Gå til innhold
Hundesonen.no

Vw Caddy


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Skal kjøpe meg større bil med litt bedre plass enn den jeg kjører nå, og har vel i grunnen bestemt meg for Volkswagen Caddy. Ser på alt fra 08-modell og opp til og 2012-modell. Vet det er mange hundefolk som kjører caddy så tenkte slenge ut noen spørsmål jeg lurer litt på, i håp om å bli litt klokere :)

- Hvordan blir det med temperaturen baki lasterommet på sommer og vinter? Har tenkt å bytte ut plexiglasset i vareveggen med gitter for mer luftgjennomstrøming og bedre oversikt over hundene, men tenker det fremdeles kan bli enten veldig kaldt eller varmt baki der? Mye kan løses med silvershade og dekken, men hvordan gjør dere det f.eks om dere skal inn en snartur på butikken og ikke har noen vinduer å åpne? 

- Og angående å erstatte plexiglasset med gitter. Er det noen som har gjort det selv? Isåfall - fått kommentarer i kontroll eller på f.eks EU?

- Det fins jo ekstra plater man kan sette i varerommet for å redusere støy, men hvordan er det med støy generelt i varerommet når man kjører? 

Dersom noen har noen tips/råd eller erfaringer som går på å bruke caddy som hundebil hadde jeg satt pris på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en VW Caddy, 2012-modell. Kjøpte min gjennom forhandler og de byttet til gittervegg for meg(de hadde akkurat fått en annen bil som hadde blitt levert med gitter med en feil så de byttet det for meg uten ekstra kostnader).  

Jeg har en hvit bil og selv om det ikke er verdens vakreste farge så er det faktisk superpraktisk med tanke på varme sommerdager. Det blir ikke så fort varmt i bilen, og med silvershade og åpne vinduer så er mye gjort. Hvis man har hund i (fastlåst) bur, så kan man ha bak/sidedører åpne og førerhuset låst hvis man ønsker. Ellers så bor jeg i Finnmark, så varme er sjeldent et problem. :teehe: 

Jeg bruker bilen i jobben, og da temperaturen krøp ned mot minus tredve i vinter og hunden var med så hadde jeg motor/kupévarmer stående på mens bilen var parkert på jobb, og så hadde hunden noe godt og varmt å ligge på. Mens jeg kjørte var det jo varmt nok i bilen. Han har tett og god pels og fryser generelt lite.

Jeg har jo mye utstyr bak i bilen som kan skrangle litt, men jeg kan ikke si at jeg plages av støy mens jeg kjører. Har i grunnen ikke tenkt over det.

Jeg er i grunnen godt fornøyd med caddyen. :)  Neste gang skal jeg nok ha en pick-up, ønsker større dekk/bedre bakkeklaring og større lagringsplass++. Når det er sagt så får jeg plass til ganske mye i caddyen altså, og det vil nok holde for de fleste.

 

Edit: her er min biltråd fra i fjor :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
33 minutter siden, Artemis skrev:

Jeg har en VW Caddy, 2012-modell. Kjøpte min gjennom forhandler og de byttet til gittervegg for meg(de hadde akkurat fått en annen bil som hadde blitt levert med gitter med en feil så de byttet det for meg uten ekstra kostnader).  

Jeg har en hvit bil og selv om det ikke er verdens vakreste farge så er det faktisk superpraktisk med tanke på varme sommerdager. Det blir ikke så fort varmt i bilen, og med silvershade og åpne vinduer så er mye gjort. Hvis man har hund i (fastlåst) bur, så kan man ha bak/sidedører åpne og førerhuset låst hvis man ønsker. Ellers så bor jeg i Finnmark, så varme er sjeldent et problem. :teehe: 

Jeg bruker bilen i jobben, og da temperaturen krøp ned mot minus tredve i vinter og hunden var med så hadde jeg motor/kupévarmer stående på mens bilen var parkert på jobb, og så hadde hunden noe godt og varmt å ligge på. Mens jeg kjørte var det jo varmt nok i bilen. Han har tett og god pels og fryser generelt lite.

Jeg har jo mye utstyr bak i bilen som kan skrangle litt, men jeg kan ikke si at jeg plages av støy mens jeg kjører. Har i grunnen ikke tenkt over det.

Jeg er i grunnen godt fornøyd med caddyen. :)  Neste gang skal jeg nok ha en pick-up, ønsker større dekk/bedre bakkeklaring og større lagringsplass++. Når det er sagt så får jeg plass til ganske mye i caddyen altså, og det vil nok holde for de fleste.

