadde stilt i BK med et WCC som ikke var "gyldig" i det landet/den utstillingen de stilte. Dette gjaldt både raser med brukskrav for cert/championat og ikke og flere fikk seg nok en kjip overraskelse da de ikke fikk cert/championat og/eller mistet premieringen sin fordi de hadde stilt i en klasse de ikke var berettiget til å stille ut i.

De "gamle" WCC er ikke lenger gyldig nettopp fordi arrangør skal kunne kontrollere at hunden som fremviser WCC har inne de krav som kreves iht den utstillingen/landet. Da de nye WCC ble innført gikk både NKK og SKK ut med info om at man selv måtte passe på at resultater påført var i tråd med krav i det landet man skulle stille ut i.

Nå skal ikke jeg påberope meg å kjenne til alle grupper/rasers krav, men i gr.10 var det flere tilfeller hvor bla svenske hunder stilte i BK på utstillinger med svensk WCC, hvor kravene var langt lavere enn hva som krevdes i de fleste land og også iht FCIs regelverk. Heldigvis har Sverige nå justert sine krav iht FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Tøfflus said:

Bare husk at kravet i det landet du stiller i BK også må være oppfylt, sånn tilfelle det er andre/høyere krav enn i Norge. Hvilket nok ikke er tilfelle for gr. 10, men kanskje for andre raser :) 

Dette fikk vi ingen beskjed om på ringsekretærkurs, så det virker merkelig? Vi fikk beskjed om at så lenge eiere av utenlandske hunder som stilte i brukshundklasse fremviste WCC, så var alt i orden. Vi fikk INGEN beskjed om at vi måtte se på HVILKEN prøve hunden har gått om om den "passet" med det norske regelverket.

Jeg vet også om flere med schäfere som har stilt i brukshundklasse i Sverige med kun NKKs brukshundkåring (som ikke finnes i Sverige og dermed ikke er gyldig bruksmeritt der). Den gir dog adgang til brukshundklasse, og man kan motta CERT (fordi hunden er bruksmerittert - brukskrav), men CERTene hviler fram til hunden har oppnådd brukskrav som er gyldig for championat i Sverige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Dette fikk vi ingen beskjed om på ringsekretærkurs, så det virker merkelig? Vi fikk beskjed om at så lenge eiere av utenlandske hunder som stilte i brukshundklasse fremviste WCC, så var alt i orden. Vi fikk INGEN beskjed om at vi måtte se på HVILKEN prøve hunden har gått om om den "passet" med det norske regelverket.

Jeg vet også om flere med schäfere som har stilt i brukshundklasse i Sverige med kun NKKs brukshundkåring (som ikke finnes i Sverige og dermed ikke er gyldig bruksmeritt der). Den gir dog adgang til brukshundklasse, og man kan motta CERT (fordi hunden er bruksmerittert - brukskrav), men CERTene hviler fram til hunden har oppnådd brukskrav som er gyldig for championat i Sverige.

Nei, det er da ikke ringsekretær som skal holde orden på at kravene overholdes, de skal bare sjekke at gyldig WCC fremvises. Men det hender at med-stillere har koll og klager det inn. Ofte oppdages det når hunden søker championat, da skal det sjekkes. 

Jeg vet også om flere hunder som har stilt i BK på "feil" krav og intet har skjedd, men jeg vet også om flere som har blitt "oppdaget" og derved mistet premieringen sin. 

Jeg kom bare med en vennlig opplysning, hva folk gjør får være deres sak, men da får de ta "støyten" om den kommer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøfflus said:

Nei, det er da ikke ringsekretær som skal holde orden på at kravene overholdes, de skal bare sjekke at gyldig WCC fremvises. Men det hender at med-stillere har koll og klager det inn. Ofte oppdages det når hunden søker championat, da skal det sjekkes. 

Jeg vet også om flere hunder som har stilt i BK på "feil" krav og intet har skjedd, men jeg vet også om flere som har blitt "oppdaget" og derved mistet premieringen sin. 

Jeg kom bare med en vennlig opplysning, hva folk gjør får være deres sak, men da får de ta "støyten" om den kommer ;) 

Noen må jo holde orden på at kravene overholdes? Det står jo forøvrig bare i regelverket at:

"Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

Det står ingen ting om at de prøvetypen må stemme overens med norske krav for deltagelse i brukshundklasse.

