Gå til innhold
Hundesonen.no

The Kelpie Mafia & Company EFIT


Guest LXT
 Share

Recommended Posts

Litt forskinket EFIT, men bildene er fra EFIT-dagen. Jeg fikk ikke lastet opp bilde her, og jeg hadde ikke tid til å legge de ut på internet for så å fiske og trikse mer. 
Nettet på bygda er så som så noen ganger, så da ble det nå istedet. Det tok sin tid å få til på denne måten. Og kameraet på mobilen min er godt i godt lys og ganske dårlig i ikke perfekt lys. Bare sånn til info :P 
 

Kl 06.30 var  muttern trøtt i trynet men kidsa var sultne som ulver mente dem, så da var det ingen annen råd enn å begynne å fòre.

13315625_10157076436355602_6485304809170

 

Kl 07.30 dro mannen og svigermor ut for å hente hoppe med sykt føll så hun kunne ta dem med til dyrlegen. Jeg var ute der kvelden før og lille uke gamle føllet så ikke bra ut i det hele tatt, så jeg valgte å ikke være med ut å ta bilde. Det var bedre å ta bilde av dem dra ut enn av selve pasienten. Dessverre måtte han avlives.

13310556_10157076446700602_2550796843335

 

Kl 08.30 lagde jeg matpakke. Var veldig godt om jeg får si det selv
 

13307221_10157076446665602_7488980681950

 

Kl 09.30 var jeg på vei til jobb og digga songs from the 80's. Dette er veien ut fra ranchen.

13310591_10157076446695602_4823532267770

 

Kl 10.30 hadde jeg salt opp Minnie Mouse og Lucifer til dagens arbeidsøkt. Lucifer synes fluer er no' dritt. 

13335686_10157076447990602_8432583511199

 

Kl 11.30 er vi klare til å dra. Ting tar tid og sånn... Alt i fra telefoner som må tas, ting som må hentes, ting som var glemt, fram og tilbake........... 
Og der var ikke jeg syndebukken altså :aww:
Fem hester på hengeren her, alle skal flyttes til et annet sted. Det er de vi bruker i hverdagen.

13335848_10157076449090602_5091534101663

 

Kl 12.30 slapp jeg ut to av hestene våre på det nye stedet, og samlet inn steers som var på et annet sted og inn her de er på bildet. 

13307252_10157076449025602_2364653424352

 

Kl 13.30 er vi framme på et av de store beitene vi leier og jeg gjør klar salvesken min. Vi vet at en steer er blind, så han skal vi finne og gi sprøyte og stæsj på øynene. Så blir han bra igjen, om ikke 100% syn så får han så godt som. Corgien fikk beskjed om å bli i bilen, men han mente vi trengte hans assistanse så han dreit i det :P

13346432_10157076448940602_9073317364125

 

Kl. 14.30 ca, var nok litt før, hadde vi sjekket de aller fleste og de så alle veldig bra ut. Friske og raske. Tror vi så rundt 300, med ca telling. Og her har vi funnet den blinde, mannen headet og jeg heelet. Andre gang i mitt liv jeg roper cattle så det er jo litt stas å faktisk være litt mer til hjelp. Det sagt, så kløner jeg litt da. Ropet i venstre hånd ble litt rotat så jeg bare slapp det så det er rett og ledig istedet for å kanskje kåle det til for meg selv om noe skulle skje. 
Headerens hest (her Zorro) har som jobb å stå stødig med stram line, heeleren sørger for å stramme mer ved behov. Eks om headerhesten plutselig får litt for slakk løkke slik at rytteren kan operere trygt på bakken. 
For orden skyld, den er bundet på bena så vi kan gi den det den trenger. Ellers er det både livsfarlig og helt umulig å hjelpe han. Da vi var ferdige er begge til hest og går fram til cattle slik at løkkene åpner seg. Idèt han reiser seg så enten følger vi på med slakk line til den er løs, eller så bare slipper vi og plukker opp ropet når den har gått ut av løkkene. 

Og noen glemte at de fikk beskjed om å bli i bilen......