 

Edit: her er min biltråd fra i fjor :aww:

 

Takk for svar :) Godt å høre at du virker fornøyd! 

Gittervegg sier du - er hele veggen i gitter eller kun et lite vindu? 

Jeg kommer ikke til å kjøpe hvit bil, men tenker å legge sotfilm på de få vinduene som er, samt bruke silvershade der det er mulig. Har du med skyvedør bak? Isåfall - vinduet der går sikkert ikke an å åpne

Godt å høre at du ikke har tenkt over støy også. Vil tro du merker det lettere med gitter kontra helvegg. Det blir noen langturer i løpet av et år, og jeg hater å kjøre støyende bil.

Ja, tenker en caddy vil holde til meg. Plass til hundebur og utstyr, samt mulighet til å sette inn enda et bur ved behov. Større dekk og mindre bakkeklaring blir det uansett hvilken bil jeg kjøper, så det er ikke noe jeg legger vekt på :innocent:

Og takk for link til tråd - skal inn å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
25 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg ville ha kjøpt de som er hakke større enn de minste pizzabilene, men ellers lik.. Min erfaring er at de er bedre i kvalitet.. Men kan hende det har endret seg siden jeg har vært borti de bilene.. 

Når du sier pizzabil tenker jeg noe lignende som dette:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74975856

Hva ser du på som pizzabil? 

Edit: bilde/link av det du tenker på? En pizzabil kan være så mangt :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Christine skrev:

- Hvordan blir det med temperaturen baki lasterommet på sommer og vinter? Har tenkt å bytte ut plexiglasset i vareveggen med gitter for mer luftgjennomstrøming og bedre oversikt over hundene, men tenker det fremdeles kan bli enten veldig kaldt eller varmt baki der? Mye kan løses med silvershade og dekken, men hvordan gjør dere det f.eks om dere skal inn en snartur på butikken og ikke har noen vinduer å åpne? 

Jeg har ikke Caddy, men har en litt større varebil uten vinduer til å åpne bak. Jeg har tatt ut plexiglasset og har dermed bare gitter og det gir noe luftgjennomstrømning. Jeg har også montert to vifter (Biltema, billige og greie) bak på burene til hundene slik at det blir litt luftgjennomstrømning når vi kjører. Det ser ikke ut til at det har blitt for varmt baki der ennå i  hvert fall. Når jeg forlater bilen, setter jeg alltid opp både bakdører og sidedører med slike luftekroker. Da får man bra luftgjennomstrømning og det virker ikke som om det blir spesielt varmt da. Det krever jo at man har bur til hundene selvsagt. Og det med farge på bilen er litt vesentlig faktisk. Jeg kjørte en mørk bil før, og den ble veldig mye varmere enn den lyse jeg har nå. Jeg har lys grå metallic og det fungerer bra :).

8 timer siden, Christine skrev:

- Og angående å erstatte plexiglasset med gitter. Er det noen som har gjort det selv? Isåfall - fått kommentarer i kontroll eller på f.eks EU?

Jeg har alltid gjort det selv og aldri hatt problemer i EU-kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har jo caddy og den blir ikke så ille varm.. Det blir jo varmt selvsagt, men siden den er lys av farge(sølv) og ikke har vinduer bak så holder det seg ok en stund baki. På vinteren blir den jo kald når man står i ro, men får litt varme når man kjører pga eksosannlegget som ligger under lasterommet. Men det er nok absolutt en fordel å få inn gitter istedet for plexiglass for hundene sin del. Det blir nok litt varmere på sommeren, men alt i alt så er det nok en fordel. 

Skal man inn på butikken så er det jo bare å sette opp døren litt (evt med en sånn krok om man vil ha den låst), da holder det fint :) På trening setter vi opp sidedøra og bakdøra og da blir det en fin gjennomtrekk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
11 timer siden, Christine skrev:

Jeg kommer ikke til å kjøpe hvit bil, men tenker å legge sotfilm på de få vinduene som er, samt bruke silvershade der det er mulig. Har du med skyvedør bak? Isåfall - vinduet der går sikkert ikke an å åpne

Hvit bil er helt klart det mest effektive. Det er så enkelt som at hvitt reflekterer solstrålene mens sort absorberer. Med de store karosseriflatene på sånne biler utgjør det mye mer enn hva du gjør med rutene.  Alt av farger i mellom hvit og sort blir noe midt mellom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
5 timer siden, Kokospaniel skrev:

Caddy life hvis en får den som toseter, er sannsynligvis bedre støyisolert.