Kravene for championat er jo noe helt annet, de må jo oppfylles (akkurat som i mitt nevnte eksempel fra Sverige).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige/SKK tillater alle med WCC å stille i BK, men alle land er ikke slik. 
I min rase er det så vidt forskjellige krav til BK at jeg virkelig må lese og/eller spørre arrangør om kravet er oppfylt dersom jeg skulle stilt i BK. Unntaket er da SKK utstillinger siden de har den regelen de har. 

Det stemmer som @Tøfflus at kravene til BK i det enkelte land må være oppfylt, uavhengig av om du har WCC. 
Men også at vi som er ringekretærer kun har som oppgave å sjekke at utenlandske hunder faktisk har WCC før mottakelse av evt CERT i raser som har brukskrav til CERT. 
"
11.7.2 Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tuvane skrev:

Noen må jo holde orden på at kravene overholdes? Det står jo forøvrig bare i regelverket at:

"Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

Det står ingen ting om at de prøvetypen må stemme overens med norske krav for deltagelse i brukshundklasse.

Kravene for championat er jo noe helt annet, de må jo oppfylles (akkurat som i mitt nevnte eksempel fra Sverige).

Ja, NKK holder orden på det, derfor er det krav om dokumentert brukskrav på WCC slik at de får sjekket det ved søknad om championat. Når det gjelder utdeling av cert vet jeg ikke hvordan det kontrolleres, men det vil jo "oppdages" den dagen hunden søker N UCH. 

Pkt. 16 i utstillingsregelverket omhandler brukskrav for deltagelse i brukshundklasse, alle grupper og raser som kan stille i BK, noen har også brukskrav for oppnåelse av cert.

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Sverige/SKK tillater alle med WCC å stille i BK, men alle land er ikke slik. 
I min rase er det så vidt forskjellige krav til BK at jeg virkelig må lese og/eller spørre arrangør om kravet er oppfylt dersom jeg skulle stilt i BK. Unntaket er da SKK utstillinger siden de har den regelen de har. 

Det stemmer som @Tøfflus at kravene til BK i det enkelte land må være oppfylt, uavhengig av om du har WCC. 
Men også at vi som er ringekretærer kun har som oppgave å sjekke at utenlandske hunder faktisk har WCC før mottakelse av evt CERT i raser som har brukskrav til CERT. 
"
11.7.2 Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

Takk :) 

Uthevet: litt rart, for de har jo også spesifiserte krav i sitt regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøfflus said:

Ja, NKK holder orden på det, derfor er det krav om dokumentert brukskrav på WCC slik at de får sjekket det ved søknad om championat. Når det gjelder utdeling av cert vet jeg ikke hvordan det kontrolleres, men det vil jo "oppdages" den dagen hunden søker N UCH. 

Pkt. 16 i utstillingsregelverket omhandler brukskrav for deltagelse i brukshundklasse, alle grupper og raser som kan stille i BK, noen har også brukskrav for oppnåelse av cert.

Takk :) 

Men hvordan går det an å ha krav som ikke kan overholdes? Det blir jo ikke kontrollert og ingen har i oppgave å kontrollere det...

WCC er jo bare et papir som ringsekretær sjekker, så NKK selv vet jo ikke hvilke meritter utenlandske hunder som stiller i brukshundklasse evt måtte ha. Så de kan jo da motta CERT med sitt lands bruksmeritt, som ikke nødvendigvis er godkjent som bruksmeritt i Norge, for så å senere få godkjent norsk bruksmeritt i sitt land, og så søke championat. Da skulle de jo i utgangspunktet ikke hatt CERTet de ble champion med, hvis det er brukskrav på CERT...

I FCI sine regler står det følgende:

To enter a dog in working class, the entry form must be accompanied by a copy of the FCI compulsory certificate, WCC (Working Class Certificate) (annexes 1a) and 1b)), containing the confirmation by the member country in which the holder and/or owner has his legal residence, that the dog has passed an appropriate test as well as details about this test. 