13336062_10157076449340602_8451337498757

 

Kl 15.30 ca fant mannen ut at vi var ferdig for dagen, han ville på ropingtrening før konkurranse senere. Så da var frøbøllene ferdig på jobb for i dag. En lett og kort dag på oss alle. Her skal jeg til å sale av hestene og slippe de ut sammen med de andre. Minnie Mouse og Lucifer. 
Dette var etter at jeg hadde jobbet med Lucifer på henger. Han går fint på, og fint av MEN bare forover. Altså han rygger ikke, og det må de kunne gjøre. Ofte er det flere hester på henger og ikke alle er dine, da går det ikke at du må drive å snu og dille fordi hesten din ikke vil rygge ut som alle andre. Og i dag var han vrang med mannen, så han jobbet med han først. Og jeg etterpå. Han syntes til slutt han var ferdig for dagen og ville ikke på hengeren en gang. Så da måtte jeg ta ropet rundt rompa hans og komme meg opp på  "vingen" på hengeren, venstre tøyle i hånden og skyve han på. Han var litt vrang første gangen, men han er alltid greiere med meg enn med noen andre, så han gikk på når jeg ikke ga meg. Flink gutt, og vi var ferdig. Av med hodelaget på Lucifer først før jeg husket å ta bilde :P 

13332948_10157076452410602_6253831967238

 

Kl 16.45 var jeg ferdig med å mekke en superkjapp pasta pesto og belønnet meg selv med et glass kald hvitvin i det fine været. Helt herlig å spise middag til sånn utsikt!

13335689_10157076451120602_6465478533062

 

Og mens jeg spiste beundret jeg den flotte valpen min som snart ikke telles som valp. Jeg har vært så utrolig heldig med denne hunden, Bailey er nå 9 mnd og en helt fantastisk hund på alle måter. Hun er tilnærmet det jeg vil kalle en "perfekt" hund. Har mye fart og lek, nysgjerrig og ingen reddhare, samtidig som hun har vett på å vurdere situasjoner istedet for å bare hoppe rett i hva som helst og sjekke om man lever etterpå (ref tanten hennes), hun kan kose og titte på blommorna, tenke på livet og sånn. Hun har en fin balanse mellom ro og lek og det koker aldri over. Hun har en veldig ærlig og inderlig personlighet. Hun kommer alltid og setter seg eller legger seg inntil meg eller mellom bena mine. Hun har vært en veldig enkel og grei valp, og ikke minst så er det ikke lyd i henne!
Hun kan kjefte på oksene om de kommer spankulerende rett foran nesa hennes der hun står i langlina; "hei det er bare å komme din snik, det er faktisk ikke størrelsen det kommer an på assa!". Eller om de kommer for å snuse på henne. Og det er helt greit. Det er fint at hun ikke er redd, og det er lov til å si fra at "ha deg vækk ditt spøkels!". 
Og så er det ikke til å unngå at hun hyler av glede når hun skjønner at vi skal på tur med rangeren. Takk til Marvin og Dany for hva dere har lært den lille. 

Men der stopper det med lyd. Heldigvis! 

Pene jenta si som ligner på mamma og jeg ser likheten med Skessa, :) spesielt når hun får et spesielt uttrykk i ansiktet hehe. 

13336108_10157076453395602_5720846612619

 

Kl 17.30 dro jeg ut for å se til hestene jeg har rett utenfor døra mi. Dvs jordet er stort, så man ser dem ikke hele tiden. Jeg ønsket å studere de litt og sjekke om vi hadde fått flere føll. Det er noen få som kniper skikkelig igjen. Disse to er så fine, av alle bildene så valgte jeg det :heart:

13321743_10157076456525602_7178885242851

 

Kl 18.30 tok jeg med hundene ut med rangeren. Og så møtte vi denne karen! (Tenkte å spare bildet til efiten alene, men så fikk jeg aldri laget den så jeg postet det på FB i går, men det var fra løpetur på efitdagen). Ingen av hundene oppdaget han, og Marvin løp elegant rett over. De der surrehuene der ass, kunne ha vært en slange for den sak skyld og de hadde antagelig bare sost videre i sin egen rosa verden...:shocked:

13336032_10157076456590602_1409836742106

 

Ok, jeg måtte nesten ha et bilde fra løpeturen da, og det fikk jeg jo ikke til. Ble bare tullball. Så da fillmet jeg istedet. Tøyer grensene nå.. : P
Så er det jo sånn i USA da, at det meste er privat så har man ikke egne områder her så må man gå på veien. Noen steder er det parker men altså......................... Når man kommer fra Norge og er vant til å gå så og si over alt i naturen, så blir det som å sette fugl i bur altså. Jeg savner å bare ta med hundene i skogen eller på fjellet. Her er det hverken skog eller fjell, men der det er så er det alltids noen som eier et. Og no trespassing.
Så her er en liten snutt fra løping på ranchen. 

https://www.facebook.com/marianne.nordengen.9/videos/10157076621210602/ (det gikk ikke an å kopiere url til video, så legger ut videosnutt på FB. Hvis det funker da...) 

