Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det for varmt for hunden å trene


Guest Maries
 Share

Recommended Posts

Guest Maries

Vi trener litt motbakkeløp (egentlig gåing :P ) og hunden min pleier å bli med. Turen tar litt over en time totalt opp og ned. Jeg synes det er litt vanskelig å bedømme når det er for varmt for henne å bli meg. Hun er i god form og er en aktiv hund. Jeg vil gjerne ha henne med så ofte som mulig, men er redd for å pushe henne om det egentlig er for varmt for henne. Jeg holdt på å holde henne hjemme da det var 19 grader... Får angst bare hun peser, da holder jeg på å snu. Har alltid med vann til henne, det er også en del bekker hun vasser i. 

Setter pris på tilbakemeldinger om hva som er ok temperaturer for trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ok temp avhenger ofte av pels, intensitet og lengde og kondisjon på hunden og alder.

Så gjelder det å se ut fra dette. Altså varmere i været trene tidligere eller seinere på dagen. Avslutt trening mens dere begge syntes det er gøy. Fått for mye av varmen er det gjerne økt intensitet utover i treningen eller henger etter. Vanning en time før. Altså drikke kan være lurt. Avslutte treningen med en svømmetur hadde også vært deilig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
Akkurat nå, lijenta skrev:

ok temp avhenger ofte av pels, intensitet og lengde og kondisjon på hunden og alder.

Så gjelder det å se ut fra dette. Altså varmere i været trene tidligere eller seinere på dagen. Avslutt trening mens dere begge syntes det er gøy. Fått for mye av varmen er det gjerne økt intensitet utover i treningen eller henger etter. Vanning en time før. Altså drikke kan være lurt. Avslutte treningen med en svømmetur hadde også vært deilig

Hun har litt underpels, men er vel kanskje som en langhåret chihuahua, bare at hun er litt større. Hun veier ca 6 kg og er 5 år. Hun nekter dessverre å bade, vassing er ok, men der går grensen hennes :P

Er 18-19 tiden på kvelden ok tid å trene på?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Maries skrev:

Hun har litt underpels, men er vel kanskje som en langhåret chihuahua, bare at hun er litt større. Hun veier ca 6 kg og er 5 år. Hun nekter dessverre å bade, vassing er ok, men der går grensen hennes :P

Er 18-19 tiden på kvelden ok tid å trene på?  

Kommer ann på været det. Steikende sol og som nå oppi 30 grader for varmt.  Men da må du se ut og vurdere ut fra hvordan været er .  Hvor dere skal trene hvilket vær er det der. Tenk se hvordan hun reagerer. Det at hun bare vasser og blir våt kald på beina hjelper enda mer hjelper det hvis hun blir våt på buken. Tror jeg ville sett ann været og formen til hunden et sted mellom åtte og ja da du legger deg for trening. Gå tuerer kan dere regulere lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries
Akkurat nå, lijenta skrev:

Og vanning av hund vil si å gi hunden vann med litt smak så dem drikker før dem er tørst

Fikk kjøpt noe pulver på vet høyskolen som visstnok får de til å drikke, kan teste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Maries skrev:

Fikk kjøpt noe pulver på vet høyskolen som visstnok får de til å drikke, kan teste det :)

JA men det holder med å lage suppe med tørrfor og vann og la stå. eller annet med god smak ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt litt individuelt hvor mye de tåler, men en time "gåing" eller om så jogging der hunden ikke trekker eller bærer og med mulighet for både vassing og drikking under veis så skulle det vært rimelig varmt for at jeg ikke hadde tatt med meg hundene.. Vi syklet i går, hundene løper da så godt som alt de kan hele veien, de løper i front og trekker meg, den aktuelle løypa er 6,5 km, og det var 20 grader i skyggen. Ikke noe problem, men de får ut å bade/drikke to ganger på den runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri tenkt på :P Har selv en stor hvit gjetertispe med enorm pels og mye underull. Har jogget og gått lange turer med henne i opptil 30 varmegrader. Hun får selvfølgelig bade på veien om vi er ved vann og etter joggetur i varmen er det rett i vannslangen etterpå :)

Hun er snart 7 år og har aldri hatt problemer med det. Hunder er i bedre form enn oss uansett ;) (stort sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HeraHiromi skrev:

Har jeg aldri tenkt på :P Har selv en stor hvit gjetertispe med enorm pels og mye underull. Har jogget og gått lange turer med henne i opptil 30 varmegrader. Hun får selvfølgelig bade på veien om vi er ved vann og etter joggetur i varmen er det rett i vannslangen etterpå :)

Hun er snart 7 år og har aldri hatt problemer med det. Hunder er i bedre form enn oss uansett ;) (stort sett)

Da tror jeg min langhårede schäfer som er helt sort over ryggen ville ha lagt seg ned for å dø... i 30 varmegrader og sol så er det varmt å ha mørk pels, uansett hvor god form hunden er i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvor mye varme hundene tåler. Min erfraing (med dobbeltpelsede hunder - huskyer, irsk setter, springer) er at unge individer takler varmen dårligere enn voksne. Mine har reagert på varme over 19 - 20 grader frem til rundt 2 - 3 års alder. Med jevnlig mosjon og trening på varmetoleranse har de tålt mer med årene, og selv min irske (irsk setter tåler ofte varme dårlig) kunne jeg løpe/sykle ved 22 grader. Over 24 - 25 grader dropper jeg mosjonstrening.
Springeren jeg har nå på 20 mnd takler ikke varme veldig godt ennå, -men jeg tar henne med på løpeturer opp mot 22 grader, men da vanner jeg godt før, under og etter, og legger inn 2 - 4 stopp der hun får svømme i elven vi løper langs. Hun får tydelige "boost" av å kjøle seg ned i elven og gir mer etter et bad. 
Samojeden jeg hadde takla ikke varme overhodet, naturlig nok med den pelsen. Han likte å legge seg ned ute og hvile i 25 minus, og slet virkelig over 20 grader pluss - så da hadde vi mer enn nok med å kjøle han ned i hvile (kjøledekken, våte håndklær pakket med is som han kunne legge seg på, isbiter i drikkevannet og kun frossen mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her får ikke tur før sent på ettermiddagen eller tidlig morgen nå på sommeren. Han hadde nok tålt det, men syntes ikke det er helt opptimalt å dra han ut på tur når det er så varmt. Og de sjeldne gangene han får tur på dagen så passer jeg på att det er nok vann på ruten som jeg skal gå og att det ikke er asfalt.

Nå skal det nevnes att han går løs i vår relativt store hage hele dagen, da kan han selv regulere hvor mye han vill bevege seg. :) 

Hunden er en (nesten) helt svart border/gordon mix, med solid pels :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Takk for alle tilbakemeldinger:)

Forrige uke så trente vi ikke, hun var tydelig plaget av varmen. Gikk en times tid ganske sent på kvelden. Klippet henne ned og da kviknet hun litt til :) Tenkte å trene denne uken nå som det blir litt kjøligere og hun er klippet ned:)

Hun er litt rar... Det er tydelig at hun plages i varmen, men samtidig så legger hun seg til å steke på balkongen eller det varmeste stedet i hagen (hun kan velge skyggeplasser å legge seg)...:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...