Det står altså ingenting om at hunden må ha oppfylt brukskravet i landet den stiller i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Men hvordan går det an å ha krav som ikke kan overholdes? Det blir jo ikke kontrollert og ingen har i oppgave å kontrollere det...

WCC er jo bare et papir som ringsekretær sjekker, så NKK selv vet jo ikke hvilke meritter utenlandske hunder som stiller i brukshundklasse evt måtte ha. Så de kan jo da motta CERT med sitt lands bruksmeritt, som ikke nødvendigvis er godkjent som bruksmeritt i Norge, for så å senere få godkjent norsk bruksmeritt i sitt land, og så søke championat. Da skulle de jo i utgangspunktet ikke hatt CERTet de ble champion med, hvis det er brukskrav på CERT...

I FCI sine regler står det følgende:

To enter a dog in working class, the entry form must be accompanied by a copy of the FCI compulsory certificate, WCC (Working Class Certificate) (annexes 1a) and 1b)), containing the confirmation by the member country in which the holder and/or owner has his legal residence, that the dog has passed an appropriate test as well as details about this test. 

Det står altså ingenting om at hunden må ha oppfylt brukskravet i landet den stiller i...

Nå har jeg bare stilt i Sverige og Danmark , men jeg har lagt ved wcc på påmeldingen. Glemte det i Danmark engang og da måtte stevneleder ha det på mail, ikke i hånden. Så det er jo ingen problem å kontrollere om man vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Nå har jeg bare stilt i Sverige og Danmark , men jeg har lagt ved wcc på påmeldingen. Glemte det i Danmark engang og da måtte stevneleder ha det på mail, ikke i hånden. 

Hvis det allerede er sendt inn, så er det jo rart at ringsekretær skal sjekke det for hver enkelt hund... Som vi fikk beskjed om på kurs. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Hvis det allerede er sendt inn, så er det jo rart at ringsekretær skal sjekke det for hver enkelt hund... Som vi fikk beskjed om på kurs. :P

Men det står jo også i ditt sitat :) Har aldri opplevd at det har blitt spurt om i ringen og min hannhund har gått i bruksklassen i flere år . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Men det står jo også i ditt sitat :) Har aldri opplevd at det har blitt spurt om i ringen og min hannhund har gått i bruksklassen i flere år 

Ja, men det er jo i FCI sine regler... i de norske står det at WCC skal fremlegges på utstillingen. Vi fikk beskjed om at alle utenlandske hunder med brukskrav for CERT skal framvise WCC før tildeling av CERT.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Men hvordan går det an å ha krav som ikke kan overholdes? Det blir jo ikke kontrollert og ingen har i oppgave å kontrollere det...

WCC er jo bare et papir som ringsekretær sjekker, så NKK selv vet jo ikke hvilke meritter utenlandske hunder som stiller i brukshundklasse evt måtte ha. Så de kan jo da motta CERT med sitt lands bruksmeritt, som ikke nødvendigvis er godkjent som bruksmeritt i Norge, for så å senere få godkjent norsk bruksmeritt i sitt land, og så søke championat. Da skulle de jo i utgangspunktet ikke hatt CERTet de ble champion med, hvis det er brukskrav på CERT...

I FCI sine regler står det følgende:

To enter a dog in working class, the entry form must be accompanied by a copy of the FCI compulsory certificate, WCC (Working Class Certificate) (annexes 1a) and 1b)), containing the confirmation by the member country in which the holder and/or owner has his legal residence, that the dog has passed an appropriate test as well as details about this test. 

Det står altså ingenting om at hunden må ha oppfylt brukskravet i landet den stiller i...

Regelverket gjelder alle hunder som stiller på norske utstillinger, ikke bare norske.

Sakset fra regelverket:

"Dette regelverk gjelder for alle offisielle utstillinger arrangert av NKK og medlemsklubber/forbund"
"11.7 Brukshundklasse - BK Klassen er åpen for hunder som er fylt 15 måneder første utstillingsdag og i tillegg er jakt-/brukspremierte (se krav og raseliste pkt 16.)"
"11.7.2 Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

1 time siden, Tuvane skrev:

Hvis det allerede er sendt inn, så er det jo rart at ringsekretær skal sjekke det for hver enkelt hund... Som vi fikk beskjed om på kurs. :P

Se over, pkt. 11.7.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Tøfflus said:

Regelverket gjelder alle hunder som stiller på norske utstillinger, ikke bare norske.