Kl 19.30 var Marvin den eneste som satte pris på plaskebassenget jeg har kjøpt til dem. Han synes dog det er litt tullete lite, for det går jo ikke an å svømme i det...

13310400_10157076456835602_7664308588726


Kl 20.30 var det downward facing dog på terrassen (vakke lett å ta bra bilde assa), og litt warrior II (utsikt bak meg og foran på matta) 

13327402_10157076456160602_7708641541947

13335666_10157076456950602_3551177901266


Kl 21 måtte jeg bare ta bilde så dere fikk se hvordan solnedgangen lager fine farger ute 

13315786_10157076457185602_5870078494340

13310379_10157076457415602_9213631196986

13319736_10157076457570602_1788342570217

Kl 22 er det tid for meditering og Marvin og Bailey er klare. Jeg skrudde på utelyset for å få til et bilde, men satt i mørket etterpå

13240611_10157076457700602_2082323697063

 


Kl 23 er det natta og hundene lurer på om ikke vi kan sove i samme seng.

13346677_10157076457830602_7871667862987

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 04/06/2016 at 8:22 AM, LØJ skrev:

For en herlig dag!! Er skikkelig misunnelig på livet ditt, tror jeg :teehe:

Nå på denne tiden av året er alle cattle ute på beiter, så da er det ikke så hektisk. Det er nå man kan ta seg litt fri, men samtidig er det dager man har en del å gjøre også. Og denne dagen var veldig enkel og grei uten stress, mas og kjas og temperaturene var greie. Det er noe herk når det er skikkelig varmt og du er ute i mange timer uten skygge..

På 04/06/2016 at 9:06 AM, Ozzy skrev:

Jøss, har du bodd lenge der borte? Trodde du bodde i Norge jeg! Utrolig fint! 

Nei ikke så lenge, 1.5 år ca. Det bare ble sånn :P 

På 04/06/2016 at 9:12 AM, Mud skrev:

Fikk ikke opp videoen :(

Føllet som døde tilhørte "tanten" til føllet du la ut på fb? 

Jeg er nesten litt misunnelig på hundene dine ! Ser ut som et herlig liv hvis man slipper alt ansvaret ! :lol:

 

Æsj, tenkte meg det egentlig. Da får jeg legge ut video i tråden vår senere når det går an å laste opp. 
Hundene mine har det veldig fint her. De får være ute mer, men de får ingen turer i skogen og fjellet da. Og tur rundt på vår egne jorder er litt kjedelig, så det blir enten joggeturer på flate grusveier eller å ta de med ut med rangeren/firehjuling. Da får de ihvertfall trent skikkelig og de blir så lykkelige at de omtrent bobler over :P 
Det er nok positive og negative sider over alt hvor man bor tror jeg.

På 04/06/2016 at 11:15 AM, simira skrev:

Nydelig farge på den hoppa med føllet! Og bare litt misunnelig... men bare litt. ;)

Ja hun er pen! Og ja det er dager som dette at jeg kjenner hvor godt det er å drive ranch arbeid. Og så er det andre dager hvor det er over 40 grader uten skygge for eks, eller iskaldt med sur og sterk vind (er mye vind her, hater den forbaskede vinden hehe) og du skal ut å jobbe, andre dager er det bløtt og grisete og du har cattle bæsj både her og der. Det hender jeg har bæsj i ansiktet og håret, og det er fint lite glamorøst altså. Som oftest er det veldig tørt her, men vind, så da er jeg ofte svart i ansiktet etter en ferdig arbeidsøkt når vi er på HQ der det er mye sand og drit. 

På 04/06/2016 at 11:45 AM, Raksha skrev:

Ååh der kom den! Tusen takk :ahappy: For et fantastisk liv! Sikkert ufattelig slitsomt innimellom, men sååå verdt det... Kan jeg komme på besøk? :lol: :icon_redface:

Ja det er bare å komme det, nok av ting vi kan sette deg i sving med :D

På 04/06/2016 at 0:16 PM, SandyEyeCandy skrev:

Jeg synes det er helt fantastisk at du har skapt deg det livet du alltid har drømt om. Du er en av de tøffeste jeg veit om. :flowers: 

Takk for det! Det var faktisk ikke helt planlagt, jeg bare sjekket litt småtterier og så ble det til at jeg endte opp her :P 
Jeg har ikke tenkt over at jeg er så tøff som mange synes jeg er, men har nå etter en stund funnet ut at jeg er nok det allikevel hehe

22 timer siden, Poter skrev:

Så interessant å se! 