Ikke sett den i toseter, men skal sjekke ut. Takk for tips :) 

3 timer siden, Siri skrev:

Jeg har ikke Caddy, men har en litt større varebil uten vinduer til å åpne bak. Jeg har tatt ut plexiglasset og har dermed bare gitter og det gir noe luftgjennomstrømning. Jeg har også montert to vifter (Biltema, billige og greie) bak på burene til hundene slik at det blir litt luftgjennomstrømning når vi kjører. Det ser ikke ut til at det har blitt for varmt baki der ennå i  hvert fall. Når jeg forlater bilen, setter jeg alltid opp både bakdører og sidedører med slike luftekroker. Da får man bra luftgjennomstrømning og det virker ikke som om det blir spesielt varmt da. Det krever jo at man har bur til hundene selvsagt. Og det med farge på bilen er litt vesentlig faktisk. Jeg kjørte en mørk bil før, og den ble veldig mye varmere enn den lyse jeg har nå. Jeg har lys grå metallic og det fungerer bra :).

Jeg har alltid gjort det selv og aldri hatt problemer i EU-kontroll :)

Godt å høre! For det med varme og lufting er den største bekymringen min, men da ser det jo ut til at det går greit :) Luftekrok hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo lurt i de tilfellene man skal en snartur inn en plass. Vifte under kjøring på varme dager er også absolutt et tips jeg skal ta med meg. Ingen kommentar på EU på innsatt gitter er supert! Takk for svar :) 

3 timer siden, Malamuten skrev:

E har jo caddy og den blir ikke så ille varm.. Det blir jo varmt selvsagt, men siden den er lys av farge(sølv) og ikke har vinduer bak så holder det seg ok en stund baki. På vinteren blir den jo kald når man står i ro, men får litt varme når man kjører pga eksosannlegget som ligger under lasterommet. Men det er nok absolutt en fordel å få inn gitter istedet for plexiglass for hundene sin del. Det blir nok litt varmere på sommeren, men alt i alt så er det nok en fordel. 

Skal man inn på butikken så er det jo bare å sette opp døren litt (evt med en sånn krok om man vil ha den låst), da holder det fint :) På trening setter vi opp sidedøra og bakdøra og da blir det en fin gjennomtrekk der. 

Ja, på trening og konkurranse er det jo bare å parkere med alt av dører åpne og med silvershade, men litt mer skeptisk til det f.eks utenfor butikken. Men det kan løses med luftekrok som dere sier. Er det med varme jeg var mest bekymret over, for på vinteren er det jo lett med ullteppe og dekken samt dieselvarmer, men takket være svarene er jeg mindre betenkt nå :) Er E fornøyd med den sånn ellers?

Akkurat nå, Joachim skrev:

Hvit bil er helt klart det mest effektive. Det er så enkelt som at hvitt reflekterer solstrålene mens sort absorberer. Med de store karosseriflatene på sånne biler utgjør det mye mer enn hva du gjør med rutene.  Alt av farger i mellom hvit og sort blir noe midt mellom. 

 

Jeg er ikke begeistret ovenfor hvite biler, og jeg skal tross alt ha en bil jeg skal trives med :) Andre lyse farger kan gå. Nå har jo ikke caddy all verden av ruter, men tenker å se etter modell med vindu på langside pluss på bagasjeluken og få proffsotet disse. Det vil jo fremdeles være igjen store karosseriflater, men tenker det vil hjelpe på uansett. Kjørte en helsvart Audi tidligere med veldig mørke ruter, og folk ble forbauset over hvor kaldt det var i bilen tross parkering i solsteika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christine skrev:

Når du sier pizzabil tenker jeg noe lignende som dette:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74975856

Hva ser du på som pizzabil? 

Edit: bilde/link av det du tenker på? En pizzabil kan være så mangt :aww: 

Det er caddy maxi og oppover jeg tenker.. Ellers har du mange samme typer bil i forskjellige merker.. Feks Expert er vel også en litt større type :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
3 minutter siden, Krutsi skrev:

Det er caddy maxi og oppover jeg tenker.. Ellers har du mange samme typer bil i forskjellige merker.. Feks Expert er vel også en litt større type :) 

Aha! Sett litt på Caddy Maxi også, men tror jeg syns den blir for "stor". Tenker uansett å dra å se på en for å kjenne på det selv. Vanskelig å avgjøre ut i fra bilder :P Expert og lignende biler faller dessverre ikke i smak :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blå Caddy med plexiglass som skille mellom foran og bak, ville aldri hatt det igjen. Grusomt varmt baki så fort det var sol, og iskaldt på vinteren. 

