Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstell og utstilling


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Bad og føn, klipp på ører, poter, håndledd, haser og hale, evt. fjoner som måtte stikke seg ut. Bruker alt fra 1,5 til 4 timer alt etter pelskondisjon og -mengde, kjønn (hanner tar lengre tid) og hvor lenge det er siden sist. 4 timer er kun i ekstreme tilfeller. En normalpelset hannhund med god pelskvalitet som er fulgt opp med pelsstell (hver 2. til 3. mnd) tar som regel rundt 2 timer. Tidsforbruket er ca. 50/50 bad/føn og klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba: Dusjer henne stort sett dagen før dersom hun må vaskes (stiller ut 1-3 ganger i året, så dusjing foregår stort sett i forbindelse med røyting). Bruker da Spectrum One fra CC med den lilla fra Plush Puppy på det hvite. Har nylig kjøpt blåser pga røyting, det er mulig jeg kommer til å tørke henne med den også dersom det er kaldt. Neglene klippes med ujevne mellomrom uansett, så de får ingen ekstra oppmerksomhet ifm med utstilling, og ingenting klippes. På utstillingsdagen grer jeg opp pels på bakbein og manke med karde. 

Jeg kan også stille henne uten at hun dusjes, men da utelukkende på kald vinterstid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabijhoun:

Dersom vask er nødvendig så må det skje 2-3 uker før utstillingen slik at pelsen får "satt" seg.  Den skal IKKE være silkemyk og fluffy!

Stabijpelsen er stort sett selvrensende så det eneste kan være å vaske de hvite partiene med shampoo for hvit pels samt nappe ørene noe.  Pelslaget der er tredelt så det skal ikke komme hår nedenfor selve øret.  Halen trenger en gjennombørsting for å få opp volumet, klør stusses på det jevne dersom de ikke slites av seg selv.  Jeg klipper aldri klørne til mine; de holder seg fine og korte pga all naturlig slitasje fra utendørsaktiviteter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...