Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit gjeterhund eller Tervueren?


Helene91
 Share

Recommended Posts

Hei! Samboer og jeg skal ha ny hund men sliter litt med å bestemme oss for rase. Valget står mellom hvit gjeterhund og tervueren. Hadde lenge bestemt oss for hvit gjeterhund, men har fått inntrykk av at det er en del useriøs avl der ute og det er ikke så mange oppdretter av rasen. Dette var en av grunnene til at jeg begynte å tvile igjen. 

Var hundelufter for en groenendael for en del år tilbake og falt veldig for langhårsbelgeren da, både utseende og væremåte. Så er kjent med deres raske reaksjonsevne bl.a. 

Er litt redd for å ta vann over hode ved å gå for terv. Etter å ha lest litt her inne ser jeg litt forskjellige oppfatninger av hva en slik hund krever.

Hunden vil få utfoldet seg psykisk og fysisk. Jeg ønsker også å prøve spor og lydighet. Men kun kurs/hobbynivå, ikke konkurranse. Hvor mye krever egentlig en belger? Mange lever jo som "kun" familiehunder mens andre mener man bør være "overmenneske" for å eie en slik. Ønsker gjerne svar fra dere som eier tervueren eller groenendael :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Man trenger ikke være overmenneske for å ha en terv. I hvertfall om man holder seg unna de mest bruksavla linjene, de ligger gjerne høyere og krever mer. Min terv er fornøyd med et par timers tur om dagen, fordelt på morgentur og en lengre ettermiddagstur, pluss hobbytrening av lydighet og agility. I vinterhalvåret blir det helt klart nesten bare tur pluss litt triksetrening innendørs, mens i sommerhalvåret er vi på trening en-to ganger i uka. 

Bortsett fra det så er det ikke så forferdelig mye mer med en belger enn med alle andre hunder. De er veldig kjappe i hodet og lærer unoter like fort som gode vaner, og noen ganger tenker de litt for mye og trekker snåle slutninger. De er kreative og på alerten, og trenger klare grenser. Samtidig skal man ikke være hard med dem, for det er overraskende myke hunder. Enkelte kan dog være litt skarpe, og det er en vakt- og gjeterhund, så du får med litt varsling i pakken. De har nok litt lett for å få teite diller, som lydredsel osv, og det er noe jeg ville forhørt meg godt om hos oppdretter. Spør om det finnes noe slikt på linjene.

Ellers tror jeg du får det du ønsker deg i en langhårsbelger, hvis du liker fart og fjoll :) Jeg synes de er herlige, og de er med på alt du setter dem til. Veldig lette å trekke opp, og de skal ha en god avknapp, i hvertfall om de har fått det de trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Helene91 skrev:

Hei! Samboer og jeg skal ha ny hund men sliter litt med å bestemme oss for rase. Valget står mellom hvit gjeterhund og tervueren. Hadde lenge bestemt oss for hvit gjeterhund, men har fått inntrykk av at det er en del useriøs avl der ute og det er ikke så mange oppdretter av rasen. Dette var en av grunnene til at jeg begynte å tvile igjen. 

Var hundelufter for en groenendael for en del år tilbake og falt veldig for langhårsbelgeren da, både utseende og væremåte. Så er kjent med deres raske reaksjonsevne bl.a. 

Er litt redd for å ta vann over hode ved å gå for terv. Etter å ha lest litt her inne ser jeg litt forskjellige oppfatninger av hva en slik hund krever.

Hunden vil få utfoldet seg psykisk og fysisk. Jeg ønsker også å prøve spor og lydighet. Men kun kurs/hobbynivå, ikke konkurranse. Hvor mye krever egentlig en belger? Mange lever jo som "kun" familiehunder mens andre mener man bør være "overmenneske" for å eie en slik. Ønsker gjerne svar fra dere som eier tervueren eller groenendael :) 

Det kommer nok veldig an på hvor man kjøper terv fra, det finnes utrolig store forskjeller innad i avlen og hundene varierer fra de som omtrent ikke vil noe annet enn å tusle på tur å ta livet med ro til de som er hardbarka arbeidsmaskiner (og ca alt imellom der). Man trenger ikke å være overmenneske for å ha noen av dem, men de krever jo forskjellig og det er ikke sikkert at hvilken som helst av disse vil passe inn hos dere, det skal jo være hyggelig å ha hund og det blir det jo helst om man finner et individ som er sånn noen lunde på samme nivå som det man selv er ifht aktivitet og trening. 

Både hvit gjeter og terv har jo sine utfordringer ifht avl, men det er nok mye lettere/større sannsynlighet for å finne en bra terv enn en hvit gjeter. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på MHene på flere individer av de to rasene jeg. Kanskje det kan gi noen objektive svar.
Jeg er helt klart belger menneske, så jeg er nok veldig subjektiv, men mitt tips er møt hunder fra oppdrettere og se hvor du får godfølelsen. Utstilling, konkurranser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg derimot hadde lett valgt Hvit gjeterhund igjen fremfor tervueren/belger. :) Jeg har selv sett på tervueren og groenendael, men det blir for uoversiktlig for meg å finne linjer og oppdrettere jeg vil ha fra. Men det igjen kommer nok av at jeg begynner å ha grei kontroll over hva som finnes av HG, og det er "tryggere" for meg å vite hva jeg får og hva jeg skal se etter. Hadde ikke kjøpt første og beste HG eller Terv for den saks skyld, men det er vel heller få raser man kan gjøre det med uansett. :P

Hadde uansett valgt å se på MH fra begge rasene, og prate med flere oppdrettere innad rasen, samt også gjerne besøke flere om det er mulig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! 

3 timer siden, monica_n skrev:

Og jeg derimot hadde lett valgt Hvit gjeterhund igjen fremfor tervueren/belger. :) Jeg har selv sett på tervueren og groenendael, men det blir for uoversiktlig for meg å finne linjer og oppdrettere jeg vil ha fra. Men det igjen kommer nok av at jeg begynner å ha grei kontroll over hva som finnes av HG, og det er "tryggere" for meg å vite hva jeg får og hva jeg skal se etter. Hadde ikke kjøpt første og beste HG eller Terv for den saks skyld, men det er vel heller få raser man kan gjøre det med uansett. :P

Hadde uansett valgt å se på MH fra begge rasene, og prate med flere oppdrettere innad rasen, samt også gjerne besøke flere om det er mulig. 

Har mailet litt med oppdrettere av HG, men det gjorde meg ikke så veldig mye klokere. Er det noen oppdrettere du anbefaler eller en bør styre unna? Pm gjerne :)

Og dere som har belger og kjenner til forskjellige linjer og oppdrett. Hvilke oppdrettere avler på de aller heftigste brukshundene og hvem har mildere typer som kan leve med tur, spor og lydighet på et hobbynivå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva skal du med hunden? Nå er HG og terv forskjellige i væremåten, belgeren er kjappere i reaksjoner og bevegelser enn HG ;)

Det er ikke mer useriøse oppdrettere på HG enn det er på belgere.  Snakk med oppdrettere, treff hundene deres, hva vektlegger de i avlen, helsesjekking, mental helse osv.  Jeg selv legger større vekt på at oppdretter er nøye på helseresultater enn på utstillingsresultater og at de har aktive valpekjøpere som kan vise hva som bor i hundene de avler :) 

 

Lykke til med valget :D Både belgere og HG er kjekke hunder om de er riktig skrudd sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...