Jeg har også hatt en Citroen Berlingo uten vegg i det hele tatt, og den likte jeg mye bedre som hundebil.
Citroen-Berlingo-back.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine
På 14. juni 2016 at 0:34 AM, Mirai skrev:

Hadde blå Caddy med plexiglass som skille mellom foran og bak, ville aldri hatt det igjen. Grusomt varmt baki så fort det var sol, og iskaldt på vinteren. 

Jeg har også hatt en Citroen Berlingo uten vegg i det hele tatt, og den likte jeg mye bedre som hundebil.
Citroen-Berlingo-back.png

Tenker det blir ok om glasset blir erstattet med gitter, vinduer får solfilm, luftekrok fikset, burvifte og evnt silvershade :) Vil også gjerne ha webasto, og med den kan vifta også gå.

8 timer siden, Aymee skrev:

Gammelt emne men siden jeg er dypt skada av mine år som Caddy-eier føler jeg for å skyte inn noe her:

Sjekk for guds skyld den helsikes girkassa. Både jeg og @Mailin har måtte bytte girkasse på våre caddier, og det er IKKE billig.

Hvilken girkasser er det snakk om? Manuell/automat?

Det med girkasse, svinghjul og egr-ventilen er noe jeg allerede er obs på, heldigvis. Uansett -takk for tips :) greit med slikt så jeg garantert husker det, hehe. Er uansett bilkjøperen fra h*lvette :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet gearkasse (manuell), svinghjul, clutch og noe mer på bilen jeg hadde. Det etter kun 109 000km, med fabrikkoverhalt gearkasse kom det på rundt 50 000kr å fikse. Ellers er det en god bil! Jeg vil anbefale å kjøpe en uten vindu på venstre side bak, da slipper du mye av varmen inne i bilen. Mindre vindu = mindre varme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gearkassa på min Caddy røy i en rundkjøring en fredag kveld kl. 20. Jeg hadde campingvogn med for første gang alene. Det var noe ordentlig dritt! Heldigvis var det igjen 4 måneder på garantien og bilen hadde gått rett under 100.000 km. Men likevel veldig styrete, altså. Så jeg ville også fått sjekket gearkassen nøye før jeg hadde kjøpt en. Bortsett fra det er den en fin-fin bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
17 timer siden, Belgerpia skrev:

Har Berlingo multispace. Sort. Solfilm på vinduene bak, det hjelper godt. Veldig fornøyd med bilen, lite støy og god å kjøre.

Hadde det ikke vært for at jeg ikke liker Berlingo så hadde det vært et godt tips :) 

17 timer siden, Mailin skrev:

Har byttet gearkasse (manuell), svinghjul, clutch og noe mer på bilen jeg hadde. Det etter kun 109 000km, med fabrikkoverhalt gearkasse kom det på rundt 50 000kr å fikse. Ellers er det en god bil! Jeg vil anbefale å kjøpe en uten vindu på venstre side bak, da slipper du mye av varmen inne i bilen. Mindre vindu = mindre varme inn.

Med solfilm på vinduene tenker jeg det ikke blir noe problem med vindu på sidene. Typen har touran, og den har også vært igjennom bytte av clutch, svinghjul osv. Dyre "operasjoner", men heldigvis kjenner vi fler som kan å skru bil :) Basert på tipsene skal jeg definitivt sjekke girkasse ved kjøp, selv om man aldri er garantert noe..

3 timer siden, Annegru skrev:

Gearkassa på min Caddy røy i en rundkjøring en fredag kveld kl. 20. Jeg hadde campingvogn med for første gang alene. Det var noe ordentlig dritt! Heldigvis var det igjen 4 måneder på garantien og bilen hadde gått rett under 100.000 km. Men likevel veldig styrete, altså. Så jeg ville også fått sjekket gearkassen nøye før jeg hadde kjøpt en. Bortsett fra det er den en fin-fin bil. 

Skal sjekke så nøye jeg kan :) De to bilene jeg kjører for tiden har begge trøbbel med girkasse (en er moden for utskifting, og den andre har en elektronisk feil), så jeg er vel dømt til å få litt mer girkasse-problemer :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...