Sakset fra regelverket:

"Dette regelverk gjelder for alle offisielle utstillinger arrangert av NKK og medlemsklubber/forbund"
"11.7 Brukshundklasse - BK Klassen er åpen for hunder som er fylt 15 måneder første utstillingsdag og i tillegg er jakt-/brukspremierte (se krav og raseliste pkt 16.)"
"11.7.2 Working Class Certificate (WCC) Utenlandsk eid hund, må dokumentere brukskrav ved å fremlegge WCC på utstillingen (utstedt av sin nasjonale kennelklubb), for tildeling av certifikat. WCC må være påført prøvetype og premiegrad."

Se over, pkt. 11.7.2

Ja, men spørsmålet er hvem som sørger for at regelverket følges? Det er jo ingen kontrollpunkt som sørger for at riktig hund får tildelt CERT, når utenlandske hunder med WCC ikke nødvendigvis oppfyller norske prøvekrav...

NKK kan vel ikke basere seg på at andre utstillere rapporterer inn evt. feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

NKK kan vel ikke basere seg på at andre utstillere rapporterer inn evt. feil?

Joda, de gjør jo det... se bare på den hårreisende cert-regelen. Det er så mye feilregistreringer i DogWeb der, og for å få det riktig må man basere seg på at andre "menige" rapporterer det inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Joda, de gjør jo det... se bare på den hårreisende cert-regelen. Det er så mye feilregistreringer i DogWeb der, og for å få det riktig må man basere seg på at andre "menige" rapporterer det inn. 

Ja, det ser jeg også på min rase... Folk tar imot CERT som de aldri skulle ha hatt og skryter av at hunden har X-antall CERT (dvs langt flere enn den er berettiget til). Det burde jo være rimelig enkelt å kryssjekke med dogweb om hvor mange CERT hunden har fra før av, før den får registrert et nytt CERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Ja, det ser jeg også på min rase... Folk tar imot CERT som de aldri skulle ha hatt og skryter av at hunden har X-antall CERT (dvs langt flere enn den er berettiget til). Det burde jo være rimelig enkelt å kryssjekke med dogweb om hvor mange CERT hunden har fra før av, før den får registrert et nytt CERT.

Problemet er jo at EIERE ofte ikke har peiling på denne cert-regelen, og ofte heller ikke ringsekretærene (det har jeg jo sett i en rekke diskusjoner på FB). Og når det da blir registrert cert på bikkja i premielistene, så er det jo ingen som sjekker om det er korrekt når resultatene legges inn i DogWeb etter ei utstilling (se for deg at resultatene på¨ei utstilling med 1000 hunder skal registreres i DogWeb - det er utdelt x antall cert. Man går ikke inn og sjekker om det er korrekt utdelt cert på hver enkelt certvinner da). På raseutstillinger kan man selvsagt gjøre det, da er det jo enkelt liksom, men ikke for utstillinger for x antall raser. 

F eks: Min venninne som har briard, har hatt briard i mange år, er ringsekretær og alt sånt.. hennes hund har registrert 5 eller 6 cert faktisk. Ikke fordi EIEREN ikke kan regelverket, og hun har neppe tatt i mot noe cert på utstillingene etter at hunden var fullcertet 10 mnd gammel heller, men de som har lagt inn resultatene i etterkant av utstillingen har da antakelig bare sett at her er det en ikke-champion som har stilt - den ble BIR - ergo må den jo ha fått cert. Så er det kryssa av for det. Kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuvane skrev:

Ja, men spørsmålet er hvem som sørger for at regelverket følges? Det er jo ingen kontrollpunkt som sørger for at riktig hund får tildelt CERT, når utenlandske hunder med WCC ikke nødvendigvis oppfyller norske prøvekrav...

NKK kan vel ikke basere seg på at andre utstillere rapporterer inn evt. feil?

NKK/andre arrangørers rutiner må du nesten spørre dem om, jeg vet ikke hva de gjør for å sikre at certet går til riktig hund. Uansett vil det vel oppdages når/hvis det søkes om N UCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

NKK/andre arrangørers rutiner må du nesten spørre dem om, jeg vet ikke hva de gjør for å sikre at certet går til riktig hund.

