Gå til innhold
Hundesonen.no

Crockpot/slowcooker - oppskrifter!


Raksha
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jeg så på tupperweare sin, riktig nok i plast. da slipper man å bløte opp formen og kløner klarer ikke knuse den første uka. Den lå på 1200 - slowcookern min kosta 500 

Men plast vil vel ikke gjøre samme susen vel? Jeg aner ikke jeh.. Aldri brukt noe slikt.. Husker bare mamma hadde sånn, eller alle hadde sånn :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Første forsøk ble ubetinget suksess

Sånn, da har jeg lempet alt oppi vidundertet. En stk røkt svinekam - brunet i panna og krydret. Og en haug med rotgrønnsaker, i store biter. Nå nå er jeg veldig spent!   

Du er kørka, den er magisk! Magisk sier jeg!     Nei, jeg vet egentlig ikke?   

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Ikke nödvendigvis fornuftig og rasjonelt å höre på salgstriksene til en forhandler. Ganske enkle påstander som er vanskelige å etterpröve som forbruker (er det merkbar/smakbar forskjell ifht påstanden om fuktigheten, og hvor mange örer sparer man på å bruke et ekstraprodukt vs alufolie).

Det er akkurat det jeg tenker også liksom... hvem greier egentlig å kjenne den antakeligvis mikroskopiske forskjellen i fuktighet og sånt liksom? :lol: 

4 timer siden, Raksha skrev:

Ynsjyll ! Skal ikke gjenta seg :aww:  :lol:  

Fiiiint :P 

3 timer siden, Lillekrapyl skrev:

http://www.dagbladet.no/2014/03/17/tema/dinside/aller/bolig/kjokken/32348139/

Å lage mat i en slow-cooker er ikke ulikt langtidssteking av kjøtt eller gryteretter i ovn: sett det inn på lav varme og gå på jobb, eller søndagstur, og kom hjem til ferdig middag. 

Prinsippet er det samme, men resultatet blir noe annerledes fordi maten lages i et lukket rom. Sånn sett minner resultatet mer om sous-vide, men uten de finessene og den ekstreme detaljorienteringen. Her er det lav eller høy temperatur i 3-4 eller 7-8 timer som gjelder, ikke 62,7 grader i nøyaktig 43,5 minutter.

I en ovn vil mye av vannet fordampe, noe som kan gi et litt tørrere resultat (om du ikke har dampovn, eller stadig etterfyller vann i en bolle du setter nederst i ovnen) - men samtidig sprøere og finere skinn.

Resultatet av for eksempel helstekt kylling i slow-cooker kan også minne mer om leirgrytestekt kylling (husker du 80-tallshiten Römertopf?) enn langtidsstekt kylling i ovn

Jeg får egentlig litt sånn "man må finne på noe fancy som selger og som høres kult og godt ut".... også er det egentlig ingen som kjenner forskjellen på dette og det å steke noe i ovnen under folie :aww: 

3 timer siden, Taz skrev:

Jeg har en wonderbag! :P
Den sparer man ihvertfall strøm på. Liker ikke å gå fra ovn/komfyr, eller elektriske ting, så da var den et utmerket alternativ når man skal koke kraft, eller slowcooking selvsagt. :ahappy:
Veldig fornøyd med den!

Nei, jeg hadde aldri turt å gå fra noe på ovnen eller noe elektrisk over så lang tid, så for min del ville det jo uansett bare vært en helgegreie :) 

1 time siden, Pixie skrev:

Neida,trenger egentlig ikke slowcooker. Kan gjøre mye av det samme med alufolie i ovn, eller helst en ildfast form med lokk som tåler å stå i stekeovnen. Men gode slike former/gryter koster gjerne litt de også, og jeg liker veldig godt min enkle slowcooker :ahappy: Vi har den enkleste, den har to temperaturinnstillinger og en hold varm-funksjon, men man må velge mellom dem manuelt og har ingen muligheter for tidsinnstilling. Så får jeg frigjort ovnen til f.eks. hasselbackpoteter :drool:

Ja, jeg ser jo liksom også for meg det :). Og jeg hadde nok sikkert greid meg finfint med en helt billig og grei form også :D. De lager liksom "luksusmat" over bål ute - hvor vanskelig kan det være å få til noe i en enkel steikovn? :D Men når det heter noe fancy - så smaker det nok mer fancy også :aww: 

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Digresjon, denne tråden leser jeg hele tiden som:

Crackpot

:lol:

Jeg også :o:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Det er akkurat det jeg tenker også liksom... hvem greier egentlig å kjenne den antakeligvis mikroskopiske forskjellen i fuktighet og sånt liksom? :lol: 