En litt annerledes efit :P



Det er mange som sier at jeg er den tøffeste de vet om. Jeg har aldri tenkt at jeg er tøff før jeg har hørt det der litt, og jeg er nok det allikevel. For det er enkelt å pakke kofferten og dra, men det er ikke enkelt å tilpasse seg et liv i rural Amerika med alt det innebærer når man er en moderne kvinne fra Norge. Det vanskeligste er faktisk å tilpasse seg kulturen enn at det er slitsomt med ranchwork. (Vel, du bør like å holde deg i aktivitet da selvsagt).

Her føles det mer usivilisert, om jeg kan si det sånn. Og Amerikansk politikk er et sirkus man kan bli sprø av når man ser på det med utenlandske øyne, og her er ikke sosialdemokratiske og liberale holdninger helt velkommen. De kan ikke begripe at jeg har de meningene og holdningene jeg har for eks. Jeg må ofte minne de på at jeg faktisk kommer fra et helt annet sted i verden, og at vi tenker annerledes.  De forstår seg ikke på annen politikk en sin egen og man bare lærer seg til at det lønner seg å sitte på fingrene. Det er ikke verdt det, for å si det sånn. 

Det er som vi vet mer tradisjonelle roller i forhold, selv om jeg ser mer og mer forhold som er litt liberale. Heldigvis går det i den retningen. Men det tradisjonelle her har nok mye med religion å gjøre også. Og de er skinnhellige Søndag morgen, og glemmer alt ellers hahaha.
Å importere en dame fra Norge er ikke helt det cowboysa eller gutta her generelt ønsker seg, forogsidetsånn hehe
Så når de spør meg om jeg har single venninner de kan inngå forhold med, så sier jeg at ja jeg har single venninner, men nei når jeg vet alt jeg vet nå, så vet jeg ikke om noen som kan tenke seg å gi opp Norge for USA (for du gir fra deg MYE du tar for gitt og ikke tenker over i Norge som plutselig blir et issue her), og gå tilbake i tid. Og du kan ikke bare ringe i bjella og bestille fra menyen og så løper kjærringa inn på kjøkkenet og kokkelerer fordi sjefen har bedt om det liksom. Det funker ikke helt sånn. 

De skjønner ikke helt at vi er annerledes over dammen. Men det er fordi ingen reiser. De vet ikke en dritt om verden, men har mye å si om den. Og de du faktisk er mest lik, er utlendinger. Selv om de kommer fra "langtvekkistan"-land. Vi er mer like på så mange ting, enn amerikanerne. Ihvertfall her jeg bor. 

Så det er det som er tøffest. Hvor setter man grensenene for seg selv, og hvor er det integreringen kommer inn der du faktisk må tilpasse deg fordi du valgte å komme hit. Og det er vanskeligere enn man skulle tro. 

Jeg anbefaler at man ivhertfall er "godt voksen" og vet hvem man er, vet hvilke grenser man har og hva man ønsker for seg selv og at man har ståpå vilje, en god posjon stahet og vet å sette ned foten når det er riktig. 
Det krever at man er sterk, for ingen forstår deg. For ingen vet hvordan det er å oppholde seg i et annet land på den måten og at det å kunne flere språk gjør at tunga kan gå i stå innimellom. De fleste kan bare amerikansk. Og "alle" tror at alle andre gjør og tenker som dem. Hey, de er jo Amerikanere et du :P hehe 

Men jeg har nå funnet ut av det, jeg tror bare ikke jeg anbefaler venner og familie til å ihvertfall ikke dra til rural places som her om de skulle gjøre noe av det samme. De aller fleste vil nok ikke trives når det komer til stykket. Det er tøft, macho og tankesettet er så ulikt vårt. Og cowboys er IKKE romantiske, bare for å ha sagt det. Om dere ser det på tv, så er det ikke sånn det er i virkeligheten. De er veldig ofte lovløse som ryktet tilsier og egenrådig som katter som drikker mer enn jeg er vant til at folk gjør i Norge i hvertfall. Tro meg, du vil heller ha en mann som bidrar i heimen og med barna og som respekterer mer lover og regler, og som har et litt annet syn på kvinnen enn de ofte har her. Og så sexfikserte de er her, gud bedre. Nei, de oppleves ofte som mer usiviliserte, umodne tenåringer spør du meg. 
Så du bør være litt heldig med han du møter. 