Det finnes jo ingen rutiner på det. Alt avhenger at at noen melder i fra i etterkant.

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

Uansett vil det vel oppdages når/hvis det søkes om N UCH.

Ikke nødvendigvis. Det var en hund som fikk godkjent sitt championat uten at hunden hadde NKK-cert i min rare. Det burde jo ikke kunne skje, men det gjorde det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det finnes jo ingen rutiner på det. Alt avhenger at at noen melder i fra i etterkant.

Ikke nødvendigvis. Det var en hund som fikk godkjent sitt championat uten at hunden hadde NKK-cert i min rare. Det burde jo ikke kunne skje, men det gjorde det jo.

Tror ikke det er majoriteten at det ikke sjekkes at hunden har de resultater den skal for diverse championater og sånn. Det hender vel i alle bransjer at feil kan skje, selv om det ikke skal det, ingen er feilfri :)

Men...dette sporet jo veldig av da, ref. min vennlige opplysning at kravene kan være forskjellig fra land til land og man bør sjekke at man fyller disse i det landet man skal stille ut i så man ikke får noen kjipe overraskelser i etterkant :) Det var i grunn alt jeg ville si, men så ble det liksom så mye mer, av en eller annen merkelig grunn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ringsekretær skal sjekke at hunden har oppnådd wcc med meritering som er gyldig i aktuelt land. Feks kan det komme Svenske dachshunder som har fått wcc på anlagsspor, det er ikke gyldig til å få cert i Norge. Ei jeg kjenner som er mye ringsekretær for harehundrasene, har flere ganger holdt igjen cert på utenlandske beagler som kommer med wcc på en eller annen sporprøve (i Danmark har de feks et slepespor med hare, det kan de tørke seg bak med i Norge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Jo, ringsekretær skal sjekke at hunden har oppnådd wcc med meritering som er gyldig i aktuelt land. Feks kan det komme Svenske dachshunder som har fått wcc på anlagsspor, det er ikke gyldig til å få cert i Norge. Ei jeg kjenner som er mye ringsekretær for harehundrasene, har flere ganger holdt igjen cert på utenlandske beagler som kommer med wcc på en eller annen sporprøve (i Danmark har de feks et slepespor med hare, det kan de tørke seg bak med i Norge...)

Ikke det jeg/vi har fått beskjed om. (altså at vi må kontrollere at de er i hht norske prøvekrav). Men hvis de faktisk har ment det slik så bør det pressiseres og vi ringsekretærer få eget seminar og hvordan håndheve dette og hva x antall prøver heter i en haug av land. WCCene er jo ikke på norsk akkurat, er vel engelsk, fransk, tysk eller spansk de normalt sett blir utstedt på

Det er jo ikke engang sånn at en 2. premiering på en bestemt prøve i Norge tilsvarer en 2. premiering på en prøve som heter det samme i et annet land. Jeg vet det er slik for en del jaktprøver, men det er overhodet ikke sånn for trekkhundprøver f.eks. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Ikke det jeg/vi har fått beskjed om. (altså at vi må kontrollere at de er i hht norske prøvekrav). Men hvis de faktisk har ment det slik så bør det pressiseres og vi ringsekretærer få eget seminar og hvordan håndheve dette og hva x antall prøver heter i en haug av land. WCCene er jo ikke på norsk akkurat, er vel engelsk, fransk, tysk eller spansk de normalt sett blir utstedt på

Det er jo ikke engang sånn at en 2. premiering på en bestemt prøve i Norge tilsvarer en 2. premiering på en prøve som heter det samme i et annet land. Jeg vet det er slik for en del jaktprøver, men det er overhodet ikke sånn for trekkhundprøver f.eks. 

Kan hende det er spesielt for de rasene som har brukskrav på cert? Mener det var snakk om det da jeg gikk ringsekretærkurs, og som sagt: det blir sjekket.

red: på dachshund har man en sammenligningstabell for de Nordiske landenes jakt og sporprøver, prøver fra andre land gir ikke rett på cert, uansett wcc. På harehundrasene må hunden ha jakprøve i N, SE el FI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...