Fiiiint :P 

Jeg får egentlig litt sånn "man må finne på noe fancy som selger og som høres kult og godt ut".... også er det egentlig ingen som kjenner forskjellen på dette og det å steke noe i ovnen under folie :aww: 

Nei, jeg hadde aldri turt å gå fra noe på ovnen eller noe elektrisk over så lang tid, så for min del ville det jo uansett bare vært en helgegreie :) 

Ja, jeg ser jo liksom også for meg det :). Og jeg hadde nok sikkert greid meg finfint med en helt billig og grei form også :D. De lager liksom "luksusmat" over bål ute - hvor vanskelig kan det være å få til noe i en enkel steikovn? :D Men når det heter noe fancy - så smaker det nok mer fancy også :aww: 

Jeg også :o:lol: 

Det jeg virkelig liker med slowcooker er at jeg er MYE mer komfortabel med å gå fra den. Jeg kan sette den på om morgenen og komme hjem til ferdig middag, uten at jeg underveis trenger å tenke på den. Jeg liker ikke å gå fra stekeovnen når den er på, slowcookeren bryr jeg meg ikke om. Jeg vet at innholdet ikke går tørt eller blir brent, det er en trygghet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pixie skrev:

Det jeg virkelig liker med slowcooker er at jeg er MYE mer komfortabel med å gå fra den. Jeg kan sette den på om morgenen og komme hjem til ferdig middag, uten at jeg underveis trenger å tenke på den. Jeg liker ikke å gå fra stekeovnen når den er på, slowcookeren bryr jeg meg ikke om. Jeg vet at innholdet ikke går tørt eller blir brent, det er en trygghet.

Jeg hadde nok ikke turt å gå fra den uansett, jeg, tror jeg :) 

Men... min skepsis skal man jo ikke ta hensyn til... dette er jo dama som verken har oppvaskmaskin, brødbakemaskin eller annen form for kjøkkenmaskin i heimen... ja, jeg har en gammeldags mixmaster da :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker crockpot'en min:D (og jeg har en snikende mistanke om at jeg kaaaan være en bitteliten del av grunnen til at @Raksha har en nå:whistle::lol:)
Jeg har lagd myyye langstekt mat i stekeovnen, men er ikke helt komfortabel med å la det være alene mens jeg f.eks er på butikken en tur, og dessuten føler jeg at det ikke blir like mørt resultat.

Oppskrifter har jeg ikke, jeg bare slenger oppi noe kjøtt, en dl væske og grønnsaker og krydder som passer til kjøttet.
Så setter jeg den på lav og lar maten lage seg selv resten av dagen:D Tar ti minutter å fikse, og maten er så god at selv junior går rundt i huset og mmmm'er av lukta som kommer etterhvert:ahappy:

Nå sist slengte jeg oppi en kanin, gulrøtter, søtpoteter, pastinakk, rødløk, noen halve sjalottløk, et par fedd hvitløk, 1 dl vann, provencekrydder, estragon, timian, salt og pepper, og lot den stå på low i 6 timer.
Serverte med hjemmelagd potetmos og peppersaus.
Av et kaninslakt på rundt 1,5 kg rent kjøtt var det bare et par smuler igjen, og vi er kun to voksne og en (snart) toåring.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mari skrev:

Denne er kjempegod! 

http://www.bakeaholicmama.com/2014/03/knock-your-socks-off-slow-cooker.html#.V1_oepOLTMU

Jeg brukte øl i stedet for hvitvin. :) 

 

Hvaslags kremost bruker du? Og siste steget er å sette den under grillen i stekeovnen?  JEg er skrekkelgi lite stødig i matlaging på engelsk :lol: Men endelig en "kyllingrett" jeg tror jeg kan få lurt i gubben :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hvaslags kremost bruker du? Og siste steget er å sette den under grillen i stekeovnen?  JEg er skrekkelgi lite stødig i matlaging på engelsk :lol: Men endelig en "kyllingrett" jeg tror jeg kan få lurt i gubben :D

 

Jeg bruker som regel Philadelphia, men Tine sin uten smak funker helt fint den også. Ja, en runde under grillen til slutt. Pass på kyllingbitene, de faller fort fra hverandre når du skal flytte dem. Guttungen spiste veldig godt av denne han også. :) Jeg synes generelt kyllinglår passer bedre i crockpot enn filet. 