På den andre siden får du alt det idylliske jeg poster bilder om. Og man kan få muligheter man gjerne ikke ville ha hatt i Norge. 
Jeg liker å si at gresset ikke er grønnere på den andre siden, det er annerledes. Og spørsmålet er om annerledes er det som er riktig for deg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Alt det der. Man trenger ikke å ha bodd/vært der borte lenge for å ha lært/sett en del av det. Derfor er jeg bare litt misunnelig, ikke død av misunnelse. ;)

Men bra at noen tør, og kan, og får til, så kan vi sitte her hjemme og beundre det hele på avstand. :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Veldig interessant å høre om hvordan det er der! Hvor i USA er det, forresten?

Kansas. Folk er veldig hyggelige her altså, så det står ikke på det. Mange fine mennesker :)
Glemte å slenge på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kelpiemind skrev:

Ja det er bare å komme det, nok av ting vi kan sette deg i sving med :D

Ooh - tenk så kult da :D Kanskje husmorferie.. :lol: "Ferie" . Skal bare bli litt bedre form først :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ooh - tenk så kult da :D Kanskje husmorferie.. :lol: "Ferie" . Skal bare bli litt bedre form først :lol: 

 

Det hadde blitt en litt annerledes opplevelse ja :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende lesing @Kelpiemind. Du bekrefter jo på lang vei mine antakelser om hvordan det kan være på landet i USA (og kanskje i litt mer bynære strøk også...) Du blir bare mer tøff etter din beskrivelse av bo- og arbeidsmiljøet du har:superhero:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 05/06/2016 at 5:29 PM, Mud skrev:

Jeg hadde definitivt ikke fikset det livet :P

Det fysiske hadde jeg nok klart , men ikke det andre. 

Du er utrolig tøff!

Som andre damer sier her; "det krever sin kvinne å være sammen med en cowboy". 
Det er unntak altså, men de er godt gift og forblir det med grunn hehe 

21 timer siden, MegaMarie skrev:

Utrolig fin plass du har å nyte frokosten, middagen, og yogaen på :wub: Virkelig vakkert, som tatt ut fra en film!

Ikke sant! Jeg elsker å sitter der å spise og nyte. Kan bli litt i overkant med bugs om kvelden, så da bør man heller sitte i mørten enn å tenne lys altså :P 

8 timer siden, LØJ skrev:

Veldig spennende lesing @Kelpiemind. Du bekrefter jo på lang vei mine antakelser om hvordan det kan være på landet i USA (og kanskje i litt mer bynære strøk også...) Du blir bare mer tøff etter din beskrivelse av bo- og arbeidsmiljøet du har:superhero:

Hyggelig at du likte eftien :D 
Og ja, det er det mange som har sagt til meg. I de store byene er kulturen litt annerledes, men det er forskjell fra byer til byer også. Heldigvis synes jeg at den største byen her, som også glir over til nabodelstaten, er litt mer "siviliserte" og tolerante for ulike type mennesker og menneskesyn. Det er ikke det at det er så grusomt eller ille, men det er en merkbar forskjell når du bor her.
På ferie er det ikke sikkert man tenker over det, men det er ikke hverdagen heller :P 

Blir mer tøff ja, eller mer bitch som det heter her. Stick up for yourself og sånn... 
Jeg er heldigvis blitt tatt veldig godt imot over alt. Men det er fordi jeg er i den situasjonen jeg er i. Hvis du for eks flytter til steder som dette uten å kjenne noen, så er det noe helt annet. Jeg møtte ei for en stund siden som fortalte meg at hun egentlig ikke hadde noen venner her. Jeg ble litt forskrekket, og da fortalte hun at det var fordi hun flyttet hit i 4.klasse. Ble aldri helt akseptert. Selv nå som hun er gift og har barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å få et innblikk i en helt annen hverdag med kveg og cowboyliv og alt som hører til. Ikke noe for meg, men fint å betrakte på avstand. :)  Tror jeg holder meg til melkekyrene her i Norge. :P Det må ha vært en stor omveltning å ta med seg tre hunder og begynne et nytt liv så langt borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...