Som Ganzie skriver så trenger du egentlig ikke oppskrifter, det blir godt til slutt likevel. Kjøtt, krydder og grønnsaker pluss noe vått. Ja, også tid da. Av væske liker jeg best kraft, bokstomater eller øl. Bruker sjelden bare vann. 

Crockpot er ikke noe nymotens fancy altså. Den har eksistert siden typ 50-tallet eler noe.  Den er liksom anti-fancy i min bok, jeg forbinder den med husmødre på amerikansk søttitall. Se på disse da! :teehe:

s-l300.jpg

corningad1.jpg

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mari skrev:

Jeg bruker som regel Philadelphia, men Tine sin uten smak funker helt fint den også. Ja, en runde under grillen til slutt. Pass på kyllingbitene, de faller fort fra hverandre når du skal flytte dem. Guttungen spiste veldig godt av denne han også. :) Jeg synes generelt kyllinglår passer bedre i crockpot enn filet. 

Som Ganzie skriver så trenger du egentlig ikke oppskrifter, det blir godt til slutt likevel. Kjøtt, krydder og grønnsaker pluss noe vått. Ja, også tid da. Av væske liker jeg best kraft, bokstomater eller øl. Bruker sjelden bare vann. 

Crockpot er ikke noe nymotens fancy altså. Den har eksistert siden typ 50-tallet eler noe.  Den er liksom anti-fancy i min bok, jeg forbinder den med husmødre på amerikansk søttitall. Se på disse da! :teehe:

s-l300.jpg

corningad1.jpg

 

 

 

Takk :D   Må bare prøve meg frem, skjønner jeg. Stod litt i bruksanvisning, og har en kokebok, men jeg er litt sær i kosten selv, så ting må liksom friste. Tror jeg skal lage tandori/tikkamasala ol. kylling i den engang. :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arrangerte jula i fjor og fikk besøk langveisfra, og juleribba ble tilbredt fordelt i mine to crockpoter. Den ble helt fantastisk! Svoren måtte inn under grillen selvsagt, men den ble sprø og god den også selv om den så helt ille ut da den var ferdig i crockpoten. Anbefales virkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tupperware sin UltraPro og føler ikke at jeg har behov for flere dippedutter. Jeg bruker den mye.

Men jeg ser at bruksområdet er temmelig likt. Den skal dog ikke stå i ovnen mer enn et visst antall timer, som jeg selvsagt ikke husker. To eller tre? Fordi den er laget av flytende polymér og Tupperware garanterer ikke at den ikke sprekker hvis den blir stående lengre.

Har ildfast form med lokk også, det må jo bli samme prinsippet, blir ikke sluppet ut noe fuktighet når lokket er tett.

Kan vel like gjerne gå fra stekeovnen på svak varme som en annen elektrisk greie?

Her er oppskrift som kan brukes:

Skivede poteter i bunnen. Purreløk oppå der. Lakseskiver. Cherrytomater delt i to oppå laksen. Salt og sitronpepper. Crêmè fraiche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
11 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Har 5,7 liter, og ville ikke hatt noe mindre selvom vi bare er 2 voksne og et småspist barn.

Greit å ha muligheten til å lage til mange også.

Har ikke prøvd til grøt enda. For det meste gryteretter og kjøtt, og også brukt den til moussaka.

Så det funker greit å lage i den til få også da?

Jeg spesifiserte ca. 6 liter, men fikk 4,7. :P Litt skeptisk, siden vi ofte lager til 6 voksne. Men vi prøver og ser. Går jo an å supplere med ris elns, selv om litt av poenget da er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, simira skrev:

Så det funker greit å lage i den til få også da?

Jeg spesifiserte ca. 6 liter, men fikk 4,7. :P Litt skeptisk, siden vi ofte lager til 6 voksne. Men vi prøver og ser. Går jo an å supplere med ris elns, selv om litt av poenget da er borte.

Ja, er ikke noe problem å lage til færre :)

Mamma har kjøpt samme strl som oss, og når hun har laget til storfamilien har hun kun kjøttet oppi, og har da laget til 10-15 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Flere som får brukt crockpoten for tida?

Forrige uke lagde vi rotgrønnsaker og koteletter. Ble utrolig godt! 

Imorgen tenkte jeg å lage lapskaus.

Jeg har lyst til å bruke den hele tiden, men jeg sliter med at maten blir stående for lenge ila en vanlig arbeidsdag. Jeg kan da bare lage i helgene og da er jeg som regel ikke hjemme.

Vet du om det er en timerfunksjon på den? Jeg drar hjemmefra Kl 7 og får gjerne ikke spist middag før 18. Den blir stående altfor lenge på varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...